دسته‌ها
معرفی

شهید محسن حججی در کدام گروه فرهنگی فعالیت داشت ؟ + ویدیو


حالا کسی نمانده که عکس شهید حججی را ندیده باشد یا درباره او نشنیده باشد ، کسی نمانده که ماجرای سربریده شهید مدافع حرم محسن حججی را نشنیده باشد؛جوانی که تیرماه 1370 در اصفهان به‌دنیا آمد و مردادماه 1396 در سوریه به شهادت رسید.

حالا همه جا پر است از قصه رشادت و وطن دوستی جوانی دهه هفتادی که ایمان و عشق روئین‌تن‌اش کرده ؛جوانی که آرزویش شهادت بوده. آرزویی که حالا یک طور خاص، یک شکل غریب، رنگ حقیقت گرفته؛ محسن سرش را داده و بال درآورده و پرواز کرده سمت آسمان . 

آن طور که در زندگی نامه شهید محسن حججی نوشته شده است ، ایشان بخشی زیادی از فعالیت های خود را در قالب گروه فرهنگی شهید کاظمی ساماندهی کرده بودند . در ادامه مطلب به بررسی فعالیت های این موسسه فرهنگی می پردازیم. همراه سایت بنیانا باشید

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

نگاهی به کارنامه مؤسسه فرهنگی شهید حاج احمد کاظمی

مؤسسه‌ای مردمی در قامت یک وزارتخانه

«حرکت جهادی»؛ این مهم‌ترین مولفه‌ای است که انقلاب 38 ساله ما به خود دیده و از آن ثمراتی نیز عایدش شده و رد پایش را در تمام موفقیت‌ها می‌توان به نظاره نشست. روی همین اصل نیز شاهدیم که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و به مناسبت‌های مختلف روی این موضوع تاکید داشته و آن را رمز موفقیت فعالیت‌ها دانسته‌اند. تا جایی که ایشان خصیصه «حرکت جهادی» را در کنار انقلابی بودن قرار داده و اینطور اهمیت حرکت‌های جهادی را گوشزد کرده‌اند.

کم نیستند مؤسسات و گروه‌هایی که این ویژگی را در کارهای خود برجسته و مسیری را برای خود مشخص کرده و در آن حرکت می‌کنند. موسسه «شهید حاج احمد کاظمی» یکی از همین گروه‌هاست که در مسیر تحقق اهداف خود دست به فعالیتی جهادی زده و در طول سال‌های اخیر توانسته به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کند.

موسسه شهید کاظمی پس از عروج سردار نجف، شهید حاج احمد کاظمی به منظور زنده نگهداشتن یاد این شهید والامقام و همچنین احیای امر ایثار و شهادت راه‌اندازی شد تا در بستر فرهنگی بتواند نسل جوان و نوجوان را با ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا کند.

از همین رو پس از چندی این موسسه به‌صورت رسمی در شهرستان نجف‌آباد زادگاه سردار شهید حاج احمد کاظمی آغاز به کار کرد و اکنون پس از گذشت 10 سال از آغاز فعالیت بیش از 3200 عضو نخبه جوان و نوجوان در زمینه‌های فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی و … دارد که رمز موفقیت این موسسه فعالیت جهادی بوده است.

جذب مخاطب جوان و نوجوان

آقای حمید خلیلی از مسوولان این موسسه در این زمینه می‌گوید: «این موسسه از ابتدا با رمز اقدام و عمل در تمام زمینه‌ها وارد فعالیت شده و در زمینه علمی توانسته علاوه‌بر جذب جوانان و نوجوانان نخبه، در فعالیت‌های علمی استانی و کشوری نیز صاحب موقعیت و موفقیت شود که این نشان از درست بودن مسیر آنها دارد. طراحی هواپیمای بدون سرنشین، ربات زیردریایی، حضور در مسابقات روبوکاپ و کسب موفقیت در مسابقات بتن دانشجویی کشور، فقط گوشه‌ای از دستاوردهای اعضای این موسسه است.»

از آنجا که بخش عمده اعضای موسسه شهید کاظمی جوانان و نوجوانان هستند، گردانندگان این موسسه تلاش کرده‌اند تا با ایجاد زمینه‌های معنوی مناسب و صحیح، اعضا را با معارف اصیل اسلام آشنا کنند تا در کنار فعالیت‌های فرهنگی و علمی از توجه به امور معنوی غافل نشوند. برگزاری اعتکاف و راه‌اندازی هیات هفتگی از این اقدامات است که به واسطه آنها سعی شده در افزایش معنویت همراه با شعور و درک مباحث دینی اعضا، حرکت شود.

خلیلی در ادامه گفت‌وگوی خود می‌گوید: «موسسه شهید کاظمی در طول یک دهه فعالیت جهادی خود توانسته برای طیف‌های مختلف مخاطبان جذابیت ایجاد کند و آنها را به سمت هدف اصلی خود که همان تقویت روحیه جهاد و ایثار است، سوق دهد. طراحی و اجرای فعالیت‌های هنری یکی از شاخه‌های فعالیت موسسه شهید کاظمی است.

تولید و آماده‌سازی فیلم مستند یکی از فعالیت‌هایی است که به واسطه آن سعی شده اعضا را در مسیر رشد استعداد هنری قرار دهد و از این رهگذر جوانانی با استعداد و دارای بینش جهادی را به جامعه معرفی کند. تولید 5 فیلم مستند و همچنین 5 فیلم از سرگذشت شهدا فقط بخشی از فعالیت‌های هنری موسسه شهید کاظمی به‌شمار می‌رود.»

موفقیت‌هایی که موسسه شهید کاظمی کسب کرده به یک حوزه محدود نبوده بلکه در حوزه‌های گوناگونی وارد شده که رشته‌های ورزشی و علمی تنها بخشی از آنهاست. تیم ورزشی متشکل از اعضای موسسه شهید کاظمی توانسته در مسابقات گوناگون داخلی و خارجی شرکت کند و تنها در یک مورد از عرصه‌های ورزشی در هندوستان موفق به کسب سه مدال طلا شده است.

از آنجا که اقتصاد اسلامی زیر بنای تمام فعالیت‌ها قرار دارد، این موسسه با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه‌ای در نظر داشته با ایجاد فرهنگ پسندیده قرض‌الحسنه علاوه‌بر جاری کردن سنت الهی در زمین، زمینه گرایش به سنت‌های الهی را در میان اعضای خود به‌ویژه جوانان و نوجوانان پایه‌گذاری کند.

تولید محتوا در انتشارات موسسه شهید کاظمی

گردانندگان موسسه شهید کاظمی در طول فعالیت خود از تولید محتوا نیز غافل نبوده‌اند و از ابتدا تاکنون دست به تولید محتوا نیز زده‌اند. زیرا در فعالیت‌های تشکیلاتی یکی از رئوس مورد نیاز تولید محتوای متناسب با نیاز تشکیلات است. تولید نشریه در کنار انتشار کتاب از اقداماتی است که به منظور تولید محتوای مکتوب صورت گرفته است.

نشریه از آن حیث که به‌صورت مستمر در دسترس قرار می‌گیرد می‌تواند اهمیت پیدا کند زیرا اعضا پیوسته به واسطه آن در معرض اطلاعاتی هستند که موسسه در نظر دارد در رسیدن به هدفش از آن استفاده کند.

در کنار تمام این فعالیت‌ها باید به نشر شهید کاظمی نیز اشاره کرد. این نشر که از دل این موسسه خارج شده از ابتدای فعالیت خود از سال 1391 تاکنون که زمان زیادی از آن نگذشته توانسته عناوین متعددی درزمینه‌های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، استکبارستیزی، تربیتی، خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی و… منتشر کند

که بسیاری از آنها تاکنون به چاپ‌های متعدد رسیده و مجموع شمارگان کتاب‌های نشر شهید کاظمی به رقمی بالغ بر نیم میلیون نسخه می‌رسد که این نشان از میزان استقبال عمومی به کتب منتشر شده این موسسه دارد.

خلیلی در ادامه با اشاره به حضور مستمر این موسسه با مرکز پخش «شهید کاظمی» در عرصه توزیع کتاب و محصولات فرهنگی می‌گوید: «موسسه با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی «من و کتاب» به صورت مجازی نیز در این زمینه فعالیت دارد.

همچنین از آنجا که رهبر معظم انقلاب در عرصه گسترش ویترین کتابفروشی‌ها نیز توصیه‌هایی داشته‌اند موسسه شهید کاظمی با ایجاد دو فروشگاه کتاب در شهرهای قم و نجف‌آباد نسبت به فروش کتاب و رساندن دیگر کتب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دست مخاطبان گام‌های موثری برداشته است.»

ویدیو :  شهید حججی مثل یک پدیده باورنکردنی است؛ اگر ما اینها را در زمان خودمان ندیده بودیم، به آسانی باور نمیکردیم

دریافت ویدیو

ویدیو : آیا سیاستمداران ما به اندازۀ شهید حججی احساس تکلیف می‌کنند؟ 

دریافت ویدیو

در ادامه بخوانید »» 

چشمهای شهید محسن حججی و ما حزب اللهی های حرفه‌ای

شهید محسن حججی در فضای مجازی به روایت شرکت بیان


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات