دسته‌ها
کیوسک

درباره آیت الله هاشمی شاهرودی [ پیام امام خامنه ای + ویدیوی نماز بر پیکر آیت الله شاهرودی ]

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن 1. پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی پس از تشییع در تهران و قم در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده خواهد شد. 1.1. زندگی و تحصیلات آیت الله هاشمی شاهرودی 1.2. فعالیت علمی آیت الله هاشمی شاهرودی 1.3. آثار آیت الله هاشمی شاهرودی 1.4. فعالیت سیاسی آیت الله […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شب سوم دی ماه بعد از یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.

‌‌ متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

‌‌با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه‌ی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا میباشند. ایشان #استادی_بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری #با_وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند.

‌‌ ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.

‌‌ اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

‌‌‌‌ سیّد علی خامنه‌ای

۴ دی ۱۳۹۷

***

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 5 دی 97 با حضور در مصلی امام خمینی(ره) بر پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماز اقامه کردند.

در این مراسم که با حضور انبوه مردم، رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان لشکری و کشوری، برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر این مجاهد  انقلابی نماز اقامه کرده و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی مسئلت کردند.

پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی پس از تشییع در تهران و قم در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده خواهد شد.

مجلس بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (چهارشنبه) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.

همچنین فردا (پنجشنبه 6 دی97) از ساعت 10 تا  11/30 صبح، مراسم بزرگداشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی (رحمه‌الله) برگزار می‌شود.

***

هاشمی شاهرودی
هاشمی شاهرودی

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (۱۳۲۷ش-۱۳۹۷ش) فقیه و سیاستمدار ایرانی متولد نجف و از مراجع تقلید شیعه ساکن قم بود. او در سنین جوانی با تبعیت از مبنای فکری و سیره عملی استادش سید محمد باقر صدر، به فعالیت در حوزه علمیه نجف و مقابله با حکومت صدام پرداخت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بر اثر فشار حکومت صدام، با توصیه سید محمد باقر صدر به وطن اصلی خود بازگشت. وی در این دوران مجلس اعلای اسلامی عراق را پایه‌گذاری کرد و هم‌زمان به تدریس و پژوهش در فقه و اصول ادامه داد.

عضویت در شورای نگهبان، عضویت و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری، ریاست قوه قضاییه، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، عضویت و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مهم‌ترین مسئولیت‌های وی در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی
آیت الله هاشمی شاهرودی
زندگی و تحصیلات آیت الله هاشمی شاهرودی

سید محمود هاشمی شاهرودی، فرزند سید علی هاشمی شاهرودی، سال ۱۳۲۷ش در نجف متولد شد. او تحصیلات‌ ابتدایی را در مدرسه‌ علوی نجف‌ آغاز کرد و با ورود به حوزه علمیه، دروس سطح را عمدتا در محافل خصوصی فرا گرفت. پس‌ از آن‌ در درس‌ سید محمد باقر صدر و مدتی نیز در درس‌ سید روح الله خمینی و سید ابوالقاسم خویی شرکت‌ کرد. در شامگاه ۳ دی ۱۳۹۷ پس از تحمل یک دوره بیماری در تهران درگذشت. دولت ایران روز ۵ دی را عزای عمومی اعلام کرد و حوزه‌های علمیه سراسر ایران نیز تعطیل شد.

 

فعالیت علمی آیت الله هاشمی شاهرودی

هاشمی شاهرودی پس از ورود به ایران در فروردین‌ ۱۳۵۸ش، به درخواست امام خمینی تدریس‌ در حوزه علمیه قم را آغاز کرد و از آن زمان تا هنگام پایان عمر درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول وی برقرار بود.

هاشمی شاهرودی که سال‌ها یکی از اعضای شورای فقهی آیت‌الله خامنه‌ای بود، علاوه بر این ریاست‌ دو کنگره نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌ و نخستین‌ کنگره‌ دایرة‌المعارف فقه اسلامی را نیز بر عهده‌ داشته است. وی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای ریاست «مؤسسه‌ دایرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامی» را بر عهده داشت. مقالاتی از وی در فصلنامه فقه‌ اهل‌ بیت‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. تأسیس دانشگاه عدالت نیز در ردیف فعالیت‌های علمی و آموزشی او به شمار می‌رود.

 

آثار آیت الله هاشمی شاهرودی

مهم‌ترین کتاب‌های سید محمود هاشمی شاهرودی عبارتند از:

بحوث‌ فی علم‌ الاصول‌(تقریرات‌ درس‌های اصول‌ سید محمد باقر صدر) در ۷ جلد،

کتاب‌ الخمس‌(۲ جلد)،مقالات‌ فقهیه‌،قاعده‌ فراغ‌ و تجاوز،تفسیر آیه‌ «مودت‌ ذی القربی»،بحوث‌ فی الفقه‌ الزراعی،محاضرات‌ فی الثورة‌ الحسینیة‌،تربیة‌ و هدایة‌،کتاب‌ الاجارة‌(۲ جلد)،کتاب الزکاة(۴ جلد)،کتاب المضاربة، قراءات فقهیة معاصرة(۲ جلد)،مناسک حج فارسی وعربی،الصوم؛ مسائل و ردود،الصراط(اجوبه الاستفتاءات)،کتاب الحج،اضواء و آراء(۳ جلد)،رساله توضیح المسائل.

فعالیت سیاسی آیت الله هاشمی شاهرودی

هاشمی شاهرودی در سال‌های تحصیل‌ و تدریس‌ خود در نجف، با تبعیت از الگوی فکری استاد خود سید محمد باقر صدر، به فعالیت سیاسی پرداخت. در پی حملات ماموران صدام‌ به‌ علمای شیعه در سال‌ ۱۹۷۴م، وی به‌ زندان‌ افتاد و شکنجه‌ شد.

پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در گرامیداشت‌ این‌ پیروزی، تظاهراتی را در شهرهای مختلف عراق و به ویژه نجف سامان داد و تحت‌ تعقیب حکومت بعث قرار گرفت‌. او به‌ سفارش‌ سید محمدباقر صدر به‌ ایران رفت تا به نمایندگی از او با امام خمینی در ارتباط باشد.

پس از حضور در ایران و با پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای که‌ در آن‌ زمان‌ مسؤولیت‌ نهضت‌های اسلامی را بر عهده‌ داشت‌، هاشمی شاهرودی با همراهی شماری از علما و فعالان سیاسی، به ویژه سید محمد باقر حکیم، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را تأسیس کرد و مدتی سخنگوی این مجلس بود.

پس از انتصاب به سمت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی شاهرودی سفری به عراق داشت و با بعضی از مقامات سیاسی این کشور دیدار کرد.

 

مسئولیت‌های آیت الله هاشمی شاهرودی

علاوه بر ریاست و سخنگویی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، هاشمی شاهرودی چند مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران داشته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

عضو مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

رئیس و مؤسس مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(علیهم السلام)

عضو و نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری

عضو و نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

عضو فقهای شورای نگهبان

رئیس قوه قضاییه

رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه

عضو و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع زندگی نامه : ویکی شیعه

 

***

ویدیو » حضور مرحوم آیت‌الله شاهرودی در مراسم غبارروبی حرم حضرت معصومه(س)

 ویدیو در دیدستان

ویدیو » زندگینامه آیت الله هاشمی شاهرودی

ویدیو در دیدستان

 

ویدیو: اقامه نماز بر پیکر فقیه عالیقدر آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی

 ویدیو در دیدستان | تماشا ویدیو در پیام رسان گپ

 

***

تصاویری از آیت‌الله هاشمی شاهرودی در کنار رهبر انقلاب

تماشای 20 تصویر دیگر در سایت Khamenei.ir 

***

مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی به امامت رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

رهبر انقلاب اسلامی، صبح چهارشنبه 5 دی 97 در مراسم تشییع رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در مصلای امام خمینی (رحمه‌الله) تهران حضور یافته و بر پیکر این فقیه عالی‌قدر و کارگزار باوفای نظام، نماز اقامه کردند.

تماشای 20 تصویر دیگر در سایت Khamenei.ir 

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» شاهد رویش یک طبقه جوان مومن و جستجوگر در انقلاب هستیم [در شماره ۱۶۴ خط حزب الله بخوانید]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات