دسته‌ها
مقاله

راهنمای کار فرهنگی در دانشگاه [۲۰ توصیه عملیاتی به دانشجویان]


در یادداشت گذشتهٔ با عنوان «ماموریت جدید امام خامنه ای به دانشجویان در نبرد اندیشه ها»، به چرایی اهمیت این موضوع از نظر رهبر انقلاب پرداخته شد. اما ممکن است این سؤال مطرح شود که کار فرهنگی در دانشگاه چگونه است ؟

به‌همین دلیل، در این مقاله ، ۲۰ توصیهٔ کاربردی رهبر انقلاب به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برای چگونگی تحقق «گفتمان انقلاب اسلامی» منتشر می‌شود. در ادامه همراه بنیانا باشید

کار فرهنگی در دانشگاه
کار فرهنگی در دانشگاه

۱. آمادگی برای اقناع فکری مخاطب

 یکی از راه‌های تأثیرگذاری و جذّاب شدن تشکّل‌ها، اقناع فکری است؛ اقناع فکری؛ طرف را بتوانید قانع کنید. این، فرع بر این است که خودتان درست کار کرده باشید. خودتان درست کار کنید؛ حقیقتاً [وقتی] یک حقیقتی جزو فکر شما و ذهن شما شد، می‌توانید، قدرت اقناع پیدا می‌کنید، مخاطبتان را اقناع می‌کنید.(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

۲. افزایش معرفت با مطالعات اسلامی

سقف معرفت خودتان را، سایت‌های سیاسی و اوراق روزنامه‌ها و پرسه زدن در سایت‌های گوناگون قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست… با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه حضور دارند، آشنا شوید… این یکی از کارهاست که حتماً لازم است.(۱۳۹۱/۰۵/۱۶)

۳. هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی

تشکّل‌های انقلابی با هم هم‌افزا باشند. گاهی شما با هم اختلافاتی دارید؛ تشکّل‌های انقلابی سر یک چیزهایی با هم اختلاف دارند؛ خب داشته باشند، درعین‌حال با این اختلافات هم‌افزایی داشته باشید، نقاط مشترک را بگیرید؛ یعنی اختلافات موجب نشود که به یقه‌گیری و به مقابله و این چیزها بینجامد.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۴. شجاعت در اقدام

گاهی اوقات بعضی از تشکّل‌ها می‌گویند «نکند این کار را بکنیم -مثلاً فرض کنید که- فلان آدم یا فلان دستگاه نگران بشوند، ناراحت بشوند یا فلان»؛ نه، شما اقدام‌تان را انجام بدهید، منتها آن‌وقتی که فهمیدید این اقدام نادرست است، از همان‌جا متوقّفش کنید، یعنی همان‌جا برگردانید راه را؛ یعنی در انجام کارها و اقدام [شجاعت داشته باشید].(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

۵. ارتباط با اساتید ارزشی و مورد اعتماد

با اساتید ارزشی و مکتبی ارتباطات‌تان را مستحکم کنید. امروز خوشبختانه در محیط  دانشگاه، استادان ارزشی و مکتبی کم نیستند؛ ارتباطات را با اینها افزایش دهید.(۱۳۹۲/۰۵/۰۶)

۶. آرمانخواهی همراه با واقع‌گرایی

ما آرمانگرائی را صددرصد تأیید می‌کنیم، دیدن واقعیت‌ها را هم صددرصد تأیید می‌کنیم. آرمانگرائی بدون ملاحظهٔ واقعیت‌ها، به خیالپردازی و توهّم خواهد انجامید. وقتی شما دنبال یک مقصودی، یک آرمانی حرکت می‌کنید، واقعیت‌های اطراف خودتان را باید بسنجید و بر طبق آن واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنید.(۱۳۹۲/۰۵/۰۶)

۷. ارتباط‌گیری برای تشکیل جبههٔ ضد امریکایی

یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می‌توانید شما انجام بدهید تشکیل یک جبههٔ واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است … امروز وسیلهٔ ارتباط هم آسان است، دیگر نامه‌نگاری و پست و تلگراف و مانند اینها لازم ندارد. در فضای مجازی تماس بگیرید، کمااینکه در موارد مشابهی این کار انجام گرفته.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۸. حفظ دین و تقوا

ازجملهٔ وظایف دانشجویی، حفظ دین و تقوا است. عزیزان من! برای شماها حفظ دین و تقوا آسان‌تر از امثال بنده است؛ این را شما بدانید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۹. تداوم و توسعهٔ اردوهای جهادی

اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید… این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۱۰. استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم اسلامی

استفاده از بخشی از شیوه‌های هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ [مثلاً] تئاتر؛ تئاتر دانشجویی. متأسّفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده… در این میتواند خیلی چیزهای سازنده‌ای باشد. تئاتر؛ تئاترهای دانشجویی. گروه‌های هنرمند بنشینند واقعاً مفاهیم حقیقی اسلامی را [بیان کنند].(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

۱۱. جذب دانشجویان، مقدمهٔ تاثیرگذاری

یکی از الزاماتِ اثرگذاری این است که بتوانید بدنهٔ دانشجویی را جذب کنید. تشکلّ‌ها یک اقلّیت دانشجویی‌اند. مجموع شما تشکلّ‌ها را که جمع کنند، در بین خِیل انبوه دانشجوها اکثریت نیستید. باید بتوانید جاذبه در خودتان ایجاد کنید که دانشجو را جذب کند.(۱۳۹۴/۰۴/۲۰)

کار فرهنگی در دانشگاه (دریافت نسخه بزرگ )
کار فرهنگی در دانشگاه (دریافت نسخه بزرگ )

۱۲. تبیین ذهن‌ها و دل‌ها

تبیین اساس کار ما است. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۱۳. حضور فیزیکی، فکری و بیانی در مسائل کشور

اوّلین توصیه‌ای که ما به تشکّل‌ها می‌کنیم، این است که حضور داشته باشند؛ حضور. مقصود فقط حضور جسمانی نیست… هم دوستان انقلاب، هم دشمنان انقلاب باید مواضع شما را در زمینهٔ مسائل مهمّ کشور بدانند… منتها در این اعلام موضع چند نکته باید مورد توجّه قرار بگیرد؛ اوّلاً مستدل باشد. دوّم اینکه بهنگام باشد. تحلیلتان را مردم بدانند، منعکس کنید.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

۱۴. تلاش همه‌جانبه برای غلبهٔ گفتمان انقلاب اسلامی

تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه. نگویید در دانشگاه دیگر نمی‌شود کاری کرد؛ شنفتم این را که بعضی‌ها می‌گویند که «آقا، دیگر در دانشگاه نمی‌شود کاری کرد»؛ نه آقا، در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتّفاقاً در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما. شما تشکّل‌ها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

۱۵. حضور آتش به اختیار

من به همهٔ آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار… آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد … باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

۱۶. ایجاد و تحمل رقابت گفتمانی

در محیط دانشجویی، «رقابت گفتمانی» چیز خوبی است، درصورتی‌که با تحمل مخالف همراه باشد. از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند، نه باید انسان خشمگین بشود، نه باید انسان بیمناک بشود؛ هیچ‌کدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست.(۱۳۹۳/۰۵/۰۱)

۱۷. جدیت در برنامه‌های عمیق فکری و فرهنگی

به طور جدی به کارهای فکری و فرهنگی برنامه‌مند و هدفمند و عمیق بپردازند. یک وقت هست که دشمن به عرصهٔ دانشگاه تهاجم آشکار میکند؛ اینجا شما باید حضور آشکار داشته باشید؛ مثل مسائل دورهٔ فتنه ۸۸ و امثال اینها. یک وقت هست که نه، آنچنان تهاجم آشکاری وجود ندارد؛ اینجا بایستی حضور مجموعه‌های دانشجوئی، حضور عمیق فکری باشد.(۱۳۹۰/۰۵/۱۹)

۱۸. پرهیز از ابتذال اخلاقی

پرهیز از ابتذال در کارهای فرهنگی و هنری است؛ مراقب باشید. من نمونه‌هائی از این مسئله را سراغ دارم؛ البته نه حالا، حدود هفده هجده سال قبل.

من همان موقع اطلاع پیدا کردم که یک مجموعهٔ دانشجوئی در دانشگاه در بعضی از مراسمشان رگه‌هائی از ابتذال وجود دارد. همان وقت به آنها پیغام دادم – با ما هم بی‌ارتباط نبودند – خب، توجهی نشد. بعد هم دنباله‌های خوبی پیدا نکرد.(۱۳۹۰/۰۵/۱۹)

۱۹. اهتمام به تخاطب واقعی

فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی –توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیام‌هایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریه لازم است، بحث‌های دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها.(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

۲۰. پرهیز از اتهام زنی به افراد

هرکسی را به صِرف اینکه با فکر شما به‌طورکامل انطباق ندارد متّهم به انقلابی نبودن نکنید. ممکن است کسی صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، یک اختلافاتی داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد امّا انقلابی باشد؛ انقلابی بودن بالاخره معیارهایی دارد، این معیارها در او ممکن است وجود داشته باشد؛ فوراً آدم‌ها را متّهم به ضدّانقلاب یا غیر انقلابی نباید کرد.(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

منبع : خط حزب الله شماره ۱۱۱


در ادامه بخوانید » چرا دانشگاه های آمریکا با برهنگی به پیشرفت رسیدند؟


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات