دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

چین: آمریکا منبع آشفتگی در جهان است ؛ روابطمان با آمریکا به دو راهی رسیده

وزیر خارجه چین در واکنش به ادعاهای ضد چینی همتای آمریکایی خود گفته، این آمریکاست که منبع آشفتگی و تضعیف نظم جهانی است و… همکاری چین و آمریکا اکنون «به یک دوراهی» رسیده است.

«جو بایدن» در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، متعهد شده بود که کشورش به دنبال یک جنگ سرد جدید یا جهانی تقسیم شده به بلوک‌های سفت و سخت نیست. این تعهد با بیانی متفاوت، توسط همتای چینی بایدن، «شی جینپینگ»، تکرار شد و با هشدارهای تعدادی دیگر از رهبران درباره پیامدهای وخیم تقسیم جهان به اردوگاه‌های متخاصم تقویت شد.

اما میدان واقعیات دارد طوری دیگر پیش‌ می‌رود؛ به ویژه پس از اظهارات تند اخیر بلینکن، وزیر خارجه آمریکا علیه چین.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین روز شنبه به ادعاهای اخیر «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد. «وانگ یی گفت»، از سوی دیگر وسواس آمریکا به «غرب مرکزگرایی» و «استثناگرایی» و ذهنیت جنگ سرد و فشار برای به کرسی نشاندن منطق هژمونی و سیاست‌های مختص بلوک‌های خاص، بر خلاف روند تاریخ بوده و فقط به تقابل و تفرقه در جامعه جهانی منجر می‌شود…

آمریکا در واقع به منبع آشفتگی و تلاطمی تبدیل شده که نظم فعلی جهانی را تضعیف می‌کند و بر سر راه دموکراتیک کردن روابط بین‌المللی مانع می‌تراشد…

سخنرانی بلینکن در مورد سیاست چین نشان دهنده انحراف جدی در مسیر روابط چین و آمریکا است. ما می‌خواهیم به طرف آمریکایی بگوییم کشور ما اصلاً آن چیزی نیست که ایالات متحده تصور می‌کند…

ما در ارتقای اصلاحات و تقویت فضای باز مشارکت می‌کنیم و برای همکاری سودمند متقابل در سطح بالاتر تلاش می‌کنیم. چین بهتر خواهد شد و جهان به فضل و یُمن آن شگفت انگیزتر خواهد شد. این مقام چینی خاطرنشان کرد که همکاری چین و آمریکا اکنون «به یک دوراهی رسیده است.»

وزیر امور خارجه چین با تأکید بر اینکه «چین کشوری نیست که آمریکا به تصویر می‌کشد» گفت، یک منطق تاریخی روشن در پس توسعه و تجدید حیات چین وجود دارد که دارای یک قدرت بالای داخلی است. وی با رد ادعاهای کشورهای غربی گفت، مدرن ‌سازی 1.4 میلیارد نفر مردم چین یک پیشرفت بزرگ برای بشریت محسوب می‌شود تا اینکه تهدید یا چالشی برای جهان باشد.

وانگ‌یی گفت، آمریکا پیش از پاسخ به این سؤال که آیا پکن و واشنگتن می‌توانند روابط خود را به درستی پیش ببرند، باید از این مسئله اطلاع داشته باشد که هژمونی تک قطبی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و رویارویی‌های گروهی نیز آینده‌ای ندارد.

گفتنی است، سفر منطقه‌ای وانگ یی در حالی انجام می‌شود که تقابل چین و آمریکا در حوزه اقیانوسی هند-آرام با سفر اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به کره جنوبی و ژاپن وارد مرحله جدیدی شده است. در همین رابطه خبرگزاری رویترز اخیراً در گزارشی اختصاصی نوشت به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد دولت چین به‌دنبال گسترش همکاری با جزایر حوزه اقیانوسیه و تشدید رقابت با غرب در این منطقه است.


منشر شده در روزنامه کیهان – نهم خرداد 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات