دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان تایلند {خوبی‌هایی که ما یاد گرفتیم از ایرانی‌ها بود}

تایلند (با نام قبلی سیام) کشوری در شبه‌جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیاست. جمعیت این کشور حدود ۶۸ میلیون نفر برآورد می شود و حدود ۹۵ درصد از جمعیت آن، پیرو آیین بودایی تراوادا هستند و بنابر آمارهای رسمی، فقط 4 درصد از جمعیت تایلند مسلمان‌اند.

شیعیان تایلند

حدود سه چهارم از مسلمانان تایلند، مالایی زبان‌اند و در ناحیه جنوبی و عمدتاً در استان‌های ناراتیوات، پاتانی، ساتون و یالا متمرکز شده‌اند، به نحوی که حدود ۸۵ درصد از جمعیت این استان‌ها مسلمان‌اند. مسلمانان در استان‌های سونگ خلا، ترانگ و کرابی نیز اکثریت دارند.

در اواخر دوره سلطنتی پادشاه «ناره سون ماهاراج» (حدود سال­های 1589 – 1604 میلادی)، دو برادر تاجر ایرانی ( شیخ احمد قمی و برادر کوچک، شیخ سعید) از شهر قم به همراه اطرافیانشان به شهر آیوتایا که پایتخت سلطنتی است، مهاجرت کردند. از منابع تاریخی به دست می‌آید که ورود تشیع به تایلند، هم­زمان با مهاجرت همین دو برادر به این کشور است. بنابراین سابقه تشیع در تایلند به حدود چهارصد سال قبل باز می گردد.

فعالیت‌های شیخ احمد قمی یکی از ایرانیان مسلمان مقیم تایلند در اواخر قرن شانزدهم، در تبلیغ تشیع در آن ناحیه بسیار مؤثر بوده و نسل وی تا به امروز در تایلند باقی مانده‌اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ارتباط شیعیان تایلند و سایر شیعیان جهان گسترده شد و علمای شیعه از ایران و ممالک عربی به تایلند رفتند و به تبلیغ احکام و معارف دینی پرداختند. وضعیت فرهنگی و دینی شیعیان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، تفاوت بسیاری کرده است.

هم اکنون شیعیان بیشتر در بانکوک و چهار استان جنوب تایلند موسوم به پتان ساکنند و مراکز، مؤسسات، حسینیه‌ها و مساجد متعددی دارند.

شیعیان تایلند

آنچه در پی می‌‏آید گفتگویی کوتاه با «جمیله ساکتیشا» از بانوان شیعه، عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مبلّغ و فعال فرهنگی در کشور تایلند است.

ــــــ
به کوشش: مائده سادات علوی

ـــــــ
ابنا: لطفا در ابتدا درباره فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خود توضیحاتی بدهید
من جمیله ساکتیشا از کشور تایلند هستم به مدت ۴ سال در جامعة الزهرا درس خوانده‌ام و‌ هم اکنون به انجام فعالیت‌هایی در عرصه فرهنگی و سخنرانی در مراسم‌های شیعیان تایلند مشغول هستم.

بنده یک مبلغ آزاد در بین شیعیان تایلند هستم و به جوانانی که دارای مشکلات خانوادگی یا اجتماعی هستند، مشاوره می‌دهم و آنها را در اصلاح اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند یاری می‌دهم. مشاوره در زمینه ازدواج نیز از فعالیت‌های دیگر من به حساب می‌آید.

ابنا: چه اقداماتی در زمینه استحکام بنیان خانواده در بین شیعیان تایلند داشتید؟

از جمله فعالیت‌های من نگارش مقالاتی در زمینه اهمیت بنیان خانواده به زبان تایلندی است و در هنگام ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان در زمینه مسائل خانوادگی از سیره ائمه معصومین(ع) استفاده می‌کنم.

ابنا: چه پیشنهادی برای تقویت و تداوم ارتباط بین شیعیان در جهان دارید؟

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تقویت ارتباط بین شیعیان جهان را پیشنهاد می‌کنم. از این طریق شیعیان کشورهای مختلف دنیا می‌توانند از یکدیگر بیاموزند و به هم پیشنهاداتی را برای تقویت فعالیت‌هایشان بدهند.
برگزاری اجلاس‌های مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز اقدام بسیار خوبی بود و من توانستم با حضور در این اجلاس با بانوان شیعه از کشورهای مختلف جهان ارتباط بگیریم و از فعالیت ها و تجربیات آنها استفاده کنم.

ابنا: از ایران و ایرانی‌ها بگویید

خوبی‌هایی که ما یاد گرفتیم از شما ایرانی‌ها بود و انقلاب اسلامی ایران و فداکاری شهدای ایرانی برای ما بسیار ارزشمند است. تبلیغ دینی توسط ما به خاطر انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

ابنا: سپاس بی نهایت از شما بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

منبع : خبرگزاری ابنا

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات