دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

توصیه پلیس برای پیشگیری از سرقت خانه ما [ «خانه» گاوصندوق اشیاء‌قیمتی نیست! ]

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده و روش‌ها و ترفندهای اعترافی سارقان، راهکارهای پیشگیری از وقوع سرقت در منازل را تشریح کرد. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید


هنوز چند متری از ایستگاه تاکسی رد نشدیم که پیرمردی که کنار خیابان ایستاده، دستش را جلوی تاکسی می‌گیرد و می‌گوید: «آگاهی؛ آگاهی»

تاکسی ترمز می‌کند، پیرمرد به آرامی سمت تاکسی آمده و در را باز می‌کند، چند ثانیه طول می کشد تا بنشیند. راننده نگاهی به پیرمرد می‌کند و می‌گوید: پدرجان! پلیس آگاهی می‌روید؟

پیرمرد با دستان لرزان پوشه کاغذی را نشان راننده می‌دهد و می‌گوید: بله، دو روز پیش خانه‌ام را زدند، همه دار و ندارم را بردند، حالا باید به پلیس آگاهی بروم…مسیر را بلد نیستم، جلوی اداره آگاهی من را پیاده کن.

راننده که سر صحبتش با پیرمرد باز شده، می‌گوید: پدر جان حالا چه چیز را برده‌اند، منزل نبودید؟

پیرمرد آهی می‌کشد و می‌گوید: شاید برای شما یا بقیه چیز زیادی نباشد، اما برای من پیرمرد و خانمم همه زندگی‌مان بود.6 تا النگو، 2 تا انگشتر، حدود ۲ تا ۳ میلیون پول نقد و یک سری خرت و پرت؛ حتی به ‌‌ریش تراش هم رحم نکردند.آن را هم بردند!

راننده می پرسد : اینها را کجا گذاشته بودید که بردند؟ نکند دم دست بودند؟

پیرمرد می‌گوید:پول‌ها پس انداز ماهها‌‌ حقوق ‌‌بازنشستگی‌ام بود، برای روز مبادا و بیماری گذاشته بودم کنار. توی جیب یکی از کت‌هایم در کمد دیواری بود؛ طلاها را هم که خانمم در کیفش گذاشته بود، فقط توی‌‌ میهمانی ها ‌‌می‌انداخت.

آن روز رفتیم خرید؛ میوه و تره‌بار. جای دوری هم نبود، کمی آن طرف‌تر از خانه‌مان.دزدها توپی در را شکسته و وارد شدند. همیشه تنهایی می‌رفتم، اما این بار به خانم گفتم که همراهم بیاید. دکترگفته بود باید راه برود. تا دیدم هوا بارانی است اصرار کردم بیاید و چند قدمی راه برود…اما حالا مدام می‌گوید اگر به حرفت گوش نکرده بودم، دزد وارد خانه نمی‌شد.

خانمی که کنارم در صندلی عقب نشسته به طنز می‌گوید: حاج آقا! به خانم بگویید که همان اصرار شما باعث شده‌ که زنده بماند؛ وگرنه چه معلوم، شاید دزدها به او هم رحم نمی‌کردند.

راه های جلوگیری از سرقت منزل
راه های جلوگیری از سرقت منزل

جو تاکسی با خنده کمی تغییر می‌کند. راننده تاکسی می‌گوید: پدرجان، ناراحت نباشید، ان‌شاءالله پیدا می‌شود. همین ماشین فکستنی من را ببینید، دزدها به همین هم رحم نکردند، تا حالا چند بار سرقت کرده‌اند، از ضبط و لاستیک زاپاس و جک و جعبه ابزار گرفته تا حتی بسته نان و خرید میوه روزانه.

زنی که کنارم نشسته می‌گوید: همین دو سال پیش منزل خواهرم را زدند، همه نکات ایمنی را هم رعایت کرده بود، اما نمی‌دانم چطور طلاهایش را پیدا کرده بودند. چند جای خانه مخفی کرده بود، یکی می‌گفت از دستگاه‌های طلایاب استفاده کرده‌اند، اما پلیس گفت طلایابی در کار نبوده، وقتی طلاها را در اتاق خواب یا در فریزر یا کیسه برنج مخفی کرده‌اید، خب، دزدها هم می‌دانند که مخفیگاه‌ وسایل با ارزش شما کجاست، آنها هم درست همان جاها را زیر و رو کردند.

پیرمرد آهی می‌کشد و می‌گوید: نمی‌دانم حالا این همه دوندگی به سرانجام می‌رسد و دزدان دستگیر می‌شوند یا نه… اگرچه افسرکلانتری به من دلداری داد و گفت که هر هفته طرح دستگیری سارقان اجرا می‌شود و بالاخره در یکی از این عملیات ها دستگیر شده و با شکایتی که ثبت می‌کنید به دزد اموالتان می‌رسید.

                  ***

موضوع سرقت یکی از مهم‌ترین مسائل این روزهاست. کم و بیش باافرادی مواجهیم که مورد سرقت قرار گرفته و اموال خود را از دست می‌دهند. آگاهی از چند و چون روش‌های جدید سرقت و راه‌های پیشگیری از آن ما را بر آن داشت تا با سردار«علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت و گو کنیم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت در خصوص راه‌های پیشگیری از وقوع سرقت در منازل به پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی اشاره و اظهار داشت: افراد دقت داشته باشند که بعد از سکونت در منزل جدید یا مفقود شدن کلیدها بلافاصله قفل‌ها را عوض کنند.

اموال و دارایی های خود را برای دیگران بازگو نکنید تا سرقت نشود

ابتدا باید گفت که شهروندان بدون احراز هویت در خانه را بر روی افرادی که خود را مأمور ارگان‌های مختلف معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باز نکنند.

همچنین در مکان‌های عمومی، میهمانی‌ها، تاکسی، اتوبوس، آرایشگاه یا محل کار خود باید در مورد داشته‌ها و دارایی‌های خود حفاظت گفتار داشته و در صورت نگهداری اموال گران‌قیمت و وجه نقد، این موارد را به هیچ وجه حتی در حضور نزدیک‌ترین دوستان، اقوام و آشنایان مطرح نکنند.

منزل محل سکونت است نه گاو صندوق  اشیاء ذی‌قیمت

اگرچه ذکر این مسأله مهم است که منزل، محل سکونت است نه گاوصندوق اشیاء ذی‌قیمت و پلیس همواره توصیه می‌کند که افراد از نگهداری اموال با ارزش ریالی بالا در منزل خودداری کرده و از صندوق امانات برای نگهداری آنها استفاده کنند.

 در پرونده‌ها مشخص شده که سارقین برای سرقت اشیا قیمتی مستقیما به اتاق خواب مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، پس برای نگهداری اشیا با ارزش در منزل جاساز داشته باشید و از قراردادن آنها در اتاق خواب یا رها سازی طلاجات در معرض دید خودداری کنید.

پیشگیری از سرقت منزل
پیشگیری از سرقت منزل

استخدام پرستار بچه یا سرایدار؛ فقط از شرکت های معتبر

 در برخی پرونده‌های سرقت افرادی تحت پوشش سرایدار و نظافتچی اقدام به سرقت کرده‌اند، بنابراین در استخدام سرایدار، نظافتچی، پرستار کودک و سالمند باید دقت لازم را لحاظ کرده و از شرکت‌های معتبر برای به کارگیری این افراد کمک بگیرید.

نکات ایمنی درب و قفل ها؛ برخی درهای ضد سرقت هم آسیب پذیرند!

 در مورد قفل‌های مورد استفاده درب ورودی منازل نیز باید بگویم که برخلاف تصور شهروندان درهای ضدسرقت از ناحیه توپی، بسیار آسیب‌پذیرند؛ نیاز است که چارچوب این درها تقویت شود.

برخی از افراد از در آکاردئونی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما در آکاردئونی زمانی مفید است که بالای لولاها جوش داده شود. قفل آویز در دسترس نباشد و جا برای دیلم انداختن نباشد و از فنر و تسمه قوی برای این گونه درب‌ها استفاده شود؛ لازم به ذکر است که وقتی در یک ساختمان مسکونی تنها یک واحد درب آکاردئونی باشد، توجه سارقین دقیقا به آن واحد جلب می‌شود.

وقتی در منزل نیستید چند جفت کفش به صورت نامنظم پشت در قرار دهید!

 در هنگام خروج از منزل از قفل بودن در مطمئن شوید؛ چراکه قفل بودن مانع از باز کردن درب منازل به شیوه کارت می‌شود؛ در هنگام خروج از منزل هم چند جفت کفش را روبروی خانه به صورت نامرتب قرار دهید تا سارقان را در مورد حضور صاحب خانه دچار اشتباه کند؛ حتماً موقع ترک خانه نیز یکی از همسایگان را در جریان قرار داده تا نسبت به سروصدای احتمالی و رفت و آمد به منزل شما حساسیت ایجاد شود.

نصب سیستم تایمر برق و دوربین آنلاین، دو راه پیشگیری از سرقت منزل ما

 افرادی هم که دائما در سفر هستند بهتر است در منزل سیستم تایمر برق نصب کنند تا در زمان‌های مشخص اقدام به روشن و خاموش کردن لامپ‌ها و تلویزیون خانه کند.

باید گفت استفاده از دوربین‌های مداربسته را در پیشگیری از سرقت مؤثر است چراکه استفاده از دوربین‌های مداربسته با امکان انتقال آنلاین داده‌ها به گوشی همراه شما این شرایط را فراهم می‌کند که از هر نقطه‌ای در داخل و خارج از کشور به صورت آنلاین، وضعیت منزل خود را تحت نظر و بررسی داشته باشید و در صورت مشاهده سارقین سریعا مراتب را به مرکز فوریت‌های 110 اطلاع دهید.

 در صورت نصب دوربین مدار بسته از دوربین‌های باکیفیت استفاده کنید و حتماً یکی از دوربین‌ها را در محل مناسبی از کوچه نصب کنید تا در صورت سرقت احتمالی بتوان اطلاعات خودرویی را که با آن اموال سرقت شده مشاهده کرد.

از بسته شدن در پارکینگ مطمئن شوید [ جلوگیری از سرقت خودرو ]

 در بسیاری از پرونده‌های سرقت منزل مشاهده شده که سارقین با استفاده از بی‌توجهی مالکین اقدام به ورود از درب پارکینگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

توصیه پلیس این است که موقع خروج از پارکینگ بلافاصله محل را ترک نکنید؛ از بسته شدن در پارکینگ اطلاع حاصل کنید؛ چراکه در خیلی از موارد سارقین از درب باز پارکینگ وارد شده و سپس در زمان مناسب درب منزل را برای سایر سارقین باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اخیرا سردرهایی به منظور زیبایی نمای ساختمان نصب می‌شود؛ این سردرها به راحتی به سارقان کمک می‌کند که از روی علمک گاز و سپس با کمک سر درها برای سرقت وارد منزل شوند؛ از سوی دیگر بسیاری از سرقت‌ها از طریق ورود سارقین از بالکن طبقات اول است بنابراین توصیه می‌شود که برای بالکن و پنجره‌های طبقات پایین حفاظ مناسب نصب شود.

منبع : خبرگزاری فارس

[su_note note_color=”#c8e6c9″]

در ادامه بخوانید »

چه نکاتی درباره پلیس ایران نمی‌دانیم ؟ [ اقتدار و مهربانی ] + ویدیو از استاد رائفی پور

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات