دسته‌ها
اخبار

وضعیت جامعه تشیع در گویان ؛ شیعیانی که روزگاری در عصر جاهلیت به سر می‌بردند

«گویان» کشوری با ۷۵۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرقی قاره آمریکای جنوبی است که ۲۱۴.۹۹۹ کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور از جنوب و غرب با کشور برزیل، از شمال غربی با ونزوئلا، از جنوب شرقی با سورینام و از سمت شمال شرق با اقیانوس اطلس هم‌مرز است. گویان کشوری گرمسیری است که در تمام سال بارانی است و رودها و رودخانه‌های پرآبی دارد.

گویان

مهم‌ترین شهر گویان، جورج تاون، پایتخت این کشور است و حدود یک‌سوم جمعیت کشور در این شهر ساکنند. مسلمانان گویان ۱۳۰ هزار نفرند که هفده درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنها مذهب حنفی که بیشتر از طریق مبلغان هندی در آنجا ترویج می‌شد، در کشور گویان وجود داشت. از این زمان به بعد، به تدریج تشیع به گویان راه یافت. شیعیان گویان، در ایام ماه محرم به سوگواری به سبک هندی‌ها (در قالب تازیا که همان تعزیه است) می‌پردازند.

برای نخستین بار، یک قاری مسلمان ایرانی به گویان رفت و نخستین ارتباطات با تشکل‌های اسلامی برقرار شد. یک روحانی ایرانی با نام حجت‌الاسلام محمدحسن ابراهیمی برای مدتی در آنجا اقامت کرد و به فعالیت‌های مذهبی از طریق رادیو و تلویزیون و همین طور مطبوعات مشغول شد. اما در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ش پس از اجرای برنامه‌های مذهبی از طرف افرادی ربوده شد و به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام «سیدمحمد تصدیق عابدی»، از مسئولان موسسه جامعة المصطفی العالمیة در کشور گویان است. وی در سال ۲۰۰۵ میلادی از هند به گویان (شمال شرقی آمریکای جنوبی) هجرت می‌کند و در حال حاضر حدود ۱۶ سال است که در موسسه جامعة المصطفی گویان به تبلیغ و ترویج معارف دینی می‌پردازد.

خبرگزاری ابنا در حاشیه هفتمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با این مبلغ فعال به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

ـــــــ
به کوشش: پاک‌نهاد و سعادت

ـــــــ

ابنا: در رابطه با وضعیت شیعیان گویان توضیح بفرمایید.

زمانی که من وارد گویان شدم وضعیت شیعیان این کشور درست مثل مکه در زمان جاهلیت بود و مردم چیزی نمی‌دانستند؛ البته از دیرباز اسلام در گویان وجود داشته و اهل تسنن در این کشور از سال ۱۹۷۰ به بعد فعالیت می‌کردند و با حمایت مالی لیبی، کویت و عربستان مسجد می‌ساختند. در حال حاضر تعداد شیعیان در گویان، بسیار کم است و جمعیت آنها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می‌باشد.

تعصب دینی اصلاً در گویان وجود ندارد و اگر شما بتوانید فردی را در این کشور به گرایش به اسلام، قانع کنید خیلی راحت مسلمان می‌شود. در گویان، ازدواج بین ادیان مشکلی ندارد؛ شما می‌بینید مرد مسلمان و همسرش مسیحی است یا زن هندو و مرد مسلمان می باشد.

مشکل موجود در کشور گویان، اختلافات سیاسی بین آفریقایی‌تبارها و هندی‌تبارها در این کشور است و اختلافات حتی به بروز زدوخوردهای فیزیکی بین این دو گروه می‌رسد. این اختلافات هنوز ادامه دارد و هر پنج سال یک بار در آستانه انتخابات دوباره اختلافات بین این دو گروه قومیتی به صورت علنی، بروز پیدا می‌کند.

ابنا: چه فعالیت‌های تبلیغی در کشور گویان دارید؟

تمرکز فعالیت‌های تبلیغی ما در این کشور، صرفا بر روی شیعیان نیست و به دنبال ترویح مباحث انسانی در گویان هستیم. ما از رسانه‌های صوتی و تصویری، کار تبلیغی را در گویان شروع کردیم و قرآن، محور کار ما بوده است.

من در خصوص کرامت انسان در فعالیت‌های تبلیغی‌ام سخن می‌گویم و از سخن گفتن درباره اختلافات دینی و مذهبی، پرهیز می‌کنم، اما با این وجود، تعدادی از مسیحیان کشور گویان به مذهب تشیع گرایش پیدا کردند و شیعه شدند.

ابنا: آیا مانعی برای تبلیغ دینی در کشور گویان پیش روی شما قرار دارد؟

مانعی برای این فعالیت ها در این کشور وجود ندارد و ما توانستیم نفوذ خوبی را در عرصه های سیاسی و اجتماعی گویان پیدا کنیم. «عرفان علی» اولین رئیس‌جمهور مسلمان گویان از دوستان بنده است و تاکنون دو بار با او ملاقات داشتم. اخیراً کمیته‌ای با حضور ادیان مختلف گویان، تشکیل شد و در این کمیته به بازنگری قانون اساسی این کشور پرداخته شد.

ادیان مختلف در کشور گویان به لحاظ اجتماعی با یکدیگر مشکلی ندارند و حتی همدیگر را در برنامه های خود دعوت می کنند. وهابی ها البته گاهی در گویان دست به ایجاد مشکلاتی می زنند، اما تعداد آنها به اندازه ای نیست که بتوانند اخلال گری کنند. اختلافات مذهبی و اسلام هراسی در گویان اصلاً وجود ندارد و بانوان محجبه و مسلمان در این کشور محترم هستند.

اختلاف آفریقایی‌تبارها و هندی‌تبارها با یکدیگر، مانعی در راه تبلیغ در این کشور نیست. اما اگر ما بتوانیم اختلافات نژادی در گویان را حل کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. در حال حاضر برای رفع این اختلافات نژادی در این کشور، جنبش «یک گویان واحد» را آغاز کردیم و رئیس‌جمهور گویان در حال تبلیغ این جنبش است.

ابنا: کشور گویان به لحاظ استراتژیکی چه اهمیتی دارد؟

گویان از نظر جغرافیایی متصل‌کننده امریکای جنوبی به شمال آمریکای مرکزی است و این کشور به دلیل موقعیت استراتژیکش، بسیار مورد توجه است و آمریکا تاکنون میلیاردها دلار در گویان سرمایه‌گذاری کرده است. من فکر می‌کنم ۵ تا ۱۰ سال دیگر گویان در دنیا، مطرح خواهد شد.

ابنا: بزرگ‌ترین خطری که جهان اسلام را تهدید می‌کند، چیست؟

خطر تهدید کننده جهان اسلام بیشتر از درون است تا این که از بیرون باشد. متأسفانه شاهد ناهماهنگی شیعیان با یکدیگر در جهان هستیم. من به بیش از ۲۰ کشور سفر کرده‌ام و شاهد بودم که شیعیان بر سر مسائل بسیار کوچک با همدیگر دچار اختلاف می‌شوند. مسلمانان با اتحاد تحت رهبری واحد می‌توانند در برابر دشمنان ایستادگی کنند.

ابنا: چه اقداماتی برای حفظ بنیان خانواده در فضای کنونی لازم است؟

یکی از مشکلات مهم در عصر کنونی، تضعیف بنیان خانواده است. دسترسی آسان به محتواهای مبتذل در فضای مجازی به متزلزل شدن بنیان خانواده منجر شده است و شاهد هستیم که حتی دیندارترین افراد هم در فضای مجازی، ممکن است که به خطا بروند و این مساله بنیان خانواده را به خطر انداخته است.

باید به دنبال جایگزین برای این قضیه بشیم و بهترین جایگزین، تشویق جوانان به ازدواج و تولید محتواهای باکیفیت در فضای مجازی و عرصه رسانه ای است. برای این که کودک ما، یک کارتون نامناسب را نگاه نکند، باید کارتون با محتوای مناسب را بسازیم و در اختیار او قرار بدهیم و گرنه با صرف منع کلامی او از دیدن کارتون های مناسب، راهی به جایی نمی بریم.

یک زمانی از خانواده ها می خواستیم که شبکه بی بی سی را به دلیل نشر اخبار کذب، دنبال نکنند، اما جایگزینی در مقابل نداشتیم، اما افتتاح شبکه پرس تی وی، دست ما را برای ارائه جایگزین باز کرد و این شبکه محتوا و کیفیت خوبی دارد. با وجود حذف دسترسی شبکه پرس تی وی از ماهواره های تلویزیونی، اما خانواده های بسیاری هم اکنون این شبکه را از طریق اینترنت دنبال می کنند.

سرمایه گذاری در تولید محتوای با کیفیت می تواند به ما در جهت بنیان خانواده، کمک کند و ما باید از تجربه موفق راه اندازی شبکه پرس تی وی، الگو بگیریم و این تجربه را به امور دینی و اجتماعی نیز بسط بدهیم.

ابنا: پرداختن به فرهنگ مهدویت چقدر می‌تواند در گسترش تشیع نقش داشته باشد؟

مساله مهدویت مختص شیعیان نیست و حتی مسیحیان نیز این مساله را قبول دارند و آنها هم مشتاق ظهور حضرت مهدی (عج) هستند؛ چون هیچ انسانی عدالت، انسانیت و آرامش را نفی نمی‌کند.

با ظهور حضرت مهدی (عج) جهان به صلح و آرامش دست پیدا می‌کند، بنابراین در راه تبلیغ اسلام می توان از مساله مهدویت به عنوان ابزاری برای مطرح کردن اشتراکات بین ادیان و مذاهب استفاده کنیم و دیگران را از طریق به سمت مکتب تشیع، جذب کنیم.

ابنا: اتحاد بین شیعیان و اهل سنت در جهان تا چه اندازه محقق شده است؟

تصور من این است که وحدت بین شیعیان و اهل سنت به مساله ای یک طرفه از سوی شیعیان تبدیل شده است و برخی از اهل سنت تصور می کنند که شیعیان به آنها نیاز دارند و برداشت نادرستی از مساله وحدت دارند و تصور می کنند که این مساله تکلیف سیاسی شیعیان است، البته در اهل سنت کسانی هم وجود دارند که متوجه ضرورت تعامل بین شیعیان و اهل سنت شدند و باید این مساله برای اهل سنت تبیین شود که مساله وحدت بین شیعیان و اهل سنت، عمل به یک دستور قرآنی است.

ابنا: چه راهکارهایی برای تقویت وحدت بین شیعیان و اهل سنت دارید؟

باید مساله وحدت بیشتر از سوی اهل سنت مطرح شود تا شاهد اثربخشی این مساله باشیم و ما وظیفه داریم که در این مسیر از علمای اهل سنت استفاده کنیم تا آنها، پیشگام پرداختن به مساله وحدت باشند.

من برای نشر کتاب نهج البلاغه در کشور گویان، این کتاب را به یکی از علمای اهل سنت در این کشور دادم و از او خواستم که نهج البلاغه را مطالعه کند.

ما باید درباره وحدت بین شیعیان و اهل سنت، سخن بگوییم، اما تاکید علمای اهل سنت بر این مساله، تاثیر بیشتری خواهد داشت و ما باید از علمای اهل سنت از کشورهای مختلف در این خصوص، استفاده کنیم.

این کلیشه که همیشه ما داعیه‌دار وحدت باشیم و اهل تسنن مهمان ما باشند، باید شکسته شود؛ همیشه کنفرانس های وحدت اسلامی از سوی شیعیان برگزار می‌شود و اهل تسنن در آن به عنوان شرکت می‌کنند اما چرا یک‌بار آن‌ها کنفرانس وحدت برگزار نمی‌کنند؟!

ابنا: به عنوان آخرین سوال، بزرگ ترین تجربه تان از سال های فعالیت به عنوان یک مبلغ، چه بوده است؟

همیشه احساس می‌کنم یک دست غیبی وجود دارد که من را در این مسیر هدایت می‌کند؛ خیلی از کارهایی که خارج از حیطه و توانایی‌ ام بوده است را انجام دادم و اتفاقاً موفق هم بودم؛ همین مسائل اعتقاد و پشتکار من را بیشتر می‌کند.

باید بدانیم اگر ما در راه خدا، خالصانه قدمی ولو کوچک برداریم، با حمایت‌های بزرگی مواجه خواهیم شد که گمانش را نمی‌کنیم. خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرمایند: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آن‌ها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث گردانیم.» این وعده قرآنی محقق خواهد شد…

ابنا: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

منبع :‌ خبرگزاری ابنا

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات