دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

خشونت حال استمراری در مدارس آمریکا غیر متحد [روزانه 310 نفر هدف قرار می‌گیرند]

چند روز پیش خبر کشتار در یکی از مدارس آمریکا دوباره دنیا را تکان داد. این اتفاق تلخ را بهانه می‌کنیم تا این کشور را «موضوع» قرار دهیم و نگاهی از نزدیک به آن بیندازیم و ببینیم که یکی از مسائلی که آمریکا تا مغز استخوان به آن مبتلاست، خشونت است.

خشونت مصادیق مختلفی دارد: از تهدید زبانی و ناسزاگویی گرفته تا تجاوز و قتل، اما این جستار تنها به مسئله تیراندازی و قتل- به عنوان شدیدترین نوع خشونت- خواهد پرداخت. باشد که از این راه تصویری واقعی‌تر از کشور رویاها! به دست آید.

در قرن نوزدهم میلادی وقتی ایالت‌های شمالی و جنوبیِ آمریکا درگیر جنگ داخلی بودند؛ بخش‌هایی که به شکلی خارج از حکمرانیِ حکمرانانِ شمالی و جنوبی مانده بودند، نامِ «غرب وحشی» گرفتند. در غرب وحشی «وضع طبیعی» سیطره داشت و به نوعی قانون جنگل حکم‌فرما بود و حرف آخر در اختلاف‌ها را «گلوله» می‌زد.

سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و کل این بخش‌ها، که روزی خارج از سیطره‌ قدرت دولت مرکزی بودند، حالا همه ذیل «ایالات متحده» گرد آمده‌اند و تحت حکمرانی قدرت مرکزی‌اند؛ اما در ادامه خواهیم دید که فرهنگ «غرب وحشی» کاملاً از دنیای آمریکایی رخت برنبسته و همچنان استمرار داشته‌ است.

نگاهی گذرا به خشونت‌ در مدارس آمریکا و مرور چند اتفاق مشابه که دریابیم امروز «کشتار در مدارس آمریکا » همچون «هالیوود» و «مک‌دونالد» تبدیل به یکی از شاخص‌های زندگی آمریکایی شده است.

حدود بیست سال پیش بود که کشتار مدرسه‌ کلمباین رخ داد. بیستم آپریل 1999 در مدرسه‌ای به نام کلمباین در شهر لیتلتونِ ایالت کلرادو آمریکا دو نوجوان هفده و هجده ساله دست به کشتاری وحشتناک زدند.

آنها 12 دانش‌آموز و 1 معلم را کشتند و دست آخر خودکشی کردند، در این تیراندازی حدود 21 نفر نیز زخمی شدند. آمریکایی‌ها آن‌ روز را از یاد نمی‌برند؛ اما حالا اوضاع بعد از بیست سال بهتر است؟

در سال 2018 مدارس آمریکا خونبارترین سال‌ خود را از سر گذراندند با حدود 40 کشته! گاردین، به نقل از مسئولان آمریکایی، تعداد تیراندازی‌های این سال را 94 بار تیراندازی گزارش کرد.

در سال جاری نیز تاکنون چندین تیراندازی در مدارس آمریکا رخ داده است که حدود 4 کشته و 25 زخمی به جای گذاشته؛ برای داشتن گزارشی مفصل‌تر از تیراندازی‌های امسال می‌توانید به گزارش نیویورک‌تایمز در این مورد نگاهی بیندازید.


در ادامه این مطلب را هم بخوانید » کوتاهی پلیس فشل آمریکا باعث فاجعه تگزاس شد [ 40 دقیقه معطل کلید سرایدار مدرسه]


آمار آدم کشی در مدارس آمریکا و جامعه آمریکا

بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، افزایش نسبی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان کودکان که از جمله آنها می‌توان به قتل، خودکشی و تیراندازی غیرعمد اشاره کرد، 29/5 درصد افزایشی بوده است.

این بدان معناست که ۴ هزار و ۳۶۸ آمریکایی زیر ۱۹ سال در سال ۲۰۲۰ بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۲۰، یعنی آخرین سالی که از آن چنین داده‌هایی در دسترس است، ۱۹ هزار و ۳۸۴ قتل با اسلحه در آمریکا رخ داد که بیشترین میزان از سال ۱۹۶۸ تاکنون بوده است.

۲۴ هزار نفر آمریکایی دیگر با سلاح گرم خودکشی کردند که این موضوع تعداد کل مرگ‌های ناشی از اسلحه را به بیش از ۴۵ هزار نفر افزایش داد. باید توجه کرد که تیراندازی در مدارس «نادرترین» گونه‌ خشونت در مدارس آمریکاست؛ اما همین حادثه‌ «نادر» این تعداد تلفات دارد.

مقاله‌نویس نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای که به مناسبت بیستم سالگرد فاجعه‌ کلمباین نوشته، اشاره می‌کند که تا کنون میلیون‌ها دلار هزینه ایمن‌سازی مدارس شده تا فاجعه‌ای مثل کلمباین دوباره رخ ندهد. اما این تمهیدات امنیتی هرگز نگرانی‌ها را کم نکرده است.

تحقیقات آسوشیتدپرس و ‌مرکز اِن.اُ.آر.سی در دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که 74% از والدین و 64% از دیگر مصاحبه‌شونده‌ها معتقدند که مدارس کشور آمریکا نسبت به سال 1999 (که در آن حادثه کلمباین رخ داد) ناامن‌تر شده‌‌اند.

جامعه‌شناسان کارکردگرای آمریکایی می‌گفتند نهاد آموزش کودکان و نوجوانان را در مدارس گرد می‌آورد و مانع جذب آنان در گروه‌های بزهکار و گانگستر می‌شود و این را یکی از کارکردهای پنهان مدرسه و نهاد آموزش می‌خواندند؛ اما حالا کار به جایی رسیده که- به قول گزارشگر گاردین- «تیراندازی در مدارس بخشی از روحِ آمریکایی شده است.» سؤال این است که چه کاری از تیراندازی و آدم‌کشی بزهکارانه‌تر و گانگستری‌تر است؟!

لارسن در تحقیقات خود نشان می‌دهد که خشونت در مدارس آمریکا از الگوی خشونت در کل جامعه پیروی می‌کند. خشونت در مدارس آمریکا تابعی از خشونت در کل این جامعه است. نهاد آموزش یکی از نهادهای اجتماعی است و آن چه در مدارس آمریکا رخ می‌هد از آن چه در کل جامعه آمریکا رخ می‌دهد منفک و جدا نیست.

خشونت در مدارس- که قرار است آرام‌ترین و صلح‌آمیزترین بخش جامعه باشند- التهاب و خشونت در کل جامعه‌‌ آمریکایی را نمایان می‌کند. در ادامه این ادعا روشن‌ می‌شود.

گویا یکی از فرصت‌هایی که رژیم آمریکا به شهروندانش می‌دهد، فرصت کشته شدن به ضرب گلوله است.

از داده‌های سال‌های 2013 تا 2017 سی‌دی‌سی (مراکز كنترل و پیشگیری بیماری) و آمار مرکز بردی به دست می‌آید که روزانه به‌طور میانگین 310 نفر در آمریکا هدف گلوله قرار می‌گیرند که حدود 100 نفر از آنان کشته می‌شوند.

آماری دیگر نشان می‌دهد که روزانه 21 کودک و نوجوان آمریکایی هدف گلوله قرار می‌گیرند.

سالانه نیز به‌طور میانگین 113108 نفر هدف گلوله قرار می‌گیرند که از این تعداد 36383 نفر قربانی نزاع با اسلحه می‌شوند و 12830 نفر به قتل می‌رسند.

همه این‌ شواهد نشان می‌دهد که آمریکا یکی از خشن‌ترین کشورهای جهان است و نظام پلیسی گسترده و سازمان‌های امنیتی عریض و طویل کمک چندانی به آرامش کوچه و خیابان‌های آمریکا نکرده است و گویا اوضاع را وخیم‌تر هم کرده است.


  • منابع در دفتر روزنامه موجود است. گردآورنده : امین‌الاسلام تهرانی [ منتشر شده در روزنامه کیهان 9 خرداد 1401 ]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات