دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

غرب آسیا در دوره انتقالی ترامپ چگونه است؟ [️تک “بی52” و پاتک “قدس2”]


🔻 شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، مرحله‌ای جدید از استراتژی‌های سیاسی در غرب آسیا و شمال آفریقا را ایجاد کرده است. دولت ترامپ به‌واسطه رایزنی‌های «جرد کوشنر» در واپسین ماه‌های خود پیش از برگزاری انتخابات از یک‌سو درصدد تسریع روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برآمد و از سوی دیگر آنچه سیاست فشار حداکثری علیه ایران می‌خواند را به پیش برد.

🔸 شکست ترامپ اما معادلات در منطقه را دچار تغییر و تحول کرده است؛ مساله‌ای که احتمالا هم‌پیمانانش را بر آن خواهد داشت تا با تسریع در ایجاد ائتلاف‌های مختلف، به مقابله با آنچه تهدید ایران برمی‌شمارند، بپردازند؛ چرا که این ائتلاف بیم آن دارد که قمار آن‌ها بر تغییر نظام در ایران و یا حداقل تغییر رفتار آن به‌واسطه تغییر دولت، با شکستی مفتضحانه مواجه شود.

🔸 این البته بدان معنا نیست که جو بایدن تفاوت ماهوی با دونالد ترامپ داشته باشد. ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از رژیم صیهونیستی و ارتجاع عربی، همواره مورد اتفاق دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است. اما دونالد ترامپ به‌واسطه دوشیدن کشورهای عربی، امیدی واهی را به آنان تزریق کرده بود. همچنین دولت ترامپ بنا به خواست لابی فعال صهیونیستی، نقاب میانجی‌گری را از چهره برداشت و سیاست‌های اشغالی اسرائیل را صریحا تایید و پشتیبانی کرد.

سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان در حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. این دیدار در واقع تلاشی عربستانی ـ اسرائیلی با نظارت پمپئو است تا سیاست‌های دو رژیم پس از کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت را بیش از پیش همگام سازد.

➕ به عبارت دیگر، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به این باور رسیده‌اند که ناگزیرند با شکست سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و مقاومت، بیش از پیش به هم نزدیک شوند و ائتلاف مخفی خود را علنی سازند.

البته در این رابطه و در خصوص آنچه سه‌گانه ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان در دوره انتقالی کابینه ترامپ تدارک دیده‌اند، حرف و حدیث بسیاری وجود دارد. برخی از احتمال حمله نظامی به ایران یا گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان سخن می‌گویند و برخی دیگر سناریوی حمله سایبری یا ترور برخی شخصیت‌های ارشد مقاومت را مطرح می‌کنند.

◽️ حجت الاسلام «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، در آخرین سخنرانی خود تأکید کرد که محور مقاومت باید در زمان باقی‌مانده از دولت ترامپ در نهایت هوشیاری و آمادگی به‌سر ببرد که البته نکته‌ای بسیار منطقی و عقلانی است.

◽️ با این وجود آنچه احتمال ماجراجویی محور آمریکایی را ناچیز جلوه می‌دهد، توانمندی عملیاتی و نظامی محور مقاومت است که در طول یک‌دهه اخیر توانسته میزان قابل‌توجهی از بازدارندگی را به ارمغان آورد.

◾️ حمله موشکی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در جده ـ آن‌هم همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی ـ پیام واضحی را به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال کرد؛ به بیان دیگر، موشک قدس 2 حامل این پیام بود که تهدیدهای آمریکایی و اعزام بمب‌افکن بی۵۲ تاثیری در معادلات منطقه ندارد.

◾️ از طرفی، از سرگرفتن حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و نوار غزه را می‌توان تلاشی از سوی این رژیم در راستای نمایش عدم تغییر سیاست‌های اسرائیل با کنار رفتن ترامپ دانست. اگرچه نباید فراموش کرد که ارتش این رژیم همچنان از بیم حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله در مرزهای شمالی در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برد.

▪️ خروج آمریکایی‌ها از سوریه و عراق نیز مسأله دیگری است که در این مرحله مورد اهتمام قرار گرفته است؛ برخی این تصمیم را در راستای سلسله تصمیم‌های خلق‌الساعه ترامپ دانسته و برخی دیگر مدعی شده‌اند این اقدام تدارکی برای ممانعت از هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در پاسخ به حمله احتمالی آمریکا به ایران یا گروه‌های مقاومت است.

👈 گروه‌های مقاومت عراقی تأکید دارند که خروج شماری از نیروهای آمریکایی فاقد اهمیت بوده و آمریکا باید فورا همه نیروهای خود را از خاک عراق خارج کند. در همین راستا مقاومت عراق از توقف آتش‌بس با اشغالگران خبر داد.

👈پرهیز مقاومت از پاسخ به برخی اقدامات تحریک‌آمیز دشمن علی‌رغم توانمندی بر انجام آن، نشان می‌دهد که این محور نمی‌خواهد در زمین مورد علاقه طرف مقابل بازی کند. به تعبیر دیگر، این مقاومت است که استراتژی مرحله بعد را تعیین می‌کند، نه ترامپ و هم‌پیاله‌های او!

منبع : کانال مقاومت اسلامی نجباء


تماشا کنید » شجاعت سرباز لبنانی در مواجهه با تانک رژیم صهیونیستی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات