یکی از آفت های مهمی که جامعه اسلامی ما را تهدید می کند، تجمل گرایی و رفاه زدگی و گرایش افراطی به ظواهر دنیوی است که غفلت از آراستگی های درونی و معنوی را به دنبال دارد.
قرآن کریم از تجمل گرایی و ناز پروردگی به عنوان اتراف یاد می کند و در آیات مختلف آن را موردنکوهش قرار می دهد.
خداوند متعال نازپروردگی و رفاه زدگی را یکی از عوامل انحطاط جوامع بشری معرفی می کند که هلاکت و نابودی سرزمین و اهل آن را به دنبال خواهد داشت:
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَـهَا تَدْمِیرا؛ و هرگاه بخواهیم مردم سرزمینی را هلاک کنیم، رفاه طلبان و خوش گذرانانشان را وادار به فساد می کنیم و وقتی در آن به فسق و انحراف پرداختند و سزاوار عذاب گردیدند، آن گاه آنجا را زیر و زبر می کنیم و به شدت نابودشان می سازیم.
بنابر آیه فوق، رفاه زدگان در معرض فسق و بی بند و باری قرار دارند که جامعه خود را به انحطاط و زوال خواهد کشاند.
با مروری اجمالی به تاریخ گذشتگان و بررسی عوامل انحطاط آنان این حقیقت قرآنی به خوبی آشکار می گردد که چه بسیار تمدن ها و جوامعی که بر اثر رفاه زدگی و نازپروردگی به گناه و معصیت گرفتار آمدند و بنیاد بقایشان زایل گشت.
;هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان ;ایوان مداین را آئینه عبرت دان
;کسرا و ترنج زر، پرویزوبِهِ زرین ;بر باد شده یکسر، با خاک شده یکسان
….
عیاشان مانع ترقی جامعه هستند
یکی از نکاتی که قرآن کریم به آن پرداخته است، نقش منفی مرفهین بی درد و عیّاشان یک جامعه در روند تکامل و پیشرفت آن است.
از دیرباز اولین قشری که دعوت انبیای الهی را لبیک گفتند مستضعفین و درد کشیدگانی بودند که بار مرفهین و عیاشان اجتماع را بر دوش می کشیدند و اولین گروهی که در برابر پیامبران مقاومت می کردند، نازپروردگان و دنیازدگانی بودند که منافع و موقعیت خود را با هیچ چیزی معاوضه نمی کردند. قرآن کریم درباره آنان فرموده است: «هیچ پیامبر هشدار دهنده ای را در جامعه ای نفرستادیم مگر آنکه اشراف و خوش گذرانان آن جامعه گفتند: ما به آنچه شما مأمورش شده اید، کافریم، و گفتند: ما از جهت اموال و فرزندان، بیشتر و برتریم و عذاب نخواهیم شد».
این دسته از انسان ها هنگامی که وقت شکفتن و گاه رشد جامعه ای فرا می رسد گرفتار ارتجاع و سنت گرایی و گذشته پرستی بی جا می گردند و مانع حرکت تکاملی اجتماع می شوند به تعبیر قرآن کریم: و «بدین گونه در هیچ شهری پیش از تو هشداردهنده ای نفرستادیم مگر آنکه خوش گذرانان آن گفتند: ما پدران خود را بر آئین و راهی یافتیم و از پی ایشان رهسپاریم».
تجمل گریزی ویژگی انقلاب اسلامی
یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی آن بود که مبارزه شدید و بنیان کنی را با پدیده زشت رفاه زدگی و نازپروردگی آغاز کرد و کاخ نشینی که به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده بود را به امری ناپسند، کریه و مورد نفرت همگان مبدّل نمود. امام خمینی رحمه الله که جان و روحش با قرآن عجین بود و از خرمن پاک معصومان خوشه می چید به عنوان سکان دار انقلاب، زندگی ساده و بی آلایش خود را به دور از هرگونه تجمل گرایی و رفاه زدگی، بنیان نهاد و از آغاز دوران طلبگی تا اوج رهبری و عزت جهانی ـ این سادگی را حفظ کرد.
رفاه زدگی عصر ما
پیامبر گرامی اسلام ضمن اخبار غیبی خویش ـ که خبر از آینده و آیندگان می دهد ـ به گرایش افراطی به سمت تجمل گرایی و رفاه زدگی در دوران آخرالزمان اشاره می کنند و عوارض نامطلوب آن را چنین برمی شمارند:
«به زودی پس از من مردمانی می آیند که غذاهای لذیذ و رنگارنگ می خوردند و بر مرکب های مختلف سوار می شوند و همانند زنی که خود را برای همسرش زینت می کند خود را آرایش می کنند و مانند زنان خودآرایی و جلوه گری می نمایند و نحوه زندگی آنان همانند زندگی پادشاهان متکبّر و گردنکش است، آنان منافقان این امت در عصر آخرالزمان هستند… قبله گاهشان زنانشان است و شرافت و شخصیتشان، پول و ثروت.
توجه به وضعیت عمومی جامعه اسلامی در این زمان، نشانگر آن است که تجمل گرایی و رفاه زدگی نسبت به اوایل پیروزی انقلاب رشد چشم گیری داشته است و عده ای از مردم از ارزش های اسلامی و ساده زیستی فاصله گرفته اند. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که 2/75 درصد از پاسخگویان معتقد بودند که مردم در سال 1365 ـ در اوج جنگ تحمیلی ـ ساده زندگی می کردند و در سال 1371 از نظر تجملات رشد فزاینده ای داشته اند.
در تحقیق دیگری که در زمینه توجه به تجملات و تشریفات در جامعه صورت گرفته است، پاسخ دهندگان به این پرسش، بر این نظرند که توجه به تجملات و تشریفات در سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شدت کاهش یافته بود، ولی در مقایسه وضع فعلی با قبل از انقلاب تغییر مثبتی را نمی بینند. این گونه آمارها زنگ خطری برای جامعه اسلامی، محسوب می گردد که لازم است مردم و مسئولین به فکر چاره ای باشند؛ زیرا دولت و ملتی که راه تجمل و رفاه زدگی را پیشه خود سازد به فسق دست می آلاید و آن گاه که فاسق گردند، بنابر قانون خلقت و آیه صریح قرآن کریم نابود می شوند و به هلاکت می رسند.
معرفی پویش معیار
«پویش مردمی معیار» نام گروهی از دانشجویان است که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر موضوع فرهنگ و اقتصاد و اهمیت تقبیح تجمل گرایی به انتشار کاریکاتورهایی در فضای مجازی می پردازند.
…
عضو فعال پویش معیار با بیان ضرورت توجه به مسئله اشرافیگری گفت: تجمل گرایی عامل سقوط جوامع مدینه و کوفه و بویژه تنها ماندن امام حسین(ع)بوده است و ما روی این موضوع کار می کنیم تا جامعه اسلامی مان به سرنوشت آن جوامع دچار نشود.
به گزارش بنیانا ؛ علی حسینی یکی از اعضای فعال پویش مردمی معیار در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: ما یک گروه بسیجی دانشجویی ۱۵ نفره هستیم که در تهران و اصفهان و قم پویش مردمی معیار را به صورت تخصصی در زمینه کاریکاتور راه اندازی کرده ایم.
وی با بیان درخواست از حضور فعال جوانان استان زنجان بویژه شهرستان خدابنده در این پویش مردمی افزود: طی جلساتی که با استاد حوزه علمیه قم در خصوص تجمل گرایی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تجمل گرایی و اشرافی گری یکی از موضوعات مهمی است که باید در آن ورود پیدا کنیم و علت آن تاکیدات رهبر انقلاب بر موضوع فرهنگ و اقتصاد و اهمیت بحث تجمل گرایی در سخنان ایشان است اذا به صرت تخصصی روی این موضوع کار می کنیم.
عضو فعال پویش مردمی معیار ادامه داد: تجمل گرایی عامل سقوط جوامع مدینه و کوفه و بویژه تنها ماندن امام حسین(ع)بوده است و ما این مورد را کار می کنیم تا جامعه اسلامی مان به سرنوشت آن جوامع دچار نشود و علی دوران در میانه میدان تنها نماند.
وی افزود: اگر بچه های بسیجی فعال در حوزه رسانه ای و کار فرهنگی در قالب گروههای چریکی ۱۰ الی ۱۵ نفره،هر کدام به صورت تخصصی به یک مطلب بپردازند می توان تغییذاتی در جامعه ایجاد کرد.
حسینی ادامه داد: ما درصدد هستیم که سنگر تجمل گرایی را حفظ کنیم و امیدوارم کسانی هم پیدا بشوند که در سنگرهای حجاب و ولایت و غیره ما را یاری رسانند و کمک کار ما باشند.
وی افزود: تجمل گرایی و اشرافی گری مهمترین خطری است که در حال حاضر ما را تهدید می کند و قطعا همه جریاناتی که دم از ارتباط با آمریکا می زنند یک موافه دارند و آن هم کم توجهی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر مردم و اشاعه راحت طلبی و اشرافیگری در جامعه است.
[box type=”info” align=”” class=”” width=””]
پویش معیار
ویدیوهای پویش معیار در آپارات http://www.aparat.com/me_yar94
[/box]