دسته‌ها
اخبار

هر روز پیشرفت ؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ساخت 5 نیروگاه هسته‌ای جدید خبر داد + چند قدم بیشتر

معاون رئیس‌‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین سامانه پرتودهی شتاب‌دهنده الکترونیکی CELV-8 که در مجتمع پرتودهی نوین قزوین برگزار شد، از جانمایی و آغاز عملیات احداث نیروگاه برق هسته‌ای در ۵ منطقه ساحلی کشور خبر داد. در ادامه گزارش همراه رسانه بنیانا باشید

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر به قزوین ضمن رونمایی از دستاورد جدید هسته‌ای خبر از آغاز پروژه‌های این سازمان برای تامین 20 هزار مگاوات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب خبر داد.

سامانه پرتودهی شتاب‌دهنده الکترونیکی CELV-8 در قزوین رونمایی شد
روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ و با حضور محمد اسلامی و مسئولان ارشد صنعت هسته‌ای از سامانه شتاب‌دهنده‌ الکترون از نوع «CELV-8» با هدف بهبود کیفیت، افزایش کارایی و طول عمر و ایجاد زمینه صادرات محصولات گوناگون در مرکز پرتودهی صنعتی قزوین رونمایی و بهره‌برداری شد.

دستگاه شتاب‌دهنده الکترون توان بالا «CELV-8» با انرژی 5/2 مگا الکترون‌ولت و جریان نامی ۴۰ میلی آمپر با هدف بهبود کیفیت، افزایش کارایی و طول عمر و ایجاد زمینه صادرات محصولات پلیمری به‌ عنوان نخستین سامانه صنعتی پرتودهی در دولت سیزدهم و در مرکز پرتودهی قزوین رونمایی و بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، لازم به ذکر است نخستین دستگاه شتابدهنده الکترون توان بالا «CELV-8» با تلاش متخصصان شرکت توسعه کاربرد پرتوها در مرکز پرتودهی قزوین طراحی و ساخته شده است.

اسلامی از هدف‌گذاری تولید ۲۰ هزار مگاواتی تولید برق هسته‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری است خبر داد و تصریح کرد: شرکت‌ها و مکان‌ها تعیین شده و شرکت‌ها آغاز به کار کرده‌اند و زمین‌ها را هم در اختیار گرفته‌ایم و در برخی از سایت‌ها عملیات اجرائی شروع شده است.

وی توضیح داد: با توجه به الگوهای مالی تعریف شده و تمهیدات در نظر گرفته شده، هدف سهم ۲۰ هزار مگاوات از صنعت برق هسته‌ای کشور را پیگیری می‌کنیم چرا که برق هسته‌ای امروز به اولویت فوری خیلی از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده و شاهد رقابت بزرگی در این راستا هستیم.

رئیس سازمان انرژی کشور با اشاره به جانمایی و آغاز عملیات برق هسته‌ای در ۵ منطقه ساحلی کشور افزود: پروژه‌های واحد ۲ و ۳ بوشهر از سرعت بالایی برخوردار می‌باشند و در حال پیشرفت هستند و نیروگاه شماره یک هم زیر بار برق پایدار و پاک قرار دارد و به مردم ارائه می‌شود.

اسلامی ادامه داد: از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استان قزوین استفاده می‌کنیم که تعدادی از افراد در مرحله فرآیند آزمون و مصاحبه قرار دارند و مشغول به کار می‌شوند که در همه رشته‌ها و پژوهش‌ها نیاز به کار پرتو است و می‌توان از این ظرفیت در امور پژوهشی استفاده کرد.

وی به بازطراحی و بازپالایی سامانه قبلی نصب شده در قزوین و آماده‌سازی آن و قرار گرفتن در مدار اشاره کرد و گفت: در سامانه جدیدی که احداث شده راه‌اندازی لابراتوار و تجهیز آزمایشگاه‌های علمی و نیروهای علمی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص پروژه چشمه نور قزوین (شتابگر ملی ایران) خاطرنشان کرد: یک تفاهمی وجود داشته که پس از اخذ مجوزهای قانونی آن با پیگیری استاندار قزوین و تخصیص منابع مالی از سوی دولت، سازمان انرژی اتمی هم از نظر علمی و پژوهشی به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کمک خواهد کرد.

نامه اسلامی به گروسی درباره تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی

خبر دیگر اینکه، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونستی در غزه، خواهان واکنش رافائل گروسی نسبت به اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات رژیم جعلی اسرائیل در استفاده از بمب اتمی به عنوان گزینه‌ای برای حمله به مردم مظلوم فلسطین و همچنین انعکاس پیامد‌های آن به شورای امنیت سازمان ملل شد.

در این نامه عنوان شده است: جناب آقای رافائل ماریانو گروسی مدیرکل محترم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عالیجناب، همان‌گونه که مستحضرید آمیچای الیاهو، وزیر میراث کابینه بنیامین نتانیاهو اخیراً طی سخنانی در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که استفاده از بمب اتمی علیه غزه از جمله گزینه‌های اسرائیل می‌تواند باشد و اظهار داشت: «اسرائیل کمک‌های بشردوستانه را به نازی‌ها منتقل نخواهد کرد و چیزی به نام غیرنظامیان در غزه وجود ندارد.»

اسلامی می‌افزاید: چنین تهدیداتی را پیش‌تر نیز از جانب موشه فیگلین، عضو سابق کنست در پلتفرم شبکه ایکس شاهد بودیم که حمله به نوار غزه با سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شده بود.

در ۱۱ اکتبر سال جاری نیز تالی گوتلیف، عضو کنست از ارتش این رژیم تقاضا کرد تا از سلاح هسته‌ای در غزه استفاده نمایند.

لازم به ذکر است مقامات رژیم صهیونیستی نظیر همین تهدیدات را در گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران نیز به کار برده بودند.

در جلسه ۲۲ سپتامبر مجمع عمومی سال جاری سازمان ملل نیز بنیامین نتانیاهو طی سخنانی که به‌طور زنده در سراسر جهان پخش می‌شد گفت: «ایران باید با تهدید هسته‌ای معتبر مواجه شود.»

در ادامه این نامه همچنین اظهار شده است: نیاز به گفتن نیست که رژیم اسرائیل، عضو هیچ یک از معاهدات حاکم بر خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به‌ویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نیست.

  • این رژیم مانع دستیابی به هدف خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شده است. به علاوه، مؤسسات هسته‌ای خود را ذیل رژیم پادمانی آژانس قرار نداده و برنامه پنهانی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای دارد. بدین ترتیب اسرائیل با نادیده گرفتن اصول شناخته شده بین‌المللی، اثربخشی و کارایی NPT و رژیم پادمانی آژانس را مستقیماً تضعیف می‌کند.

اسلامی تصریح کرد: سخنان اخیر و اعتراف وزیر رژیم اسرائیل، بار دیگر به‌طور علنی داشتن سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم را آشکار کرد و مهم‌تر از آن با تهدید مردم مظلوم و بی‌پناه غزه، ساده‌ترین اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به چالش کشید.

همان‌گونه که بسیاری از ملت‌ها و کشور‌ها این اعمال وحشیانه را محکوم کرده‌اند، انتظار می‌رود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر اساس وظایف ذاتی و اساسنامه خود با محکوم کردن این اظهارات مغایر با اصول و مقررات بین‌المللی، پیامد‌های خطرات ناشی از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم جعلی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد منعکس کند.

برگرفته از روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس – ۲۰ آبان ۱۴۰۲

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات