دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

گزارش آمریکا در سازمان ملل از جنگ اوکراین و بحران گرانی مواد غذایی در غرب

در حالی که نگرانی‌ها در جهان از تبعات مخرب اقتصادی جنگ اوکراین روز به روز بیشتر می‌شود سفیر آمریکا در سازمان ملل از تشدید بحران مواد غذایی در غرب ابراز نگرانی «جدی» کرده و گفته بحران مواد غذایی به غرب رسیده است.

83 روز از جنگ بین روسیه و اوکراین، که کشورهای زیادی به سوخت، روغن، گندم، جو و… آنها وابسته هستند می‌گذرد و هر روز در کنار اخبار میدانی جنگ، خبرهای ناخوشایندی از تبعات اقتصادی این جنگ در سراسر جهان منتشر می‌شود.

در جبهه میدانی مهم‌ترین تحول دیروز مربوط می‌شود به خروج نظامیان اوکراینی از کارخانه فولاد «آزوف‌استال» در شهر «ماریوپل». این کارخانه به عنوان آخرین سنگر اوکراینی‌ها در مقابل نیروهای روس محسوب می‌شد و بدین ترتیب با سقوط این کارخانه کنترل کامل شهر بندری استراتژیک ماریوپل به دست نیروهای روسیه درآمد.

به نوشته رویترز، «این خروج، احتمالاً پایان طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ اوکراین و شکستی قابل توجه برای اوکراین است». طبق این گزارش، «در حالی که سایر بخش‌های ماریوپل کاملاً در دست روسیه است، صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی در زیر کارخانه فولاد آزوف‌استال مخفی شده بودند.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده «پایگاه ماریوپل ماموریت رزمی خود را انجام داده… فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوف‌استال دستور داد تا جان پرسنل را نجات دهند… مدافعان ماریوپل قهرمانان زمان ما هستند».

معاون وزیر دفاع اوکراین هم گفته ۵۳ سرباز مجروح از کارخانه فولاد آزوف‌استال به بیمارستانی در شهر «نووازوفسک» تحت کنترل روسیه در ۳۲ کیلومتری شرق منتقل شدند. «آنا مالیار» این را هم گفته که ۲۱۱ نفر دیگر به شهر «اولنیوکا» در منطقه‌ای تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه منتقل شده‌اند و همه افراد خارج شده در معرض تبادل احتمالی زندانیان با روسیه خواهند بود.

کمبود مواد غذایی در غرب

اما با طولانی شدن جنگ نگرانی‌ها از تبعات اقتصادی آن و تاثیرش بر اقتصاد و کمبود مواد غذایی در اروپا و آمریکا نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه سفیر آمریکا در سازمان ملل از بحران کمبود مواد غذایی با کاهش صادرات غلات از سوی دیگر کشور‌ها به غرب در پی جنگ روسیه و اوکراین خبر داده است.

«لیندا توماس‌گرینفیلد» گفته: «امیدواریم هند تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت صادرات گندم را لغو کند.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر آمریکا در سازمان ملل اضافه کرده که: «هرگونه محدودیت در صادرات، کمبود مواد غذایی در غرب را تشدید می‌کند.»

روز دوشنبه نیز، روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی نوشته بود: «وزارت کشاورزی آمریکا تولید گندم در جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را ۷۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن پیش‌بینی کرده بود که این رقم برای نخستین بار از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد. مطابق با پیش‌بینی دولت آمریکا این امر به احتمال زیاد کاهش هرچه بیشتر عرضه و به دنبال آن افزایش بهای مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت».

وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه گذشته نیز پیش‌بینی کرده بود که تولید گندم اوکراین نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش یابد و به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

«تورم» نگرانی اصلی مردم آلمان

افزایش تورم در اروپا و آمریکا از دیگر تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بر کشورهای غربی است. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در آلمان، صنعتی‌ترین و ثروتمندین کشور عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تورم و افزایش قیمت‌ها بیش از هر مسئله دیگری شهروندان آلمانی را نگران کرده است. به گزارش «دویچه وله» آلمان نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که نگرانی درباره افزایش سریع قیمت‌ها در آلمان حتی از نگرانی در مورد بحران‌هایی مانند جنگ در اوکراین یا همه‌گیری کرونا هم پیشی گرفته است.

این نظرسنجی توسط شرکت مشاوره ‌مکینزی منتشر شده که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شده است. بر این اساس تقریبا 40 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از مسئله تورم به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی خود در حال حاضر اسم برده‌اند.

34 درصد از پرسش‌شوندگان جنگ در اوکراین و تنها 8 درصد از آنها همه‌گیری کرونا را به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی خود نامیده‌اند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم از شرکت‌کنندگان بیم آن دارند که به دلیل افزایش قیمت‌ها مجبور شوند در سبک زندگی شان تغییرات بسیار سختی صورت بگیرد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی بیش از 60 درصد از پرسش‌شوندگان برای سوخت خودرو و رفت و آمد و همچنین انرژی، پول بیشتری خرج کرده‌اند.

میزان تورم در آلمان در ماه آوریل(فروردین) به نسبت ماه مشابه سال گذشته 4/ 7 درصد اعلام شد. ماه گذشته نیز تورم بیش از هفت درصد بود. اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرده که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه(5 اسفند) به خصوص بهای انرژی به شدت افزایش یافته و میزان بالای تورم را به شکل محسوسی تحت تاثیر قرار‌داده است.

سوئد عضویت در ناتو را امضا کرد

خبر دیگر اینکه نمایندگی سوئد در ائتلاف ناتو در پیامی در صفحه توئیتر اعلام کرده «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد روز سه‌شنبه، درخواست پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را امضا کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، یکشنبه هفته گذشته، حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد تصمیم خود برای ارائه درخواست برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و در عین حال گفت که در صورتی‌که با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت شود، این کشور مخالف استقرار تسلیحات اتمی و پایگاههای نظامی در قلمرو خود می‌باشد. پارلمان فنلاند نیز دیروز با عضویت این کشور در ناتو موافقت کرد

روسیه: واکنش نظامی نشان می‌دهیم

وزارت امور خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، اگر سوئد به ناتو بپیوندد، روسیه نیز مجبور خواهد شد برای مقابله، گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی بردارد. بعد از استقبال کشورهای اتحادیه اروپا از تصمیم سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مسکو نسبت به «خسارت قابل توجهی» که در پیوستن سوئد به ناتو وجود دارد، هشدار داد.

شکست مجدد اروپا در تحریم نفتی روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه خبر داده که این اتحادیه هنوز به توافقی درباره بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه دست نیافته است. به دلیل وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه انتظار می‌رفت که سران اروپا درباره تحریم نفتی روسیه به توافق نرسند.

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» که این سخنان را پس از دیدار با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح می‌کرد، گفت: «متاسفانه، امروز دستیابی به توافق امکان‌پذیر نبود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که هنوز چالش‌هایی درون اتحادیه اروپا برای دستیابی به اجماع برای تحریم نفتی روسیه وجود دارد.

گزارش منتشر شده در روزنامه کیهان 28 اردیبهشت 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات