دسته‌ها
اخبار

تمسخر پروژه مکعب (The Mukaab) بن سلمان از سوی مردم در محیط رایان

روند تمسخر پروژه مکعب بن سلمان از سوی کاربران فضای مجازی همچنان ادامه دارد … جدیدترین پروژه‌ ولی‌عهد سودایی سعودی به نام پروژه مکعب در ریاض با تمسخر و انتقادات گسترده‌ای رو به‌رو شده است. روزی نیست که کاری وحشیانه و یا احمقانه توجه رسانه‌های جهان را به سمت رژیم افراطی سعودی جلب نکند.

گاهی صدور حکم چند دهه حبس برای چند توئیت با لحنی انتقادی، گاهی با اعدام‌های گروهی، گاهی با رونمایی از پروژه‌هایی که چه بسا صنعتی‌ترین کشورهای جهان خیال آن را در سر نمی‌پرورانند. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

شبکه آمریکایی «سی.اِن.اِن» در گزارشی آورده که رژیم سعودی به رهبری ولی‌عهد این رژیم، «محمد بن سلمان» قصد دارد پایتخت خود را به یکی از مناسب‌ترین شهرها برای زندگی بر روی زمین تبدیل کند[!]

در این راستا صندوق ملی عربستان اعلام کرد که این کشور مرکز جدیدی را در ریاض به نام پروژه مکعب ساخته است. هدف از پروژه مکعب گسترش پایتخت عربستان به ۱۹ کیلومتر مربع برای صدها هزار سکنه است. این پروژه برای ساخت ۲۰ ساختمان امپایر استیت کافی است و قرار است تا سال ۲۰۳۰ به پایان برسد.

این شبکه در گزارش خود آورده است که عربستان که برای دهه‌های زیادی به دلیل نقض‌های حقوق بشر وجهه بدی در رسانه‌ها داشته، پروژه‌ای را برای دگرگون کردن اقتصاد خود به دور از نفت و رهایی از وجهه خود به عنوان یک کشور محافظه‌کار آغاز کرده است.

برخی این شهر جدید را مسخره می‌کنند و در مفید بودن آن شک دارند برخی دیگر به تشابه عجیب بین پروژه مکعب و کعبه اشاره می‌کنند. گفتنی است، این تلاش‌ها در حالی است که ریاض رقابت منطقه‌ای خطرناکی با دوبی و دوحه دارد.

همه این‌ها از دهه‌های گذشته خود را به عنوان مراکز توریستی و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای نشان داده‌اند. آن‌طور که ایسنا نوشته، این شبکه آورده که سؤالات زیادی درباره این‌که آیا این پروژه نتیجه خواهد داد یا خیر وجود دارد.

عربستان در گذشته پروژه‌های مشابهی را اعلام کرد که فعالیت در آن کند بود. در سال ۲۰۲۱ محمد بن سلمان از ایجاد شهر نیوم خبر داد که هزینه آن به ۵۰۰ میلیارد دلار در شمال غرب کشور می‌رسد.

در زمانی که مسئولان عربستانی پافشاری می‌کنند که این پروژه‌ها طبق برنامه پیش می‌رود واضح نیست که هزینه پروژه جدید چه مقدار است و صندوق ملی عربستان چگونه برای حمایت مالی از آن برنامه‌ریزی می‌کند.

برخی تحلیلگران شک دارند در این‌که عربستان قادر به جمع‌آوری حمایت مالی کافی برای تحقق چشم‌اندازهای خود باشد. عربستان هنوز نتوانسته حمایت مالی لازم را از این پروژه‌ها به طور کامل تأمین کند.

توانایی عربستان برای حمایت مالی از این پروژه همچنین به قیمت نفت بستگی دارد. عربستان نیاز دارد قیمت نفت به بالاتر از ۱۰۰ دلار برسد تا از پروژه‌های ملی خود حمایت مالی کند.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات