دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

شورای آتلانتیک : نابرابری توزیع ثروت در ایران‌‌ پس از انقلاب‌ کاهش یافته است


شورای آتلانتیک اعلام کرد: شرایط توزیع ثروت و از بین بردن فقر هم در ایران، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهبود یافته است. در ادامه ترجمه این گزارش نشریه شورای آتلانتیک را که روزنامه کیهان منتشر کرده است می خوانیم. همراه بنیانا باشید

به گزارش نشریه شورای آتلانتیک ، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، سرانه تولید ناخالص داخلی کشورمان 2374 دلار بود اما حالا و با وجود دو و نیم برابر شدن جمعیت، تولید ناخالص داخلی کشورمان بر اساس آخرین آمارها و بنا به گزارش تری‌دینگ اکونومیکس، در سال 2020 به 4802 دلار رسیده است. در واقع سرانه تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس آماری که گفته شد بیش از پنج برابر شده است.

این نشریه ادامه داد: شرایط توزیع ثروت و از بین بردن فقر هم در ایران بهبود یافته است. بر همین اساس نرخ ضریب جینی ایران نسبت به ابتدای انقلاب کاهش نسبتا خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده که نشان‌دهنده بهبود توزیع درآمد و ثروت میان مردم ایران نسبت به دوران قبل از انقلاب است.

این مسئله نشان داد که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه توسعه عدالت اقتصادی با وجود مشکلات اما روند رو به بهبودی را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کرده‌ایم.

آمار بانک جهانی از نرخ ضریب جینی در ایران نشان داد که اگرچه طی چند سال اخیر کمی ضریب جینی افزایش یافته اما نسبت به سال‌های قبل از انقلاب بهبود چشمگیری را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است.

شورای آتلانتیک در یکی از گزارش‌های خود آورده که نمودار ضریب جینی در ایران در سال‌های پس از انقلاب روندی کاهشی بوده و توزیع درآمد در این کشور بهبود یافته است و از سال‌های 1370 به بعد سه دهک پایین جامعه ایران سرعت بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بهبود اوضاع تجربه کرده‌اند.

این موسسه تاکید کرده که در دوران پس از انقلاب فقر مطلق در ایران به شکل قابل توجهی پایین آمده و در واقع هم اکنون ایران یکی از کمترین نرخ‌های فقر مطلق در منطقه و جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

همچنین به گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال 57، رقم 77 میلیارد دلار بوده است اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شاهد چند برابر شدن تولید ناخالص داخلی کشورمان هستیم.

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 61 تولید ناخالص داخلی کشورمان از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد و تا سال 66 با وجود جنگ تحمیلی و مشکلات جدی در صادرات نفت کشورمان با رسیدن به رقم 209 میلیارد دلار نسبت به سال 57‌، سه برابر شد.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان، اولین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و دومین اقتصاد جهان اسلام پس از‌ اندونزی است. همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی از زمان پیروزی انقلاب تاکنون رشد بیش از چهار برابری را‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرده است حال آنکه جمعیت ایران نزدیک به دو و نیم برابر شده است.

افزایش 10 هزار درصدی صادرات ایران پس از انقلاب اسلامی

همچنین محمدرضا مودودی؛ سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت تجارت ایران، اظهارداشت: پیش از انقلاب و تقریبا در سال‌های 54 و 55 میزان صادرات غیرنفتی کشور 500 میلیون دلار بود، اما با گذشت حدود 45 سال از آن زمان می‌توان گفت که رکورد 50 میلیارد دلار صادرات را در سال‌های اخیر شکستیم و تقریبا به طور متوسط می‌توانیم بگوییم چیزی حدود 10 هزار درصد در زمینه صادرات نسبت به آن زمان رشد داشته‌ایم. این موضوع قابل تقدیر است و به هر حال اتفاق خوبی رقم خورده است.

ترجمه توسط روزنامه کیهان – بهمن 1400

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات