دسته‌ها
کیوسک

قاسم سلیمانی [زندگی نامه + سخنان و نامه‌های شهید قاسم سلیمانی]

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
2. در ادامه این صفحه فهرست مطالبی که در سایت بنیانا درباره شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شده است را می بینید. برای باز شدن هر صفحه روی عنوان آن بزنید:

سردار شهید قاسم سلیمانی (متولد ۱۳۳۵ در استان کرمان – شهادت ۱۳۹۸ در بغداد) فرمانده نظامی و سیاست‌مدار ایرانی بود، که تا زمان شهید شدندش توسط آمریکا بعنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.

او در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود. ایشان در ۴ بهمن ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشکری دریافت کرد. امام سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران که پیش‌تر در تقدیر از عملکرد سلیمانی، از او به‌عنوان «شهید زنده» یاد کرده بود؛ پس از شهادتش در ۱۳ دی ۱۳۹۸ درجهٔ وی را به سپهبدی ترفیع داد.

حاج قاسم سلیمانی فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل سحرگاه 13 دی‌ماه 1398 در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.

سردار قاسم سلیمانی شهید شد…

زندگی نامه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی

سرلشکر شهید قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در شهرستان رابر استان کرمان به دنیا آمد.

​شهید قاسم سلیمانی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد و چندی بعد نیز به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال‌ها نیز فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرد.

قاسم سلیمانی که پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد، در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از نیروهای کرمانی را برعهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال ۶۱ به لشکر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد.

قاسم سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

شهید قاسم سلیمانی در زمان دفاع مقدس
شهید قاسم سلیمانی در زمان دفاع مقدس

لشکر 41 ثارالله را باید جزو لشکرهای خط شکن سپاه در سال‌های دفاع مقدس نامید که نیروهای آن نقش بسزایی در عملیات‌های بزرگی مثل والفجر8، کربلای5 و… داشتند.

اگر برای بسیاری از همرزمان قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال 67 به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود.

شهید قاسم سلیمانی به واسطه حضور در مرزهای شرقی و سابقه مبارزه با اشرار و باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، در سال ۱۳۷۶ از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت نیروی قدس سپاه به او سپرده شد.

شهید قاسم سلیمانی در کنار رهبری
شهید قاسم سلیمانی در کنار رهبری

از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی بود که نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲ روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل دیدیم.

در واقع قاسم سلیمانی توانسته بود استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر گام های دیگری بردارد.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۸۹ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد اما هنوز هم در افکار عمومی همه او را «حاج قاسم» می‌خوانند.

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

اما این پایان ماجرا نبود. با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی، که به شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه‌النصرة در منطقه انجامید، قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود.

سردار سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، طی 6 سال، بساط تروریست‌ها در این دو کشور تقریبا جمع شد.

در واقع باید این طور گفت که سردار سلیمانی و نیروهایش که با درخواست رسمی دولت‌های سوریه و عراق، به این دو کشور رفتند، مانع سقوط دمشق و بغداد شدند و هم او بود که با سفر به مسکو، نقش بسزایی در همراه کردن روسیه و پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه داشت.

قاسم سلیمانی در سوریه
قاسم سلیمانی در سوریه

شاید یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزب‌الله لبنان بود ولی با شکست داعش و نقش آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد.

جای تردید نیست که این موضوع خلاف خواست آمریکا و اسرائیل است ولی با فرماندهی «قاسم سلیمانی» در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق این موضوع به واقعیت بدل گشت و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و… ایجاد کرد.

نقش بی‌بدیل سرلشکر قاسم سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، برای او به دنبال داشته است.

اهدای نشان ذوالفقار به شهید قاسم سلیمانی
اهدای نشان ذوالفقار به شهید قاسم سلیمانی

حضور موثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه‌ صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفندماه ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار بعنوان عالی‌ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود.

سرانجام این فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل سحرگاه روز 13 دی 1398 در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او

در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) متن پیام را به شرح زیر منتشر میکند.

بسم الله الرحمن الرحیم

ملّت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند.

سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت.

این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم.

او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.

شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.

شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است.

فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.

سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸

منبع : سایت امام خامنه ای [ لینک منبع ]


لحظه اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی در حرم امام رضا علیه السلام

فیلم واکنش زائران حرم رضوی لحظه اعلام خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در مراسم دعای ندبه در حرم امام رضا علیه السلام…

تماشا ویدیو در دیدستان | دریافت ویدیو – سه مگابایت


در ادامه این صفحه فهرست مطالبی که در سایت بنیانا درباره شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شده است را می بینید. برای باز شدن هر صفحه روی عنوان آن بزنید:


بیانیه دانش آموزان در مراسم ۱۳ آبان ۹۷ چه بود؟ [به خاطر قاسم سلیمانی به خودم می‌بالم]

دختران دانش آموز طرفدار سردار شهید قاسم سلیمانی
دختران دانش آموز طرفدار سردار شهید قاسم سلیمانی

بسم الله الرحمن الرحیم

از زمانی که امام‌خمینی را شناختم بسیار خوشحال شدم از وجود چنین مردی در تاریخ کشورم، که هر چند بار بخواهم، می‌توانم عقاید و وصیت نامه‌اش را بخوانم و حقوق انسان‌ها از هر رنگ و نژاد و قومی را در آن ببینم. خوشحالم که ایرانی‌ام، اما پادشاهان و کشورگشایان هویت من نیستند.

ادامه مطلب»


ویدیوی دیدار سردار سلیمانی با خانواده شهدا در همدان [+بررسی بازتاب سخنان سردار در رسانه‌ها]

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

چهارم مرداد سردار سلیمانی در همدان حضور داشتند . ایشان علاوه بر شرکت در مراسم بزرگداشت عملیات رمضان و سخنرانی در این مراسم به دیدار خانواده شهدا رفتند و در کنار دیگر مسئولین استانی از کتاب رقص در خاکریز رونمایی کردند . در این صفحه خلاصه ای از بازتاب سخنان سردار سلیمانی در رسانه های دیگر کشورها را می خوانیم و در ادامه سه فیلم می بینیم…

ادامه مطلب»


فیلم کامل سخنرانی سردار سلیمانی در همدان و مراسم بزرگداشت عملیات رمضان [+متن]

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در تاریخ ۴ مرداد برای شرکت در مراسم بزرگداشت سالگرد عملیات رمضان در دوران دفاع مقدس به شهر همدان رفتند.

سخنرانی ایشان در این مراسم بسیار مورد توجه مردم و رسانه های اجتماعی قرار گرفت . در ادامه مطلب می توانید فیلم کامل سخنرانی سردار سلیمانی در همدان و خلاصه سخنان ایشان در این مراسم را تماشا کنید یا خلاصه آن را دانلود کنید .

ادامه مطلب»


سخنان سردار سلیمانی درباره جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ [ویدیو]

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

جنگ رژیم صهیونیستی و لبنان که در رژیم صهیونیستی به جنگ دوم لبنان (به عبری: מלחמת לבנון השנייה)و در لبنان به جنگ ژوئیه (عربی: حرب تموز) معروف است، جنگی است که به مدت ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت. ( حوادث در روز ۱۲ جولای ۲۰۰۶ [۲۱ تیر ۱۳۸۵] شروع شد)

ادامه مطلب»


سخنان سردار سلیمانی درباره دختران و پسران ایرانی [ویدیو]

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

صفحات مجازی منتسب به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به مناسبت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر ، ویدئویی از سخنان ایشان در خصوص حجاب و بی‌حجابی در جامعه را منتشر کرد که به شرح زیر می باشد:

“من و آدمای خودم، من و رفقای خودم، من و مرید‌های خودم، مداح هستم با مریدای خودم، این بی حجابه، اون باحجابه، این اینجوریه، اون اونجوریه، این چپه، اون راسته، این اصلاح طلبه، اون اصول گراست. خب چه چیز را می‌خواهید حفظ کنید؟ جامعه ما خانواده ماست، آن‌ها مردم ما و بچه های ما هستند… “.

ادامه مطلب»


سرلشکر قاسم سلیمانی خادم حرم امام رضا علیه السلام شدند

قاسم سلیمانی خادم حرم امام رضا علیه السلام
قاسم سلیمانی خادم حرم امام رضا علیه السلام

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی همزمان با ایام میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع) به خادمی آستان مقدس رضوی نائل شد

همزمان با ایام دهه کرامت رضوی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به خادمی آستان امام رضا(ع) مفتخر شد.

ادامه مطلب»


پیام سردار سلیمانی به حسن روحانی و قدردانی از مواضع ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی روحانی

پیام شهید قاسم سلیمانی به حسن روحانی
پیام شهید قاسم سلیمانی به حسن روحانی

در پی اعلام موضع قاطع حسن روحانی در قبال اظهارات سلطه طلبانه و تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های مقامات آمریکایی و صهیونیست‌ها، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی که ۱۳ تیر منتشر شد ، از سخنان عزتمندانه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

لازم به ذکر است، پیام قدردانی سرلشکر سلیمانی به مواضع حسن روحانی در سفر به سوئیس ‌اشاره دارد. رئیس‌جمهور عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با آلن برسه، رئیس‌جمهور سوئیس گفته بود: لازم است همین‌جا توضیح دهم. رئیس‌جمهور سوئیس به مسئله رژیم صهیونیستی‌اشاره کردند. دیروز صراحتا به ایشان گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم می‌کند.

لینک ادامه مطلب»


سخنرانی سرلشکر قاسم سلیمانی پیرامون شرایط اقتصادی

قاسم سلیمانی و جوانان
قاسم سلیمانی و جوانان

سرلشکر قاسم سلیمانی: من با تجربه می‌گویم این را؛ میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست.
اما شرطش این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.
همین الان ما با همین بحران‌های اقتصادی که در دوره‌های طولانی انقلاب و محاصره‌ی اقتصادی داشتیم -همین چیزی که امروز میبینیم- به رغم اینکه خیلی از دولت‌مردان نتوانستند آن اهداف مدنظر خودشان یا مدنظر انقلاب را، همه‌ی آنها را محقق بکنند، یا فرصت نداشتند یا نتواسنتند یا هر چیز دیگری، اما فرصت‌های بزرگی وجود دارد.

لینک ادامه مطلب»


نظرات سرلشکر سلیمانی درباره به وقت شام + ویدیو کامل

قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی کیا
قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی کیا

سرلشکر قاسم سلیمانی پس از تماشای فیلم « به وقت شام » ساخته استاد ابراهیم حاتمی کیا ، صحبت هایی درباره این فیلم داشتند که نظرات سرلشکر سلیمانی درباره به وقت شام در ادامه میخوانیم : 

سرلشکر قاسم سلیمانی : اولاً واقعا باید از آقای حاتمی‌کیا تشکر کنم که خط‌شکنی کردند، یک کار بسیار ارزشمندی را انجام دادند.

ایشان با هنرمندی خاصی توانستند در واقع گوشه‌هایی از آن واقعیت تلخ را نشان بدهند.

من فکر میکنم خدمت بزرگی کردند با این کارشان به همهٔ کسانی که مظلومانه و غریبانه دفاع کردند.

لینک ادامه مطلب»


فیلم واکنش سرلشکر سلیمانی نسبت به آتش زدن پرچم ایران و پاره کردن تصویر ایشان [+متن سخنرانی]

قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی روز شنبه بیست و سوم دی ماه طی سخنانی در هجدهمین نشست عمومی «بصیرت؛ یادبود سومین سالگرد عروج آسمانی شهید مدافع حرم مهدی نوروزی «با قدردانی از دست‌اندرکاران تشکیل این جلسه معنوی، گفتند : در سالروز عملیات کربلای ۵ قرار داریم؛ این عملیات یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین عملیات ما در دوران دفاع مقدس بود. 

لینک ادامه مطلب»


متن نامه سردار سلیمانی به صاحب منزلی در سوریه که به عنوان مقر از آن استفاده کرده بودند

نامه سردار سلیمانی
نامه سردار سلیمانی

نامه سردار سلیمانی به صاحب منزلی در سوریه که ایشان در خلال عملیات آزادسازی البوکمال، از آن منزل به عنوان مقر استفاده کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
خانوادهٔ عزیز و محترم
سلام علیکم
بنده برادر فقیر شما قاسم سلیمانی هستم.
شما قطعا بنده را می‌شناسید.
بنده و ما بسیار به اهل سنت همهٔ جهان کمک کردیم. بنده شیعه هستم و شما اهل سنت. البته بنده نیز به نحوی سنی هستم چون ما به سنت رسول الله(ص) معتقدیم و ان شاءالله در تلاشیم گام در مسیر ایشان بگذاریم. و شما نیز به نحوی شیعه هستید چون اهل بیت علیهم السلام را دوست دارید. بنده از کتاب قرآن و صحیح بخاری و کتاب‌های دیگری که در خانهٔ شما بود متوجه شدم شما متدین هستید.

اولا…

لینک ادامه مطلب»


متن نامه سردار سلیمانی به امام خامنه ای درباره پایان داعش آمریکایی [سه زبانه]

شهید قاسم سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی

شش سال قبل فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی (ص) را از مسلمانان سلب نمود این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید.

این فتنهٔ خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید.

لینک ادامه مطلب»


شهید محسن حججی و سرلشکر سلیمانی،معجزه‌ای برای انقلابی‌های خسته

شهید محسن حججی و شهید قاسم سلیمانی
شهید محسن حججی و شهید قاسم سلیمانی

در وسط دهه نود و نزدیک به چهل سالگی انقلاب؛ شهر تهران عاصمه بزرگ و بی در و پیکری که از برهم ریختگیش همه وحشت دارند، تعطیل میشود برای تشییع یک شهید ۲۵ ساله دهه هفتادی( شهید محسن حججی ) که برای حفظ سوریه از اسقاط توسط داعش یا النصره، در وسط بیابانهای مرزی عراق و سوریه شهید شده است.

لینک ادامه مطلب»


سردار سلیمانی :اگر جوانانی از مسجد رفتند،خط امام جماعت سقوط کرده

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی طی سخنانی در پانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد، با اشاره به ماجرای شهادت شهید محسن حججی به دست تروریست‌های داعش، این شهید بزرگوار را نتیجه و تربیت یافته مسجد دانست و اظهار داشت: همه دعوای ما با عالم غرب و در عالم اسلام، بر سر مسجد است، بر سر مسجدالاقصی و مسجدالحرام.

لینک ادامه مطلب»


نیروی قدس سپاه هیچ صفحه و کانالی در شبکه‌های اجتماعی ندارد

سپاه قدس کانال و صفحه ندارد
سپاه قدس کانال و صفحه ندارد

پیرو گسترش استفاده از عناوین رسمی مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، یک مقام آگاه در نیروی قدس سپاه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: این نیرو هیچ صفحه، کانال یا سایت خبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد.

لینک ادامه مطلب»


این صفحه به مرور بروز رسانی می شود…

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات