دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

دیروز جهان یکصدا مرگ بر اسرائیل شد [روز جهانی قدس از شرق تا غرب عالم]

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال تحت تاثیر تحولات خشونت‌بار فلسطین با حضور پرشور حامیان فلسطین در کشورهای مختلف اسلامی، اروپایی و آمریکای لاتین و حتی آفریقا برگزار شد. همزمان اوضاع امنیتی در فلسطین اشغالی نیز به شدت آشفته گزارش شده است.

با وجود آنکه از چهل و سه سال پیش آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس در ایران و همچنین دیگر کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود، اما امسال روز جهانی قدس تحت تاثیر تحولات خشونت‌بار علیه مسجدالاقصی و فلسطینیان با رنگ و بویی متفاوت برگزار شد.

روز قدس از همان ابتدای آغاز خود ماهیتی جهانی داشت و اکنون نیز بی‌دلیل نیست که گستره برگزاری راهپیمایی روز قدس را علاوه‌بر کشورهای منطقه در دورافتاده‌ترین مناطق و حتی در برخی شهرهای برزیل در آمریکای لاتین نیز می‌توان مشاهده کرد.

اکنون صداهایی که برای پایان دادن به اشغالگری در فلسطین و آزادی این سرزمین بلند می‌شود، دیگر تنها محدود به جغرافیای منطقه نیست و شعار «مرگ بر اسرائیل» را علاوه‌بر زبان فارسی و عربی می‌توان به زبان‌های مختلف اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی، انگلیسی و حتی سواحلی در بخش‌هایی از آفریقا شنید.

جمعیت 250 هزار نفری اطراف مسجدالاقصی

یک شب پیش از فرارسیدن روز قدس، فلسطینی‌ها با شور بیشتر در مسجدالاقصی حضور یافتند و شب جمعه 250 هزار فلسطینی مراسم احیای آخرین شب قدر امسال را در سایه تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی در صحن‌های مسجدالاقصی برگزار کردند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هزاران نیروی پلیس این رژیم، به منظور مقابله با هرگونه درگیری احتمالی در مرکز شهر قدس مستقر شده بودند. اگرچه شب جمعه گذشته مراسم احیای شب‌های قدر در مسجدالاقصی برگزار شد، اما حضور 250هزار نفری در این مسجد مقدس کم سابقه به نظر می‌رسد.

حتی وحشت صهیونیست‌ها از برگزاری مراسم روز قدس در بیت‌المقدس و شهرهای فلسطینی تا بدان‌جا بود که نظامیان صهیونیست صبح آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مسجدالاقصی یورش بردند و با جوانان فلسطینی در محوطه آن درگیر شدند.

پیشگامی روز قدس در لندن

روز قدس در برخی کشورهای اروپایی و غربی به‌دلیل وجود تعطیلی رسمی، در روز یکشنبه قبل از آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود. از همین رو نیز لندنی‌ها پیشگام برگزاری روز قدس در یکشنبه گذشته بودند.

در این راهپیمایی که بعد از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار شد، تظاهرات کنندگان مقابل ساختمان وزارت کشور انگلیس تجمع کرده و شعارنوشته‌های متعددی را به زبان‌های انگلیسی و عربی و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در دست داشتند که روی برخی از آنها نوشته‌شده، فلسطین را آزاد کنید، اسرائیل رژیمی تروریست و نژادپرست است، محاصره غزه را پایان دهید و اسرائیل را تحریم کنید.

علاوه‌بر مسلمانان، جمع زیادی از فعالان مدنی مسیحی، طرفداران صلح و یهودیان ضد صهیونیست نیز در این راهپیمایی حضور داشتند.

در میان کشورهای آمریکای لاتین، در شهر برزیلیا پایتخت برزیل نیز روز جهانی قدس با فاصله ‌اندکی با کشورهای غرب آسیا برگزار شد و این مراسم پنجشنبه‌شب هشتم اردیبهشت ماه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌موسسه فلسطین و برزیل، چند تن از نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی و جمعی از هواداران برزیلی آرمان فلسطین برگزار شد.

خروش کشورهای منطقه

مراسم روزجهانی قدس با حضور مردمی در پایتخت سوریه به صورت «گسترده» برگزار شد و خبرگزاری رسمی سوریه موسوم به سانا در این ارتباط خبر داد مردم دمشق به منظور حمایت از مردم فلسطین و پایداری آنها در برابر تعرض‌های رژیم صهیونیستی راهپیمایی خود را از ورودی بازار «الحمیدیه» آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون در حال رفتن به سمت مسجد اموی هستند.

روز جهانی قدس در شهرهای مختلف عراق به صورت پرشوری برگزار شد و شهر «ناصریه» واقع در استان ذی قار عراق نیز شاهد حضور گسترده و پرشور مردمی به منظور بزرگداشت روز جهانی قدس بود.

علاوه‌بر این شمار زیادی از ساکنان استان «الدیوانیه» در عراق همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی را علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا سر دادند. ساکنان الدیوانیه تأکید کردند که دست از حمایت از مسئله فلسطین نخواهند کشید.

روز قدس در 400 نقطه پاکستان

راهپیمایی روز قدس در پاکستان در بیش از ۴۰۰ نقطه از این کشور برگزاری شد. این راهپیمایی‌ها در روز جهانی قدس با شعارهای ضداستکباری به ویژه شعارهای ضدآمریکایی برگزار گردید و خبرگزاری‌های پاکستان گزارش دادند که راهپیمایی‌های بزرگی در شهرهای کراچی، لاهور، پیشاور، کویته، اسلام‌باد، گلگیت بلتستان برگزار شد. همچنین هزاران نفر از مردم «کشمیر» امروز جمعه پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی و سردادن شعارهای فلسطینِ آزاد، روز قدس را گرامی داشتند.

همزمان نمازگزاران در مراسم نماز جمعه در هرات افغانستان با تاکید بر اتحاد مسلمانان در مقابل اسرائیل و آمریکا و سر دادن شعارهای بر ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهان آزادی فلسطین و پایان اشغال این کشور شدند.

راهپیمانان همچنین در ادامه با سردادن شعار «ما فرزند جهاد هستیم»، «ما فرزندان اسلامیم»، «ما با فلسطین و قدس پیوند بسیار محکم ایمانی و اعتقادی داریم» اعلام کردند که همیشه در کنار مردم مظلوم فلسطین خواهیم ماند. یمنی‌ها نیز دیروز تظاهرات بزرگی را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برگزار کردند.

مرگ بر اسرائیل به زبان سواحلی

از آنجا که جغرافیای برگزاری روز قدس سال‌هاست تا آفریقا گسترده شده است، در نیجریه نیز حامیان فلسطین به استقبال روز قدس رفتند و جنبش اسلامی نیجریه با انتشار ویدئویی از راهپیمایی جوانان و نوجوانان نیجریه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: «پیروان شیخ ابراهیم زکزاکی‌،رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در آستانه تظاهرات روز جهانی قدس، در ابوجا پایتخت نیجریه تظاهرات همبستگی با مردم مظلوم فلسطین برگزار کردند.»

نکته قابل توجه در برپایی روز قدس در نیجریه سردادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل» به زبان سواحلی بود که بارها از سوی شهروندان این کشور تکرار شد و نشان داد دیگر مسئله فلسطین به جغرافیای غرب آسیا محدود نیست.

دیروز حجت الاسلام سید حسن نصرالله، دبیرکل محبوب جنبش حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی خود اعلام کرد حوادث امسال و سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تئوری فراموش کردن مسئله قدس شکست خورده است.

منتشر شده در روزنامه کیهان – دهم اردیبهشت 1401 شمسی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات