دسته‌ها
رسانه ملی

صدا و سیمایی می خواهیم که در سمت خدا باشد [ ماجرای تلاش صداسیما برای تعطیلی سمت خدا ]


siZ9KE2Y_480

چندسالی بود که ظهر ها تلوزیون روشن می شد. قبل از برنامه سمت خدا شبکه سه آنقدر تبلیغ می داد تا یک صدای دلنشین بیاید و بگوید: در سمت تو ام دلم آرام، قلبم آرام….
مجری جوان و خوش سیمایی با اشعاری از شاعران آیینی برنامه رو شروع می کرد.
همه منتظر بودیم تا کارشناس برنامه بحث امروز رو شروع کنه. مادرم دفتر و قلمش را از زیر میز می آورد و نکات را می نوشت.


کارشناس از خدا می گفت، از اهل بیت می گفت، از زندگی خدایی می گفت. سمت خدا را نشان می داد.
چند سالی بود که منتظر قرار روزانه بودیم. تا به این بهانه هم که شده، حداقل یک صفحه قرآن در روز بخونیم.
دیگر به نکته های قرآنی حاج آقا قرائتی عادت کرده بودیم، به صلوات های حاج آقا فرحزاد، به سبک زندگی حاج آقا ماندگاری.
اگر دکتر رفیعی می رفت، بجایش حجت الاسلام عالی می آمد که به درجه اجتهاد رسیده.
همه چیز حوب بود تا در حرکت به سمت خدا از خط قرمز رد نمی شدیم.
خط قرمزی که باند ثروت و قدرت دور خودش کشیده. خط قرمزی که منافع اونها رو به خطر می انداخت. خط قرمزی که جلوی تبلیغ شیر مرغ و جان آدمیزاد را در برنامه کودک می گرفت. خطی که گذر از آن، سودهای کلان بانکی را به چالش کشیده بود.
سمت خدا تا زمانی هموار بود که به مسئولی انتقاد نشود.
حالا چه شده؟ چرا حرکت به سمت خدا برای برخی گران تمام میشه؟
ما از صدا و سیمای جمهوری #اسلامی انتظار داریم راه را برای حرکت در سمت خدا هموار کنه، نه اینکه در مسیرش سنگ بندازه.
ما انتظار داریم اگر همه اینها شایعه است، که نیست، که مصاحبه تهیه کننده موجود است، ولی اگر شایعه است، با قدرت حمایت کنند و با قاطعیت همه این مسائل رو رد کنه که ما با قلب آرام در سمت خدا قدم برداریم.
هر اقدامی که از دست شما برمیاد انجام بدید. از تماس با روابط عمومی و اعلام حمایت تا فعالیت در شبکه های اجتماعی.

امضا: میم آزاد.

ویدئو خداحافظی مجری «سمت خدا» از مردم / دانلود کنید از تبیان

آخرین صحبت های نجم الدین شریعتی مجری برنامه « سمت خدا » روی آنتن زنده با مردم ، این مجری توانا در  پی برکناری سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده این برنامه توسط مسئولین سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت دیگر در سمت خدا حاضر نشود ، همچنین حجت الاسلام فرحزاد نیز تاکید کرد : چنانچه آقای رکنی و شریعتی نباشند کارشناسان هم حاضر به همکاری با تیم جدید سمت خدا نخواهند بود …

لینک آپارات

صوت بغض و ناگفته‌های شریعتی و حجت‌الاسلام فرحزاد در پخش زنده مورخ 22/02/1393

دانلود

سمت خدا

مدیران انتقاد ناپذیر ، تنها راه به سمت خدا در رسانه ملی را بستند !!
بدین وسیله مراتب اعتراض خود به عملکرد مدیران صدا و سیما و به خصوص نحوه برخورد ناصحیح با عوامل زحمت کش برنامه ارزشمند سمت خدا که باعث تعطیلی این برنامه و کناره گیری عوامل متدین و محبوب و به خصوص کارشناسان گرانقدرش شده است را اعلام می داریم.
امیدواریم مدیران مربوطه برگ سیاهی در کارنامه خود درج نکنند و با بی تدبیری خود تیشه به ریشه یکی از بهترین ، سودمندترین و محبوب ترین برنامه های مذهبی تاریخ صدا و سیمای انقلاب اسلامی ایران نزنند.
والسلام 

#بیانیه #افسران #سمت_خدا #شریعتی #برنامه

 #برنامه_سمت_خدا #بیانیه_افسران #حمایت

۰۲۱۶۴۰۴۰ شورای نظارت بر صدا وسیما
۰۲۱۲۷۸۶۳۰۰۰ روابط عمومی شبکه ۳
۰۲۱۲۷۸۱ -۱۶۲ روابط عمومی داخلی۵
مخصوصا تماس با شورای نظارت

گفتگوی رجانیوز با «سید عبدالمجید رکنی» تهیه‌کننده برنامه «سمت خدا»؛

انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ی مذهبی تلویزیون، در روزهای گذشته یکی از خبرهایی بود که بازتاب چندانی در رسانه‌ها پیدا نکرد و بسیاری ترجیح دادند به سادگی از کنار آن عبور کنند. این بی‌توجهی در حالی رخ داد که «سمت خدا» یکی از معدود برنامه‌های دینی و مذهبی تاریخ رسانه‌ی ملی به شمار می‌رود که در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده است و محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد؛ تا جایی که در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه‌ی سه هم پیش از نوروز 93، «نجم‌الدین شریعتی» -مجری برنامه‌ی «سمت خدا»- به عنوان یکی از سه مجری محبوب تاریخ شبکه‌ی سه، انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت. از همین رو، برکناری تهیه‌کننده‌ی موفق این برنامه به شدت عجیب و سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

سمت خدا (2)

از همین رو، برای جویا شدن از صحت و سقم این خبر و علت برکناری احتمالی، گفتگویی را با «سید عبدالمجید رکنی»، تهیه‌کننده‌ی موفق برنامه‌ی «سمت خدا» انجام دادیم. «رکنی» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی رجانیوز پیرامون انتشار خبر برکناری‌اش اظهار داشت: «تقریبا این برکناری قطعی است و تمام مراحل اداری آن توسط مدیران شبکه و سازمان انجام شده است. متأسفانه برای مدیران، تصمیمات و اقتضائات مدیریتی بر مصالح دینی ارجحیت دارد.»

«رکنی» پیرامون دلایل برکناری‌اش از سمت تهیه‌کنندگی برنامه‌ی «سمت خدا» عنوان کرد: «دلیل اصلی برکناری، تمرد از رویه‌ی سازمانی و نامه‌ی انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به ضرغامی عنوان شده است.  ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به «آقای ضرغامی» تذکر دادند. ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ی «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»

وی پیرامون دو موضوعی که صداوسیما بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد، افزود: «اولین موضوع تبلیغ اجناس مختلف در حین برنامه‌های کودک است که این مورد بر خلاف نص صریح قانون صداوسیماست. آیین نامه‌ی سیاست‌های تامین، تولید و پخش صداوسیما در شماره‌ی 2570 خود به این موضوع اشاره می‌کند و تبلیغ در حین برنامه‌های کودک را غیرقانونی می‌داند. اما متاسفانه بیش از یک سال است که برنامه‌های کودک تلویزیون به بهانه‌ی نداشتن بودجه، اقدام به تبلیغ محصولات مختلف می‌کنند.»

وی پیرامون بهانه‌های صداوسیما مبنی بر نداشتن بودجه و اجبار برای پخش آگهی در حین برنامه گفت: «این حرف درست نیست. اگر مسئول سازمان محیط زیست برای تامین بودجه‌ی کارمندانش به مشکل بخورد، حاضر است یوزپلنگ شکار کند و از درآمد حاصل از آن حقوق کارمندانش را بدهد؟ بدیهی است که این کار غیر منطقی است؛ چرا که وظیفه‌ی محیط زیست حفاظت از همان یوزپلنگ است. حال مگر وظیفه‌ی صدا و سیما حفاظت و صیانت از فرهنگ کودکان نیست؟ پس چه طور حاضر می‌شود برای تامین بودجه این فرهنگ را تخریب کند؟ این دلیل قابل قبول نیست.»

«رکنی» در مورد نکته‌ی دومی که در نامه‌ی «حاج آقای ماندگاری» خطاب به رئیس صداوسیما وجود داشت، تصریح کرد: «رهبری پیرامون برخی از مسابقات تلویزیون دستور صریح دارند. گاهی ایشان پیرامون موضوعی مثل بها دادن به جایگاه زن، به طور کلی صحبت می‌کنند و گاهی هم ایشان مستقیما به مصداق‌ها اشاره می‌کنند. رهبری در سال 83 در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مخالفتشان را با برگزاری مسابقاتی که در آن‌ها جوایز غیر متعارف به شرکت‌کنندگان اهداء می‌شود، اعلام کردند و فرمودند که این مسابقات ترویج بی‌نطقی است. اما متاسفانه برخی مدیران و برنامه‌سازان در صداوسیما، انرژی می‌گذارند و بودجه خرج می‌کنند تا خلاف نظر رهبری عمل کنند.»

سمت خدا

تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» پیرامون تبعات این نامه ادامه داد: «حجت الاسلام ماندگاری» در نامه‌ی خود به این دو مورد اشاره کردند و فکر نمی‌کنم هیچ آدم منصف و با وجدانی باشد که این دو مورد را قبول نکند. دوستان بعد از این نامه تبلیغ محصولات در حین برنامه‌ی کودک را متوقف کردند، اما مسابقاتی که جوایز غیر متعارف دارد، هنوز از تلویزیون پخش می‌شود. در ذهن مدیران سازمان این بود که شما یکی از برنامه‌های ما را تعطیل کردید، ما هم باید برنامه‌ی شما را تعطیل کنیم تا مساوی شویم!»

«رکنی» درباره‌‌ی احتمال تعطیلی برنامه‌ی پرمخاطب «سمت خدا» گفت: «ما فعلا با قدرت به کارمان ادامه می‌دهیم. باید جبهه‌ی دین‌داران در این موضوع خودش را بسنجد. ما ادعا داریم که رسانه باید به دست افراد انقلابی سپرده شود. حالا باید ببینیم می‌توانیم 50 دقیقه برنامه را در تلویزیون حفظ کنیم؟ اگر توانستیم، آن زمان می‌شود به پله‌های بالاتر هم فکر کرد. اما اگر به هر دلیل، مثلا محافظه‌کاری یا ترس از موقعیت نسبت به این اقدام صداوسیما ساکت بمانیم، نباید انتظار داشته باشیم که در آینده رسانه به دست افراد متعهد و انقلابی بیفتد.»

وی در مورد حمایت مردم از این برنامه و واکنش آن‌‌ها در صورت تعطیلی «سمت خدا» عنوان کرد: «حضرت آقا در سال 73 فرمودند که از درد فرهنگ با مردم سخن نمی‌گویم، بلکه خطابم مسئولان هستند. اما امسال مسئولان فرهنگی کار را به جایی رساندند که حضرت آقا از مردم خواستند که فرهنگ کشور را احیا کنند. الآن هم مردم باید به این قضیه ورود و اعتراض‌شان را اعلام کنند. بنده و حاج آقای ماندگاری هم به عنوان یکی از مردم دعوت حضرت آقا را لبیک گفتیم.»

با چنین توصیفاتی، باید صبر کرد و دید مدیران صداوسیما در ماه‌های پایانی مسئولیت خویش نیز همچنان بر حذف جناح مومن از رسانه‌ی ملی اصرار خواهند کرد؟…

در ادامه بخوانید »» شاهد رویش یک طبقه جوان مومن و جستجوگر در انقلاب هستیم [در شماره ۱۶۴ خط حزب الله بخوانید]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات