دسته‌ها
کتاب الکترونیک

دانلود کتاب صحیفه سجادیه با ویژگی‌های ممتاز ( pdf ترجمه فارسی)


صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ مناجات و دعا از امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان. صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه نزد شیعیان جایگاه مهمی دارد و به نام‌های «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» مشهور است.

آقا بزرگ تهرانی در الذریعه حدود ۵۰ شرح برای صحیفه ذکر کرده است که مشهورترین آن‌ها ریاض السالکین نوشته سید علیخان شیرازی است. صحیفه هم‌چنین به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ترکی، اردو، اسپانیولی، بوسنیایی، آلبانیایی، تامیلی و… ترجمه شده است. علاوه بر جایگاه این کتاب نزد شیعیان، برخی از اندیشمندان اهل سنت نیز فصاحت و بلاغت آن را ستوده‌اند. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

دانلود کتاب صحیفه سجادیه با ویژگی‌های ممتاز (فایل pdf ترجمه فارسی)
دانلود کتاب صحیفه سجادیه با ویژگی‌های ممتاز (فایل pdf ترجمه فارسی)

امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در ضمن دعاهای خود بیان کرده است؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل بیت(ع)، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمتهای مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و… . معروف‌ترین دعای صحیفه دعای مکارم الاخلاق است.

 نام های صحیفه سجادیه

به باور برخی صاحب نظران مسلمان، «صحیفه سجادیه» پس از قرآن و نهج البلاغه بزرگ‌ترین گنجینه حقایق و معارف الهی است و بدین رو، به آن «اخت القرآن» (خواهر قرآن)، «انجیل اهل بیت»، «زبور آل محمد» و «صحیفه کامله» لقب داده‌اند.

گفته‌اند علت اینکه کتاب را «صحیفه کامله» نامیده‌اند، این است که نزد «زیدیه» نسخه‌ای از صحیفه هست که کامل نیست، بلکه در حدود نصف صحیفه کامله است. امامیه به این سبب، صحیفه موجود نزد خویش را صحیفه کامله گویند.

محتوای صحیفه سجادیه

امام سجاد(ع) در دعاهایش نخست حمد و ستایش خدا را به‌جا می‌آورد، سپس بر پیامبر (ص) و خاندان پیامبر(ع) درود می‌فرستد؛ به‌گونه‌ای که در این صحیفه کمتر دعایی است که در آن، از تعبیر صلوات استفاده نشده باشد. وی در نهایت حاجت خود را از خدا درخواست می‌کند.

صحیفه سجادیه تنها شامل راز و نیاز با خدا و بیان حاجت در پیشگاه وی نیست، بلکه مجموعه‌ای مشتمل بر بسیاری از علوم و معارف اسلامی است که در آن مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره‌ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا بیان شده است. به طور مثال، مسئله امامت[۹] و نفی عقیده تشبیه[۱۰] در صحیفه سجادیه بیان شده است.

در بخش ارتباط با خداوند طبق مقتضای زمان‌های مختلف و احوال گوناگون دعاهایی بیان شده است، برخی دعاهای آن سالی یکبار، همچون دعای عرفه و وداع ماه رمضان، و برخی هر ماه یکبار، مانند دعای دیدن هلال، و برخی در هفته و برخی برای هر شبانه روز قرار داده شده است.

عناوین دعاهای صحیفه مختلف است و بسیاری از معارف اسلامی در ضمن دعاهای صحیفه بیان شده است؛ در این کتاب، مباحث خداشناسی، هستی‌شناسی، عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل‌بیت(ع)، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامی‌داشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، یادآوری نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و… در قالب دعا بیان شده است. معروف‌ترین دعای صحیه دعای مکارم الاخلاق است.

در ادامه بخوانید »» شبهه هایی درباره دوران امامت امام سجاد علیه السلام

کتاب صحیفه سجادیه با ویژگی‌های ممتاز (فایل pdf ترجمه فارسی)

مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با هدف ترویج معارف حیات بخش اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین یکسان سازی شیوه علامت گذاری متون دینی با مصاحف شریف، مبادرت به تهیه و عرضه کتاب شریف « صحیفه سجادیه » به شیوه نگارش کم علامت نموده است.

در این کتاب علاوه بر نگارش کلمات بر اساس املای روز عربی، علامت گذاری به صورت هماهنگ با مصحف شریف و به شیوه ی کم علامت صورت گرفته که خواندن کلمات برای عموم مردم آسان تر شده است.

لازم به ذکر است پیش از این کتاب شریف « مفاتیح الجنان » و « نهج البلاغه » نیز به همین شیوه، توسط محققان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود.

ویژگی های خاص این نسخه صحیفه سجادیه به شرح ذیل می باشد:

* نگارش کلمات:

نگارش کلمات در این کتاب شریف بر اساس املای روز عربی صورت گرفته و در مواردی که در نگارش یک کلمه اختلاف نظری باشد، بر اساس شیوه رایج تر عمل شده است.

 * ویرایش علامت های نقطه ویرگول:

از آنجا که وجود علائم نقطه ویرگول سبب صحیح خواندن عبارات صحیفه سجادیه می شود و علاوه بر آن، تأثیر به سزایی در القای معنای صحیح عبارات دارد، در این نسخه، علائم مذکور بازنگری و یکسان سازی شده است. ضمن آنکه برای هر فراز از دعا ها، شماره ای منظور شده که تطبیق دادن این شماره با شماره مندرج در ترجمه، به یافتن ترجمه هر عبارت کمک می کند.

شایان ذکر است که هر چند فراز که از لحاظ لفظی و معنوی به هم مرتبط می باشد نیز در یک پاراگراف قرار گرفته است.

* علامت گذاری حروف و کلمات:

به منظــور ایجاد سهولت در قرائت متن صحیفه سجادیه برای عمـــوم مردم، در این نسخه – مطابق شیــوه علامت گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران – از علائم و حرکات غیر ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می شود، استفاده نشده است.

* استفاده از قلم رایانه ای نسخ عربی:

در میان قلم ها و خطوط موجود، قلم رایانه ای نسخ عربی – که نسخه اخیر آن توسط کارشناسان واحد رایانه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده – از خوانایی و چشم نوازی خاصی برخوردار است؛ لذا در متن عربی صحیفه سجادیه از فونت مذکور استفاده شده است.

* ترجمـه:

ترجمه به کار رفته در این نسخه از صحیفه سجادیه – که به صورت زیر نویس حروف چینی شده می باشد – اثر محقق اندیشمند، استاد حسین انصاریان است که با خلوص نیت و به منظور ترویج فرهنگ غنی اهل بیت (ع) آن را در اختیار مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران قرار داده­اند. در همین جا از جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان، تشکر می شود و از خوانندگان محترم نیز تقاضا داریم که ایشان را از دعای خیر خویش بهره­مند نمایند.

* صحت نگارش و علامت گذاری کلمات:

از دیگر ویژگی های بارز این کتاب شریف، می توان به صحت نگارش و اعراب گذاری کلمات اشاره نمود، که حاصل بازبینی ها و تصحیح های مکرر، توسط برجسته ترین مصححان این مرکز می باشد؛ و این دقت بکار رفته در تولید این اثر می تواند الگوی مناسبی برای کاتبان و ناشران متون دینی باشد.

مرکز طبع و نشر قرآن بر خود لازم می­داند تا از زحمات اساتید بزرگوار آقایان عبدالرسول عبایی و ابوالفضل علّامی ـ که عهده­دار تحقیق و درج علایم نگارشی، نظارت بر صحّت املای کلمات و اشراف علمی بر متن این اثر بوده­اند ـ تشکر و سپاسگزاری ­نماید.

همچنین از اعضای محترم شورای علمی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز همکاران واحدهای تحقیق و پژوهش، آماده­سازی، تصحیح، فنی و رایانه، هنری و انتشارات تشکر می شود که با تلاش بی­وقفه و همکاری صمیمانه در تهیه این اثر کوشیده­اند.

ان شاء الله مجموعه این تلاش­ها که در جهت ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) صورت گرفته است، مورد رضایت حضرت حق قرار گیرد و خوانندگان عزیز و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)، محققان و مترجم محترم و همه دست­اندرکاران تهیه این اثر را دعا و طلب مغفرت نمایند.


دانلود کتاب صحیفه سجادیه (دو مگابایت) (PDF) | لینک دوم | لینک تلگرام | لینک گپ | لینک ایتا

نکته مهم : فایلی که دریافت می کنید کامل نیست. طبق اعلام سایت مصحف http://moshaf.org/news/10171 شما برای دریافت متن کامل صحیفه سجادیه باید درخواست خود را به این سایت ارسال نمایید…


کانال بنیانا در شبکه‌های اجتماعی را با ورود به لینک زیر دنبال کنید »»
https://bonyana.com/feeds


در این دوران خطرناک ، وجود رسانه‌هایی همچون سایت بنیانا و سایت نوجوانیا به عنوان رسانه جویای حقیقت و تولید کننده محتوا ضروری است. ما به هیچ نهاد یا سازمانی وابستگی نداریم و برای درآمد از تبلیغات استفاده نمی‌کنیم ، به این معنی که رسانه ما عاری از نفوذ و سیاسی و عاری از تبلیغات است – این ما را متفاوت می کند. سایت نوجوانیا و سایت بنیانا از راه روشنگری برای درک بهتر موضوعات به مردم قدرت می‌دهد تا تصمیم درست بگیرند. شما می‌توانید با فقط هزار تومان از تیم تحریریه سایت بنیانا و سایت نوجوانیا پشتیبانی کنید. – فقط یک دقیقه طول می کشد. اگر می توانید ، لطفاً هر ماه با مبلغ معمولی از ما حمایت کنید. متشکریم.


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

18 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ش
ش
9 سال قبل

سلام
ممنون به خاطر سایت خوبتون!

Mohammad
Mohammad
8 سال قبل

سلام با انتشار نسخه الکترونیکی آیا حق مولف محفوظ است؟
ممنون

ی
ی
پاسخ به  Mohammad
8 سال قبل

این سوال خیلیا هست (((

ناظر سایت
ناظر سایت
پاسخ به  Mohammad
8 سال قبل

سلام
انتشار این فایل طبق نطر سایت مصحف مانعی ندارد و حق مولف محفوظ است

هر چقدر می تونید انتشارش بدید

یا علی مدد

امین
امین
پاسخ به  ناظر سایت
7 سال قبل

سلام
فقط حق انتشار داریم یا حق استفاده هم داریم؟

ناظر سایت
ناظر سایت
پاسخ به  ناظر سایت
7 سال قبل

سلام بزرگوار ….. هر دو … مشخصه که میشه استفاده کرد و خوند . بخاطر همین لینک دانلودش رو گذاشتیم ….
البته نه اینکه استفاده تجاری باشه .. یعنی نمیشه چاپش کرد و فروخت…

فاطمه
فاطمه
8 سال قبل

من از شما خیلی ممنونم.
اجر تان با خدا. صحیفه سجادیه خواندنش فعلا برایم ساده تر شد چون در تلفونم همیشه همراهم خواد بود!

نذیر
نذیر
7 سال قبل

فوق العاده اس.اجرتون باخدا.من دنبال یه همچین کتابی برای عزیزان خارج ازکشور که دسترسی به کتاب وهمینطور نرم افزارهای نصبی براشپن ممکن نیست بودم.واقعا خداخیروعافیت نصیب شما کن.

ناشناس
ناشناس
6 سال قبل

سلام
سپاسگزارم
عالی بود.

میثم
میثم
6 سال قبل

سلام وخسته نباشین خدمت این سایت عزیزودوسداشتنی ودوستان گرانقدرماایران زمین والابنده فقط قسمت کمی ازاین کتاب بسیاربسیارباارزش خودندم به خیلی چیزارسیدم وخیلی درزندگی روزمره همه ماایرانیهاوکل دنیاخیلی بارزش واستفاده این کتاب نورانی بعدازنهج البلاغه ومفاتیح والل خصوص قران عزیزم جزوبهترین کتاب جهان شناخته شده است وبعضی هااعتقادبه کتابهایی مثل ویل دورانت شکسپیروامثال این کتابهای مضخرف بقول استادرایف که هیج نه ارزش خاندن دارن ونه ارزش معنوی انااین کتابتهاتاابددردلهاویادهامیمانداین کتابهای ومیراث باارزش ماایرانیهادرکل ازهمه ی شمادوستان گرانقدراین مرزوبوم تشکروقدردانی میکنم وبهمتون یه خسته نباشیدجانانه تقدیم میکنم الهی که همیشه دلهاتون نورانی وشادوپرانرژی باشیدبرایتون ارزوی موفقیت ودلی شادارزومندم باتشکرازشماعزیزان درپناه حق تعالی.و14معصوم… ادامه متن »

ناظر سایت
ناظر سایت
پاسخ به  میثم
6 سال قبل

سلام . ممنونیم از نظرات شما .

زینب
زینب
5 سال قبل

خداخیرتون بده واقعاکارتون عالیه ممنونم
من یه فوق لیسانس ریاضی ودبیرریاضی هستم
ممنونم که اینقدربه فکر بودین که ازاینترنت خوب استفاده بشه

فاطمه
فاطمه
5 سال قبل

دستتون درد نکنه
واقعا بهش نیاز داشتم

فرشاد امیری
فرشاد امیری
4 سال قبل

بی نهایت سپاسگزارم… خیلی عالی بود همه ی کتاب ها … خدا توفیق روز افزون بهتون بده انشالله

علی
علی
4 سال قبل

تشکر از شما و همکاران تان

ناشناس
ناشناس
4 سال قبل

باتشکر از همکاری شما

سیاوشی اسفراین
سیاوشی اسفراین
1 سال قبل

وقتی دیدم یه جوان آتئیست وخدا ناباور از منه شیعه بهتر کتاب های ما شیعیان رو خونده وطرح سوال میکنه خجالت کشیدم وتمام سعی مو میکنم تا این کتاب ارزشمند رو همون نهج‌البلاغه دقیق مطالعه کنم.ممنون از لطف تون

بنیانا
مدیر
پاسخ به  سیاوشی اسفراین
1 سال قبل

ان شاءالله براتون مفید باشه