دسته‌ها
اخبار مقاله

کارنامه سپاه پاسداران در مبارزه با تروریسم از آمریکا و اسرائیل تا داعش و آشوبگران

در این روزها که هنوز داغ شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم حضرت شاهچراغ‌(ع)، محمد جهانگیری توسط یک تروریست داعشی تازه است و به مناسبت سخنان اخیر رهبر انقلاب‌، در گزارش پیش‌رو به بررسی جنبه ضدتروریستی سپاه پاسداران می‌پردازیم. همراه بنیانا باشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مورخ 26/5/1402 با فرماندهان سپاه، در بیان ویژگی‌های برجسته این نهاد انقلابی، آن را بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان خواندند. ایشان فرمودند: «این مجموعه اکنون به کانونی عظیم و کاملاً مجهز و بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان تبدیل شده که بسیاری از ارتش‌های بزرگ جهان از انجام دادن اقداماتی شبیه فعالیت‌های آن، ناتوان هستند.»

سپاه پاسداران نهادی با وظایف متنوع و چندوجهی است. هم در عرصه دفاعی و امنیتی، هم در زمینه‌ سازندگی و محرومیت‌زدایی و هم در میدان نبرد فرهنگی و جنگ نرم می‌توان فهرست بلندبالایی از دستاوردهای سپاه پاسداران را گردآوری و عرضه کرد.

اما در این روزها که هنوز داغ شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم حضرت شاهچراغ‌(ع)، محمد جهانگیری توسط یک تروریست داعشی تازه است و به مناسبت سخنان اخیر رهبر انقلاب‌، در گزارش پیش‌رو به بررسی جنبه ضدتروریستی سپاه پاسداران می‌پردازیم.

رضایت امام پس از 4 ماه فعالیت سپاه

سپاه پاسداران در اردیبهشت سال 58 و در کوران فتنه‌ها و آشوب‌های پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد. در آن برهه روزی نبود که دست‌های ناپاک برای ریشه‌کن کردن نهال نوپای انقلاب دراز نشوند و شیاطین عالم که از برافراشته شدن پرچم الله در یکی از مهم‌ترین نقاط این کره خاکی خشمگین بودند، توطئه‌ای علیه آن تدارک نبینند.

سپاه تاسیس شد تا از این نهال نوپا در برابر تمام توطئه‌های شیاطین شرق و غرب حراست کند. در حالی که سرمایه اصلی آن نه از جنس اسکناس و طلا، و نه از جنس سرب و باروت و نه حتی تجربه مبتنی بر عقل مادی بود. آنچه سپاه را متمایز می‌کرد،‌ اندوخته‌ای از عشق و ایمان و معرفت در قلب اعضایش بود.

به برکت همین ‌اندوخته معنوی بود که سپاه خیلی زود رشد کرد و خار چشم دشمنان و محبوب دوستان انقلاب شد. دستاوردهای این نهاد انقلابی در «حفظ انضباط در شهر‌ها و روستا‌ها، جلوگیری از تحریک و توطئه، جلوگیری از خرابکاری در مؤسسات دولتی و ملی و مراکز عمومی و سفارتخانه‌ها، جلوگیری از رسوخ عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلابی در داخل صفوف مردم و…»

که فرمان امام(ره) بود، آنچنان بود که وقتی جمعی از فرماندهان سپاه در چنین روزی (29 مرداد 58) به محضر امام شرفیاب شدند و گزارشی از عملکرد چندماهه سپاه دادند،

ایشان گفت: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید. سلام مرا به همه برسانید. من از همه شما متشکرم. من به همه دعا می‌کنم.» (صحیفه امام، ج 9 ص 314)

ختم غائله خلق عرب خوزستان

در کوران حوادث پس از انقلاب، تمامیت ارضی کشور مورد طمع گروهک‌های مختلف قرار گرفته بود و امنیت جان و مال و ناموس مردم در برخی مناطق تهدید می‌شد.

در بهار 1358 خبر انفجارهای متعدد در اهواز، آبادان و سایر مناطق خوزستان در روزنامه‌ها انعکاس می‌یافت و آرامش مردم در جنوب غرب کشور سلب شده بود. منشأ این ناامنی‌ها گروهکی به نام خلق عرب بود که تحت حمایت مستقیم رژیم بعث عراق، در تلاش برای تجزیه خوزستان از خاک ایران بود.

منفجر کردن لوله‌های نفت، تلاش برای بستن پالایشگاه آبادان، حمله به پایگاه دریایی خرمشهر و آتش زدن سه کشتی هزار تنی و قتل عام مردم در مسجد جامع خرمشهر تنها بخشی از جنایت‌های این گروه بود. اما با ورود سپاه و استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی بساط این گروهک تروریستی نیز جمع شد.

ضربه به تروریست‌های غرب کشور، از انقلاب تا امروز

در ماه‌های اولیه پس از انقلاب، گام‌های شوم ناامنی و ترور به کردستان هم باز شد. تحت عنوان گروهک‌هایی به نام کومله و دمکرات که با سوءاستفاده از اوضاع نابسامان آن زمان، قصد جدایی کردستان از پیکر ایران اسلامی را داشتند.

دولت موقت در آن زمان سیاستمداران و نرمش در برابر این گروه‌های افراطی را پیش گرفته بود و این موضوع، جسارت بیشتری به آنها داده بود. تا جایی که شهرهایی چون کامیاران، پاوه، نقده، مریوان و سنندج عملا به جولانگاه تروریست‌های تجزیه‌طلب تیدیل شده بود.

در نهایت با تصمیم شورای انقلاب برخلاف نظر دولت موقت، پاسداران انقلاب به فرماندهی محمد بروجردی عازم کردستان شدند. شهید بروجردی در بدو ورودش به کردستان، سازمان پیشمرگان کرد را تاسیس کرد و از ظرفیت انبوه کردهای دلباخته میهن و انقلاب علیه تروریست‌های کومله و دمکرات استفاده کرد.

وقتی بروجردی شهید شد، لقب مسیح کردستان از سوی مردم بومی گرفته بود و خیل عظیمی از کردها زیر تابوت او حاضر شدند. با رشادت و تدبیر بروجردی و همرزمانش، توطئه‌های کومله و دموکرات خنثی شد و بسیاری از آنها به خارج از مرزهای ایران‌گریختند.

اما ایستادگی سپاه در برابر گروهک‌های تروریست غرب کشور فقط محدود به اوایل انقلاب نیست. از آن زمان تاکنون هرگاه تروریست‌های تجزیه‌طلب در کردستان سر بلند کردند، تیغ برنده پاسداران بر سرشان فرود آمد.

همین سال گذشته بود که پس از توطئه‌های پی‌در‌پی گروهک کومله بعد از هلاکت مهسا کومله ای و تلاش برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای در بحبوحه اغتشاشات 1401، سپاه با حملات موشکی و پهپادی‌، پایگاه این گروهک را در شمال عراق هدف قرار داد تا بدانند اگر قصد سوئی علیه ایران اسلامی داشته باشند، حتی در خارج از مرزها هم در امان نیستند.

دفاع از گنبد کاووس با یک نیسان مهمات!

تنها یک روز از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای موسوم به خلق ترکمن در گنبد کاووس شورش کردند و با حمله به پاسگاه شهربانی، نیروهای آنجا را خلع سلاح کردند. این اتفاق شروع درگیری‌های میان جبهه انقلاب و گروهک خلق ترکمن بود. گروهکی که دست‌های دولت آمریکا در حمایت از ان مشاهده می‌شد.

سپاه در اولین اقدام نیرویی به فرماندهی محمود درویشی به گنبد اعزام کرد تا غائله را ختم کند. آن هم با دو نیسان مهمات که یکی را تروریست‌ها در راه منفجر کردند.

محسن رفیق دوست می‌گوید: « آقای درویش پی‌درپی تماس می‌گرفت و می‌گفت که اوضاع خیلی وخیم است و درخواست نیرو و مهمات می‌کرد. اتفاقا یکی از شب‌هایی که ایشان تماس گرفتند من افسر نگهبان پادگان ولی‌عصر(عج) بودم. به ایشان گفتم که شما سربازان امام زمان (عج) هستید و باید ماجرا را تمام کنید.»

در نهایت روز 19 بهمن 58 درگیری گسترده‌ای میان خلق ترکمن با سپاه و ارتش رخ داد که چند روز به طول انجامید. در نهایت پاسداران انقلاب کنترل گنبد و اطراف آن را به دست گرفتند، چهار نفر از سران گروهک خلق ترکمن کشته و تعدادی اسیر شدند و غائله گنبد ختم شد.

ضربه به ستون فقرات منافقین

  • مجاهدین خلق که امروزه با عنوان منافقین در اذهان مردم ایران جای گرفته‌اند، گروهکی با گرایشات چپ و مخالف پهلوی بودند که به دلیل دوری از مبانی اسلامی و همچنین سهم‌خواهی و قدرت‌طلبی، در اواخر خرداد 60 اعلام جنگ مسلحانه علیه نظام نمودند. صدها نفر از سپاهیان‌، بسیجیان‌، مردم حزب‌اللهى کوچه و بازار به وسیله ترورهاى کور و انفجار توسط منافقین به شهادت رسـیـدنـد.

مـنـافـقین همچنین با انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى و نخست‌وزیرى‌، رئیس‌‍ دیـوان عـالى کـشـور، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، تعدادى از وزرا، نمایندگان مجلس و ده‌ها نفر از مسئولین نظام و ائمه جمعه استان‌ها را به شهادت رساندند تا به عنوان بدنام‌ترین گروه تروریستی در ذهن مردم ایران ثبت شوند.

سپاه در مقابله با منافقین و تحدید دامنه جنایات آنان نقش مؤثری داشت. پاسداران با تلاش شبانه‌روزی خود، اخبار داخلی این سازمان تروریستی را به دست آورده و برای خنثی‌سازی جنایات آنان و دستگیری آنها در شهرهای مختلف اقدام می‌کردند.

یکی از ضربه‌های مهلک سپاه به منافقین، شناسایی و حمله به پایگاه مرکزی سازمان در شـمـال تـهـران بود که در ایـن عـمـلیـات مـوسـى خیابانى مرد شماره 2 سازمان و مسئول اصلى ترورها در کشور و ‌اشرف ربیعى همسر رجوى به همراه 18 نفر دیگر از رده‌هـاى بـالاى سـازمـان کشته شدند.

این ضربه بسیار مهم باعث پاره شدن اتصالات بخش‌هاى نظامى‌، اجتماعى و روابط سازمان شد و اعضای این سازمان تصمیم به فرار از خاک ایران گرفتند.

توطئه‌های منافقین البته پس از خروج از خاک ایران پایان نیافت. اما بازهم سپاه در کنار سایر نهادهای امنیتی مقابل آنها ایستاد و اقدامات متعددی علیه آنها انجام داد که بسیاری از آنها هنوز منتشر نشده است. اما نتیجه این تلاش‌ها را می‌توان در ضعف روزافزون این گروهک بدنام مشاهده کرد که حتی در قلب اروپا نیز جای امنی ندارند.

پرواز امن در سایه «گارد آهنین»

در سال‌های نخستین پس از انقلاب اسلامی، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپاي ايران اسلامي اقدام به ربايش چند فروند هواپيماي فاقد گارد امنيت پرواز كرده و باعث پايين آمدن ضريب امنيتي در پروازها شدند.

این شرایط موجب شد تا با فرمان حضرت امام خمینی(ره) در پنجم دی ماه 1363‌، سپاه حفاظت هواپیمایی تشکیل شده و مسئولیت خطیر مقابله با اقدامات تروریستی و هواپیماربایی در پروازهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران بر عهده این نهاد خوشنام گذاشته شود.

سپاه مانند همه ماموریت‌های دیگر خود، از این ماموریت نیز سربلند بیرون آمد و اکنون که چهار دهه از آن حکم تاریخی می‌گذرد، هیچ اقدام تروریستی موفقی در پروازهای جمهوری اسلامی ایران رخ نداده و همگی با رشادت پاسداران در هوا یا زمین خنثی شده‌اند. تا جایی که برخی کشورها به گارد امنیت پرواز سپاه پاسداران لقب «گارد آهنین» داده‌اند.

خنثی‌سازی نقشه هفت تریلیون دلاری کاخ سفید برای نابودی ایران توسط داعش

امروزه هیچ انسان آزاده و آگاهی در منطقه غرب آسیا نیست که معترف به نقش کلیدی سپاه در جمع کردن بساط مخوف‌ترین سازمان تروریستی چند دهه اخیر نباشد.

داعش که به اعتراف رئیس‌جمهور آمریکا توسط دولت این کشور تاسیس و حمایت شد، در مدتی کوتاه توانست در سه استان صلاح‌الدین، نینوا و الانبار شهرهای بزرگی مانند تکریت و موصل را تسخیر کند و جنایاتی را بروز داد که مردم بی‌گناه سوریه و عراق مانند آنها را از اجدادشان نیز نشنیده بودند.

در شرایطی که کشورهای مدعی مقابله با تروریسم با انجام اقداماتی نمایشی علیه داعش در سوریه و عراق حضور داشته و در خفا از آن پشتیبانی مالی و اطلاعاتی و تسلیحاتی به عمل می‌آوردند.، سپاه قدس به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار ملت‌های مسلمان عراق و سوریه ایستاد و با ایثار جان بهترین جوانان این دوران، ضربات اساسی به پیکره داعش وارد کرد.

چنان که خبرگزاری آسوشیتدپرس هم اعتراف کرد سردار سلیمانی و سپاه قدس در خط مقدم مقابله با داعش بوده و در جلوگیری از سقوط بغداد و سامرا نقش محوری ایفا کرده است.

اقدامات سپاه نه‌تنها سایه شوم تروریست‌های تکفیری را از سر مردم بی‌گناه غرب آسیا برداشت و نه‌تنها مانع از تعرض حتمی داعش به تمامیت ارضی ایران و تکرار جنایات‌شان در خاک کشورمان شد، بلکه نقشه پیچیده آمریکا برای «خاورمیانه بزرگ» را نقش بر آب کرد و هفت تریلیون دلار کاخ سفید را به اعتراف رئیس‌جمهور آمریکا بر باد داد!

مقابله با تروریست‌های پارسی‌زبان در خیابان

دشمنان قسم‌خورده ملت ایران پس از تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله، هیچ‌گاه شهامت آغاز یک جنگ تمام‌عیار را علیه نظام انقلابی جمهوری اسلامی نیافتند، اما در عوض تا جایی که توانستند، توطئه کردند تا این دژ استوار را از درون متلاشی کنند.

آنها با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیچیده و آموزش مزدوران خود در داخل‌، فتنه‌ها و غائله‌های مختلفی در درون کشور ایجاد کردند که بزرگ‌ترین آنها در دهه‌های اخیر، فتنه سبز در سال 88 و اغتشاشات 96 و 98 و 1401 بود.

از این جهت این موارد را در زمره اقدامات تروریستی آورده‌ایم که در همه این وقایع، افرادی به نام معترض در حالی که پارسی‌زبان هم بودند، دست به اقداماتی زدند که یادآور منافقین دهه 60 و بلکه داعشی‌های عراق و شام بود.

زنده سوزندن بسیجی در آتش، قتل مردم عادی برای شروع پروژه «کشته‌‌سازی» علیه نظام، بریدن گلوی مأموران امنیت در خیابان‌، آتش زدن مسجد و امامزاده و آمبولانس و… در حقیقت اقداماتی بود که فقط گروهک‌های تروریستی به آنها دست می‌زنند.

در این زمینه هم اما سپاه همگام با سایر مدافعین امنیت به میدان آمد و از بسیاری از توطئه‌ها پیش از وقوع جلوگیری و با بسیاری دیگر مقابله کرد. اما افسوس که در این مورد خاص، هم مورد غضب و کینه دشمنان خارجی قرار گرفت و هم با طعن و کنایه جریان غربگرای داخلی مواجه شد.

کارنامه‌ای که بسیاری از ورق‌هایش دیده نشد

در این نوشتار تلاش شد تا نگاهی گذرا بر کارنامه سپاه پاسداران به عنوان بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان داشته باشیم.

نگاهی که البته به خاطر ضیق وقت و حوصله خواننده، بسیاری از برگ‌های درخشان این کارنامه سپاه پاسداران در آن دیده نشد. از اقدامات سپاه در مقابله با گروهک جندالشیطان عبدالمالک ریگی تا مبارزه با تروریسم دولتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و از خنثی‌‌سازی عملیات‌های تروریستی علیه شخصیت‌های مهم کشور تا دستگیری افرادی چون روح‌الله زم که مصداق «تروریست رسانه‌ای» بودند.

امروزه به رغم تبلیغات منفی که در خارج کشور علیه آن انجام می‌شود و مع‌الاسف در داخل نیز توسط برخی افراد ناآگاه یا غرض‌ورز دنبال می‌شود، بزرگ‌ترین خدمات را در حراست از جان و مال و ناموس مردم شریف ایران و سایر ملت‌های مسلمان انجام داده است و به همین دلیل محبوبیت آن روزافزون گشته است.


این مقاله یکشنبه 29 مرداد 1402 در روزنامه کیهان منتشر شده است…

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات