دسته‌ها
اخبار کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

جنگ اوکراین‌ ، حرکت به سمت پایان جهان تک قطبی است

در بحبوحه جنگ اوکراین و درمیان هشدارها و نگرانی‌های پنتاگون و ناتو درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، روسیه برای چندمین بار تاکید کرده آمریکا می‌خواهد برای همیشه دنیا را تک‌قطبی نگاه دارد و این در حالی است که دنیا در حال حرکت در مسیر جهان چند قطبی است.

تاثیر جنگ اوکراین بر آینده نظم بین‌المللی طی روزهای اخیر محل بحث رسانه‌ها، کارشناسان و مقامات آمریکایی و روسی بوده. هفته گذشته رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا با هشدار درباره به خطر افتادن نظم بین‌المللی به سی ان ان گفته بود که:

«اگر این وضعیت پای بر جا باقی بماند، اگر پاسخی برای این تجاوزگری وجود نداشته باشد، اگر روسیه بدون پرداخت‌ هزینه از آن بگریزد، نظم بین‌المللی نیز از بین می‌رود، و اگر این اتفاق بیفتد، ما حقیقتا وارد دوران بی‌ثباتی تشدید شده می‌شویم. آنچه در خطر است، نظم جهانی مربوط به امنیت بین‌المللی است؛ نظمی که در سال ۱۹۴۵ برقرار شد.»

ژنرال «مارک میلی» ‌در ادامه گفته بود «نظم جهانی مربوط به امنیت بین‌الملل» که پس از جنگ جهانی دوم برقرار شد، با حمله روسیه به اوکراین مورد تهدید قرار گرفته است.

اما در نقطه مقابل «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه (8 اردیبهشت‌) با اشاره به تلاش آمریکا برای حفظ نظم‌تک‌قطبی دنیا گفت که اوضاع در حال حرکت به سمت مخالف این خواسته آمریکا است.

حساب کاربری سفارت روسیه در توئیتر به نقل از لاوروف نوشت: «آمریکا علناً اعلام می‌کند که می‌خواهد دنیا را تا ابد تک‌قطبی نگاه دارد، در حالی که عملاً روند اوضاع در حال حرکت به سمت مخالف است. دنیا چندقطبی است.»

وزیر خارجه روسیه سپس به تحولات مربوط به جنگ اوکراین پرداخت: «آمریکا از دنیا می‌خواهد جنگ را ادامه دهد، چون تصور می‌کنند که این جنگ فرسایشی خواهد شد و ارتش روسیه و صنایع دفاعی روسیه فرسوده خواهند شد، اما این توهم است… نیروهای مسلح روسیه سلاح‌های غرب را اهداف مشروع در نظر خواهد گرفت

کمک 33 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

اما در حالی که جنگ لفظی بین مقامات روسیه و آمریکا بر سر ادامه کمک‌های نظامی واشنگتن به کیف همچنان ادامه دارد رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج شنبه طی نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد از کنگره برای حمایت نظامی، اقتصادی و بشردوستانه از اوکراین درخواست کمک مالی 33 میلیارد دلاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی بایدن با بیان اینکه کمک مالی قبلی آمریکا برای اوکراین ته کشیده است، تصریح کرد: 20.4 میلیارد دلار این مبلغ برای کمک‌های نظامی، 8.5 میلیارد دلار برای کمک اقتصادی، 3 میلیارد دلار برای کمک بشردوستانه و 500 میلیون دیگر نیز برای تولید غذا در اوکراین استفاده خواهد شد.

ناتو: جنگ طولانی خواهد بود

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز پنجشنبه گفت، این اتحاد نظامی آمادگی دارد تا سال‌ها در درگیری‌های اوکراین از این کشور در برابر روسیه حمایت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ گفت: «باید برای دراز مدت آماده‌باشیم. کاملاً این احتمال وجود دارد که این جنگ ماه‌ها و سال‌ها به درازا بکشد.. متحدان ناتو در حال آماده شدن برای فراهم کردن حمایت دراز مدت و کمک به اوکراین هستند تا از تجهیزات قدیمی دوران شوروی سابق به سامانه‌ها و تسلیحات جدید ناتو گذر کند

او درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو هم این طور موضع گرفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آنها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود».

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات