بی شک یکی از مهمترین و تأثیر گذارترین وقایع تاریخ معاصر ایران که اثرات آن و تقابلهای برخواسته از آن، تا هم اکنون نیز در فضای فکری، سیاسی و اجتماعی ایران دیده میشود، حادثه مشروطه و رخدادهای پیش و پس از آن است.
در این میان، نقش، حضور و اثرگذاری روحانیت اصیل معتقد به حضور مؤثر دین در مناسبات اجتماعی به وضوح دیده میشود. جریان اصیلی که در دوران مشروطه و به ویژه در رخدادهای پس از آن، توسط روحانیونی همچون آیت الله شیخ فضل الله نوری و آیت الله حاج ملأ محمد خمامی نمایندگی و راهبری میشد.
نقش شیخ فضل الله نوری ـ چه در پیشبرد نهضت عدالتخانه و چه در تشخیص انحراف مشروطیت و حوادث پس از آن ـ از اهمیت به سزایی برخوردار است.
امروزی که از ما گذشت (۱۱ مرداد) مصادف با سالروز شهادت مظلومانه این شیخ شهید است. حادثه ای که در روزهای اخیر و به ویژه در سالروز شهادت این شهید مظلوم، متاسفانه از کمترین بازخورد در رسانههای کشور برخوردار بوده و هست ـ حداقل پیگیری و جستجوی سطحی من، خبر از این موضوع میداد ـ چراییاش را من نمیدانم، اما انگار مظلومیت، موضوعی جاودانه است.
از بعد از شهادت شیخ شهید، خط تحریفِ مشروطه، تلاش گسترده ای را برای کمرنگ نشان دادن نقش وی در حوادث منجر به مشروطه آغاز نمود که این خط تا هم اکنون نیز ادامه دارد. تلاشی که با همهٔ گستردگی و هجمه، هرگز نتوانست آن طور که میخواست، این نقش را کمرنگ کند.
بی شک، شخص شیخ فضل الله نوری، بیشترین تأثیر را در پیروزی نهضت عدالتخانه و پس از آن، در پیروزی مشروطه داشت. همراهی وی با علمای تهران ـ طباطبایی و بهبهانی ـ در خروج از تهران و تحصن در قم، بیشترین اثر را در همراهی عموم مردم با این نهضت داشت، به نحوی که پس از همراهی شیخ فضل الله با علمای راهی تحصن، شاهد اوج گیری پیوستن مردمی به این نهضت بودیم.
شیخ فضل الله علاوه بر این همراهی، بخش اعظم هزینههای مربوط به تحصن علما را بر دوش میگیرد. بعدتر در نوشتههای به جای مانده از او دیده میشود که اشاراتی به اخذ وام و گرفتن قرض جهت تأمین هزینههای نهضت میکند.
نقش وی در پیش برد اهداف نهضت آن قدر پررنگ و دارای اهمیت است که مشروطه نگارانِ خطِ تحریفی همچون آقا خان کرمانی ازلی مسلک و کسروی نیز نتوانستند بر آن چشم بپوشند.
پس از تشکیل مجلس ملی، تلاش شیخ فضل الله و علمای همراه وی هرچند منجر به تصویب نظارت علما بر مصوبات مجلس شد، اما تا پایان دوره پهلوی، هیچ گاه شاهد اجرایی شدن این مصوبه نبودیم.
ریزبینی و نکته سنجی شیخ فضل الله و توانایی فهم و درک حرکت جریانهای مختلف، سبب شد تا وی با تشخیص صحیح مسیر حرکت مدعیان مشروطه خواهی، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استقرار حکومتی لائیک در پوشش مشروطه به کار گیرد و البته جانش را هم در این راه فدا کرد.
شیخ فضل الله در ۱۱ مرداد ۱۲۸۸ ه.ش مصادف با ۱۳ رجب ۱۳۲۷ ه.ق به دستور دادگاه فاتحان تهران و با حکم روحانی فراماسونری چون زنجانی، به دار آویخته شد تا برای همیشهٔ این مرز و بوم، ـ به قول آل احمد ـ نعشش بر بام سرای این مملکت به عنوان نتیجه استیلای غرب زدگی برافراشته باشد.
در لحظه قبل از اجرای حکم، یکی از رجال وقت با عجله برای او پیغام آورد که شما این مشروطه را امضا کنید و خود را از کشتن برهانید.
ایشان در جواب گفت: «دیشب رسول خدا را در خواب دیدم فرمودند: فردا شب مهمان منی» … «من چنین امضایی نخواهم کرد».
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید
توضیح تصویر: فضای عزا و سوگواری در یکی از محلههای شهر آبادان برای کشتهشدگان حادثه آتش سوزی در سینما رکس
۸مرداد۱۳۵۷ آتش سوزی سینما رکس آبادان
حضرت امام خامنه ای : «امام در هرجایی که یک مسألهای پیش میآمد حضور داشت، هیچ جا نبود که انسان را دچار سردرگمی بکند. مثلاً قضیهی سینما رِکس آبادان پیش آمده، حالا همه سردرگماند که قضیه چیست؟ چه موضعی باید گرفت؟ چه کار باید کرد؟ آیا دولت این کار را کرده؟ آیا – نمیدانم – عراقیها کردند؟ خرابکارها کردند؟ ناگهان زودتر از همه اعلامیهی امام میآمد.
هنوز دیگرانی که در ایران بودند، حتّی مبارزین اعلامیه نداده، اعلامیهی امام در دست مردم بود. اتّفاقاً همین مثالی که زدم من، فراموش نمیکنم ما جیرفت بودیم آن وقت، تبعید بودیم در جیرفت در این جریان سینما رکس.
بنده بودم، آقای مرحوم ربّانی شیرازی رحمةاللَّهعلیه ایشان بودند، آقای ربانی املشی بودند، عدّهای بودند از دوستان. [خبر] قضیهی سینما رکس به ما رسید. ما نشستیم با هم مشورت کردیم گفتیم بیائیم ما یک اعلامیه درست کنیم؛ البته اعلامیهی مخفی، یعنی شبنامه نه به امضا؛ -به نظرم اینجوری میرسد- که اعلامیه را منتشر کنیم و با یک امضای -مثلاً – کلی بفرستیم قم و اینها چاپ بشود که مردم در جریان قرار بگیرند.
نشستیم و اعلامیهای با نظر همدیگر تهیه کردیم و فراهم کردیم و بعد مثلاً گفتند این جایش اشکال دارد، آن جایش را درست کردیم و آن جایش عیب دارد، آن جایش مثلاً عیبش را برطرف کردیم، یکی دو روز طول کشید تا آمدیم اعلامیه را بدهیم تایپ کنند؛ پلیکپی کنند؛ اعلامیهی امام رسید دستمان؛ به کجا؟ به جیرفت.
یعنی مثلاً چهار روز، پنج روز از حادثه نگذشته امام حاضر بود، در جیرفت حاضر بود.»
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید
توضیح تصویر: پاک کردن دیوارها از شعارهای ضد شاه و آمریکا به دستور دولت زاهدی. در این عکس شخصی در حال پاک کردن شعار «یانکی به خانه برگرد» است. 1 شهریور 1332
بیست و هشت مرداد ۱۳۳۲ کودتای آمریکایی برای بازگرداندن محمدرضا پهلوی
⌛️ حضرت امام خامنه ای : « انگلیسیها نفت ایران را ملک شخصی خود به حساب آورده بودند و دهها سال استفادهی غاصبانه میکردند و مال ملت ایران را تقریبا مفت مفت میبردند و دربار سلطنت هم برای اینکه چهار روز بیشتر به حکومت ننگین خود ادامه دهد، با انگلیسیها همکاری میکرد… از سی تیر ۱۳۳۱ که مرحوم آیت الله کاشانی توانست ملت ایران را آنطور به صحنه بیاورد، تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که عوامل امریکا در تهران توانستند مصدق را سرنگون و تمام بساط او را جمع کنند و مردم هیچ حرکتی از خود نشان ندادند، یک سال و یک ماه بیشتر طول نکشید.
در این یک سال و یک ماه، با وساطت ایادی ضد استقلال این کشور و با توطئهی دشمنان این ملت، دکتر مصدق مرتب فاصلهی خود را با آقای کاشانی زیاد کرد، تا اینکه مرحوم آیت الله کاشانی چند روز قبل از ماجرای ۲۸ مرداد نامه نوشت – همهی این نامهها موجود است – و گفت من میترسم با این وضعی که دارید، علیه شما کودتا کنند و مشکلی به وجود آورند.
دکتر مصدق گفت: من مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم! اشتباه او همینجا بود. ملت ایران را سرانگشت روحانیت – کسی مثل آیت الله کاشانی – وادار میکرد که صحنهها را پر کند و به میدان بیاید و جان خود را به خطر بیندازد. در ۲۸ مرداد که کاشانی منزوی و خانهنشین بود – و در واقع دولت مصدق او را منزوی و از خود جدا کرده بود – عدم حضور او در صحنه موجب شد که مردم نیز در صحنه حضور نداشته باشند؛ لذا کودتاچیهای مامور مستقیم امریکا توانستند بیایند و بهراحتی بخشی از ارتش را به تصرف درآورند و کودتا کنند.
یک مشت اوباش و الواط تهران را هم راه انداختند و مصدق را سرنگون کردند… ملی شدن صنعت نفت هم در واقع هیچ و پوچ گردید؛ چون همان نفت را به کنسرسیومی دادند که امریکاییها طراحی آن را کردند. هرچه دشمن خواست، همان شد؛ به خاطر جدا شدن از روحانیت و دین.»
حجاب و عفاف یکی از ارزشهای اسلامی است که طی سالهای اخیر زیر سؤال بردن آن به عنوان یکی از هدفهای جنگ نرم دشمن تعیین شده است. از سویی هر دولتی بر اساس سیاستهای خود با این مقوله اسلامی و ایرانی مواجه شده است.
برای بررسی ریشههای برخی بد پوششیها، شل حجابی و بیحجابیها و چرایی معضلات امروز در این موضوع به سراغ استاد حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک رفتیم. و ایشان در مصاحبه دکتر عباسی با جهان نیوز به بیان مسائلی پرداختند
مرجع تقلیدی که رضا شاه به ملاقاتش رفت/ماجرای اختلاف آیت الله بروجردی و امام خمینی چه بود؟
شماره جدید ماهنامه همشهری آیه شهریور با یادنامهای درباره آیت الله العظمی حسین طباطبایی بروجردی که سالیان متمادی تنها مرجع تقلید شیعیان بود، منتشر شد.
در شماره همشهری آیه شهریور 94 گفتوگوی مفصلی با نوه آیت الله بروجردی انجام شده و وی نکتههای جذابی را درباره زندگی پدر بزرگش بیان کرده. یکی از این نکتهها ماجرای ملاقات رضا شاه با آیت الله بروجردی است. وی در این باره گفته است: «ایشان حدود 100 روز در یکی از زندانهای رضا شاه زندانی شده بود، چون ماموران دریافته بودند ایشان یک نامه سیاسی برای اقدام علیه رضا شاه همراه خود دارد، ولی به لطف اهل بیت مرحوم بروجردی قبل از دستگیری آن نامه در شط میاندازد. در زمان دستگیری دوبار رضا شاه شخصاً به ملاقات وی میرود و درباره مفاد آن نامه و محل اختفایش سؤال میکند، اما از این بازجوییها پاسخی به دست نمیآورد و …»
یکی دیگر از فرازهای جالب زندگی مرحوم بروجردی، درباره نگاه ایشان به مساله فدائیان اسلام بود و اینکه شایعه شد، با امام خمینی (ره) دچار اختلاف شدید بودهاند. نوه آیت الله بروجردی میگوید: «آیتالله بروجردی پس از سفر یک ماههشان به مشهد، امام خمینی را بهجای خود گذاشت و مهر خود را هم به ایشان داد. نکتهای که باعث برخی حرف و حدیثها شد این بود که امام در مراسم تشییع جنازه آیتالله بروجردی حاضر نشد.
به همین دلیل عدهای گفتند ایشان از آیتالله بروجردی خوشش نمیآمد ولی ما میدانستیم که امام خمینی مبتلا به تب مالت بود و بیماری شدیدی داشت. 25 روز بعد از درگذشت آیتالله بروجردی وقتی حال ایشان بهتر شد، مجلس ختمی از طرف امام خمینی در مسجد اعظم برگزار شد و با اینکه حالشان چندان مساعد نبود در آن شرکت کردند. اما طبعاً بین امام و آیتالله بروجردی در برخی مسائل مانند فدائیان اسلام اختلاف نظر بود. آیت الله بروجردی پس از داستان مشروطه با احتیاط بیشتری وارد مسائل سیاسی میشد. »
در این شماره همشهری آیه همچنین پرونده ای درباره تأثیر ماهوارهها بر سبک زندگی منتشر شده که در آن با برخی از کارشناسان رسانه گفتو گوهایی صورت گرفته و مروری نیز بر سابقه ورود ماهواره در کشور و تغییر رویکردهای شبکههای فارسی زبان از سیاست به سبک زندگی شده است.
جمال شورجه، همسر و فرزندانش نیز میهان این شماره آیه شدهاند و از تأثیر سبک زندگی دینی پدر در تربیت فرزندان گفتهاند. در خانوادهای که به گفته خودشان در آن «حجاب و نماز اصل است»
عکس: منزل رهبر انقلاب در دوران تبعید این بنا در سال ۱۳۷۰ توسط آقای پرویز فاضلی مالک بنا به عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای به سازمان میراث فرهنگی اهدا گردید. این ساختمان در سال ۱۳۵۶ به مدت یک سال میزبان معظم له بوده و هم اکنون بعنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان میباشد. این بنا دارای ۴۳۱ متر وسعت است که با عمده مصالح بومی خشت و گل با معماری سنتی در خیابان ولایت ساخته شده است.
بنا دارای ۴ اتاق بوده که هر اتاق به وسیله دربی چوبی به حیاط راه دارد. حیاط مزبور دارای ۴باغچه و یک مطبخ در ظلع جنوبی است. براساس خاطرات آقای فاضلی نحوه استفاده رهبر از اتاق ها به این شکل بوده است که اتاق اول کتابخانه و اتاق دوم محل اقامت حاج آقا راشد یزدی در مقطعی از آن دوره و اتاق سوم محل اقامت مقام معظم رهبری بوده است. لوازم زندگی ایشان در دوران تبعید به شدت ساده و فقط برای رفع نیازهای ضروری ایشان بوده است به طوری که از یک پتوی سربازی بعنوان زیرانداز یک چهارپایه و چفیه برای مطالعه و قرائت قرآن و از عبا و عمامه و لوازم ابتدایی آشپزخانه استفاده شده است.
اتاق چهارم نیز بعنوان آشپزخانه استفاده شده است. همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موزه قرآن و عترت دراین مکان افتتاح گردید که شامل مجموعه اتاقهایی جهت بازگو کردن خاطرات دوران تبعید رهبر و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتابهای دعا و اسناد و نامه های مربوط به انقلاب و… میباشد.
۱- هر چند وجوب حجاب بر اساس نظر مراجع اتمام نه سال قمری است اما این سن برای شروع رعایت حجاب، بسیار دیر است. دختری که تا قبل از این سن آزادانه هر لباسی را می پوشید با رسیدن به این سن قطعا نخواهد توانست حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند پس آشنایی تدریجی با این امر ضروری است مثلا در شش سالگی آستین حلقه ای یا دامن کوتاه نپوشد در هفت سالگی با پوششی مانند کلاه یا روسری های کوتاه و فانتزی موهایش پوشانده شود.
حجابی که دست و پای او را نگیرد اما او را به پوشش نزدیک کند. مثلا خانواده ها باید به یاد داشته باشند که یکی از اشکالاتی که دختران در هنگام پوشیدن روسری دارند، احساس خفگی زیر گلو است که باید به آرامی وی را عادت داد.عادت دادن کودک به حجاب بسیارمهم است ما نمی توانیم حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیت دارد.
۲- در این سنین کودکان در برابر حوادث و رفتار دیگران تاثیر پذیرترند، حجاب شرعی مادر، خاله، عمه و خانم های نزدیک به کودک و دوستانی که با آن ها روابط نزدیک داریم می تواند زمینه را برای محجبه بودن دختران فراهم کند.یکی دیگر ازعوامل مخرب در این جا استفاده خانواده از شبکه های ماهواره ای است که به صورت مستقیم بر روح معنوی کودک اثرگذار است و یقینا بر روند مطلوب دینی خانواده موثر خواهد بود.
۳- بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیان بار بدحجابی می تواند ما را در حصول نتیجه یاری کند.
۴- استفاده از آیات معرفی زنان صالح و برتر اسلام و بیان زندگانی ایشان به عنوان الگو با استفاده از داستان کودکانه
۵- همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتفاق می افتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. براین اساس او بیشتر از گذشته به فکر نمایاندن زیبایی ها و پوشاندن بدشکلی های موقتی اش خواهد افتاد. والدین آگاه باید با تهیه لباس های زیبا و شاد و متفاوت با رنگ های متنوع و استفاده ازخلاقیت، میل به آراسته بودن او را درک کنند به طوری که موجبات محدودیت او را فراهم نکنند و آزادی و شور و شوق کودکی او را مد نظر قرار دهند.
مثلا از انواع چادرهای رنگی آذین شده با تور و روبان یا مانتو های زیبا با دکمه های رنگارنگ استفاده کنند تا دختر بداند، حجاب زیبایی های او را کم نکرده است.
می توانید برای انتخاب رنگ لباس و یا چادر، از او نظر خواهی کنید. دختر بچه ها لباس های چین دار و دنباله دار را بسیار دوست دارند. سعی کنید در حجاب و پوشش آنچه را که او دوست دارد انجام دهید و تنها شرط شما، پوشش اسلامی باشد. سلیقه خود را به هیچ عنوان بر فرزندتان تحمیل نکنید.
۶- یکی از روش های تشویق، دادن پاداش است به طوری که روانشناسان بر این باورند که تقویت های بیرونی مانند جایزه موجب ایجاد تقویت های درونی مانند میل به داشتن حجاب خواهد شد. بر این اساس برای رعایت حجاب فرزندتان هدیه های هر چند کوچک اما مستمر تهیه کنید.
۷- هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد.
سومین دورهم آیی گروه مردمی من حجاب را دوست دارم همراه بود با ارائه حجت السلام احمد رضا اعلایی درباره حجاب و پوشش کودکان ؛در ادامه این نوشته امکان تماشا و دانلود این ارائه برای شما فراهم شده است .همراه بنیانا باشید
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید
[/box]
٢٧شوال سال پنجم هجري قمری
وقوع غزوه احزاب (خندق)
«آخرین جنگی که آنها سراغ پیغمبر آمدند، جنگ خندق – یکی از آن جنگهای بسیار مهم – بود. همهی نیرویشان را جمع کردند و از دیگران هم کمک گرفتند و گفتند میرویم پیغمبر و دویست نفر، سیصد نفر، پانصد نفر از یاران نزدیک او را قتل عام میکنیم؛ مدینه را هم غارت میکنیم و آسوده برمیگردیم؛ دیگر هیچ اثری از اینها نخواهد ماند.
قبل از آنکه اینها به مدینه برسند، پیغمبر اکرم از قضایا مطلع شد و آن خندق معروف را کند. یک طرف مدینه قابل نفوذ بود؛ لذا در آنجا خندقی تقریبا به عرض چهل متر کندند. ماه رمضان بود. طبق بعضی از روایات، هوا بسیار سرد بود؛ آن سال بارندگی هم نشده بود و مردم درآمدی نداشتند؛ لذا مشکلات فراوانی وجود داشت.
سختتر از همه، پیغمبر کار کرد. در کندن خندق، هرجا دید کسی خسته شده و گیر کرده و نمیتواند پیش برود، پیغمبر میرفت کلنگ را از او میگرفت و بنا میکرد به کار کردن؛ یعنی فقط با دستور حضور نداشت؛ با تن خود در وسط جمعیت حضور داشت. کفار، مقابل خندق آمدند، اما دیدند نمیتوانند؛ لذا شکسته و مفتضح و مایوس و ناکام مجبور شدند برگردند. پیغمبر فرمود تمام شد؛ این آخرین حملهی قریش مکه به ماست. از حالا دیگر نوبت ماست؛ ما به طرف مکه و به سراغ آنها میرویم.»
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید
[/box]
22 مرداد 1340
آگوست 1961ميلادی آغاز ساخت ديوار برلين ؛ مشهورترین نماد «جنگ سرد»
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
«در طول چهل و پنج سال – یعنی از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۹۰ مسیحی – که به اصطلاح دوران «جنگ سرد» نامیده میشود، در گزارشهای رسمی بینالمللی آمده است که فقط سه هفته در دنیا جنگ وجود نداشته است!
در تمام این چهل و پنج سال، در گوشه و کنار دنیا جنگهائی وجود داشته است. این جنگها را کی به وجود میآورد؟ همان کسانی که تسلیحات را تولید میکنند. هزینههای نظامی قدرتهای بزرگ، امروز یکی از سرسامآورترین هزینههاست. طبق آمارهای خودشان، در همین سال گذشتهٔ مسیحی، دولت آمریکا بیش از ششصد میلیارد دلار صرف هزینههای نظامی کرده است!
این هزینههای نظامی را ما امروز در همسایگی خودمان داریم مشاهده میکنیم. این هزینهها صرف افغانستان میشود، برای سرکوب ملت مسلمان افغانستان؛ صرف عراق میشود، برای در قبضه نگهداشتن ملت عراق؛ صرف کمک به رژیم خبیث صهیونیستی میشود، برای ملتهب نگهداشتن همیشگی خاورمیانه. امروز جهت قدرتهای فاسد این است. اسلام با اینها مبارزه میکند، با اینها مخالفت میکند.»
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث، ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ لینک+
چند شب پیش یکی از سریال های تلویزیون دیالوگی ماندگار را شاید در اذهان بینندگان انداخت…
یکی از سریال های تلویزیون که سعی کرده بیانیه ای باشد از یک زن جوان که عاشق یک مرد مذهبی می شود و زندگی اش را به سمت رضای شوهر و در ادامه خداوند می کند، دیالوگی را در خود جای داد که شاید برای مدت ها در اذهان بینندگان بماند و آن این بود:
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
شاید من شما رو با چادر دوست داشته باشم ولی این مسئله ایه که خود شما باید بهش برسی…
[/box]
این یکی از مسائل مهمی است که ما تلاش می کنیم تا در این وب سایت به آن تمرکز کنیم. شوهرهای مسلمان نمی توانند زنان را مجبور به داشتن چادر کنند بلکه می توانند زنان را به حجاب دعوت کنند.
اینکه زن به صورت اجباری چادر به سر کند نه برای شوهر و نه برای خود آن زن به تنهایی باعث پیشرفت نخواهد شد بلکه بانوی مسلمان باید خودش این مسئله را درک کند که چادر برایش خوب است و در این راه جز مطالعه و کسب علم بیشتر درمورد حجاب راه دیگری نیست (البته اگر هست بگویید!)
هیچ وقت هیچ کسی نگفته که حجاب تنها چادر است و غیرچادر حجاب نیست بلکه آن تأکیدی که وجود دارد این است که چادر حجاب کامل است. یعنی اگر بخواهیم کار را محکم انجام دهیم چادر آن کار محکم است وگرنه می شود کار را درست انجام داد درحالی که محکم نباشد.
در این سریال، نکته دیگری که در قسمت های اول آن نظر را جلب می کرد قضاوت های عجولانه بود. بانوی اول این سریال در یکی از شهرهای شمال تهران گم می شود و به امامزاده ای می رود که پسر جوان و مجردی در آن حضور داشته و آن بانو شب را در آن امامزاده می گذراند.
جدای آن خطایی که پسر در سوزاندن دستش انجام می دهد می شود گفت تا قرینه ای برفساد یافت نشده نمی توان درمورد کسی قضاوت کرد و این نوع قضاوت ها همان است که در قرآن به ظن های گناه آلود تعبیر شده است.
اگر فسادی را در جامعه می بینیم وظیفه اولیه ما امر به معروف و نهی از منکر است و اگر چندین مرحله آن جواب نداد رجوع به مراکز قضایی است که امروزه به عنوان نائب حاکم شرع فعالیت می کنند و مسئولیت رسیدگی به آن را دارند چراکه مقابله به صورت جرح و حتی قتل اصلا و به هیچ وجه به عهده مردم نیست و اجازه حاکم شرع مقدمه آن است.
روزانه وبلاگ های زیادی بروز می شوند .هرچند تصور مردم عام بر این است که دوران وبلاگ نویسی تمام شده و مردم همه در پیام رسان های فوری مثل تلگرام هستند . اما در حقیقت رسانه ها و وبلاگ های تخصصی روزبه روز پیشرفت می کنند
در این میان عده ای دوست دارند در کنار پست ها و مطالب شخصی که ارسال می کنند در یکی از صفحات وبلاگشون یک قرآن آنلاین داشته باشند تا کاربران و مردم مختلف هنگام مطالعه وبلاگشون به صفحه قرآن هم سر بزنند .
در حالت پیشفرض راه انداختن چنین امکانی نیاز به پرداخت هزینه دارد اما با وجود سایت هایی مثل تنزیل این کار به راحتی قابل انجام است
در ادامه آموزش راهنمای افزودن قرآن به سایت همراه بنیانا باشید
اگر به دلائلی قالب و پوسته وبلاگ شما مناسب نباشد و یا با این آموزش سازگار نبود ممکن است در نمایش صفحه قرآن در وبلاگ شما مشکل ایجاد شود ؛ برای حل این مشکل شما باید با ایجاد صفحه جانبی کد را قرار دهید
برای این کار در سامانه میهن بلاگ از ستون سمت چت گزینه صفحات جانبی را انتخاب کنید و با ایجاد صفحه جانبی کد را قرار دهید
دقت کنید در این مرحله باید در بخش نحوه نمایش گزینه “نمایش در صفحه ساده را انتخاب کنید تا قالب اصلی وبلاگ شما در نمایش قرآن اختلال ایجاد نکند
[/box]
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
در پایان کار شما یک صفحه به عنوان قرآن آنلاین دارید که طرفداران وبلاگتون می تونن از اون استفاده کنند
به گزارش روابط عمومی جشنواره چادرهای آسمانی ، این جشنواره با هدف حمایت فرهنگی از توسعه عفاف، حجاب و تجلیل از کودکانی که به انتخاب و استفاده از چادر میپردازند، در دو بخش حرفه ای، تخصصی و عمومی، مردمی برگزار میشود.
همچنین تولید منابع تصویری خلاقانه و الهامبخش با موضوع عفاف و حجاب، از دیگر اهداف جشنواره هنری و مردمی چادرهای آسمانی است.
شرکت در این جشنواره برای هنرمندان عکاس در بخش حرفهای و تخصصی و برای همه علاقمندان در بخش مردمی مسابقه عکاسی چادرهای آسمانی فراهم است و علاقمندان میتوانند در بخش مردمی با دوربینهای خانگی و گوشیهای موبایل عکاسی و سه اثر را با موضوع عکاسی با چادر از دختران زیر ۹ سال، تا ۲۲ مرداد ماه سال جاری از طریق سایت آرت آنلاین به نشانی www.artonlines.com/chador_asemani ارسال کنند.
همچنین از در گاه اختصاصی پایگاه اینترنتی عزیزستان در سایت آرت آنلاین www.artonlines.com/AZIZESTAN امکان ارسال اثار وجود دارد
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]ٍ
موضوع و مضامین جشنواره:
حضور دختران زیر 9 سال با پوشش چادر در …
1- بازی
2- ورزش
3- جشنها ومراسم شادی
4- اماکن تفریحی
5- اماکن مذهبی
6- اماکن فرهنگی
7- مهمانیهای خانوادگی
8- حال نماز
9- ارتباط با والدین و دیگر اعضای خانواده
10- ارتباط با دختران هم سن
11- ارتباط با پسران هم سن
12- فون سیاه، سفید، رنگهای دیگر یا تمام رنگی (استودیویی)
13- موضوعات خلاقانه از نگاه عکاس با مفاهیم عفاف و حجاب
[/box]
حضور دختران زیر ۹ سال با پوشش چادر در بازی، ورزش، جشنها و مراسم شادی، اماکن تفریحی، اماکن مذهبی، اماکن فرهنگی، مهمانیهای خانوادگی، در حال نماز، ارتباط با والدین و دیگر اعضای خانواده، ارتباط با دختران همسال و ارتباط با پسران همسال از جمله موضوعات و مضامین آثار ارسالی جشنواره است.
نتایج نهایی داوری نخستین جشنواره عکاسی تخصصی و مردمی چادرهای آسمانی، ۳۰ شهریور ماه سال جاری اعلام و جوایز برگزیدگان تا پایان مهرماه طی مراسمی با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشوری در تهران اهدا میشود.
[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره جوایز در نظر گرفته شده برای بخش حرفهای و تخصصی به شرح زیر است:
نفر اول: لوح افتخار و مبلغ چهل میلیون ریال وجه نقد
نفر دوم: لوح افتخار و مبلغ سی میلیون ریال وجه نقد
نفر سوم: لوح افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال وجه نقد
همچنین در بخش مردمی این جشنواره نیز به پنج عکس برگزیده هیئت داوران، پنج جایزه دو میلیون ریالی اهدا میشود.
[/box]
بر اساس این گزارش، جلال عطارزاده، مدرس هنرهای تجسمی دانشگاه شریعتی، دبیر و افشین شاهرودی، مجتبی آقایی، و بابک فروتنی عضو هیئت داوران این جشنواره هستند.
کمتر از دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، از روز دوم اوت سال 1990 م،با تهاجم نظامی عراق به کویت و اشغال خاک این کشور از طرف نیروهای عراقی،بحران عظیمی در خاورمیانه و خلیج فارس آغاز شد که تا پایان سال 1990 م،کلیه حوادث و جریانات مهم دیگر بین المللی را تحت الشعاع خود قرار داد.
در پی این تهاجم، کشورهای جهان واکنش تند و یکپارچه ای نشان دادند و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور چندین قطعنامه درباره محکومیت تجاوز عراق و تاکید بر لزوم تخلیه بدون قید و شرط کویت از نیروهای متجاوز، سرانجام روز پانزدهم ژانویه 1991 م را به عنوان آخرین مهلت تخلیه کویت از طرف نیروهای عراق تعیین نمود و بعد از این تاریخ، توسل به زور برای بیرون راندن نیروهای متجاوز را از کویت تجویز کرد.
[box type=”info” align=”” class=”” width=””]
در اوایل سال 1991 م، پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل نیمه ژانویه 1991 م،بیش از پانصد هزار سرباز امریکایی و دویست هزار سرباز از کشورهای متحد امریکا، علیه عراق در منطقه خلیج فارس متمرکز شده بودند.
تعداد هواپیماهای جنگنده و بمب افکن متحدین در این عملیات،بیش از 1200 فروند و تعداد تانکهای آنها قریب 4000 دستگاه بود.
علاوه بر آن، بیش از یکصد کشتی جنگی در آبهای خلیج فارس و اطراف آن گرد آمده بودند.با چنین تدارکی در منطقه که از پایان جنگ جهانی دوم به این طرف سابقه نداشت،
[/box]
شروع عملیات جنگی علیه عراق در صورت خودداری آن کشور از تخلیه کویت قطعی به نظر میرسید.با خودداری صدام حسین، دیکتاتور سفاک عراق از پذیرش اولتیماتوم شورای امنیت،حملات امریکا و نیروهای متحد، در کمتر از 48 ساعت پس از انقضای مهلت، آغاز شد و در جریان این حملات، بی سابقه ترین خرابیها و ویرانیها به بار آمد.
در این میان شورش میلیونی مخالفان صدام در عراق شکل گرفت اما نیروهای غربی که ادامه حکومت صدام ذلیل و شکست خورده را بر جانشینان احتمالی او که به دنبال حکومت اسلامی بودند، ترجیح میدادند، در حالی که ساعاتی تا سقوط بغداد باقی نمانده بود، دست از حملات خود برداشتند و صدام با سرکوب بی رحمانه این شورش، نگرانیهای امریکا از این جهت را برطرف ساخت.
در واقع حمله عراق به کویت که با چراغ سبز امریکا همراه بود و به معنای موافقت ضمنی و یا حداقل عدم مخالفت کاخ سفید تلقی میگردید، بهانه ای بود برای حضور نظامی گسترده امریکا در منطقه حساس خاورمیانه.
به عبارت دیگر، امریکا علاوه بر برخورداری از نیروهای واکنش سریع، توانست کل این منطقه را در اختیار گرفته و با تحکیم پایههای دول منطقه، به آنها در زمینه مواجهه با شکل گیری و رشد جنبشهای اسلامی کمک نماید.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز با حضور نظامی امریکا در منطقه،ضمن احساس امنیت بیشتر، به جنایات خود ادامه داد.
استاد حسن رحیمپور ازغدی در طی سخنانی در پیش از خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام (ره) در مرقد ایشان درباره تحریف مکتب و خط امام هشدار دادند، اظهار داشت: ما به بررسی بخشی از عناصر اصلی مکتب معرفتی، اقتصادی، سیاسی، بینالمللی، حقوقی و فرهنگی امام خواهیم پرداخت.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در مرقد امام به ۵، ۶ اصول اصلی مکتب امام اشاره کردند که ممکن است در معرض افراط و تفریط و تجدیدنظرطلبی و تحجرگرایی قرار بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه درباره امام با اغراق و مبالغه حرف نمیزنیم افزود: ما هیچ گاه درباره امام ادعای عصمت نکردهایم و عصمت جز درباره ائمه و انبیای الهی برخلاف ضروریات تشیع است.
وی در عین حال گفت: عدالت و طهارت گاهی تا مرزهای عصمت برای غیرمعصوم پیش میرود و این ممکن بوده است.
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: با وجود اینکه ما علیه قشریگری حرف میزنیم به شدت باید حساس باشیم و اجازه تفسیر به رأی درباره مکتب امام با عناوینی همچون تجدیدنظرطلبی برای عدول از مکتب اما را ندهیم چراکه این خط قرمز انقلاب اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشریگری و تجدیدنظرطلبی و انحراف با این خط به اسم نواندیشی مخالفیم، گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقبنشینی هستیم.
رحیمپور ازغدی در ادامه با بیان اینکه باید به شدت حساس باشیم و اجازه هیچ گونه تحریف درباره مکتب امام را ندهیم، ادامه داد: ما طرفدار احیا و اجتهاد هستیم اما هم با تحجر و قشریگری در باب تعریف خط امام و هم با تجدیدنظرطلبی و زاویه از این خط به اسم نواندیشی مخالفیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوهر مکتب امام عقلانیت جهادی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم ضرورت اصلی فرعی کردن مکتب امام تاکید کردند و از این رو باید به همه حرفهای امام توجه شود به ویژه حرفهای دو سال پایانی حضرت امام و بالاخص وصیتنامه ایشان؛ چراکه این مسائل چیزی نیست که بگوییم تاریخ مصرف داشته و هر کس که به انقلاب و امام که امروز جهانی شده وفادار است باید به آن توجه کند.
وی گفت: باید به آغاز نهضت امام در سال ۴۲ تا ۱۵ خرداد ۶۸ توجه شود و به سمت اسلام سکولار غربگرا و به سمت اسلام متحجر و ریاکار و سطحی و اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی نباید افتاد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه نباید اجازه داد ارکان اصلی شخصیت امام مغشوش کنند و از او یک متحجر خشن یا یک لیبرال سازشکار معرفی کنند خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که از امام یک چهره التقاطی، دمدمیمزاج و اهل دنیا نشان دهند چراکه امروز حضرت امام جهانی شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه امام بهترین تجلی اسلام در عصر ما بود یادآور شد: با توطئه موزهای کردن امام و شخصی کردن امام به جای مکتبی دیدن او، باید مبارزه کنیم.
وی با بیان اینکه امام یک دیپلمات نبود بلکه یک انقلابی بزرگ جهانی بودند که برای تغییر جهان اقدام کرد و شعار داد افزود: سراسر سخنان امام از سال ۴۲ تا ۶۸ اصول یکسان داشت و مبتنی بر کتاب و سنت و عقلانیت جهادی بود.
“آنهایی که صلح امام حسن و جام زهر را بیان میکنند بیسواد هستند. متن صلح امام حسن این است که رژیم معاویه نامشروع است و باید سالیانه پولهایی به طرفداران اهل بیت داده میشد و حتی پس از توافق امام حسن فرمودند اگر با من همراهی میکردند تا آخر میجنگیدم؛ کجای این توافق سازش بوده است؟“
رحیمپور ازغدی با تاکید براینکه امام با آخوندهای درباری مخالف بودند و با اسلام سکولار و واداده که مورد پسند آمریکا قرار داشت مخالفت میکردند، افزود: امام کسی بود که میگفت اگر دیدید آمریکا در سراسر جهان و خود آمریکا شروع به مسجدسازی کرد، باز هم مرگ بر آمریکا یادتان نرود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام فرمود که نباید فریب لبخندها و وعدههای شیطان را بخوریم از این رو ما سعی میکنیم که در این سلسله جلسات به بررسی خط امام در عرصه داخلی و خارجی و اقتصاد و فرهنگ بپردازیم.
وی با بیان اینکه رهبری در این زمینه به بحث مردمگرایی اسلامی و مبارزه با نابرابری اقتصادی و اشرافیگری در حکومت و مبارزه با استکبار و سرمایهداری غرب اشاره کردهاند، ادامه داد: امام تا آخر گفتند که ما در مسئله فلسطین و جهان اسلام با دشمن معامله نخواهیم کرد و اینها تاکتیک نبوده و اصول ما است.
رحیمپور ازغدی اظهار داشت: یکی از مباحثی که امروز به عنوان مقدمه جلسه اول درباره آن بحث خواهیم کرد مسئله استکبارستیزی و عقلانیت جهادی در روابط بینالملل است چراکه امروز مسئله هستهای در شرایط حساسی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مکتب سیاسی امام در حوزه سیاست خارجی ادامه داد: من وارد جزئیات مسئله هستهای نخواهیم شد چراکه موافقان و منتقدان درباره آن بحث میکنند و ۳ ماه نیز برای بحث در این زمینه فرصت دارند و نباید یکدیگر را متهم کنند بلکه باید به صورت منطقی و شفاف در چارچوب اصول انقلاب در این زمینه بحث کنند.
وی با بیان اینکه تا فرصت داریم باید خط قرمزهای اسلام و امام و قانون اساسی و رهبری را مشخص کنیم و موارد مبهم و اختلافی را باید در این ۳ ماه مورد بحث قرار دهیم، گفت: نمایندگان ملت در مجلس و مسئولان امنیت ملی -که در رأس شورای امنیت رئیسجمهور حضور دارد- و دولت و مجلس و نخبگان و متخصصان حقوق بینالملل و مسائل هستهای باید در این زمینه بحث کنند و این مسائل چیزی نیست که بخواهیم در آن یکدیگر را متهم کنیم.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه در این مسائل نمیتوان بله یا خیر سریع گفت، اظهار داشت: در این زمینه منافع، حقوق و امنیت ملت ایران مطرح است؛ عقلانیت جهادی یعنی تعارض بین عقلانیت و جهاد تعریف نکنیم و مجاهدانه تعقل کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نقاط مثبتی که به نفع ملت ماست رعایت شود و بخشی از آن که یک معامله مشروع بینالمللی است و براساس آن حقوق طرفین رعایت میشود، طبق مصالح کشور پذیرفته شود.
وی گفت: ما متاسفانه در حال حاضر دو موضعگیری افراط و تفریطگونه در کشور داریم و هر دو فکر میکنند که عقلانیت و مصلحت یک طرف است و ایدئولوژی، مکتب و شرف ملی طرف دیگر در حالی که این گونه نیست و در مکتب اسلام و انقلاب اینها را در دو قطب مختلف تعریف نمیکنیم و اساساً جزئی از آرمانهای انقلاب اسلامی همین مسئله مصالح و حقوق ملت است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه بدون عبور از خط قرمزهای عزت باید بعداز سه ماه به جمعبندی برسیم و مسئولیت آن را نیز بپذیرند، ادامه داد: دشمنان ما منافع ملی خود را در ذیل ایدئولوژی خود یعنی لیبرالسرمایهداری تعریف میکنند و اصل اینکه میخواهند تضاد درست کنند که طرفدار آرمان یا واقعگرایی هستیم خود شروع یک انحراف است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آرمانهای ما شامل منافع مادی و معنوی ملت ایران است، افزود: طبق مکتب امام ما در مسائل هستهای معتقدیم اینکه عدهای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز نابود شد و جام زهر را سر میکشیم و این معاهده ترکمانچای و کشورفروشی است منطقی نیست و هم اینکه کسانی وقتی هنوز هیچ چیز مشخص نشده جشن پیروزی میگیرند و میگویند برد- برد سه بر دو حاصل شده است هم منطقی نیست.
وی ادامه داد: چیزهایی که گفته شود باید معنی هم داشته باشد؛ باید مشخص شود کدام بخش از مسائل هستهای جزو خطوط قرمز ایدئولوژیک ما نیست.
رحیمپور ازغدی با تاکید براینکه تفکیک مقدسات از راهبردها در همه مسائل لازم است، تصریح کرد: اینکه دایره مسائل غیراصولی را چنان گسترش دهیم که دیگر هیچ اصل اصولی در مسئله هستهای باقی نماند و فکر کنیم همه مسائل و جزئیات حتی رنگ در فلان مرکز غنیسازی جزو اصول مقدسات است هم افراط محسوب میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جام زهر و جشن پیروزی در کار نیست، یادآور شد: مکتب سیاسی امام و خط قرمزهایی که رهبری تعیین کردند باید صد در صد رعایت شود و نباید افراط و تفریط صورت گیرد و از طرف دیگر نباید یکدیگر را به خیانت متهم کنند.
”جان کری اعلام کرده است که اگر قطعنامه به هم بخورد یک جناح در انتخابات مجلس ایران پیروز نمیشود در حالیکه مسئله قطعنامه ربطی به انتخابات ما ندارد و نباید اجازه بدهیم مسئله جناحی شود و در داخل نباید کسی به این ادبیات دشمن دامن بزند، آنها میخواهند ما را مقابل هم قرار دهند“
وی تصریح کرد: تعادل، منطق و اخلاق بسیار مهم است و از این رو نسبتهایی که به رهبری داده میشود باید دارای سند باشد چراکه رهبری فرمودند ما حرفهای خصوصی نداریم، مسئله انعطاف در تاکتیک مبارزاتی یک بحث است و این با آرمانگرایی نیز منافات ندارد اما ذلتطلبی و تجدیدنظرطلبی بحث دیگری است.
رحیمپور ازغدی در ادامه سخنان خود در نماز جمعه تهران تاکید کرد: در همه مسائل دو خط که یک عده میگویند آرمانستیز و واقعگرا خط خیانت است و اینها همان کسانی هستند که وقتی میگفتند شاه باید برود همین حرفها را به امام میزدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آنها در قضیه صدام و فلسطین نیز همین مسائل را میگفتند، یک خط دیگر نیز تصور میکند که میتواند با آرمانزدگی و واقعگریزی انقلابیگری کند در حالی که این گونه نیست و انقلابیگری یعنی واقعبینی و آرمانگرایی مطلق.
در ادامه این سخنان رحیمپور ازغدی اظهار داشت: در داخل کشور برخی میگویند پذیرش بخشهایی از برجام و کل قطعنامه انفعال است و برخی دیگر خلاف این اعتقاد را دارند به هر حال باید از دو قطبی کردن جامعه و نیروهای انقلاب پرهیز کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فروختن کشور و دور زدن مجلس ادبیات نامناسبی است، افزود: افرادی که تخصصی و فنی و نه جناحی صحبت میکنند و سوالهای فنی و حقوقی درباره مفاد برجام و قطعنامه طرح کردهاند که باید به این سؤالات پاسخ داده شود و نباید آنها را متهم کرد که اینها دلواپسان هستند و نمیخواهند که مذاکره شود.
وی با بیان اینکه نباید به منتقدان تندرو و یا همفکر اسرائیل گفته شود یادآور شد: هر دو تعبیر غلط است و در این فرصت ۳ ماههای که وجود دارد متخصصین باید با رعایت قانون اساسی و حقوق بینالمللی این موضوع را بررسی کنند و شخص رئیسجمهور در برابر خدا و خلق مسئولیت درجه یک دارد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه آقای رئیسجمهور در انتخابات وعده داد که هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم سانتریفیوژها یادآرو شد: بنابراین رئیسجمهور دربرابر توافق مسئول درجه اول است و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشد، اگر طبق وعدههایی که دادهاند مسائل پیش برود به آنها تبریک می گوییم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی خواستند از صحبتهای رهبری تناقض درآورند در حالی که تناقضی در صحبتهای رهبری نبود و این دفعه نیز ایشان فرمودند که ما به آمریکا خوشبین نیستیم و آنها دبه درمیآورند اما در عین حال گفتند که ما مانع نمیشویم و جلو بروید و تا جایی که میتوانیم باید منافع ملت را تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه در هر مذاکرهای تا حدی انعطاف لازم است، افزود: این تفکر که مشکلات با یک مذاکره و بده بستان حل میشود اشتباه است، در هیچ کجای برجام و قطعنامه ۱+۵ چنین تعهدی نداده است و از این طرف اگر کسی بگوید که ما کشور را فروختهایم و خط قرمزهای رهبری زیر پارفته هم افراط محسوب میشود.
رحیمپور ازغدی با تاکید براینکه مجلس و دولت باید حقوق و منافع ملی ایران و قانون اساسی را بررسی کنند اضافه کرد: شورای امنیت ملی نیز مسئولیت شرعی و قانونی دارد، ما به رئیس دولت و رئیس مجلس و شورای امنیت باید خوشبین باشیم و در عین حال ناظر و اهل امر به معروف و نهی از منکر.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه ادبیات اتهام باید از دو طرف کنار برود اظهار داشت: دشمن آن طرف میز نشسته و این طرف میز کسی دشمن نیست اما باید درباره اختلاف نظرها بحث شود.
وی با بیان اینکه این دو گانگی در غرب و آمریکا نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: آنها آنجا میگویند که در مذاکرات ایران کلاه غرب و آمریکا را برداشت و حتی برخی از آنها به نمایندگان ما در مذاکرات گفته بودند که دیپلماسی خارجی ایران تحت دیپلماسی خارجی رهبر ایران نبوغآمیز بود چراکه رسماً از ما اعتراف گرفتید و هستهای شدید و به جای اینکه چیزی بدهید تحریمها را متزلزل و لغو و تعلیق میکنید.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: کسانی در غرب می گویند که ما ایران را بازی داده و تسلیم کردیم و ثابت کردیم که ادبیات انقلابی امام را زمین زدیم و ادبیات سازش را روی خط آوردیم و کاری کردیم که رهبر ایران بپذیرد ادبیاتی مانند ادبیات امام خمینی فایدهای ندارد و این شکست آرمانها تلقی میشود و رهبر ایران را بر سر دو راهی قرار دادیم.
”اگر ذوق زده شویم به دشمن این پیام را میدهیم که نقطه حساس ما را پیدا کردید و از این به بعد به هر بهانهای همین کار را انجام بده تا امتیاز بگیری“
این استاد دانشگاه بر همین اساس افزود: آنها به زعم خود میگویند که اگر نظام ایران توافقنامه را نپذیرد میگویند ما مذاکره کردیم و آنها نگذاشتند و اگر توافق و قرارداد را بپذیرند میگویند ما آنها را تسلیم کردیم. بنابراین آنها میخواهند که نتیجه برای ما باخت- باخت باشد.
وی این مسئله را توطئه دشمن دانست و گفت: اینکه میگویند یا کل توافق را بپذیرید یا کل آن را رد کنید توطئه دشمن است، اینجا بقالی نیست که بگویند جدا نکنید و درهم بردارید.
رحیمپورازغدی با تاکید براینکه نمایندگان، رئیسجمهور و شورای امنیت نمایندگان قانونی و مشروع ملت ایران هستند، یادآور شد: باید خیلی سریع جلوی بخشهایی از این توافقنامه که به ضرر منافع ملت است را بگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرار نبوده که ما بمب اتم بسازیم و هرگز چنین حرفی نبوده و این مسئله را آنها در کاسه دنیا گذاشتند و مدعی شدند که ایران خواسته بمب اتم بسازد و ما جلوی آن را گرفتهایم در حالی که اگر ما میخواستیم قبلاً بمب اتم میساختیم؛ اما مسئولان تراز اول غربی نیز گفتند ایران میتوانست سالها پیش بمب اتم بسازد اما این کار را نکرده و تحریمها هم ایران را از پای درنیاورده است.
رحیمپور ازغدی گفت: اینها باور نمیکردند ما بتوانیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ به دست نیروهای خودمان راهاندازی کنیم و غنیسازی ۲۰ درصد کسب کنیم ولی ما توانستیم و این کار را انجام دادیم، میخواستند راکتور آب سنگین نداشته باشیم ولی ما ساختیم و آنها عقبنشینی کردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند سست نشوید دست بالا را بگیرد و منطقی و هوشمندانه مذاکرات را پیگیری کنید؛ تعارف هم نداریم و هر جا که به نفع مردم است نمیپذیریم و هر جا منافات با عزت ایران ندارد میپذیریم بنابراین نباید از سوی موافقان و مخالفان هیجان کاذب ایجاد شود، عدهای طرفدار تسلیم شدن به غرب هستند و عدهای میگویند باید بمب اتم بسازیم در حالیکه باید مراقب باشیم به این افراط و تفریطها دامن زده نشود چون این حرفها دروغ است.
وی با بیان اینکه ملت به طور مطلق نه موافق با برجام هستند و نه مخالف عنوان کرد: در برجام بخشهای مثبت، منفی و حتی مشکوک و خطرناک وجود دارد که باید به صورت دقیق و فنی بررسی شود و بین نیروهای داخلی نباید چندگانگی به وجود آید، کسانی که تصور میکنند ملت ایران شعور کافی ندارند ولو شعار مردم سالاری سر بدهند دشمن مردم هستند و ملت باید کاملاً در جریان برجام قرار بگیرند و بدانند رئیس جمهور و مجلس چه تصمیمی میگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران در حال حاضر یک قدرت اصلی جهانی است که دشمن انسجام مردم ما را هدف گرفته است، با جوسازیهای دوگانه سعی دارند دعوای آرمان و واقعیت را برجستهسازی کنند و میگویند ادبیات ایران باید به سمت لیبرالی و جهانی شدن پیش برود، عمق نفوذ استراتژیک ایران بسیار افزایش یافته به طوری که خودشان میگویند امروز پنج کشور عربی به قدرت ایران ملحق شدند و میخواهند این قدرت را بشکنند و کاری کنند که کشورهای دیگر که از ما الهام میگیرند تصور کنند توان ایران تسلیم است.
وی خاطرنشان کرد: دشمن میخواهد جایگاه رهبری را سست کند و بگوید که رهبر ایران تسلیم شده و کوتاه آمده است و در صحبتهای مقام معظم رهبری تناقض را به دیگران تلقین کنند و افراد نادان در ایران به این مسائل دامن میزنند زیرا میخواهند وحدت و انسجام ایران را به هم بزنند و اقتدار هستهای و نظامی ما را تحت کنترل بگیرند، آنها میخواهند بگویند که ما در مسئله هستهای امام و رهبری را تحتالشعاع قرار دادیم و ایران هم به زانو درآمد.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: میخواهند با جنگ نیابتی و پس از آن جنگ مستقیم (که نمیتوانند) جنگ داخلی را از طریق حضور لیبرالیسم و جریانهای به اصطلاح میانه رو در ایران راه بیندازند و در این زمینه نقشه جامعی را دنبال میکنند.
”مبلغ بلوکه شده نیز باید شفاف شود. آمریکا میگوید ۱۵۰ میلیارد دلار است که میشود ۵۰ دلار آن را به ایران داد ولی برخی هم گفتند تا ده سال دیگر یک ریال هم به ایران برنمیگردد، در داخل هم چندگویی داشتیم که این مسائل باید مشخص شود“
وی عنوان کرد: اوباما نمیخواهد مثل کارتر حذف شود و جمهوریخواهها هم میخواهند اینها به نتیجه نرسند و یکسری بحث داخلی دارند، بعد از قضیه سلاحهای اتمی بین آمریکا و شوروی و صلح اعراب و حل مسئله فلسطین مذاکرات هستهای یکی از انواع مذاکرات بزرگ است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران اگر بخشهایی از توافق را بپذیرد هم از موضع قدرت است و اجازه نمیدهد هیچ بخش دیگری از برجام یا هر قرارداد آشکار و پنهان به ضرر حقوق مردم تمام شوند، ملت ایران نیز در رعایت خطوط قرمزها نظارت دارند و مسئولان هم انتقادات را میشنوند و جواب میدهند.
وی افزود: عربستان پیام داده که کمک کنیم تا مشکل یمن حل شود تا در سوریه و مسئله هستهای کمک کند، فکر کرده است که بده بستان است. اسرائیل هم گفته است حق هستهای ایران در این صورت تصویب میشود، میخواهند در افکار عمومی وانمود کنند که تمام مشکلات ما با یک امضا حل میشود.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: باید شرط و شروط داشته باشیم و با مسائل مشکوک و خلاف مقابله کنیم، ما غنیسازی را در مذاکرات تصویب کردیم و آنها میخواهند قطعنامههایی که موافقت کردند زیر سؤال ببرند.
“اینکه بگوییم گفتمان مقاومت انقلابی شکست خورد یا جشن بگیریم خیانت به انقلاب است، نباید هیچ جسارتی به حقوق ملت شود.”
وی با بیان اینکه هیچ گاه به دنبال بمب اتم نبودیم، گفت: ما هرگز به دنبال بمب اتم نبودیم که حالا بگوییم متوقف شده است، البته میتوانیم بمب اتم بسازیم ولی این کار را نکردیم چون نخواستیم و به دنبال آن نبودیم.
وی افزود: در برجام محدودیتهایی وجود دارد که موقت است و آنها پذیرفتند که اجمالاً تحریمها از استحکام خارج شود و ممنوعیتهایی از قبل بود که قرار شد برطرف شود. اینها نکات مثبت برجام است. ما با نکات مثبت مخالف نیستیم. چند نکته هم وجود دارد که در این موارد سوالاتی از طرف متخصصان دلسوز بدون اتهام مطرح شد. باید بدانیم آیا خطوط کاملاً مشخص شده است؟
لیست آنچه که میدهیم و میگیریم باید در دو سه ماه آینده واضح شود. آیا خطوط قرمز قطعی قانون اساسی رعایت شده است؟ محدودیتهایی که پذیرفتیم در باب تعلیق هستهای تا چه حد است؟ در انتقال سوخت مصرف شده راکتورها چقدر محدودیت داریم؟ اینها را مردم باید بدانند.
وی اضافه کرد: ابعاد احتمال تهدیدهای نظامی آینده، نحوه برداشته شدن تحریمها و تضمین آن و احتمال بازگشت تحریمها با بهانهجویی یکی از کشورها چقدر بررسی شده است؟ آیا ریش و قیچی را به آژانس دادیم که خودش با همین کشورها است؟ گاهی ممکن است تعهدات آغاز دردسر باشد و بعد ببینیم تحریمها برگشته است و از ما هم اعتراف گرفتهاند که اگر ابهامات شفاف نشود اینگونه است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه مجلس، دولت و شورای امنیت باید پاسخگو باشند، گفت: اینکه همه جزئیات را به رهبری ارجاع دهند درست نیست زیرا مقام معظم رهبری وظیفه ندارند در مورد تمام جزئیات نظر بدهند، ایشان خطوط قرمز را تعیین کردند.
وی اضافه کرد: هیچکس هم نباید مجلس، دولت و شورای امنیت را به خیانت متهم کند. باید مراقب باشیم که سادهلوح نباشیم زیرا اعتماد به دشمن سادهلوحانه است، آنها اعلام میکنند که به ایران اعتماد ندارند چطور ما میتوانیم به آنها اعتماد کنیم؟ در همین دو هفته در مورد تهدید نظامی صحبت کردند و گفتند کارها را ادامه میدهیم، اینها میخواهند ما نباشیم. ما هم نباید بیش از اندازه ذوقزده شویم. زیرا خطرناک است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر ذوق زده شویم به دشمن این پیام را میدهیم که نقطه حساس ما را پیدا کردید و از این به بعد به هر بهانهای همین کار را انجام بده تا امتیاز بگیری. کسانی که گفتند تحریمها باعث شد ما مذاکره کنیم باید بدانند که با این صحبت با دشمن همکاری میکنند و اخطار بعدی این است که اقتصاد مملکت را به مذاکرات گره نزنند.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ بلوکه شده نیز باید شفاف شود. آمریکا میگوید ۱۵۰ میلیارد دلار است که میشود ۵۰ دلار آن را به ایران داد ولی برخی هم گفتند تا ده سال دیگر یک ریال هم به ایران برنمیگردد، در داخل هم چندگویی داشتیم که این مسائل باید “اینکه بگوییم گفتمان مقاومت انقلابی شکست خورد یا جشن بگیریم خیانت به انقلاب است، نباید هیچ جسارتی به حقوق ملت شود“ مشخص شود. برخی قبل از مذاکرات گفتند ۲۰۰ میلیارد دلار است و بعد از مذاکرات میگویند ۷ میلیارد دلار بوده که آن هم خرج شده است، این چندگانه حرف زدنها درست نیست.
رحیم پور ازغدی گفت: هم دولت قبل و هم این دولت تمام مشکلات را به تحریم ربط دادند که مردم فکر کنند حتی مشکل آب خوردن هم با تحریم حل میشود ولی اینگونه نیست، اقتصاد مملکت را معطل مذاکرات نگذارید و اجازه ندهید که نبض بازار با مدیریت سخنان اوباما و جان کری باشد، اقتصاد ما ربط مستقیم به مذاکرات ندارد.
وی افزود: برخی گفتند مشکلات با توافق حل میشود و حالا میگویند منتظر معجزه نباشید، واقعیت را به مردم بگویید که مردم بدانند بخش مهم اقتصاد از بی عرضگی ماست که مسئولان نمیتوانند واردات و صادرات را درست کنترل کنند و جلوی واردات را میگیرند و نمیتوانند نظام مالیات را اصلاح کنند و نظام اداری در زمینه اختلاس اصلاح نشده است، من نمیگویم تحریم مشکلساز نبوده ولی میتوانیم مشکلات را حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: چرا بین چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد تقابل ایجاد میکنیم؟ مگر چرخ سانتریفیوژ برای آخرت است؟ آن هم برای دنیا و اقتصاد است که امیدواریم در یکی دو سال آینده چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد هر دو با هم بچرخند که هر دو منافع ملی است.
رحیمپور ازغدی گفت: مسئله پروتکل الحاقی و نقشه راه ایران و آمانو نیز باید شفاف شود. نکند خودمان امضا کنیم که تحریمها قانونی شده است. آمانو آلت دست آمریکا است و بزرگترین صادرکننده سلاح جنگی جهان همینها هستند. دزد و پلیس و قاضی یکی است. بنابراین باید ابهامات برگشتپذیری تحریمها را برطرف کنیم.
وی افزود: حتی برخی گفتند اگر خودمان هم اعتراض کنیم تحریمها به طور خودکار بازمیگردد.
رحیمپور ازغدی اظهار داشت: قدرت واقعی روی زمین است نه روی کاغذ. قدرت ملت را حفظ کنید. در این صورت اگر هزاران قطعنامه هم صادر کنند غلطی نمیتوانند بکنند، در سخنان مقام معظم رهبری کاملاً انسجام وجود دارد و ایشان همیشه می گویند ما به اینها خوشبین نیستیم ولی واقعبین هستیم. اگر زیر توافقها بزنند به گونهای زیرش میزنیم که صدایش در منطقه و جهان بپیچد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مقام معظم رهبری به صورت یکپارچه سخن گفتند و لازم نیست در جزئیات دخالت کنند واین کار را نکردند. بلکه خط قرمزها را بیان کردند که مسئولان باید آن را انجام دهند.
وی افزود: اینکه مجلس و دولت را متهم به خیانت کردند هم اشتباه است بلکه باید سؤال منطقی کنند و بدون اعتماد به دشمن بحث و تبادل نظر شود.
رحیمپور ازغدی گفت: جان کری اعلام کرده است که اگر قطعنامه به هم بخورد یک جناح در انتخابات مجلس ایران پیروز نمیشود در حالیکه مسئله قطعنامه ربطی به انتخابات ما ندارد و نباید اجازه بدهیم مسئله جناحی شود و در داخل نباید کسی به این ادبیات دشمن دامن بزند، آنها میخواهند ما را مقابل هم قرار دهند و میخواهند به انقلابیون جهان پیام دهند که ایران تمام شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنهایی که صلح امام حسن و جام زهر را بیان میکنند بیسواد هستند. متن صلح امام حسن این است که رژیم معاویه نامشروع است و باید سالیانه پولهایی به طرفداران اهل بیت داده میشد و حتی پس از توافق امام حسن فرمودند اگر با من همراهی میکردند تا آخر میجنگیدم؛ کجای این توافق سازش بوده است؟
وی گفت: تشیع منطق بازی با الفاظ نیست بلکه بحث زمان و شرایط در زمان امام حسن و امام حسین مطرح بوده است، امام خمینی نیز بعد از پذیرش قطعنامه انقلابیترین سخنان را مطرح کرد بنابراین در بحث مذاکرات نباید اینگونه مسائل را مطرح کنیم. مذاکرات نه افراط نه تفریط نه جام زهر و نه جشن است و همه چیز باید در محضر ملت به صورت شفاف بین شود.
[tooltip text=”نماز” gravity=”nw”]نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود[/tooltip]بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمیشود، همان طور که اگر انسان شبانهروز پنج نوبت در نهر آبی شستوشو کند، آلودگی در بدنش نمیماند، نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک میکند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمیخواند.
یکی از سؤالاتی که مطرح میشود این است که کسی که تا کنون نماز نخوانده چگونه باید توبه کند؟ مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش این گونه میگوید:
توبه با یک جرقه آغاز میشود، جرقهای که در آغاز تنها یک نقطه نورانی و کوچک در قلب است، امّا به تدریج تمامِ آسمانِ تیره و تاریک قلب را فرا میگیرد. این نقطه نورانی سفید، انسان را از گذشته تاریک به آینده روشن میبرد. نسبت به گذشته تاریک و سیاه، احساس تلخی، پشیمانی و ندامت میکند و آسمانِ ابر گرفته قلب برای آیندهای روشن آماده بارش رحمت الهی میشود.
[one_half]
قرآن، این کتاب نوید بخشِ رحمت، به همه مؤمنان فرمانِ توبه میدهد. در سوره تحریم، آیه 8 میفرماید: ای کسانیکه ایمانآوردهاید! با اخلاص کامل توبه کنید، باشد که پروردگار از گناهان شما در گذرد و به باغهایی واردتان کند که در آن جویبارهایی جاری است (1).
[/one_half][one_half_last]
حقیقت توبه و استغفار، پشیمانی از گناه گذشته و عزم و تصمیم بر عدم ارتکاب آن در آینده است. اگر این حالت برای کسی پیش آمد، این نشانه توبه واقعی است و پذیرفته شدن توبه واقعی حتمی است، اگر توبه واقعی صورت گیرد، قبولی آن از طرف خداوند قطعی است، چون خداوند فرموده: او است که توبه را از بندگانش پذیرا میشود و گناهان را میبخشد (2).
[/one_half_last]
روزی حضرت علی (ع) مردی را دید که بدون توجّه به شرایط توبه فقط با زبان میگفت: «استغفر الله»، حضرت به او فرمود: میدانی استغفار چیست؟ آنگاه شرایط استغفار را برای او توضیح داد و فرمود:
اوّل: باید از کارهای ناشایست گذشتهات پشیمان باشی؛
دوم: آنکه تصمیم بگیری دیگر سراغ کارهای زشت قبلی نروی؛
سوم: اگر حقّی از بندگان خدا برعهده توست (قرضی گرفتهای و پس ندادهای یا به زور چیزی را از مردم گرفتهای و یا…) ادا کنی؛
چهارم: اگر حقی از خدا بر عهده توست (مثلاً نمازهایی از تو قضا شده و نخواندهای) آنها را ادا کنی و….
آنگاه پس از این مراحل با زبان بگویی: «استغفرالله»(3)
پس توبه یک لفظ نیست؛ بلکه یک تحوّل در درون انسان و زندگی او است.
پس از پیدا شدن حالت توبه و پشیمانی و ندامت از کارهای ناپسند، چند عمل سزاوار است:
یک – سه روز روزه گرفتن؛ حضرت امام صادق (ع) میفرماید: «توبه نصوح که خداوند به آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه است». (4)
دو – غسل توبه؛ حضرت رضا (ع) به کسی که میخواست از گناه «استماع» غنا توبه کند، فرمود: «فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَکَ فَلَقَدْ کُنْتَ مُقِیماً عَلَی أَمْرٍ عَظِیم»(5)؛ برخیز و غسل کن و هر چه میخواهی نماز بخوان زیرا مداومت بر گناه بزرگی میکردی.
سه – خواندن دو یا چهار رکعت نماز؛ امام صادق (ع) میفرماید: «هر بندهای که گناهی کرد، پس برخیزد و تحصیل طهارت کند (وضو بگیرد) و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش کند، بر خدا است که توبهاش را بپذیرد».6))
چهار – استغفار و خواندن دعاهای توبهای که از ائمه اطهار (ع) وارد شده است؛ خصوصاً دعاهای صحیفه سجادیه (بخصوص دعای 31) و نیز مناجات خمسة عشر (بویژه مناجات اول) و… باید هنگام خواندن دعا، معانی آنها را متذکر باشد و سعی کند که حالش با گفتارش یکی باشد.
بعد از توضیح معنا و شرایط توبه، روشن میشود که جبران گذشته در مورد نمازهای خوانده نشده، به این است که ما علاوه بر پشیمانی دل، نمازهای قضا شده را بجا بیاوریم.