دسته‌ها
گفت‌وگو

قابلیت‌های پیام رسان گپ برای دورکاری و آموزش مجازی در دوران کرونا [ 3 ویژگی برتر گپ را بشناسید ]

پیام رسان گپ

تقریبا یک ماه و نیم از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. مردم در خانه‌های خود در قرنطینه به سر می‌برند و بسیاری از کسب‌وکارها نیز مجبور به دورکاری شدند و دانش‌آموزان و معلمان نیز مجبور شدند از راه دور به یادگیری و آموزش ادامه دهند.

در این مدت همراه با دولت، بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها هم برای مقابله با این ویروس با ارائه سرویس‌هایی مختلف سعی کرده‌اند امکان دورکاری کارمندان و آموزش مجازی را فراهم کنند تا کمتر نیاز به خروج از خانه برای شهروندان وجود داشته باشد.

یکی از سرویس‌هایی که در یک ماه گذشته سعی کرده با تمرکز روی قابلیت‌های قبلی و اضافه‌ کردن ویژگی‌های جدید امکان آموزش مجازی و دورکاری برای افراد را راحت‌تر کند، پیام رسان گپ است.

پیام رسان گپ در هفته‌های گذشته سرویس‌هایی چون برقراری ارتباط زنده داخل گروه و کانال، سیستم آزمون‌ساز یا ویدیو تصویر در تصویر عرضه کرده است.

براساس مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی همچنین دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند.

به همین خاطر پیام رسان گپ در به‌روزرسانی‌های اخیر خود برای دورکاری و آموزش آنلاین سرویس‌هایی ارائه داده است و به گفته مدیرعامل « پیام رسان گپ » آنها زیرساخت‌های خود را نیز برای پوشش گسترده کنفرانس تصویری و پخش زنده آماده کرده است.

مهدی انجیدنی ، مدیرعامل پیام رسان گپ در مورد این سرویس‌ها گفت: «در چند نسخه اخیر پیام رسان گپ ما تمرکز خود را روی شرایط دورکاری و قرنطینه گذاشتیم. یکی از مهم‌ترین سرویس‌ها پخش زنده داخل گروه و کانال‌ها است. به عنوان مثال یک شرکت یا مدرسه در داخل پیام‌رسان گروه دارد، اعضا می‌توانند داخل گروه ارتباط لایو یا زنده برقرار کنند.

این قابلیت برای برگزاری وبینار، کلاس مجازی و مراسم‌های گوناگون بسیار کاربردی است. از زمانی که این سرویس ایجاد شده است، کاربران استقبال خوبی کردند. به صورت بدون وقفه و مستمر پخش همزمان داریم.»

او ادامه داد: «یکی دیگر از سرویس‌های گپ برای آموزش مجازی موضوع سیستم آزمون‌ساز و نظرسنجی است. هم برای مدارس و هم اکثر مراکزی که در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند، نیز کاربردی است. دراین مدت هم سعی کردیم روی ارتقا قابلیت تماس تصویری بیشتر تمرکز کنیم. تماس تصویری پیام رسان گپ هم‌اکنون تماس تصویری رمزنگاری شده است.»

مهندس مهدی انجیدنی

به گفته مهدی انجیدنی از دیگر قابلیت‌های این پیام‌رسان برقراری ارتباط با ویدیو تصویر در تصویر است تا حین پخش زنده که معلم تدریس می‌کند، دانش‌آموزان بتوانند با معلم خود چت و برای او فایل ارسال کنند.

او همچنین با اشاره به دیگر قابلیت‌های این پیام‌رسان که در دوران دورکاری می‌تواند به کمک افراد بی‌آید گفت: «از دیگر قابلیت‌هایی که به گپ اضافه کردیم می‌توان به امکان ثبت کامنت روی مطالب در کانال‌ها اشاره کرد. این قابلیت منحصر به فرد گپ در میان پیام‌رسان‌های بومی است. شرکت‌ها و مدارس برای ارتباط با کارمندان و دانش‌آموزان خود کانال‌هایی راه‌اندازی کردند.

ارتباط در کانال یک‌سویه است و اگر به عنوان مثال معلمی فایل آموزشی روی کانال به اشتراک می‌گذارد و دانش‌آموزان سوالی داشته باشند، با این قابلیت می‌توانند سوال خود را ثبت کنند و معلم هم به کامنت‌ها و پرسش‌ها پاسخ دهد.»

براساس گفته‌های مهدی انجیدنی برنامه نویس های پیام رسان گپ در این مدت سعی کردند تمرکز خود را روی امکاناتی بگذارند تا آموزش از راه‌دور، برگزاری مراسم‌ها از راه دور یا دورکاری را تسهیل بخشند.

او همچنین تاکید کرد: «در روزهای آینده سرویس کنفرانس تصویری را که یکی از سرویس‌های جذاب و منحصر به فرد است را ارائه می‌دهیم. تمام این قابلیت‌هایی که نام بردم روی همه پلتفرم‌های گپ مانند اندروید و ios ، وب و دسکتاپ به صورت همزمان ارائه می‌شود.»

مهدی انجیدنی با اشاره به اینکه همه این سرویس‌ها رایگان هستند، اعلام کرد: «به دلیل زیرساخت قدرتمند پیام‌رسان هر تعداد تماس همزمان یا ارتباط زنده را می‌توانیم پوشش دهیم. در مرحله اول به ازای هر نفر روزانه ۲۵ امکان پخش زنده را فراهم کردیم. با توجه به اینکه همچنان زیرساخت آماده داریم به زودی این تعداد را افزایش می‌دهیم.»

او در ادامه افزود: «البته از نظر تعداد مشاهده‌کننده هیچ محدودیتی وجود ندارد. اگر کانال بزرگی مانند کانال‌های خبری بخواهند همزمان پخش زنده داشته باشند و ۱۰۰ هزار نفر قصد تماشای پخش زنده را داشته باشند، محدودیتی وجود ندارد.»

مدیرعامل پیام رسان گپ همچنین در مورد میزان استقبال مدارس از آموزش از راه دور از طریق گپ گفت: «یک میلیون کانال فعال و حدود ۸۰۰ گروه روی گپ موجود است؛ اما ما بررسی دقیق و دسته‌بندی روی تعداد کانال‌هایی که به بحث آموزش پرداختند، نداریم؛ هرچند در این زمینه از کاربران نظرات مختلف دریافت کردیم و استقبال خوبی شده است.

به عنوان مثال یکی از مدارسی که با ما در ارتباط بود، مدیرشان اعلام کرد که از صبح تا بعدازظهر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پخش زنده برای کلاس‌های مختلف‌شان دارند و معلم ریاضی اول و دوم و سوم را برای کلاس‌های مختلف تدریس می‌کند.»

او همچنین بیان کرد: «بسیاری از کاربران به صورت شخصی برای من نظرات خود را ارسال می‌کنند و آنها انواع مراسم از عقدکنون و جشن تولد تا مراسم سخنرانی و جشن مبعث را از طریق گپ برگزار کردند و این پایداری سرویس را نشان می‌دهد که سبب شده تا کاربران راضی باشند. تاکنون یک مورد گزارش مشکل در سرویس هم نداشتیم.»

مهدی انجیدنی در پاسخ به این سوال که آیا گپ آمادگی برای پخش زنده برای حوزه‌های فرهنگی هنری مانند موزه‌گردی را دارد، بیان کرد: «ما پیش از آنکه پخش زنده را به صورت عمومی ارائه کنیم، در ابتدا به صورت محدود برای مجموعه‌های آموزشی و دانشگاهی این قابلیت را عرضه کردیم و پس از گذشتن از مرحله آزمایشی در اختیار همه قرار دادیم.

حال در مورد یکسری از موضوعاتی که برای جامعه کاربرد دارد مانند آموزش‌های عمومی چون زبان یا موزه‌گردی یا پخش کنسرت با برخی از مراکز در حال مذاکره هستیم تا برای مردم که در خانه حضور دارند، محتواهایی به صورت ویدیو زنده پخش کنیم.»

او اعلام می‌کند که آنها در حال مذاکره با افرادی هستند تا مجموعه‌ای از رویدادها و برنامه‌هایی که قرار بود برگزار شود اما به خاطر کرونا لغو شده به صورت زنده از طریق این پیام‌رسان پخش شود.

منبع : سایت ماهنامه پیوست peivast.com

[su_note]

راه‌های کسب درآمد در گپ: سودیش کوجیس؟

نسخه جدید وب پیام رسان گپ و امکانات مهمی که باید بشناسیم [+ معرفی اپ پیشرو برای کاربران iOS]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
علی
علی
3 سال قبل

خوب بود …