دسته‌ها
اخبار

واسطه‌ها قیمت آجیل را نامتعارف می‌کنند تا گران شود {گفتوگو با زین‌العابدین هاشمی}

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد گفت: قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زین‌العابدین هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات منجر به کمبود کالا در بازار داخل شده است، افزود: در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سال‌های قبل سابقه صادرات سه میلیارد و 500 میلیون دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد اما امسال صادرات خشکبار بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات خشکبار ایران صادر می‌شود، افزود: با این وجود صادرات امسال کاهشی بود. علاوه‌بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است. کیفیت محصول آجیل تولیدی کشور بالاست اما چون با چند واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسد قیمت‌ها نامتعارف می‌شود. ضمن اینکه نمی‌توان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درباره میزان صادرات خشکبار کشور گفت: صادرات سال ۹۹ به میزان دو میلیارد و 500 دلار بود اما این عدد در 10 ماهه امسال ۷۹۰ میلیون دلار شد. صادرات پسته هم امسال بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت و از 119 هزار تن به ارزش 797 میلیون دلار به ۴۶ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بود. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.

هاشمی افزود: پیش‌بینی می‌شود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و ۱۴۰۲ سال بحرانی برای حوزه خشکبار خواهد بود.

گفتنی است با وجود تولید بیش از نیاز و کاهش صادرات خشکبار، باید بر اساس منطق عرضه و تقاضا، قیمت‌ها کاهشی شود اما به عنوان مثال در مرکز شهر قیمت آجیل شب عید تا ۸۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسد و هر چه از مرکز شهر به شمال شهر نزدیک‌تر شویم این اعداد بالاتر رفته است!

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات