دسته‌ها
اخبار

شایعات درباره سردار سلیمانی ؛ از تابعیت دختر سردار سلیمانی تا معامله با جان بولتون

خبری تکان‌دهنده در صبح جمعه مردم ایران و عراق حتی منطقه غرب آسیا را به شوک فرو برد؛ ژنرال قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از رهبران مقاومت در یک عملیات تروریستی به شهادت رسیدند.

پس از مدتی مقامات آمریکایی از جمله ترامپ به چنین اقدام تروریستی‌ای اعتراف کردند. این اتفاق با واکنش شدید بسیاری از چهره‌ها و رسانه‌ها روبرو شد و حتی بسیاری از چهره‌های سرشناس هنری هم به این اقدام وحشیانه رئیس‌جمهور آمریکا معترض شدند.

در این میان بودند گروه‌های معدودی که از اعلام این خبر ابراز رضایت کردند؛ واکنش عده‌ای از این افراد مانند منافقین و وهابیون کاملاً قابل پیش بینی بود اما در این تعدادی از رسانه‌ها، کاربران و چهره‌هایی که تا پیش از این خوی منافقانه خود را پنهان کرده بودند، نمایان شد.

اما با شروع تشییع حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، مردم ایران چشم جهانیان را به خودشان خیره کردند و حماسه‌ای آفریدند که مانندش در ۲۰ سال گذشته نظیر نداشت.

میلیون‌ها نفر از مرد و زن، کودک و جوان و پا به سن گذاشته، دارا و ندار، دانش‌آموز و دانشجو و دکتر و مهندس، بیکار و کارگر و کارمند و رئیس، همه و همه در خوزستان و خراسان و تهران و قم و کرمان به میدان آمدند.

استان‌هایی هم که مجالی برای حضور در مراسم تشییع پیدا نکردند اما ساکت ننشستند و به خیابان‌ها آمدند و انزجار خودشان از آمریکا را فریاد زدند.

در فضای مجازی نیز وضع مشابهی وجود داشت، در توییتر #قاسم_سلیمانی ترند شد، اینستاگرام هم پر شد از ابراز محبت کاربران به سردار دلها؛ و این امر باعث شد تا اینستاگرام هم تیغ سانسور را بر این پست‌ها بکشد.

اما استراتژی رسانه‌ای ضدانقلاب همزمان با چنین استقبال و حمایتی از حاج قاسم سلیمانی تغییر کرد و به ایجاد شبهه و شایعات درباره سردار سلیمانی و تحریف موضوع پرداختند. «دروغ بزرگ» مهمترین ابزار این رسانه‌ها برای به حاشیه بردن چنین رویدادی است.

دروغ بزرگ در واقع دروغی غیرقابل باور است که برای تحت تاثیر قرار دادن موضوع اصلی منتنشر می‌شود. در ادامه تعدادی از این دروغ‌های بزرگ را که در اتفاقات مشابه مورد استفاده قرار گرفته است را مرور کنیم:

زلزله نبود هارپ بود!

پس از وقوع زمین‌لرزه سال ۱۳۹۶ در کرمانشاه که منجر به جان باختن تعداد زیادی از هموطنان مان شد، برخی رسانه‌ها شایعه آزمایش هارپ را مطرح کردند. موضوعی که همان زمان هم رد شد و هیچ فرد متخصص علمی، نظامی و یا غیرنظامی هم آن را تایید نکردند و این دروغ بزرگ رد شد.

شایعه بمب‌گذاری و انفجار عمدی در ساختمان پلاسکو

در زمان وقوع آتش‌سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو در آخرین روز دی ماه سال ۱۳۹۵ نیز عده‌ای شایعه کردند که ساختمان براثر انفجار عمدی و یا بمب‌گذاری توسط داعش تخریب شد؛ شایعه‌ای بزرگ که البته هیچ سندی برای آن منتشر نشد.

علت فوت آقای اکبر هاشمی

پس از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز شایعاتی درباره خفگی و یا فوت بر اثر موادرادیواکتیو منتشر شد اما مشخص شد که چنین موضوعی صحت نداشته و حتی محسن هاشمی فرزند ارشد وی نیز این موضوع را رد کرد.

علت سیل خوزستان بارورسازی ابرها بود؟

پس از بارش‌های سیل‌آسای خوزستان،  عده‌ای شایعه بارورسازی ابرها توسط سپاه را منتشر کردند این درحالی بود که مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های مرکز مطالعات وزارت نیرو با رد این شایعه گفته بود: پس از باروری ابر‌ها یک ربع تا حداکثر 2 ساعت بعد شاهد بارندگی خواهیم بود، درحالی که در سال آبی 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابر‌ها نداشتیم.

شایعه فایل لورفته سخنان رهبری علیه اعتراضات

رسانه‌های ضدانقلاب سال ۹۷ نیز کلیپی کوتاه باعنوان «فایل صوتی لو رفته از (آیت‌الله) خامنه‌ای در جمع فرماندهان ارشد نظام» منتشر کرده‌اندو مدعی شدند که رهبری دستور برخورد شدید با معترضان را داده است.

اما بررسی‌های خبرگزاری فارس نشان داد که این کلیپ به طرز ماهرانه‌ای از صحبت‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 6 سخنرانی مختلف مونتاژ شده است. اصل خبر را اینجا ببینید.

شایعه کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات بنزینی

در جدیدترین این شایعه‌ها هم چند هفته پیش رویترز هم پابه‌پای رسانه‌های فارسی زبان آمد و مدعی کشته شدن 1500 نفر در اعتراضات بنزینی ایران شد. درحالی که مقامات کشورمان این موضوع را به شدت تکذیب کردند و سپس مشخص شد، منبع خبرگزاری رویترز برای این عدد، «مریم رجوی»، سرکرده سازمان منافقین بوده است.

شایعه معامله سردار سلیمانی با بولتون

حالا چنین جریانی با مشاهده استقبال چند میلیونی از حاج قاسم و فرماندهان مقاومت، شایعه معامله سردار سلیمانی با آمریکا در ازای برکناری جان بولتن را مطرح کردند.

گرین کارت زینب سلیمانی ، دختر سردار سلیمانی

این رسانه‌ها پس از صحبت‌های کوبنده و باصلابت دختر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مدعی داشتن تابعیت آمریکای زینب سلیمانی شدند و منبع آن‌ها هم تصویری بوده که در سایت dreshare منتشر شده بود.

اما این سایت، سایتی جهت معرفی افراد مختلف است و هر کس می‌تواند در آن یک اکانت با هر اطلاعاتی که مایل است، ایجاد کند. حتی بعضی از کاربران برای اثبات بی‌ارزش بودن این اطلاعات، با ایجاد صفحه‌ای برای دختر ترامپ، او را ایرانی و شیعه 12 امامی معرفی کردند.

شایعات درباره سردار سلیمانی
شایعات درباره سردار سلیمانی

شایعات درباره سردار سلیمانی : شهادت حاج قاسم در سال‌های گذشته

پیش از این نیز و در سال‌های گذشته بارها ضدانقلاب خبر به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی را هم منتشر کرده بودند.

شایعات درباره سردار سلیمانی
شایعات درباره سردار سلیمانی

در آخرین نمونه هم برخی کاربران که از سیل میلیونی جمعیت عزاداران سردار سلیمانی حیرت زده شده‌اند، با آمار و ارقام سعی دارند تا شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهدای مقاومت را به چند صدهزار نفر کاهش دهند.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات