دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

پنج نسل زیر پرچم افتخار ؛ تماشایی ترین جشن انقلاب در 22 بهمن 1400

عید انقلاب 43 ساله را دیروز پنج نسل زیر بارش برف و باران جشن گرفتند. انقلاب اسلامی زنده است و بازآفرینی می‌شود.

دیروز پنج نسل انقلاب مانند بهمنی بر سر دشمن فرود آمدند. مردم بار دیگر نشان دادند که از انقلاب دست برنمی‌دارند و معارف گرانقدر انقلاب را نسل به نسل منتقل می‌کنند.

جمع زیادی از شرکت کنندگان در راهپیمایی امسال، 22 بهمن 57 را اصلا ندیده‌اند که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی زنده است و بازآفرینی می‌شود. حضور هوشیارانه و مخلصانه ملت مبارز ایران اسلامی در پدیده بی‌نظیر راهپیمایی 22 بهمن که هر سال با قوت و قدرت ادامه دارد، امسال هم از سال‌های قبل تماشایی‌تر شد.

مردم زیر بمباران تبلیغاتی مسموم دشمن و شرایط ویژه کرونا در 1500 شهر و 3000 روستا به میدان آمدند، عید انقلاب را جشن گرفتند و جنگ روانی دشمن را شکست دادند. با آگاهی و همت و بصیرت به دهان دشمن کوبیدند و حجت را بر همه تمام کردند.

با مقتدای انقلاب و آرمان‌هایش تجدید بیعت کردند، نشان دادند به انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی دلبسته‌اند و پای اینها محکم ایستاده‌اند.

در حکم فطر، قربان، غدیر و نوروز واقعی

رهبر معظم انقلاب چهارم بهمن 1368 در دیدار اقشار مختلف مردم توصیف دقیق و ارزشمندی از این پدیده بی‌همتا بیان داشتند. ایشان فرمودند: «بیست‌ودوّم بهمن، عید حقیقى براى ملّت ما است؛

بیست‌ودوّم بهمن براى ملّت ما در حکم عید فطرى است که ملّت در آن از یک دوران روزه سخت خارج شد، دورانى که محرومیّت از تغذیه معنوى و مادّى را بر ملّت ما تحمیل کرده بودند؛ بیست‌ودوّم بهمن در حکم عید قربان است زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملّت ما اسماعیل‌هاى خودش را قربانى کرد؛

بیست‌ودوّم بهمن در حکم عید غدیر است [زیرا] در آن روز بود که نعمت ولایت ‌-اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى- براى ملّت ایران صورت عملى و تحقّق خارجى گرفت؛ در حکم نوروز واقعى براى ملّت ما است زیرا که حقیقتاً از دوران سخت و سیاه یک زمستان تلخ، ملّت ما خارج شد؛ عید واقعى است.

البتّه فقط به اینکه ما آن روز را عید بدانیم مسئله تمام نمی‌شود. بیست‌ودوّم بهمن و دهه فجر باید براى ما روز بازیابى خاطره‌هاى انقلاب باشد، روزى باشد که ما تجدید عهد کنیم با انقلابمان با اماممان با اسلاممان و همه تصمیم بگیریم براى اینکه این راه روشن و منوّر را به بهترین وجهى تا آخر بپیماییم.»

دیروز جلوه باشکوهی از همین تصمیم و تجدید عهد مردم با انقلاب اسلامی بود. آحاد مردم هوشیاری و استقامت خود در دفاع از انقلاب و اسلام را به همگان نشان دادند.

راهپیمایی 22 بهمن امسال در شهرهای با رنگ‌بندی قرمز با موتور و خودرو و در دیگر شهرها با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. در تهران نیز مردم از مسیرهای دوازده‌گانه با خودرو و موتور سیکلت به سوی میدان آزادی حرکت کردند.

پرواز بادکنک‌ها و کاغذهای رنگی از برج آزادی و انجام جلوه‌های ویژه، سقوط چتربازان نیروهای مسلح و انجام عملیات نمایش هوایی، اجرای سرود توسط رزم‌نوازان دژبان «آجا»، اجرای مداحی حاج میثم مطیعی، قرائت قطعنامه سراسری

یوم الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، همچنین مراسم گلباران مردم توسط بالگردهای ارتش از جمله برنامه‌های راهپیمایی 22 بهمن در تهران بود.

در میدان آزادی پرچم آمریکای جنایتکار به آتش کشیده شد. مردم با پرچم های بزرگی که تکان می‌دادند جلوه خاصی به مراسم بخشیده بودند.
یک تلویزیون قدیمی در میدان انقلاب نصب شده و فیلم‌های آرشیوی مربوط به اوایل انقلاب را پخش کرد. نصب «پرچم افتخار» در میدان انقلاب هم به شکوه جشن انقلاب افزود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضور اسکیت‌سواران نیز از جلوه‌های ویژه جشن انقلاب بود. اسکیت‌سوارانی که عمدتاً با لباس‌های متحدالشکل و هماهنگ‌شده حرکت می‌کردند.

گروهی از جانبازان جنگ تحمیلی در یک قرار دسته جمعی، مسجد جامع امام سجاد(ع) واقع در بزرگراه اشرفی اصفهانی را به عنوان مبدا راهپیمایی خودرویی و موتوری خود انتخاب کردند.

۲۲ بهمن بر بام فضای مجازی جهان | هشتگ «بهمن تماشایی» ترند یک دنیا شد

همزمان با سالروز ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی حجم و سرعت تولید محتوا در فضای مجازی توسط کاربران ایران و خارج از کشور درباره راهپیمایی امروز و سالروز پیروزی انقلاب این موضوع را به داغ‌ترین عنوان فضای مجازی در دنیا تبدیل کرد.

به گزارش فارس، پس از برگزاری راهپیمایی پرشور ۲۲ بهمن، هشتگ #بهمن_تماشایی داغ شد و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

زنده‌تر می‌شود این شور و نوا نسل به نسل

خبر دیگر اینکه، حاج میثم مطیعی دیروز بعد از سه سال و عید فطر سال ۹۷ دوباره پشت تریبون یک اجتماع مردمی قرار گرفت و شعرخوانی کرد. مطیعی ابتدا در میدان آزادی و سپس پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی تهران به شعرخوانی پرداخت و سروده محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور و علی‌محمد مؤدب را خواند.

او در این شعرخوانی هم نقد کرد و هم راهکار ارائه داد. او از حاج قاسم سلیمانی هم یاد کرد و بار دیگر بر انتقام خون این سردار رشید اسلام تاکید کرد.

به گزارش فارس، او در بخش ابتدایی این شعرخوانی به حماسه حضور مردم و تجدید عهد با آرمان‌های انقلاب اشاره کرد.

باز جاری‌ست خیابان به خیابان این شور
هم‌قدم باز رسیدیم به میدان حضور
زنده‌تر می‌شود این شور و نوا نسل به نسل
تازه‌تر می‌شود آزادی ما نسل به نسل
زندگان نفس قدسی روح‌اللهیم
آیه فتح بخوانید که ما در راهیم
گفت جمهوری اسلامی ایران حرم است

شعر مطیعی در دومین بخش موضوعی خود، به حاج قاسم سلیمانی و شهادت او پرداخت و به خاطره لبخند سردار سلیمانی به بخشی از شعرخوانی عید فطر اشاره کرد. او همچنین به انتقام خود سردار هم اشاره کرد.

مطیعی به ترس دولت‌های غربی از نام سردار سلیمانی هم پرداخت و اینکه در شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام نام و تصویر سردار سلیمانی حذف می‌شود.

حاج قاسم که صدایش، نفس صبحدم است
گفت جمهوری اسلامی ایران، حرم است
باز دلتنگ تو هستیم کجایی ای مرد!
دل به لبخند تو بستیم کجایی ای مرد!
صف اول که به لبخند تو زیبا می‌شد
شعر هم مثل همه محو تماشا می‌شد
انتقام تو که کابوس شب آمریکاست
ای یل معرکه! والله که بر ذمّه ماست
این نه عهدی‌ست که یک آن هم از آن برگردیم
جان سالم ببرد قاتل تو، نامردیم

در عید فطر سال ۹۷ میثم مطیعی در شعرخوانی‌اش این بیت را خواند: «گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست/ صف اول منشین، بین جماعت جا هست» که با لبخند شهید حاج قاسم سلیمانی همراه شد و تصویر این لبخند این روزها نماد برنامه‌ها و پویش‌ها و همایش‌های مرتبط با حاج قاسم سلیمانی شده است.

ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز

بخش دیگر شعرخوانی مطیعی مخاطب اصلی‌اش دولتمردان بود. او به انتقاد مقام معظم رهبری از خودروسازان هم اشاره کرد. ایشان چندی پیش در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان فرمودند:

«ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، خُب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز
مالک راه علی شو، به شجاعت برخیز
چشم‌ها را بنگر، تشنه‌ عدل است وطن
هم‌قدم با صف مردم، به صف ظلم بزن
با زر و زور، علی‌وار و دمادم بستیز
صف‌شکن باش و در این خط مقدم بستیز

«تازه آغاز جهاد است» بر این طبل بکوب
«وقت اعدام فساد است» بر این طبل بکوب
علم قسط برافراز چو فرصت باقی‌ست
حق مردم به‌خدا زندگی قسطی نیست
حق مردم نه زمین‌بازی و دست‌اندازی‌ست
حق مردم نه چنین صنعت خودروسازی‌ست

او در بخش دیگری از شعر خود به مذاکرات هم اشاره کرد و اینگونه خواند.
حاصل سازش و امید به دشمن دیدیم
ده برابر شدن قیمت مسکن دیدیم
ما از این جام چشیدیم و همه خیر و شرش
ضرر اندر ضرر اندر ضرر اندر ضررش

رفت آن هیبت پوشالی‌ دشمن بر باد
نرود حیله دجالی‌اش اما از یاد

در راهپیمایی خودرویی و موتوری یوم‌الله ۲۲ بهمن، قطعنامه سراسری قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: ادامه مسیر پر فروغ انقلاب اسلامی، درس‌آموزی و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است و با جهاد تبیین به عنوان فریضه قطعی و فوری می‌توان به بلندای تشخیص نیاز لحظه و قله‌های رفیع آن دست یافت

و ارتقای روزافزون حوزه‌های علمی و فناوری، اقتصادی و نظامی و به‌ویژه استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران و تقویت روز افزون بنیه صنایع بازدارنده دفاعی و موشکی را مطالبه همگان دانسته و ضمن محکوم نمودن مواضع مقامات ارشد غربی درباره مبانی دفاعی ایران، با تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده، خواهان تبعیت از منویات ولی امر مسلمین و توجه به قوانین مجلس شورای اسلامی با تکیه بر عزم خلل‌ناپذیر جوانان مؤمن انقلابی کشور در فتح قله‌های پیشرفت و توسعه کشور هستیم.

بازتاب‌های جهانی تماشایی‌ترین جشن انقلاب در 22 بهمن 1400

به گزارش فارس، خبرنگاران خارجی با حضور در شهرهای مختلف ایران راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را در رسانه‌های منطقه و جهان انعکاس دادند.
خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا به نقل از خبرنگار خود در تهران گزارش داد که هزاران نقطه از ایران امروز شاهد راهپیمایی مردمی بوده است. سایت سانا اضافه کرد که در خیابان‌های اصلی پایتخت ایران دوازده راهپیمایی عظیم برگزار شده است.

صفحه عربی شبکه ترکیه‌ای تی‌آرتی نیز با پوشش راهپیمایی ۲۲ بهمن نوشت که ایرانی‌ها چهل‌وسومین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و پرچم آمریکا را در تهران به آتش کشیدند.

شبکه عراقی الاتجاه هم به نقل از خبرنگار خود در ایران نوشت: ایرانی‌ها به‌رغم برف و باران، بر گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پافشاری داشتند.

همچنین، رسانه‌های مختلف انگلیسی‌زبان روز جمعه به پوشش مراسم شکوهمند چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداختند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای دومین سال هزاران خودرو و موتورسیکلت، روز جمعه در مراسم جشن چهل‌وسومین سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ ایران رژه موتوری برگزار کردند.

این خبرگزاری نوشت: در تهران، پایتخت ایران صفوف مردم از چند نقطه شهر راهپیمایی خود را به مقصد میدان آزادی، محل سخنرانی رئیس جمهور ایران شروع کردند. انبوه مردم با در دست داشتن پرچم ایران، شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر داده و خیزش و بیرون راندن شاه تحت حمایت غربی‌ها و به قدرت رساندن رهبران اسلامی را جشن گرفتند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی نوشت، مردم تهران در روز سالگرد انقلاب اسلامی این کشور از اوایل صبح جمعه در حالی که پرچم‌های سه رنگ کشورشان را از پنجره خودروهای خود بیرون آورده بودند به سمت میدان آزادی حرکت کردند.

این خبرگزاری نوشت، تمام مسیرهای منتهی به میدان آزادی مملو از خودروها و موتورسیکلت بوده و آهنگ‌ها و سرودهای انقلابی در خیابان‌ها طنین‌انداز شده‌اند.

آناتولی افزود، راهپیمایی‌های مشابهی نیز در شهرهای کوچک و بزرگ ایران از جمله اصفهان، همدان، تبریز، مشهد و قم برگزار شد. به نوشته این خبرگزاری، پنجشنبه شب و در شب پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مشابه سال‌های گذشته آسمان شهرهای مختلف نورافشانی شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت مردم ایران راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی را «پشت فرمان خودروها» برگزار کردند. در این گزارش نیز نوشته، بخشی از شرکت کنند‌گان در این جشن نیز مانند سال‌های گذشته به‌صورت پیاده در خیابان‌ها حاضر شدند.

«مرگ بر آمریکا» از پنجره خودروها

این خبرگزاری فرانسوی نوشت، با وجود سرمای هوا، مردم سوار بر خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه خود را به میدان نمادین آزادی رساندند. برخی روی خودروهای خود رنگ‌های سبز و سفید و قرمز کشیده بودند و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «تا آخر ایستاده‌ایم» و «تسلیم نمی‌شویم» از پنجره خودروها در فضای خیابان‌ها می‌پیچید. در اقصی‌نقاط خیابان‌ها نیز پرچم‌های آمریکا به آتش کشیده شدند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که در شهرهای مختلف ایران برگزار شد، عکس‌های آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله «سید روح‌الله خمینی» بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و همچنین سردار شهید «قاسم سلیمانی» را در دست گرفته بودند.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد انقلاب شکوهمند ایران به پوشش سخنرانی آیت‌الله رئیسی پرداخت و به نقل از وی نوشت:‌ امید ما به شرق، غرب، شمال و جنوب کشورمان است و هرگز به وین و نیویورک امید نمی‌بندیم.

منبع : روزنامه کیهان – 23 بهمن 1400

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات