دسته‌ها
اخبار

عملیات بزرگ حشدالشعبی در مرکز عراق برای پاک‌سازی بابل و صلاح الدین از پس‌مانده‌های داعش

نیروهای حشد‌الشعبی عراق عملیات گسترده‌ای را برای پاک‌سازی بخش‌هایی از استان‌های بابل و صلاح‌الدین از بقایای داعش در مرکز عراق آغاز کرده‌اند.

نیروهای حشد‌الشعبی صبح روز پنج‌شنبه عملیات نظامی گسترده‌ای را در منطقه «جرف النصر» در شمال استان بابل و کوه‌های «حمرین» در استان صلاح‌الدین آغاز کرده‌اند. آن‌طور که رسانه‌های عراقی می‌گویند، در استان بابل، نیروهای تیپ ۴۷ حشد‌الشعبی و نیروهای امنیتی اقدام به پاک‌سازی و گشت و تفتیش در مناطق مختلف کرده‌اند.

این عملیات از منطقه «البهبان» آغاز شده و نیروهای عراقی تا منطقه «مقبرة الرویعیه» پیش رفته‌اند. نیروهای بسیج مردمی عراق همزمان عملیات دیگری را در مناطق کوهستانی در شمال شرق استان صلاح‌الدین آغاز کرده‌اند. در این عملیات نیز تیپ ۲۲ الحشدالشعبی به همراه نیروهای ارتش حضور دارد.

آن‌ طور که فارس نوشته، حشد‌الشعبی در بیانیه خود، این عملیات را در ادامه عملیات «اراده سخت» و با هدف پاک‌سازی نهایی تروریست‌های داعش و ممانعت از سازماندهی دوباره آنها اعلام کرده است.

این عملیات‌ها در شرایطی است که منابع امنیتی عراق درخصوص بازگشت دوباره داعش هشدار می‌دهند. در این راستا وبگاه «اوراسیا» نیز، روز سه شنبه در گزارشی نوشت که با گذشت نزدیک به 5 سال از پایان خلافت ادعایی داعش در عراق، اما همچنان تروریست‌ها در قالب هسته‌های کوچک در مناطق بیابانی و کوهستانی و صعب‌العبور فعالیت پراکنده دارند.

به گفته منابع عراقی، تروریست‌های داعش از سال ۲۰۲۱ بر میزان فعالیت‌های خود افزوده‌اند و تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ تروریست داعشی در عراق حضور دارند که 4هزار نفرشان فعالیت دارند و مابقی نیز در قالب هسته‌های خاموش درون جوامع سنی‌نشین منتطر فرصتی برای ورود به عرصه میدانی هستند.

تحولات سیاسی عراق

خبر دیگر از عراق این‌که «نوری مالکی» رهبر ائتلاف «دوله‌ًْالقانون» عراق، پنجشنبه اعلام کرد که برخی از رهبران سیاسی این کشور دخالت‌های ترکیه و امارات را به دستوراتی مستقیم تبدیل کرده‌اند.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: «روند سیاسی عراق هرگز شاهد مداخلات آشکاری مانند اکنون نبوده، به طوری که دخالت‌های ترکیه و امارات کاملا علنی و صریح شده وحتی بیشتر به دستور دادن به برخی از رهبران سیاسی تبدیل شده است.»

رئیس ‌ائتلاف دوله‌ًْالقانون با بیان این‌ که، ائتلاف سه گانه حزب دموکرات، السیاده و جریان صدر تحت عنوان «انقاذ الوطن» باقی نخواهد ماند، افزود: «چارچوب هماهنگی و همپیمانانش به تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر (نصف+۱) نزدیکند و همه باید طرح ابتکاری این چارچوب را بپذیرند، زیرا واقع‌بینانه‌تر و عینی‌تر است.»

از سوی دیگر جریان صدر عراق به رهبری «مقتدی الصدر»، پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه توافقی با چارچوب هماهنگی شیعیان جهت تشکیل دولت جدید عراق نداشته است. «حسین العذاری»،‌ رئیس‌ائتلاف جریان صدر در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخبار منتشر شده در بعضی از رسانه‌ها با مضمون به توافق رسیدن جریان صدر با چارچوب هماهنگی شیعیان درباره پرونده تشکیل دولت جدید عراق غیر واقعی است و آنها را مشتی دروغ خواند.

منتشر شده در روزنامه کیهان – دهم اردیبهشت 1401 شمسی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات