کسبوکارها برای بهرهمندی از ترافیک نیمبها، اطلاعات سایت خود را ثبت کنند تمام وبسایتهای داخلی مشمول ترافیک ترجیحی میشوند . محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی، از اقدام این سازمان برای حل مشکل ترافیک نیمبهای سایتهای داخلی خبر داد.
بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی در اردیبهشت ماه ۹۶، در راستای اجرای سیاستها و اهداف شبکه ملی اطلاعات و با هدف رونق محتوای فاخر ایرانی و توسعه کسبوکارهای بومی، لیستی از ۲۰۰ سایت پرترافیک ایرانی ارایه شد که کاربران میتوانستند از این سایتها با تعریفه ترافیک ترجیحی یا نیمبها بازدید کنند.
این مصوبه همزمان با بهرهبرداری فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعات تصویب شد و در فاز اول تنها ۲۰۰ سایت پرترافیک که در داخل کشور میزبانی میشدند، مشمول این طرح شدند. در ادامه این لیست گسترش پیدا کرد و سایتهای بیشتری را شامل شد اما همچنان کسبوکارهای داخلی زیادی هستند که اگرچه میزبانی آنها در داخل کشور انجام میشود اما از این مزیت برخوردار نیستند.
از این رو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصوبه جدیدی را ارایه کرد که بر اساس آن تمامی سایتهای ایرانی که در داخل میزبانی میشوند، میتوانند از این طرح استفاده کنند و برای این منظور صاحبان کسبوکارهای ایرانی میتوانند با مراجعه به سایت «سامانه ثبت دامنههای اینترنتی با میزبانی داخلی» و ثبت دامنه و آدرسهای IP خود، از مزیتهای این طرح استفاده کنند. در این سامانه کاربران قادر خواهند بود هر تعداد آدرس IP مورد نظر خود را ثبت و در صورت نیاز آنها را بروزرسانی کنند.
محمد جواد آذری جهرمی با اعلام این خبر، لیست قبلی که شامل ۵۰۰ وبسایت پربازدید ایرانی میشد را منسوخ دانست و گفت: تمامی اپراتورها و ارایهدهندگان اینترنت ملزم هستند تمامی سایتهایی که در داخل کشور میزبانی میشوند را مشمول ترافیک حداقل نیمبها کنند.
کلیه تولیدکنندگان محتوای داخلی میتوانند با استفاده از لینک icip.ito.gov.ir ، دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند تا بتوانند از خدمات پهنای باند با هزینه حداقل نیم بها بهرهمند شوند و کاربران و مخاطبان آن سرویس هم هزینه کمتری برای اینترنت بپردازند .
نسخه شماره ۳.۰۰ بله برای پلتفرم اندروید منتشر شد. این نسخه نسبت به قبل بهبود زیادی یافته است و میتوان گفت که کاربران بله را شگفتزده خواهد کرد. در اطلاعیه وبلاگ رسمی پیام رسان بله ویژگی های نسخه جدید بله برای اندروید منتشر شده است که با هم میخوانیم :
رابط کاربری جذاب و چشمنواز در پیام رسان بله
رابط کاربری بله در نسخه جدید بله برای اندروید با استفاده از بازخوردهای شما خوبان، تغییرات و بهبودهای زیادی به خود دیده است. از مهمترین این تغییرات، حذف منوی کشویی سمت راست و تبدیل رابط کاربری بله به ۵ تب جداگانه است: «گفتگو»، «مخاطبان»، «بانک من»، «ویترین» و «بیشتر»
در نسخه جدید «بله»، خدمات پیامرسانی در کنار خدمات بانکی «بله» وزن یکسانی دارند. این طراحی به کاربر کمک میکند تا پیمایش بهتری بین خدمات پیامرسانی و بانکی «بله» داشته و به سرعت از ویژگیهای جدید «بله» بهرهمند شود.
صفحه بانک من و تجمیع خدمات مالی در نسخه جدید بله برای اندروید
در نسخه شماره ۳.۰۰ ، تمامی خدمات مالی بله در صفحه بانک من تجمیع شده است. در حال حاضر شما میتوانید از ۶ خدمت: «کارت به کارت»، «خرید شارژ»، «پرداخت قبض»، «استعلام قبض تلفن همراه»، «پرداخت خلافی خودرو» و «پرداخت عوارض خروج از کشور» بهرهمند شوید.
همچنین گزینه «رسید تراکنش» نیز در این صفحه قرار گرفته که باعث دسترسی راحتتر به رسیدها و امکان مدیریت و بررسی راحتتر آنها شده است.
بهبود ایموجیها و پیشنمایش استیکرها در پیام رسان بله
در نسخه جدید ایموجیهای بله بهبود زیادی یافتهاند و شکل و شمایل بهتری به خود گرفتهاند! همچنین شما میتوانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی هر استیکر، پیشنمایش آن را نیز مشاهده کنید.
امکان دسترسی راحتتر به «کارت به کارت» و «درخواست پول» در گفتگو/گروه/کانال
با اضافه شدن دکمه شتاب به نوار پایینی و در کنار دکمه پیوست، به راحتی میتوانید به عملکردهای کارت به کارت و درخواست پول دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال در هنگام گفتگو با افراد میتوانید بدون دانستن شماره کارت آنها، برای آنها پول واریز کنید و یا از آنها درخواست پول نمایید.
ویترین به سبک بله !
اضافه شدن ویترین به پیامرسان بانکی بله،فرصت خوبی است برای کانال ها و باتهایی که بصورت جدی در فضای مجازی فعالیت میکنند. در قسمت ویترین، کانال ها و بات های پرمخاطب می توانند در این فضا به کاربران معرفی شوند.
کاربران براحتی براساس دسته بندی و موضوعی که تمایل دارند، میتوانند به کانال و یا بات محبوب خوب بپیوندند. البته قسمت ویترین در این نسخه از «بله»، صرفا محدود به موارد کمی است و قرار است در نسخه های بعدی، لیست کاملی از محتوا برای معرفی را در خود داشته باشد. این قسمت بصورت پویا بهروزرسانی میشود.
توضیحات کارت به کارت؛ راهی راحت برای مستند کردن تراکنشها در بله
یکی از قابلیتهای خوب بله، امکان اضافه کردن توضیحات در هنگام انجام تراکنش مالی است. علاوه بر مثالی که در بخش قبل ذکر شد شما میتوانید برای هر یک از تراکنشهای انتقال پول خود نیز فیلد توضیحات کارت به کارت را تکمیل کنید تا در آینده در هنگام مطالعه رسیدها، به راحتی متوجه شوید که چرا این تراکنش را انجام دادهاید. مثال: «شارژ ساختمان»، «قسط وام منزل»، «اجاره مغازه»، «هدیه» و …
این موضوع امکان خوبی را نیز در اختیار کانالهای فروشگاهی قرار میدهد تا بتوانند راحتتر کالاهای خود را به فروش برسانند. مشتریان شما میتوانند با فشردن دکمه پرداخت، پول را به حساب شما واریز نمایند. در هنگام انتقال پول امکان نوشتن «توضیحات» نیز وجود دارد. بنابراین مشتری شما میتواند «آدرس» یا سایر مشخصاتی که برای ارسال کالا به آن نیازمند هستید را برای شما بنویسد.
پس از انتقال پول رسید تراکنش به صورت اتوماتیک برای شما و مشتری ارسال میشود که در آن علاوه بر مبلغ، کد پیگیری و مشخصات تراکنش، دو نوشته «بابت» و «توضیحات» نیز وجود دارد. بنابراین شما میتوانید به راحتی متوجه شوید که این پول بابت «چه کالایی» پرداخت شده و «چه کسی و با چه مشخصاتی» آن را پرداخت نموده است!
تیم طراحی و توسعه بله در تلاش است با استفاده از بازخوردهای ارزشمند شما همراهان عزیز، محیط کاربری جذاب و مدرنی را به همراه عملکرد عالی و خدمات نوین فراهم آورد. از اینکه در این مسیر همراهمان هستید، از شما سپاسگزاریم.
برای دانلود نسخه جدید پیام رسان بله می توانید اسم ” بله ” را در فروشگاه گوگل پلی یا مایکت یا کافه بازار جستجو کنید
[su_note note_color=”#BBDEFB”]
نسخه جدید «پیامرسان بله» به طور رسمی برای پلتفرم iOS هم منتشر شد. با توجه به ایجاد محدودیت فروشگاه appStore برای اپلیکیشنهای ایرانی، پیامرسان بله از این به بعد به صورت مستقیم از طریق نشانی: https://bale.ai/dl قابل دانلود و نصب خواهد بود.
جریان ضدانقلاب در فضای مجازی (خصوصا تلگرام) در آستانه دهه مبارک فجر، برخی اخبار کذب را با هدف مشغول کردن افکار عمومی در فضای مجازی منتشر و توزیع کرده که پیگیریهای ما از کذب بودن آنها حکایت دارد.
نامه جعلی و فتوشاپی بین دو مقام مسئول در کشور، مصاحبه جعلی با یکی از نیروهای انقلابی و برخی مسائل داخلی ازجمله دروغهایی است که در برخی کانالهای ضدانقلاب در حال توزیع است؛ با توجه شکست توطئه یک کانال تلگرامی ضدانقلاب در رسیدن اهداف ضدایرانی خود، گفته میشود اینگونه اخبار کذب برای انتقام از هوشیاری مردم است.
در یکی دیگر از این دروغها، نامهای منتسب به آیتالله جنتی خطاب به علی لاریجانی منتشر شده که این نامه از اساس وجود خارجی ندارد و پیگیریها از دفاتر ایشان، نشان میدهد که اساساً چنین نامهای بین این 2 مقام مسئول ردوبدل نشده است.
در یکی دیگر از دروغها، نامهای منتسب به یک مقام عالیرتبه توزیع شده که تمام مفاد آن کذب و از اساس دروغ است و برای مخاطبان روشن است که ادبیات استفادهشده در آن نامه، با ادبیات آن مقام عالی هیچ سازگاری ندارند؛
از طرفی یک مصاحبه جعلی با فردی که خود را بسیجی معرفی میکند منتشر شده که وی به سیاهنمایی علیه نیروهای انقلاب میپردازد که این موضوع نیز بیشتر به یک ماجرای طنز شباهت دارد تا یک مصاحبه.
یک کارشناس امور رسانه در همین زمینه و درباره چرایی تشدید این دروغها در مقطع کنونی گفت: دروغهای برخی کانالهای ضدانقلاب برای تفرقهافکنی و تأثیرگذاری در حضور مردم در مراسمهای دهه فجر از جمله 22 بهمن است و روشن است که جریان ضدانقلاب میخواهد با دروغپراکنی حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن تحت تأثیر قرار دهد.
ویدیو : دروغگویی در فضای مجازی به همین آسانی است! (پشت پرده انتشار نامهی پرداخت سکه به بسیجیان در کانالهای ضد انقلاب و آمدنیوز )
تصویر : در دی ماه 96 چه کسانی مردم را به فتنه و آشوب دعوت کردند ؟ (نکته جالب اینجاست که موج اعتراضاتی که به اسم ایران راه افتاده از کشورهای عربستان، امريكا، تركيه، اسرائيل و … هدایت شد! )
مرکز بررسی جرائم سازمانیافته سپاه پاسداران در سال 1386 و به عنوان بخشی از پدافند سایبری سپاه و بر اساس اصل 150 قانون اساسی تاسیس شد.
رشد قارچگونه جرائم سازمانیافته بینالمللی و سوء استفاده از بستر اینترنت و سایر سامانههای ارتباطی و انجام اقدامات تروریستی، جاسوسی اینترنتی، پولشویی و تخریب نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه و هتک حرمت و توهین به مقدسات دینی و ارزشهای انقلابی از دلایل راهاندازی این مرکز به منظور شناسایی و برخورد با جرائم مذکور با هماهنگی قوه قضائیه بوده است.
پروژههای مضلین، فتنه عمیق، دارکوب، مرصاد، چشم روباه، ناصح و عنکبوت بخشی از اقدامات این مرکز است که از طریق سایت «گرداب» رسانهای شده است. نکته قابل توجه آنکه پایه بخش قابل توجهی از پروژههای اجرا شده توسط مرکز، ناشی از گزارشهای مردمی ارسال شده از طریق این سایت بوده است. | لینک سایت گرداب http://www.gerdab.ir
سامانه تعاملی گرداب ( ثبت تخلفات اینترنتی )
شما هم میتوانید بر مبنای ادای تکلیف امربه معرف و نهی از منکر حامی اینترنت پاک باشید
ایران من؛ قرار است با نگاهی متفاوت و البته گرافیکی به سراغ دستاورد ها و پیشرفت های ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته رفته است تا به زبان گرافیک آن را روایت کند.
کانال ایران من بیش از 1000 مطلب شامل طرح گرافیکی و عکس نوشته برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی منتشر کرده است | برای استفاده از محتوای کانال یوزر @iranman_ir را در تلگرام جستجو کنید
شهید طباخی ۳۹/۱/۱۷ به دنیا آمد و در تاریخ ۱۰/۲۲/ ۶۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید. او دانشجو رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان و طلبه بود.
بخشی از وصیت نامه شهید طباخی چنین است:
پیامی دارم برای امت مسلمان ایران، برادران و خواهران مسلمان همه بدانید که روند تداوم بخشیدن به انقلاب اسلامی و گسترش آن به سراسر جهان تنها و تنها روحانیت اصیل و انقلابی پرهیزگار و خدمتگزار می باشد، با اجتماع در اطراف این بزرگان و اطاعت از فرامین آنها سند تضمین انقلاب اسلامی را امضا نمایید.
و از گروه گرایی به هر عنوان پرهیز کنید اگر می خواهید به تشکیلاتی جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب بپیوندید به بسیج مستضعفین بروید و آن را تقویت کنید و بدانید که به این سادگی افرادی نمی توانند تشکیلات ایجاد کنند. بر اساس تهذیب و اخلاص تقوای و عدم باند بازی حتماً سعی کنید که انقلاب را تقویت کنید و روحانیت هم سعی کند به جای هر تشکیلاتی، تشکیلات سیاسی نظامی و عقیدتی را تقویت کند.
***
سرکار خانم زهرا طباخی، فرزند شهید حسین طباخی اکنون به عنوان جستجوگر و داده پرداز، تحلیلگر حوزه امنیت و سایبر، مدرس اوسینت و دکتر داروساز در حال خدمت به جامعه است. برای دنبال کردن نوشته های ایشان کانال @jostejougar1 در تلگرام یا اکانت @jostejougar1 در توییتر را دنبال کنید
این هفته نیز نشریهٔ خط حزبالله در سخن هفتهٔ خود باعنوان «در صف مردم» به چگونگی الگوی مطالبهگری رهبر انقلاب از مسئولین برای حل مشکلات پاسخ داده است.
در بخشی از متن چنین میخوانیم: گاهی نیز، به دلیل اطلاع دقیق از مشکلات و مطالبات واقعی مردم از سویی، و عدم رسیدگی به آن مشکلات از طرف مسئولین از سویی دیگر، در جلسات خصوصی مکررا به آنان تذکراتی دادهاند.
تذکراتی که بعضا با “هشدار” یا حتی “اوقاتتلخی” همراه بوده است. «بعضیها گله میکنند که چرا فلانی تذکّر نمیدهد؛ نخیر، بنده زیاد تذکّر میدهم. اینکه میبینید من گاهی علناً یکچیزی میگویم، این یکدهمِ تذکّرات و اوقاتتلخیها و هشدارهای ما با این آقایان نیست. در جلسات حکومتی، بنده غالباً تذکّر، هشدار و مطالبه، زیاد دارم. اینجور هم نیست که ما از قضایا مطلع نباشیم؛ حالا بعضیها میگویند فلانی از فلان قضیه مطلع نیست؛ بنده از آن مسائل اجتماعی و عمومی و اساسیای که مردم از آنها مطلع میشوند، باید ده برابر آنها مطلع باشم و الحمدلله هستم… آنچه من گاهی علنی میگویم، یکدهم آنچه در جلسات خاص با آقایان عرض میکنیم هم نمیشود؛ گاهی هشدار میدهیم، گاهی دعوا میکنیم.»(۱۳۹۶/۱۰/۱۹)
گزارش هفتهٔ این شماره از نشریه نیز باعنوان «سه نکته برای تحقق انقلاب اقتصادی» به نکتههایی درباره ضرورت انقلاب در حوزهٔ اقتصاد پرداخته است.
همچنین با توجه به واکنش رهبر انقلاب دربارهٔ حوادث تروریستی اخیر افغانستان در درس خارج صبح روز سهشنبه مورخ ۱۰ بهمنماه، یادداشت ویژهای به همین منظور با عنوان «نقشه شوم آمریکاییها در افغانستان» در صفحهٔ سوم نشریه اختصاص داده شده است.
نشریهٔ خط حزب الله همزمان با نزدیک شدن به ایام دههٔ فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، قسمت سوم ستون «بدتر از قاجار» نیز در این شماره مطلبی با عنوان «شاهی که شهرهای کشور را به نام خودش سند زده بود» را منتشر کرد.
چهار سیاست کلیدی آمریکا در سوریه، نقطهٔ درخشان زندگی حضرت زهرا(س) جمع این سه چیز است، هر کشوری تنبلی را کنار بگذارد ولو در طلب دنیا به آن خواهد رسید، سرمایهای که در اول ازدواج خدا به دخترها و پشرها هدیه میکند، با فضیلتترین عمل نزد خداوند، با زبان شعر معارف الهی را بیان کنید، اگر از خدا کمک بخواهید راهها به سوی شما باز میشود و… عناوین بخشهای دیگر نشریه خط حزبالله است که مخاطبین گرامی میتوانند با مراجعه به نشریه این مطالب را مورد مطالعه قرار دهند.
صدونوزدهمین شمارهٔ خط حزبالله به روح پرفتوح شهید احمد آتشدست تقدیم شده است.
گفتنی است مخاطبین محترم از این پس میتوانند خط حزبالله را در کانال شبکه پیامرسان آیگپ به نشانی @KHATTEHEZBOLLAH مطالعه کرده و نسخههای مختلف و تابلو اعلاناتی آن را دانلود فرمایند.
تکثیر و توزیع خط حزبالله به صورت داوطلبانه و خودجوش است. بدین نحو که برادران و خواهران گرامی فایل نشریه را دانلود کرده، و به تعدادی که امکان دارد تکثیر و در مکانهایی مانند مسجد، پایگاه بسیج، هیئتهای مذهبی، دانشگاهها و حوزههای علمیه توزیع میکنند.
[/su_note]
ویدیو : مهمترین بخشهای شماره ۱۱۹ نشریه خط حزبالله| رهبر انقلاب: بعضیها گله میکنند که چرا فلانی تذکّر نمیدهد…
175 امین برنامه رادیو مسیر منتشر شد . پادکست فرهنگی-سیاسی رادیو مسیر از مجموعه برنامه های گروه صدای میقات است که به صورت هفتگی فقط بصورت اینترنتی و فایل صوتی منتشر می شود. رویکرد فرهنگی و بیان اخبار سیاسی از ویژگی های این برنامه رادیوی اینترنتی است. مجریان رادیو مسیر از بانوان هستند .
شماره 175 پادکست رادیو مسیر اواسط آذر ماه سال۹۶ منتشر شد ؛ در ادامه فهرستی از عناوین این فایل صوتی نوشته شده است :
چرا هوای تهران تمیز نمیشه؟؟؟؟؟
در جریان باشید: وقتی آمریکا منزوی می شود/افزایش 420 درصدری واردات فرش در سال اقتصاد مقاومتی!/ جهانگیری در لباس حیاتی!/ ترکیه: ایرانیها حاضرند ماشین آلات دست دوم ما را هم استفاده کنند!
گروه اینترنتی صدای میقات که از دهه ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است از پیشتازان عرصه تولید محتوای وب فارسی است . سایت صدای میقات به آدرس sedayemighat.com در سال های گذشته بارها مورد حمله اینترنتی توسط گروه های ضد ایران قرار گرفته است .
تولیدات این گروه بیشتر در قالب پادکست و رادیوی اینترنتی است.اما این گروه تولیدات ویدیویی نیز داشته است . از مجموعه برنامه های معروف این گروه پادکست هفتگی “زنگ بیداری” را می توان نام برد . و از مجموعه داستان های صوتی معروف این گروه دو نمونه “روز آخر ” و “ کمی دیر تر ” را می توان نام برد .
چند سالی هست که دانلود و شنیدن فایلهای صوتی انتخابی در فضای اینترنت همه گیر شده است. این نوع فایلهای صوتی که به آنها اصطلاحا پادکست می گویند تنها به موسیقی و یا برنامه رادیویی محدود نمی شوند، بلکه در موضوعات مختلف و در قالب های گوناگون در فضای اینترنت عرضه می شوند.
کتاب های صوتی ، نمایشنامه های صوتی و حتی مقاله های رادیویی زیادی وجود دارند که علاقمندان می توانند آنها به صورت آنلاین شنیده و یا دانلود نموده تا در فرصت های مقتضی گوش دهند.
این روش ارائهٔ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت؛ و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته میشود.
266 امین برنامه زنگ بیداری منتشر شد . پادکست اجتماعی-سیاسی زنگ بیداری از مجموعه برنامه های گروه صدای میقات است که به صورت هفتگی فقط بصورت اینترنتی و فایل صوتی منتشر می شود. رویکرد طنز و اجرای نمایش و بیان اخبار سیاسی بدون روتوش و بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی از ویژگی های این برنامه رادیوی اینترنتی است.
شماره 266 پادکست زنگ بیداری دی ماه سال۹۶ منتشر شد ؛ در ادامه فهرستی از عناوین این فایل صوتی نوشته شده است :
چرا نمی گذارند صدای اعتراض ما مردم شنیده شود؟! تحلیلی بر اتفاقات اخیر در کشور.آیا اغتشاش کار خود دولت بود برای ساکت کردن صدای اعتراض مردم به گرانیها
بمب خنده کاری از بچه های گروه نمایشهای طنز زنگ بیداری/////// حکایتی از امیر کبیر
گیربازار( دولت پنهان) کشورمان را سازمانهای جهانی کنترل میکنند توسط خیانت کاران داخلی!!!!
گروه اینترنتی صدای میقات که از دهه ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است از پیشتازان عرصه تولید محتوای وب فارسی است . سایت صدای میقات به آدرس sedayemighat.com در سال های گذشته بارها مورد حمله اینترنتی توسط گروه های ضد ایران قرار گرفته است .
تولیدات این گروه بیشتر در قالب پادکست و رادیوی اینترنتی است.اما این گروه تولیدات ویدیویی نیز داشته است . از مجموعه برنامه های معروف این گروه پادکست هفتگی “زنگ بیداری” را می توان نام برد . و از مجموعه داستان های صوتی معروف این گروه دو نمونه “روز آخر ” و “ کمی دیر تر ” را می توان نام برد .
چند سالی هست که دانلود و شنیدن فایلهای صوتی انتخابی در فضای اینترنت همه گیر شده است. این نوع فایلهای صوتی که به آنها اصطلاحا پادکست می گویند تنها به موسیقی و یا برنامه رادیویی محدود نمی شوند، بلکه در موضوعات مختلف و در قالب های گوناگون در فضای اینترنت عرضه می شوند.
کتاب های صوتی ، نمایشنامه های صوتی و حتی مقاله های رادیویی زیادی وجود دارند که علاقمندان می توانند آنها به صورت آنلاین شنیده و یا دانلود نموده تا در فرصت های مقتضی گوش دهند.
این روش ارائهٔ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت؛ و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته میشود.
150 سال بعد از شکلگیری اولین هستهٔ جریان منورالفکری در ایران، جلال آلاحمد در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران»، بیماری این طبقه از افراد را چنین معرفی میکند: «اگر روشنفکر خود را تنها یک محصول غربی بداند، ناچار در هر کجای دنیا که افتاده باشد، توجهش فقط به متروپل است؛ به کعبهای که در آن و با ملاکهای آن پرورده شده و چون ماهیای است که فقط در آب متروپل میتواند شنا کند.
کوشش دارد که محیطهای بومیرا نیز به چنان آبی بدل کند، اما متروپل از محیطهای بومیجز مواد خام معدنی و مواد پخته و رسیدهٔ آدمیچه میخواهد؟»
ارتجاع روشنفکری
30 سال بعد از نگارش این کتاب جلال، رهبر انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در تاریخ بیستودوم اردیبهشتماه 1377، در سخنرانیای که آن را «ارتجاع روشنفکری» نام نهادند، از این کتاب نام برده و خصوصیات جریان روشنفکری در ایران را مبتنی بر کتاب جلال، چنین برشمردند: « این خصوصیات سه تاست: اوّل، مخالفت با مذهب و دین – یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! – دوم، علاقهمندی به سنن غربی و اروپارفتگی و اینطور چیزها؛ سوم هم درسخواندگی…»
این تفکر در طول تاریخ دویستسالهٔ اخیر ایران، و در رخدادهای مهم سیاسی- اجتماعی آن قابل ملاحظه است.
رد پای تفکر دولتمرد قاجاری را در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و نخستوزیری «سپهبد رزمآرا» هم میتوان ردیـابـی کـــرد.
آنجــا که برای نشـان دادن سرسـپردگی خـود به انگلـیــس، دسـت به تحقـیر هویت ایـرانـی زد و گفـت ملتـی کــه لیـاقـت لولهنگسازی ندارد، چگونه میتواند صنعت نفت را اداره کند! رزمآرا حتی گفت ملیشدن صنعت نفت، بزرگترین خیانت به ایران است!
دولتمرد قاجاری نمرده است!
تفکر دولتمرد قاجاری البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامینیز ادامه یافته و هرگاه مردم این سرزمین خواستهاند روی پای خود بایستند و بدون کمک دیگران، راه پیشرفت را طی کنند، عدهای از روشنفکرنماها قلم به دست گرفته و نوشتند که یا ما توانایی انجام این کار را نداریم، و یا اینکه اصلا ما را با این موضوعات چه کار!
دستیابی به «فناوری هستهای» و پیشرفت ایران در این صنعت نیز از جمله مسائلی است که در سالهای اخیر، تفکر روشنفکری، آن را تقبیح کرده و اساسا ضرورت دستیابی به آن را منکر شده است.
به عقیدهٔ اینان، فناوری هستهای همان مادهٔ بدبو و عفنی است که به کار ما نمیآید و همان بهتر که آن را به دیگران واگذاریم و اصلا مملکتی که «نفت» دارد، «اورانیوم» میخواهد چه کار! گویی هنوز دولتمرد قاجاری زنده است و قصد ندارد تاریخ و هویت ایرانی را رها کند.
برای حمایت از هموطنان عزیز ایرانی و با توجه به اجرای مصوبه 265 رگولاتوری، تعرفه اینترنت همراه اول ، ایرانسل و رایتل برای پیام رسان های داخلی به یک سوم کاهش یافت.
با اجرای مصوبه 265 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی و به منظور حمایت و توسعه فعالیت پیام رسان های داخلی بوده است، از ساعت 16 روز جمعه 29 دیماه، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان های داخلی مجاز را به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین الملل کاربران نهایی اعمال می کند.
بر اساس این اعلام، به منظور حمایت از توسعه و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی داخلی، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان های داخلی مجاز، در استفاده آزاد و بستههای دیتا به ميزان يك سوم سقف تعرفه ترافيك بين الملل كاربران نهايي محاسبه می شود.
همراه اول ، ایرانسل و رایتل در راستاي حمایت از تولیدات و مهارتهای ایرانی و تحقق اقتصاد نوین ، آمادگي خود را بر حمايت از نرم افزارهای بومی و پيام رسان های اجتماعي داخلي اعلام کرده است.
طبق اعلام، این کاهش تعرفه برای پیام رسان های «گپ، آی گپ، بیسفون پلاس و سروش» انجام شده است.
همچنین شرکت مخابرات ایران هم چنین بیانیه ای صادر کرد و تعرفه استفاده از سروش گپ و بیسفون آی گپ رو به یک چهارم کاهش داد … ویدیوی مسئول شرکت مخابرات را در ادامه می بینیم
هم چنین ایرانسل بیانیه ای منتشر کرده که در ادامه می خوانیم :
به گزارش روابط عمومی شرکت ایرانسل ، در راستای اجرای مصوبه 265 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، با هدف حمایت از توسعه فعالیت پیامرسانهای داخلی، تعرفه مصرف آزاد و بستههای اینترنت کاربرانی که از پیامرسانهای «بیسفون پلاس، گپ، آیگپ، جیک و پیک، سروش و لنزور» استفاده میکنند نسبت به قبل، به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
این تغییر تعرفه از ابتدای بهمن ماه 96 اعمال شده است و تمامی مشترکانی که از بستههای اینترنت ثابت (TD-LTE) و اینترنت همراه (نسلهای 4،3 و 4.5) استفاده میکنند از آن بهره میبرند. ( منبع : سایت ایرانسل )
هم چنین سایت همراه اول هم بیانیه ای به شرح زیر منتشر کرد :
اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: با اجرای مصوبه ۲۶۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی و به منظور حمایت و توسعه فعالیت پیام رسان های داخلی بوده است، از ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۹ دیماه، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان های داخلی مجاز را به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین الملل کاربران نهایی اعمال می کند.
بر اساس این اعلام، به منظور حمایت از توسعه و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی داخلی، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان های داخلی مجاز، در استفاده آزاد و بستههای دیتا به ميزان يك سوم سقف تعرفه ترافيك بين الملل كاربران نهايي محاسبه مي شود.
اپراتور اول در راستاي حمایت از تولیدات و مهارتهای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتي، آمادگي خود را بر حمايت از نرم افزارهای بومی و پيام رسان های اجتماعي داخلي اعلام کرده است. طبق اعلام، این کاهش تعرفه برای پیام رسان های «گپ، آی گپ، بیسفون پلاس و سروش» انجام شده است. ( منبع : سایت همراه اول )
کاهش هزینه پیام رسان های داخلی با پرداخت هزینه برای مشتریان شاتل !!
وب سایت شرکت شاتل هم لیست 500 تایی از وب سایت های منتخب منتشر کرده است که بنا بر صفحه آخر لیست ، اینترنت برنامه های سروش بیسفون پلاس ، گپ و آی گپ با تخفیف نیم بها ( 50 درصد ) محاسبه می شود . البته این لیست ابهاماتی دارد . مشخص نیست فقط سایت برنامه ها شامل تخفیف نیم بها است یا اپلیکیشن این برنامه ها را هم شامل میشود ! . با این وجود حتی استفاده از تخفیف منوط به خرید بسته 10 هزار تومانی مخصوص ترافیک ایران از سایت شاتل برای مشتریان این شرکت است .
سایت بیان معنوی به عنوان مرجع نشر اثار و اندیشه های استاد پناهیان یک کتابچه آموزشی رایگان برای والدین و علاقه مندان حوزه تعلیم وتربیت منتشر کرده است .
این کتابچه به عنوان راهنمای جامع تربیت کودک و نوجوان و بررسی نظام آموزشی پیشنهادی برای جایگزینی با نظام (ساختار و سیستم) فعلی مدارس است
در صفحه پیشرو بخشی از ابتدای مباحث استاد پناهیان در همایش «الگوی تعلیم و تربیت در مهد و دبستان» و برخی مباحث دیگر در این زمینه که توسط موسسه بیان معنوی جمعآوری و تنظیم شده و به تناسب بحث مطالبی جهت تکمیل و تبیین اضافه شده است را میخوانیم . لینک دانلود فایل کتابچه در انتهای این بخش قرار گرفته است »»
فاصلهٔ زیاد وضع فعلی با « آموزش و پرورش اسلامی »
واقعیت این است که معارف دینی همین چیزی نیست که در جامعهٔ ما منتشر شده است. یعنی نمیتوان گفت که اگر معلمی هنر داشته باشد و همین معارف را بهخوبی منتقل کند، کارش مؤثر واقع خواهد شد و اگر مخاطب ظرفیت و لیاقت و استعداد لازم را داشته باشد، جذب خواهد شد.
واقعیت این است که اسلامی بودن آموزش و پرورش به معنی وضع کنونی آن نیست. یعنی نمیتوان گفت که نکات اخلاقی، معرفتی و عقایدی که باید در آموزش و پروش به دانشآموزان منتقل شود، همینهایی است که الان هست و حداکثرش این است که تغییرات اندکی بر روی آن اِعمال شود؛
مثلاً در حد اضافه کردن یا جابهجایی برخی مطالب و آیات. و یا اینکه از شیوههای آموزش بهتر و کارآمدتری برای انتقال همین مطالب به دانشآموز استفاده کرد.
اگر ما معارف دینی را درست درک کرده و منتقل کرده باشیم، خیلی باید موفقتر از اینها باشیم. لذا این مقدار عدم موفقیت، باید ما را وادار به بازنگری کند، بازنگری در آنچه به ذهنهای آحاد جامعه منتقل میکنیم؛
چه در فضای تبلیغات عمومی و چه در فضای تعلیمات اختصاصی، و بهخصوص در مقاطع آموزش و پرورش که دورههای بسیار حساسی هستند.
لزوم معرفی یک نظام جایگزین برای تربیت فرزند
گرچه عمق اعتراض به وضع موجود خیلی بیشتر از این مقداری است که عرض شد، ولی در اینجا قصد پرداختن به انتقادها و دردلها را نداریم، بلکه میخواهیم به راه حل بپردازیم و یک طرح جایگزین برای وضع فعلی معرفی کنیم.
تصور بر این است که این طرح جایگزین میتواند خیلی مؤثر باشد؛ یعنی بدون اینکه بخواهیم نخبهگرایی کنیم، با همین دانشآموزان و همین معلمان محترمی که الان در جامعه هستند و حتی با همین مدارس و شیوههای آموزشی کنونی، میتواند خیلی مؤثر باشد.
ما میتوانیم با یک نگاه نظاممند و عمیق به تعلیم و تربیت دینی، به بهرههای بسیار بالاتری از وضع کنونی برسیم.
اینطور نیست که کاربرد و کارکرد این نظام جایگزین، مختص پروش نخبگان باشد، بلکه برای عموم مردم در سطوح مختلف جامعه است.
هم کادر تعلیم و تربیتیای که ما الان داریم، اگر برنامهٔ خوبی به آن داده شود کارآییاش بیشتر میشود و هم دانشآموزان ما با همهٔ تفاوتهایی که دارند، میتوانند ارتقاء فوقالعادهای پیدا کنند.
تقریباً مشکلی در جامعه نیست که به ایرادهای اساسیای که در نظام تعلیم و تربیت فعلی وجود دارد، ربط اساسی نداشته باشد.
یعنی اگر شما مشکل کمنمازی یا بینمازی، رشوهخواری در ادارات، روابط نامشروع، طلاق، پوششهای نامناسب، کمفرزندآوری و هر نوع مشکلات دیگری را در جامعه مشاهده میکنید، مهمترین عامل مشکلات اساسی جامعه به به اشکالات اساسیای که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد برمیگردد.
ما اگر یک نظام و چارچوب صحیح و حسابشدهای برای تعلیم و تربیت داشته باشیم، با همین جامعه و همین امکانات به عالیترین نتایج خواهیم رسید.
غیرطبیعی بودن بسیاری از مشکلات در جامعهٔ ما
بسیاری از مشکلات در جامعهٔ ما کاملاً غیرطبیعی است. مثلاً این طبیعی نیست که آمار طلاق در جامعهٔ ما اینقدر بالا باشد؛ آنهم در جامعهای که اینقدر به معارف دینی دسترسی دارد.
باید ببینیم اشکال کار در کجاست؟ در همهٔ مدارس ما قرآن درس داده میشود، همهٔ مردم اهلبیت(ع) را دوست دارند، کلمات اهلبیت(ع) هم در اختیار ما قرار دارد، اما با این حال شاهد چنین مشکلاتی هستیم.
نظام تعلیم و تربیت مثل یک دستگاه رایانهای است که اگر بلد باشیم با آن کار کنیم، خیلی راحت به نتایج خیلی زیادی خواهیم رسید ولی اگر بلد نباشیم، با مشت زدن به آن کاری از پیش نمیبریم! بنده تصور میکنم که الان برای ما اتفاق دوم افتاده است.
–
دانلود کتابچه الگوی تعلیم و تربیت در خانه، مهد کودک و دبستان
ضیاءالدین دری اولین فیلمسازی است که طرح ساخت سریال حضرت زینب(س) را سالها پیش به رسانه ملی ارائه داده ولی این سازمان هنوز ارادهای برای ساخت این سریال از خود نشان نداده است.
دری در گفتوگو با «جوان» درباره اینکه چرا سریال حضرت زینب (س) پس از این همه سال ساخته نشده است، میگوید: دوستان در صداوسیما رغبتی نشان نمیدهند یا شاید هم دوست ندارند ما بسازیم و قصد دارند بدهند فرد دیگری بسازد.
امیدوارم این سریال به هر حال چه به دست من یا دیگری ساخته شود، چون نزدیک 40سال است که در کشور ما انقلاب اسلامی شده و هر ساله رقمهای زیادی در سینما و تلویزیون کشور از جیب مردم هزینه میشود.
اما درباره یکی از استوانههای دین اسلام و مذهب شیعه که نقش بیبدیلی در زنده ماندن اسلام در مقطعی مهم از تاریخ ایفا کرده هنوز هیچ فیلم یا سریالی ساخته نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر میکنید عمدی در این مسئله باشد،اینگونه پاسخ میدهد: «من از عمدی بودن مسئله بیاطلاعم، کسی را هم متهم نمیکنم، دوست هم ندارم اظهارنظری کنم که به کسی بربخورد ولی همینقدر میگویم که برایم خیلی عجیب است که این سریال ساخته نمیشود. چون حضرت زینب(س) فردی معمولی نیست. این شخصیت برای زنان و دختران ما الگویی بیبدیل هستند.»
ساخت سریال حضرت زینب(س) اولویت رسانه ملی نیست!
دری در ادامه به این اشاره میکند که سریال حضرت زینب(س) احتمالاً جزو اولویتهای رسانه ملی نیست و این سازمان اولویتهای دیگری را برای خود تعریف کردهاست؛ اولویتهایی که به گفته او حتماً برای آنها توجیهاتی هم دارند که ما نمیدانیم.
وی به این هم اشاره میکند که به نظر میرسد دوستان دوست ندارند او سریال را بسازد، چون شنیده که چند نفر دیگر هم برای ساخت این سریال ابراز تمایل کردهاند.
کارگردان سریال کیف انگلیسی سال گذشته در همین ایام در گفتوگو با «جوان» به این اشاره کرده بود که «سینمای ایران درباره زن مسلمان مسئولانه عمل نکرده است. انقلاب اسلامی در آستانه 40 سالگی است،اما سینمای ایران هنوز ذرهای از دین خود را به بسیاری از مفاهیم ناب که در خون جامعه ایرانی جریان دارد، ادا نکرده است.»
او با بیان اینکه متأسفانه سینما و تلویزیون ما با غفلت از شخصیتهای زن بزرگ تاریخ اسلام مخاطب چند ده میلیونی که ارادت خود را به این بزرگان در مقاطع حساس و مختلف به شکل عملی نشان داده، نادیده گرفتهاست،گفت: انقلاب اسلامی استقرار و بقای خود را مدیون خانمهاست و زنان ایرانی آموزههای خود را از زنان بزرگ اسلام اخذ کردهاند.
زنان تا زمانی که به خیابان نیامدند، انقلاب اسلامی پیروز نشد. مادران شهدای ما سختی و مشقت از دست دادن فرزندان رشیدشان را با یاد ایثارگریهای زینب کبری(س) تحمل کردهاند و اگر این شناخت و آگاهی وجود نداشت، انقلاب اسلامی از استحکام فعلی برخوردار نبود.
یک تکلیف هنری
آقای دری ساخت سریال حضرت زینب (س) را تکلیفی دانسته بود که سینمای ایران آن را فراموش کرده است.
سینما و تلویزیون ایران در اینباره دچار غفلت و کمکاری بودهاست، ما موظفیم درباره چهرهای که زنان رشید و فداکار ایران همواره در طول تاریخ از او الگو گرفته و مصائب خود را با او میسنجند و با تأسی از او اینطور پای انقلاب و ولی فقیه ایستادهاند، مسئولانه به میدان بیاییم و آثاری فاخر تولید کنیم و البته این کار دشواری است.
وی با بیان اینکه متأسفانه مدیران ما در اولویتبندیها هم دچار اشتباهاتی میشوند، گفته بود: نسل جوان ما مختار سقفی را بیشتر از حضرت معصومه(س) میشناسد.
در اواخر دوره آقای ضرغامی پیشنهاد ساخت سریالی درباره حضرت زینب (س) از سوی شبکه 3سیما به من شد و من طرح تولید یک سریال 13 قسمتی را ارائه دادم،اما پس از مدتی که زمزمههای تغییر مدیریتی مطرح شد، ترجیح دادند برای پیشگیری از بار شدن تعهدات تازه به مدیران جدید، مسئله را مسکوت بگذارند.
آقای دری از این هم سخن گفته بود که سه سال پیش از سوی علیرضا رضاداد، مدیر سینمایی دولت یازدهم پیشنهاد ساخت سریالی درباره حضرت زینب (س) دریافت کرده است و او در مقابل طرحی را ارائه داده که نگارش فیلمنامه و تحقیقات آن یک سال برآورد شد، اما رقم پیشنهادی بنیاد فارابی برای نگارش آنقدر کم بوده که قید ساخت سریال را زده است.
نباید نقش زنان را نادیده بگیریم
آقای دری در پاسخ به این سؤال که چرا برخلاف هالیوود در ایران جایگاه نویسنده متن سینمایی و فیلمنامه و تأثیر آن در کیفیت فیلم شناخته نشده و تهیهکنندهها حاضر نیستند هزینهای مناسب در این باره ارائه بدهند، میگوید: متأسفانه دستمزدهایی که برای فیلمنامه میدهند، پایین است.
در امریکا بین 5 تا 10 درصد کل برآورد فیلمها را به نویسنده اختصاص میدهند و نقطه قوت فیلمهایشان هم در وهله اول روی فیلمنامه تمرکز دارد ولی در ایران متوجه نیستند که متن چقدر اهمیت دارد.
دری با بیان اینکه سریالهای طولانی مثلاً 100 قسمتی میتواند استودیویی ساخته شود تا هزینهها کاهش یابد، توضیح داد: من برای ساخت سریال حضرت زینب(س) پیشنهاد 13 قسمت را دادم. به نظرم قصه سریالی چون مختار هم همین مقدار بود، ولی چون مدیران توجیه مالی را در نظر گرفته بودند، میرباقری مجبور بوده کار را وسعت بدهد و البته خوب هم از عهده آن برآمده بود و در جذب مخاطب موفق عمل کرد.
این فیلمساز با اشاره به اینکه دوران آزمون و خطا در سریالسازی تاریخی ما تمام شده و الان دیگر زمان تجربهآموزی نیست، میافزاید: رقیبی چون شبکه های ماهواره بیکار ننشسته و به مردم خوراک میدهد.
من مشکلات مالی و بودجه را میدانم. خیلی سالها پیش پیشنهاد ساخت سریالی درباره عاشورا را به صداوسیما مطرح کردم که بعدها تلویزیون جور دیگری آن را ساخت. ما نمیتوانیم نسبت به برخی شخصیتها بیاعتنا باشیم.
حضرات زینب (س) و معصومه(س) از این زمره هستند به ویژه اینکه ما نباید زنان و نقش آنها را نادیده بگیریم.
مذاکرات مربوط به تعیین رژیم جدید حقوقی دریای خزر هم از آن دست مذاکراتی شده که سالهاست پنج کشور ساحلی ایران، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، جمهوری قزاقستان و ترکمنستان را درگیر خود کرده است.
هر کدام از کشورها تعابیر مختلفی که تأمینکننده منافع آنها بوده را در این باره ارائه میکنند تا به سهم بیشتری از منافع موجود در این دریا دست یابند. چندی پیش هم برخی از مقامات عالیرتبه دولتهای ساحلی دریای خزر اعلام کردند که پیشنویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر آماده شده که ظاهراً قرار است، در اجلاس بعدی سران این کشورها در بهار سال ۱۳۹۷ به تصویب برسد.
اما گفته میشود پیشنویس مزبور همچنان هیچ مطلبی درباره مهمترین موضوع مربوط که همان معیار تقسیم دریای خزر بین دولتهای ساحلی است، ندارد.
موضوع مهم و قابل اهمیتی که اگر بعد سیاسی آن در توافقات میان کشورها، بر ابعاد حقوقی آن پیشی گیرد، برجام دوبارهای را برای ایران خلق میکند که تبعات قطعاً قابل جبران نخواهد بود.
جالب این است که حتی برخی مطلعین و فعالان رژیم حقوقی دریای خزر ، پیروزی مذاکرات و توافقات برجامی را فرصتی بینظیر برای حل منحصر به فرد مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر میدانستند که اکنون با توجه به وضعیت ایران در توافقات برجام، سیاسی و «تقریباً هیچ» شدن سهم ایران از مذاکرات دریای خزر هم جدیتر مینماید.
پیشینه رژیم حقوقی دریای خزر ، به عهدنامههای گلستان و ترکمانچای برمیگردد که در هر دو عهدنامه مذکور ایران از داشتن نیروی دریای جنگی در دریای خزر منع شد و درباره بهرهبرداری از سطح یا بستر دریای خزر هم سخنی در آن ذکر نمیشود.
اما پس از این دو معاهده که در آن به استفاده از آبهای خزر اشاره شده است، موافقتنامههای 1921 و 1940 از جمله توافقات بعدی است که هم اکنون نیز درباره رژیم حقوقی دریای خزر مورد استناد است؛ موافقتنامهای که بر اساس آن ایران و اتحاد جماهیر شوروی حق بهرهبرداری مساوی از دریای خزر را تأیید کردهاند.
در ادامه، این فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که به رغم رضایت برای غربیها، جلوه مثبتی برای ایران نداشت چراکه شرکای ایران در دسترسی به این دریا و منابع آن را تکثیر نمود و دولتهای ساحلی هم که غالباً با حمایت غرب یا روسیه، موضعی مطالبهگرانه داشتند، ایران را در کنجی قرار دادند که به ناچار به تدوین رژیم حقوقی جدید تن داد و همواره نیز در مذکرات مربوط نیز به دلایل متعدد به دریافت کمترین سهم ممکن از این دریاچه اکتفا کرده است؛
موضوعی که با توافقات و مذاکرات هستهای و برجام تحتالشعاع بیشتری قرار گرفت و بسیاری از فعالان این حوزه معتقد بودند موفقیت مذاکرات هستهای میتواند در مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر هم مؤثر باشد .
اما اکنون با به حاشیه رفتن نتایج حاصله از برجام، بیش از قبل رژیم حقوقی دریای خزر و منافع آن برای ایران را تهدید میکند تا جایی که شاید بتوان از آن به عنوان برجام دوم تعبیر کرد و یک بار دیگر طی این پروسه سیاست بر حقوق غلبه کند و ایران ضرر کند
سهم ایران از دریای خزر در رژیم حقوقی دریای خزر
هر چند اطلاع دقیق و جزئیای در محتوای توافقهای صورت گرفته تا کنون در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر وجود ندارد، اما دستیابی ایران تنها و فقط به سهم 20 درصدی از این دریا قطعی شده است زیرا دولتهای دیگر ساحلی، نشان دادهاند که به هیچ وجه حاضر به تعدیل مواضع خود نیستند.
ایران با اتخاذ موضع تعادلی خواستار شناسایی خزر به عنوان دریای همکاری و صلح و تقسیم بر مبنای برابری است اما در سوی دیگر چهار دولت ساحلی قرار دارند که سر سازش و همراهی با مواضع ایران را ندارند، هر کدام از این کشورها با تعابیر مختلف از «خزر» همچون دریا یا دریاچه منافع ملی خود را در نظر میگیرند.
یکی منافعش ایجاب میکند آن را دریا بخواند به همین دلیل به شیوه تقسیم آن به نظام حقوق دریاها متوسل میشود و دیگری بر اساس منافع خود، آن را دریاچه میخواند. در حالت کلی همه کشورهای حاشیه خزر درصدد استمرار موضع انفعالی ایران هستند تا به سهمهای متفاوت هر یک از کشورهای ساحلی تن دهد.
اکنون گفته میشود مسئله مهم بستر و زیر بستر آب است که در آن نفت، گاز، جلبکها و دیگر منابع وجود دارد. در بحث سطح یا حجم آب نیز موضوعاتی همچون دریانوردی، ماهیگیری و کشتیرانی مطرح است و در همین چارچوب باید مسائل امنیتی، محیط زیستی، همکاریهای اقتصادی و دیگر مسائل مربوط به آن را قانونمند کرد.
هر چند که همچنان طبق آخرین اظهارنظرات صورت گرفته، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به نقل از دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته است :«ایران حاکمیت کامل بر سهم ۲۰ درصدی خود در دریای خزر دارد.»
اما این در حالی است که معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترکالمنافع وزارت امور خارجه با انتقاد از برخی القائات به افکار عمومی مبنی بر اینکه نصف دریای خزر سهم ایران است یا اینکه سهم کشورمان از این دریا 20 درصد است، میگوید: این سخنان با منطق حقوقی و بینالمللی سازگار نیست و معلوم نیست که منشأ این القائات از کجاست.
ابراهیم رحیمپور هم که در طول چهار سال گذشته به صورت مرتب در جلسات معاونان وزیران خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر حضور داشته است در مورد آخرین تحولات مربوط به کنوانسیون دریای خزر و مذاکرات صورت گرفته بین وزیران امور خارجه پنج کشور ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه گفت: بعد از 26 سال از فروپاشی شوروی این ضرورت وجود دارد که هرچه زودتر تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر مشخص شود.
به گفته متخصصان رژیم حقوقی دریای خزر و فعالان در این زمینه هر چه شیوه حل اختلافات حقوقی دریای خزر دوستانهتر باشد، روابط آینده میان کشورهای حاشیه عمیقتر و ماندگارتر خواهد بود.
همچنان که ضرورت دارد کشور ما نیز برای حصول موفقیت و نتایج ارزنده و خرسندکننده از تیم مذاکرهکننده قوی و آشنا به شگردها و سبکهای مذاکراتی کشورهای ساحلی استفاده کند چراکه در غیر این صورت باید انتظار داشت برجام دومی در انتظار تعیین تکلیف حقوقی دریای خزر باشد .
حال آنکه اگر ایران نتواند اقدام به تأمین حقوق خود از این طریق کند، مجبور خواهد شد تا پرونده را به دیوان بینالمللی دادگستری ارجاع دهد و با داوری، سهم حداکثری خود از خزر را کسب کند.
این در حالی است که طی سالهای اخیر مواضع روسیه در مورد دریای خزر به نفع ایران نبوده است و از سوی دیگر با توجه به نفوذ بالای روسیه در مجامع بینالمللی ارجاع پرونده به دادگاه چه بسا سهم ایران از این حق را کمتر کند.
اعتقاداتی که پیرامون منشأ خلقت و تدبیر امور جهان، به عنوان فرضیاتی مطرح و طرفدارانی پیدا کردهاند، ریشه در تاریخ بسیار دور دارد. از بدو تاریخ سه مفهوم «کفر»، «شرک» و «توحید» در میان جوامع وجود داشته و این عقاید پیروانی داشتهاند.
با بررسی گرایشهای مختلف ارائه شده در فرق یا اندیشههای دینی یا الحادی، میتوان به صورت کلی مفاهیم زیر را احصا نمود:
خداباوری Theism (الهیات):
خداباوری در مفهوم کلی شامل اعتقاد به وجود لااقل یک خدا یا خالق است.
خداباوری در طول تاریخ شقوق مختلفی داشته است و از حیث تعدد خدایان دستهبندیهای متفاوتی صورت گرفته است، لذا اعتقاد افراد به خدای خالقی که سررشته امور به دست اوست، در اصطلاح غربی «تئیسم» یا خداباوری خوانده میشود. انواع تئیسم عبارتند از:
یکتا پرستی Monotheism (الهیات):
یکتاپرستی یا «یک خدایی» در اصطلاح به عقیدهای اطلاق میشود که به یگانگی و بیهمتا بودن پروردگاری معتقد است.
در این دیدگاه خلقت و رشد، صرفاً توسط موجودی یکتا صورت میگیرد و شریکی در این پرستش وجود ندارد. مسلمانان را میتوان، مهمترین گروه یکتاپرستان در حال حاضر دانست.
همچنین یهودیان به رغم آنکه در کتاب مقدس تحریف شده، مواردی از قائل شدن شریک برای افعال خداوندی دارند، اما به صورت سنتی خود را یکتاپرست میدانند.
چندخدایی Polytheism (الهیات):
«چندخداگرایی» به عقیدهای اطلاق میشود که شرکایی برای خلقت و آفرینش در نظر میگیرد. مسیحیان معتقد به تثلیث که در واقع مثلث آفرینش را به دست «پدر، پسر و روح القدس» میدانند یا ادیان روم باستان که الهههای گوناگون به عنوان خالق برمیشمردند و برخی اعتقادات شرقی که گرایش به دوخدایی (مثلاً خداوند نور و خداوند ظلمت) دارند را میتوان در زمره «چندخداگرایان» قرار داد.
همه خدایی Pantheism (الهیات):
در واقع گرایشی است که «خدا» را مساوی با «کائنات» دانسته و شخصیتی برای خداوند مستقل از طبیعت و عالم قائل نیست. این گرایش به نوعی معتقد به نظام طبیعی و قوانین طبیعی است و قوه قهریه طبیعت را همان خداوند میداند.
این مفهوم ریشهای بسیار کهن دارد و خصوصاً در ادیان شرق آسیا یا برخی فرقههای بومی آفریقا یا امریکای لاتین مورد توجه بوده است.
در این نگرش طبیعت بسیار مقدس است و جلوههای طبیعت و اتفاقات طبیعی به اراده آگاهانه کائنات نسبت داده میشوند. اسپینوزا را میتوان مشهورترین فیلسوفی دانست که معتقد و مروج این عقیده محسوب میشود.
خداانگاری Deism (الهیات):
اعتقاد به این باور است که خداوند به عنوان یک «آفریننده» جهان را خلق کرده است اما پس از خلقت دیگر در امور آن مداخله نمیکند، لذا این گرایش هرگونه درخواست از خدا برای مقدرات را بیهوده میداند، چراکه اصول و قواعدی که خداوند در لحظه خلقت برای عالم مشخص کرده، تعیینکننده آینده جهان است و هیچ امر متافیزیکی نمیتواند آن را تغییر دهد.
دئیسم به عنوان جایگزینی برای تئیسم، در غرب در حال تبلیغ فزاینده است. در این حالت است که خداناباوران نیازی نیست تا عقاید کفرآمیز خود را به جامعه مؤمن به وجود خدا تحمیل کنند، بلکه صرفاً با ایجاد این نگرش که خدای خالق، همچون ساعتسازی است که جهان را کوک کرده و دیگر در آن دخالت نمیکند، اساساً نیاز به دین را نفی میکنند.
خداناباوری Atheism (الهیات):
دیدگاه آتئیسم یا «الحاد» در معنی عام به رد باورمندی به اصل وجود خداوند خالق اطلاق میشود.
این گرایش از زمان روم باستان و به صورت شکاکانه اعتقادات خداباوران را نفی میکرد و با زیر سؤال بردن خدایان باستانی، نسبتهای داده شده قهری به آنان را بیاساس میدانست، اما از آنجا که اعتقاد به بیخدایی در غرب باستان و عصر میانه، با شدت مورد عتاب و مجازات واقع میشد، نخستین گروههایی که رسماً خود را خداناباور مینامیدند، در قرن هجدهم و عصر «شکاکیت» که تقریباً همه بنیانهای سنتی غرب قرون وسطی مورد تجدیدنظر قرار گرفته بود، اعلام حضور کردند.
استدلال گروههای خداناباور بیشتر بر شواهد تجربی، تلاش برای اثبات بینیازی طبیعت به خالق و تناقضهای موجود بر براهین خداباوران استوار بود. غالباً در دوران مدرن، خداناباوران، با لفظ «مادهگرایان» یا ماتریالیست نیز خوانده میشوند، چراکه اعتقاد دارند هیچ چیزی فراماده و غیرقابل توضیحی که نقش خلقت را ایفا نماید وجود ندارد.
ندانمگرا Agnostics (الهیات):
این رویکرد در خداگرایی، اساساً فهم پدیدههای غیرمحسوس را از دایره عقل بشری خارج دانسته و معتقد است ادعاهایی مانند وجود خدا یا نبود خالق یا وجود جهان پس از مرگ و نیز موجودات غیرمادی را هرگز نه میتوان تأیید و نه میتوان رد کرد.
ندانمگرایی یا «لا ادریگری» دیدگاهی فلسفی است که برای اولین بار توسط توماس هاکسلی برای تبیین عقیده غیرقابل شناخت بودن «ماوراء الطبیعه» به کار رفت.
دیوید هیوم نیز از جمله فلاسفه معتقد به این گرایش است. برتراند راسل نیز در کتاب «من یک خداناباورم یا ندانمگرا» اعتقاد خود بر ندانمگرایی را اینگونه تأیید کرده است: «به عنوان یک فیلسوف، اگر بخواهم برای شنوندههای فلسفی محض سخن بگویم باید بگویم که خود را یک ندانمگرا توصیف میکنم، چراکه فکر نمیکنم برهانی قاطع وجود داشته باشد که کسی بتواند اثبات کند که خدایی وجود ندارد.»
***
با بررسی نگرشهای متفاوت به خداپرستی در دورههای مختلف تاریخی، میتوان نتیجه گرفت همواره برداشت نسبت به خدا، دغدغه مهمی برای بشر بوده است و در هر جامعه و تمدن پیشینی، میتوان رد پایی از کشمکشهای فلسفی پیرامون ماهیت «علت العلل» و سرمنشأ وجود پیدا کرد.
علاوه بر مفاهیم فوق البته برخی آیینها نظیر «شیطان پرستی» نیز در دنیای امروز به گوش میخورد که البته به دلیل آنکه در واقع این آیین، اساساً مبتنی بر رویکرد «هرج و مرجطلبی» شکل گرفته و بنیان اصیل فلسفی ندارد (حتی وجود خدا را رد نمیکند بلکه خداوند را به خاطر خلقت انسان مورد شماتت قرار داده و از روی لجاجت، به شیطان به عنوان آلترناتیو گرایش مییابد) ذکر آن در این دستهبندیها، چندان وجاهتی در بحث پیرامون نگرشهای مختلف در الهیات ندارد.
صدوهجدهمین شماره از نشریه خط حزبالله در هفتهٔ سوم از بهمنماه ۱۳۹۶ با خبر ویژهای از شرح حدیث درس خارج رهبر انقلاب منتشر شد.
به گزارش خط حزب الله روز دوشنبه مورخ ۲ بهمنماه ۱۳۹۶، رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج خود، به ذکر حدیثی از امام صادق علیهالسلام، دربارهٔ خصوصیات جناب سلمان فارسی پرداختند. نظر به اهمیت این حدیث که میتواند الگویی اخلاقی و رفتاری برای نیروهای مؤمن و انقلابی باشد، نشریهٔ خط حزب الله آن را بههمراه ترجمه و تفسیر رهبر انقلاب برای اولین بار منتشر کرده است. خواندن آن را به همهٔ جوانان مؤمن انقلابی توصیه میکنیم.
همچنین روز پنجشنبه مورخ ۲۱ دیماه ۹۶، جمعی از مستندسازان جوان با رهبر انقلاب دیدار کردند. بههمین جهت گزارش این هفته نیز با عنوان «باید وارد میدان شوید» به نکاتی پیرامون این دیدار پرداخته است.
نشریه خط حزبالله همزمان با نزدیک شدن به ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، قسمت دوم ستون «بدتر از قاجار» نیز در این شماره مطلبی با عنوان «ماجرای راه آهنی که رضاخان به آن مینازید» را منتشر کرد.
اگر کسی از آبروی مؤمنی دفاع کرد بهشت بر او واجب است، تلاش دشمن این است که ملت ایران امیدش را از دست بدهد، هنوز نتوانستهایم عظمت دهه فجر را بیان کنیم، اگر یک ملت نداند چه خطراتی بر سر راه اوست ضربه خواهد خورد، مجموعهٔ تشکیلاتی حیاتش به نظارت از بالا است، همسری صبور با فداکاریهای عظیم، خطرپذیری نقطه مقابل ترس است، باید با سینهزنی معرفت افزایی کنید و… عناوین بخشهای دیگر نشریه خط حزب الله است که مخاطبین گرامی میتوانند با مراجعه به نشریه این مطالب را مورد مطالعه قرار دهند.
صدوهجدهمین شمارهٔ خط حزبالله به روح بلند شهدای نهضت انقلاب اسلامی تقدیم شده است.
گفتنی است مخاطبین محترم از این پس میتوانند خط حزبالله را در کانال شبکه پیامرسان آیگپ به نشانی @KHATTEHEZBOLLAH مطالعه کرده و نسخههای مختلف و تابلو اعلاناتی آن را دانلود فرمایند.
تکثیر و توزیع خط حزبالله به صورت داوطلبانه و خودجوش است. بدین نحو که برادران و خواهران گرامی فایل نشریه را دانلود کرده، و به تعدادی که امکان دارد تکثیر و در مکانهایی مانند مسجد، پایگاه بسیج، هیئتهای مذهبی، دانشگاهها و حوزههای علمیه توزیع میکنند.
[/su_note]
ویدیو : مهمترین بخشهای شماره ۱۱۸ نشریه خط حزبالله
265 امین برنامه زنگ بیداری منتشر شد . پادکست اجتماعی-سیاسی زنگ بیداری از مجموعه برنامه های گروه صدای میقات است که به صورت هفتگی فقط بصورت اینترنتی و فایل صوتی منتشر می شود. رویکرد طنز و اجرای نمایش و بیان اخبار سیاسی بدون روتوش و بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی از ویژگی های این برنامه رادیوی اینترنتی است.
شماره 265 پادکست زنگ بیداری آذر ماه سال۹۶ منتشر شد ؛ در ادامه فهرستی از عناوین این فایل صوتی نوشته شده است :
در زنگ بیداری این هفته بشنوید :
بمب خنده | کاری از برو بچه های گروه نمایشهای طنز زنگ بیداری
یه مرغ دارم روزی دوتا تخم میذاره!
موج چندبارهٔ گرانیها | فریادهای نماینده مجلس | مافیای واردات بنزین بی کیفیت | شعار مرگ بر مسئولین در بازار تهران
گلهای یاس (خطاب آمد که واصل شو به الطاف خداوندی) به یاد شهید فرمانده سید عبدالکریم قدسی فرمانده ای که به خاطر نجات جان نیروهاش در مقابل گلوله های تیربار دشمت قرار گرفت
گروه اینترنتی صدای میقات که از دهه ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است از پیشتازان عرصه تولید محتوای وب فارسی است . سایت صدای میقات به آدرس sedayemighat.com در سال های گذشته بارها مورد حمله اینترنتی توسط گروه های ضد ایران قرار گرفته است .
تولیدات این گروه بیشتر در قالب پادکست و رادیوی اینترنتی است.اما این گروه تولیدات ویدیویی نیز داشته است . از مجموعه برنامه های معروف این گروه پادکست هفتگی “زنگ بیداری” را می توان نام برد . و از مجموعه داستان های صوتی معروف این گروه دو نمونه “روز آخر ” و “ کمی دیر تر ” را می توان نام برد .
چند سالی هست که دانلود و شنیدن فایلهای صوتی انتخابی در فضای اینترنت همه گیر شده است. این نوع فایلهای صوتی که به آنها اصطلاحا پادکست می گویند تنها به موسیقی و یا برنامه رادیویی محدود نمی شوند، بلکه در موضوعات مختلف و در قالب های گوناگون در فضای اینترنت عرضه می شوند.
کتاب های صوتی ، نمایشنامه های صوتی و حتی مقاله های رادیویی زیادی وجود دارند که علاقمندان می توانند آنها به صورت آنلاین شنیده و یا دانلود نموده تا در فرصت های مقتضی گوش دهند.
این روش ارائهٔ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت؛ و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته میشود.