دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

گاز اروپا به اتمام است ؛ زمستان ترسناک برای اروپای طرفدار تروریست های ناتو

در حالی که مذاکرات در اتحادیه اروپا درباره تحریم نفت و گاز روسیه به دلیل بروز اختلافات جدی بین کشورهای غربی با شکست روبه‌رو شده نگرانی‌ها در قاره سبز درباره تبعات ادامه این جنگ نیز روز به روز بیشتر می‌شود. اتریش اعلام کرده یکی از بزرگ‌ترین مخازن گاز اروپا به دلیل اختلاف با روسیه در خطر خالی شدن است و آلمان تحریم گازی روسیه برای کشورش را «سم» خوانده!

اوکراین اگر چه کشور کوچکی در شرق اروپاست با این وجود نوع جنگی که در این کشور رخ داده و همین‌طور طرفین این جنگ، تاثیرات عمیقی بر کل نظام بین‌الملل داشته است. به عنوان فقط یک مثال، گفته می‌شود به دلیل جنگ، ذخایر گندم جهان تا چند هفته آینده تمام خواهد شد. شاید به همین دلیل اروپایی‌ها به نوعی از اوکراین خواسته‌اند، پرچم سفید را به شکلی آبرومندانه بالا ببرد و قال قضیه را بکند!

اروپایی‌ها طی روزهای گذشته بارها از زلنسکی خواسته‌اند، بخشی از سرزمینش را به روسیه واگذار کند، احتمالا به این دلیل که این همه خسارت ارزش آن مقدار خاک را ندارد. تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بسیار شدید است و اروپا و آمریکا تحت تاثیر این بحران در حال تجربه تورم بی‌سابقه‌ای هستند.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط حدود ۴.۱ درصد کاهش بیابد که دو برابر بیش از تبعات رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه خواهد بود.

بازار‌های انرژی اروپا نیز افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. روسیه صادرکننده عمده انرژی و فلزات است و اروپا ۴۷ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه هم باعث شده علی رغم تلاش‌های گسترده برای تحریم حوزه انرژی روسیه کشورها عضو اتحادیه اروپا نتوانند در مورد تحریم این حوزه به اجماع برسند.

پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشته بود: «برنامه‌های اروپا و آمریکا به منظور توقف صادرات نفت از روسیه به منزله خودکشی اقتصادی غرب است.»

گاز اروپا رو به اتمام است

در هشداری جدید درباره بحران انرژی در اروپا «بلومبرگ» به نقل از مقامات انرژی در وین نوشته، تاسیسات ذخیره‌‌سازی زیرزمینی گاز «هایداچ» در اتریش که یکی از مخازن بزرگ اروپاست احتمالا تا فصل سرمای بعدی به علت درگیری میان برلین و مسکو بر سر توقیف شرکت تابعه «گازپروم» در آلمان پر نخواهد شد:

«این تاسیسات ذخیره‌‌سازی در اتریش واقع و به شبکه گاز آلمان متصل است و گاز روسیه را از آنجا دریافت می‌کند. این تاسیسات یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات در اروپاست و می‌تواند یک چهارم نیاز سالانه اتریش به گاز را تامین کند.با این حال، مدتی است که خالی مانده است… بخشی از این تاسیسات توسط شرکت گازپروم جرمانیا که شرکت تابعه «گازپروم» است، استفاده می‌شد. پس از اینکه آلمان این شرکت را توقیف کرد، مسکو عرضه گاز را متوقف کرد.»

گزارش دویچه وله نیز نشان می‌دهد، بخش دیگری از این مخزن توسط شرکت تابعه گازپروم، «GSA» استفاده می‌شود، اما چندین ماه است که خالی است. به گزارش فارس «هایداچ» به لحاظ راهبردی برای هر دو کشور آلمان و اتریش اهمیت دارد، زیرا برلین در آن گاز ذخیره‌‌سازی می‌کند و بخشی از گاز را دوباره به مناطق «تیرول» و «فورارلبرگ» اتریش برمی‌گرداند.

«کارل نهامر»، صدراعظم اتریش در اوایل ماه جاری از گازپروم خواسته بود تا این مخزن را دوباره پر کند و آن را به لحاظ راهبردی مهم خوانده و هشدار داده بود که اتریش آن را ملی خواهد کرد. روز جمعه گذشته نیز وی در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، بار دیگر درخواست خود را تکرار کرد و گفت، اگر گازپروم این مخزن را پر نکند، تاسیسات ذخیره‌‌سازی خود را از دست خواهد داد و این تاسیسات به یک تامین‌کننده دیگر داده خواهد شد!

اتریش حدود 80 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و بارها اعلام کرده از دست دادن ذخایر برای کشور فاجعه بار خواهد بود. موسسه «ریستاد انرژی» نیز ماه گذشته با اشاره به احتمال 3 برابر شدن قیمت انرژی در اروپا، اعلام کرده که: «اگر جریان گاز روسیه فردا قطع شود، گازی که در حال حاضر در ذخایر موجود است، پیش از پایان سال تمام خواهد شد و اروپا را در معرض زمستانی بی‌رحمانه قرار خواهد داد.»

سَم نابودی برای آلمان

وزیر کار آلمان نیز در مصاحبه‌ای هشدار داده که تحریم واردات گاز از روسیه برای جامعه آلمان سم خواهد بود. به گزارش فارس، «هابرتوس هیل» که با نشریه «فانک» مصاحبه می‌کرد، گفته: «ما باید به تدریج از واردات گاز مستقل شویم اما اعمال فوری تحریم باعث پیچیده شدن شرایط شده و به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود که در نهایت به از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌انجامد که باید از آن اجتناب کنیم.»

هیل اشاره کرده که بازار کار در آلمان با وجود آسیب دیدن از پیامدهای همه‌گیری کووید-19 اما در حال حاضر با ثبات است اما اقدامات شدید نظیر قطع واردات گاز از روسیه باعث وخیم شدن شرایط می‌شود.

به گفته وزیر کار آلمان «در صورت تحریم فوری واردات گاز، شرایط کاملا متفاوت اقتصادی و اجتماعی ایجاد خواهد شد و تحریم (گاز روسیه) برای جامعه آلمان سم است.» آلمان به طور گسترده‌ای به حامل‌های انرژی روسیه وابسته بوده و تقریبا 25 درصد از نفت خود و 40 درصد از گاز مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.

سرنوشت تسلیحات ارسالی به اوکراین

جدای از تبعات اقتصادی، تبعات نظامی و امنیتی جنگ اوکراین نیز بسیاری را در اروپا نگران کرده است. در همین رابطه رئیس‌پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) نسبت به افتادن تسلیحات ارسالی به اوکراین به دست باندهای تبهکار هشدار داده است.

به گزارش «دویچه وله» کاترین د بول، اعلام کرد:اداره پلیس اتحادیه اروپا می‌خواهد استراتژی جدیدی در ارتباط با محموله‌های تسلیحاتی تحویلی به اوکراین ایجاد کند. او در این رابطه به تجربه جنگ بالکان به عنوان یک «نمونه وحشتناک» اشاره کرد.

رئیس‌یوروپل در مورد محل نگهداری تسلیحاتی که از اتحادیه اروپا به اوکراین انتقال داده شده نیز ابراز نگرانی کرده است. «د بول» به روزنامه آلمانی «ولت آم‌ زونتاگ» گفته است، جنگ زمانی تمام خواهد شد و یوروپل می‌خواهد از وضعیتی مانند ۳۰ سال پیش در جنگ بالکان جلوگیری کند.

به گفته رئیس‌اداره پلیس اتحادیه اروپا، تسلیحات جنگ بالکان هنوز هم از سوی گروه‌های تبهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، یوروپل در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک کارگروه بین‌المللی به منظور تقویت راهبردهای مقابله با این وضعیت است. یوروپل بر رفت و آمد تروریست‌ها و افراط‌گرایان خشونت‌طلب بین اوکراین و اتحادیه اروپا نیز نظارت می‌کند.

«دبول» گفته است یوروپل ارقام و آمار متفاوتی از شرکای اروپایی خود دریافت می‌کند و کسانی که در اوکراین تردد می‌کنند «گروهی ناهمگون» هستند که به لحاظ تجارب و ایدئولوژی متفاوتند.

آبه : تقصیر زلنسکی بود

نخست‌وزیر سابق ژاپن نیز تصریح کرد که مواضع رئیس‌جمهور اوکراین درباره پیوستن به ناتو و عدم پذیرش استقلال جمهوری‌های دونباس به عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین منجر شد.

«شینزو آبه» در گفت‌وگو با روزنامه «اکونومیست»، مواضع سیاسی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درخصوص عضویت در ناتو و امتناع از حل درگیری‌ها در دونباس را عامل آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اعلام کرد.

«آبه » در این خصوص گفت: «اگر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وادار به متعهد شدن برای عدم پیوستن به ناتو می‌شد یا وادار می‌شد که درجه بالایی از استقلال را به دو قلمرو در شرق کشور دهد، احتمالاً جلوگیری از درگیری‌ها در اوکراین امکانپذیر بود»


براساس گزارش روزنامه کیهان – نهم خرداد 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات