دسته‌ها
دانلود فیلم

کمک به اطرافیان ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود. در ادامه مطلب همراه و مخاطب بنیانا باشید

در ادامه بخش بیست و سوم آیه‌های زندگی که شرح آیات 4 تا 7 سوره مبارکه ماعون با موضوع « کمک به اطرافیان » است را می‌خوانید:

ایه های زندگی کمک به دیگران

تا حالا شده همسایه شما در خانه شما را بزند و از شما نردبان بخواهد؟ تا حالا شده همسایه شما در خانه تان را بزند و بگویید برای من مهمان آمده برای خرید میوه مقداری پول دستی به من بده؟ اصلا نوع رابطه ما با همسایه‌مان به گونه‌ای است که اگر به چنین ضرورتی برخورد به ما رو بزند؟

ما یک وظیفه انسانی داریم که در قبال چنین موضوعاتی به اطرافیان و همسایگان خود کمک کنیم و دستشان را بگیریم. ببینیم اگر این کار را نکنیم چه اتفاقی برای ما می‌افتد و چه بلایی سرمان می‌آید؟

قرآن کریم در سوره مائده فرمود”فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ (4) الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (5) الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ (6) وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ (7)

پس واى بر نمازگزارانى (4) که از نمازشان غافلند، (5) آنان که ریا مى‌کنند، (6) و از [دادن‌] زکات [و وسایل و مایحتاج خانه‌] خوددارى مى‌ورزند. (7)

از منظر قرآن دو دسته مصلین داریم .دسته اول نمازگزارانی هستند که مورد رحمت خدا واقع می‌شوند و نماز آنها مقبول است و خدا با نظر رحمت و لطف به آنها نگاه می‌کند. اما دسته دوم نماز گزارانی هستند که خداوند را در قیامت در حالی ملاقات می‌کنند که غضبناک است.

در دنیا خداوند نظر غضب بر آن افراد دارد. مگر این افراد چه کاری کردند که غضب خدا شامل حال آنها می‌شود؟ دلایل زیادی ذکر شده است. فرمود اینها از ماعون(نیازهای ضروری زندگی) منع می‌کنند. امور ضروری این چنینی را ماعون می‌گویند. اگر کسی در این امور منع کند غضب خدا شامل حال او در دنیا و آخرت می‌شود.

این آیه دو دسته افراد را منع می‌کند. اول این که شخصی به او مراجعه می‌کند و لکن روی او را زمین می‌اندازد که این کار زشتی است. اما دسته دیگر که خیلی بدتر است کسانی هستند که در میان خویشاوندان و دوستان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کسی به او مراجعه نمی‌کند و این خیلی بد است. لکن اگر مصداق یمنعون الماعون نباشیم از آن دسته که فرمود فویل للمصلین، نیستیم و نمازمان مقبول افتاده است.

بنابراین یکی از شرایط قبولی نماز و روزه و عبادات کمک کردن به اطرافیان و همسایگان در امور ضروری زندگی است

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

امکان شرعی خواستگاری برای دختران ؛برداشت از یک آیه قرآن+فیلم

کمک به اطرافیان ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو از آپارات | دریافت ویدئو از تسنیم ( کیفیت عالی)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات