دسته‌ها
اخبار

راویان نسل کشی غزه در خاک و خون ؛ قطع صدای خبرنگاران در غزه به دست اسرائیلی های بی حجاب

در غزه شاهد کشتار خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها هستیم و این در حالی است که اجازه حضور خبرنگاران آزاد و مستقل از سایر کشورها داده نشده است لذا صداهای محدود خبرنگاران در غزه در حال قطع شدن است.

اطلاع رسانی آزاد و حق خبرنگاری را فراموش کنید تا زنده بمانید؛ چشمانتان را بر حقیقت ببندید تا بتوانید چند صباح دیگر نفس بکشید و زیر آوار نمانده، مجروح و کشته نشوید. این رویکرد عریان و واقعی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

می‌توان گفت علی رغم همه سانسورها و محدودیت‌ها خبرنگاران آزاد و آزادیخواه به افشای جنایات اشغالگران پرداختند و روایات یک طرفه و دروغین رسانه‌های بزرگ در جنگ غزه را به چالش کشیدند، به گونه‌ای که صهیونیست‌ها رسماً خبرنگاران را تهدید کردند که امنیت آنها را تضمین نمی‌کنند و باید غزه را ترک کنند!

منابع خبری اعلام کردند که از زمان آغاز حملات اسرائیل علیه غزه تا کنون ۴۶ خبرنگار در این منطقه کشته شده اند. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرد که جنگ اسرائیل علیه غزه خونین‌ترین جنگ برای خبرنگاران در طول بیش از ۳۰ سال گذشته است.

صهیونیست‌ها عامدانه خبرنگاران و دفاتر رسانه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند؛ ده‌ها خبرنگار، ۵۰ دفتر رسانه‌ای و ۲۰ اقامتگاه مربوط به خبرنگاران مورد تهاجم قرار گرفته است؛ نه تنها خبرنگاران بلکه خانواده‌های آنان نیز از سوی صهیونیست‌ها تهدید شده و مورد کشتار قرار گرفتند.

این در حالی است که جنگ غزه، نقاب از چهره متظاهر کشورها و رسانه‌های غربی برداشته است. این جنگ مجموعه‌ای از جنایت‌های مختلفی را که در طول تاریخ می‌توان آن را جست‌وجو کرد را یکجا در طول چند هفته به رخ جهانیان کشید.

مفاهیمی مانند محافظت از غیر نظامی‌ها، زنان، کودکان، سالخورده‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، رعایت حقوق بشر، حقوق انسان‌ها و حتی رعایت حقوق حیوانات واژه‌هایی است که توسط غربی‌ها و رسانه‌های آنها برای رسیدن به اهدافی استعماری مطرح شده است؛ واژه‌ها و حقوقی که اگر در هر یک از کشورهای دیگر حتی محدود و کوتاه مدت کمرنگ شود، آنها را به چالش کشیده و زیر سوال می‌برند.

در غزه شاهد کشتار وحشیانه خبرنگاران و سرکوب اطلاع رسانی آزاد توسط صهیونیست‌ها هستیم.

میخ سانسور رژیم غاصب بر تابوت اطلاع رسانی آزاد چنان کوبیده شده، که موجب گشته که حق دانستن، آزادی بیان و حقوق بشر در رسانه‌های غربی دوباره دچار آلزایمر مزمن شده و آنان فراموش کنند که مخترعان این مفاهیم در جهان معاصر خودشان بودند.

در نگاه دوگانه غربی‌ها حقوق بشر و آزادی بیان و حق دانستن فقط تا زمانی معنی دارد که منافع سرمایه داری آنها به خطر نیفتد.

در این صورت است که آنها برای تسلط بر سایر ملت‌ها و کشورها صداهای بلند آزادی خواهی را در رسانه‌های خود بلند کرده و گوش همه جهان را کر می‌کنند، اما شاهدیم در ماجرای غزه مظلومیت به اوج خود رسیده است و رسانه‌های کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر جز سانسور و سکوت کار دیگری انجام نمی‌دهند.

قطع اینترنت و شهادت خبرنگاران در غزه و نیز کنترل و سانسور شدید اخبار از جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین همه بخشی از تلاش غربی‌ها به رهبری صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایات هولناکی است که در فلسطین اشغالی انجام می‌دهند.

تیغ سانسور بر اخبار جنایات اسرائیل در غزه حتی صدای سازمان ملل را هم درآورده است تاجائیکه مدیر دفتر سابق کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است: «دلیلی برای سانسور جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت وجود ندارد.»

این در حالیست که امپراتوری رسانه‌ای صهیونیست‌ها که بر جهان مسلط است از تهییج و تحریک افکار عمومی حتی در میان ملت‌های غربی برای انجام یک تظاهرات به سود اسرائیل عاجز بوده است و در مقابل در بیش از ۱۲۰ کشور شاهد حضور خیابانی ملت‌ها با اقوام و ادیان مختلف هستیم که بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه و پایان جنگ تاکید دارند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که شبکه‌های غربی از جمله شبکه‌های فارسی زبان معاند که سال گذشته و در جریان ناآرامی‌های داخلی کشورمان هرگونه کاهش سرعت اینترنت و یا برخی مشکلات را در رأس اخبار خود قرار می‌دادند، اکنون کجا هستند؟

چه شده است که حتی این شبکه‌ها به خبرنگاران خود رحم نمی‌کنند و آنهایی که گوشه‌ای از درد و رنج مردم غزه را در فضای مجازی به تصویر کشیده‌اند را حتی از کار بیکار کردند تا مشخص شود آزادی بیان و حقوق بشر فقط دستاویزی است برای رسیدن قدرت‌ها به منافع نامشروع خود.

متأسفانه امپراطوری رسانه‌ای دنیا تحت سلطه صهیونیست‌ها است

اکبر نصراللهی مدرس و کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار خبرنگاران و سانسور خبری در غزه گفت: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد دارای همه ارزش‌های خبری به خصوص ارزش خبری اعجاب، استثنا و برخورد در بی‌سابقه‌ترین حد خود است.

وی افزود: در طول تاریخ این همه جنایت و قانون‌ شکنی و نقض قوانین بین‌المللی و این همه دروغ و ظلم را نمی‌توان یکجا مشاهده کرد.

نصراللهی اظهار داشت: آنان در سال قبل و در جریان اعتراضات داخلی کشورمان با ادعای نقض حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان از سوی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و عوامل آن مطرح شد و شعار آن را اعلام می‌کردند اما شاهدیم که حجم بی‌سابقه‌ای از جنایت در حق زنان کودکان افراد مسن، سازمان‌های بین‌المللی، نیروهای امدادی و خبرنگاران در جنگ غزه در حال انجام است.

سال‌ها طول می‌کشد تا حجم واقعی جنایات صهیونیست‌ها در غزه جهانی شود

این کارشناس ارتباطات و رسانه بیان داشت: در این شرایطی است که خبرنگاران فلسطینی اخبار جنایات صهیونیست‌ها در غزه را به جهان مخابره می‌کردند ولی متأسفانه ده‌ها نفر از آنها شهید شدند لذا اگر امکان حضور خبرنگاران مستقل در آنجا باشد آنچه که اتفاق می‌افتد سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانند آن را گزارش کرده و مستند کنند تا ما بتوانیم حجم آن جنایت را مطلع و متوجه شویم.

وی افزود: آنچه که مردم از ریختن خون شهدای خبرنگار متوجه شدند، این است که اسرائیل در حال انجام جنایت است و نیروهای امدادی را می‌کشد و خانه‌های مردم را خراب کرده و به بیمارستانها آمبولانس‌ها حمله می‌کند.

نصراللهی تاکید کرد: هدف صهیونیست‌ها نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیلی است و برای رسیدن به آن راهبرد کشتار مردم و حمله به مراکز درمانی و امدادی و خبرنگاران و جمله به کودکان و زنان صورت می‌دهند. در عین حال که همه این کارها در سانسور شدید خبری در حال انجام است و این بدترین راهبرد و روش برای رسیدن به هدف‌هایی است که تعریف کرده‌اند.

وی ادامه داد: هر کدام از این روش‌ها را هر یک از کشورهای جهان در پیش می‌گرفت تمام آن کسانی که ادعای حقوق بشر آزادی و دموکراسی را مطرح می‌کردند تحمل نکرده و قطعاً علیه آن کشور اقدام نظامی و حتی بین‌المللی می‌کردند اما همان‌هایی که از حقوق بشر و آزادی بیان و حق مردم برای دانستن و حتی رعایت حقوق حیوانات دم می‌زنند امروز در جنگ غزه سکوت کردند.

زیر پا گذاشتن حق اطلاع رسانی در غزه توسط غربی‌ها

این کارشناس ارتباطات و رسانه تاکید کرد: در غزه سانسور و نقض عریان حقوق انسان‌ها و نقض جریان آزاد اطلاعات در حال رخ دادن است. نکته قابل تأمل این است که مفاهیمی مانند حق اطلاع رسانی، دانستن و جریان آزاد اطلاعات را خود کشورهای غربی مطرح کردند و مدعی آن هستند.

اما از ۷ اکتبر به این طرف حدود ۴۰ تا ۵۰ خبرنگار با لباس خبرنگاری و مشخصات فعالیت یک رسانه در یک منطقه باریک و در یک جنگ نظامی کشته شدند.

وی ادامه داد: این در حالیست که همه خبرنگاران شهید شده فلسطینی هستند و همچنان اجازه حضور خبرنگاران آزاد و مستقل و بی‌طرف از سایر کشورها به غزه داده نشده است لذا صداهای ضعیف و محدود خبرنگاران در غزه در حال قطع شدن است و این حجم از نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در یک زمان محدود توسط رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است.

نصراللهی گفت: متأسفانه امپراطوری رسانه دنیا در اختیار صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است اما نکته قابل تأمل آن است که اسرائیل با همه توان رسانه‌ای خود نتوانسته است مردم را از نقاط مختلف جهان به نفع خود بسیج کند تا در حمایت از این رژیم تظاهرات کنند اما شاهدیم که از ملیت‌ها قومیت‌ها و ادیان مختلف مردم به سود مردم غزه در فلسطین در حال تظاهرات هستند.

اعمال استانداردهای دوگانه غرب در سانسور خبری جنگ غزه

امیر هوشنگ قلندری مدرس و کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص سانسور خبری رسانه‌های غربی در جنگ غزه گفت: در دنیای امروز کشورهای غربی از قدرت نرم بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: غربی‌ها با استفاده از فناوری‌های روز در حوزه رسانه از قدرت رسانه‌ای زیادی برخوردار هستند با توجه به این ابزارهای قدرتی که دارند تلاششان این است که وارد جنگ نظامی و قهری نشوند و آن را در آخرین مرحله قرار می‌دهند. آنان از ابزار قدرت نرم از جمله دیپلماسی و رسانه که از اختراعات خود غربی‌ها است، بهره بسیار می‌برند.

این کارشناسی حوزه ارتباطات و رسانه تاکید کرد: در غرب رسانه‌ها تا حدودی به ظاهر آزاد هستند و این آزادی نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر است اما باید توجه داشت آزادی رسانه‌ها در کشورهای غربی تابع قدرت و در حیطه منافع قدرت است لذا رسانه‌ها در غرب همسو با منافع قدرت گام بر می‌دارند.

قلندری اذعان داشت: در جنگ اسرائیل با فلسطین نیز این گونه است و آنها سعی می‌کنند با رسانه‌های قدرتمندی که دارای سطح گستردگی انتشار بالایی هستند به نوعی فضای رسانه‌ای را به نفع اسرائیل جلوه دهند و افکار عمومی جهان را به سود رژیم صهیونیستی جهت دهی کنند. و در نتیجه افکار عمومی را در همگن‌سازی آنها به سود اسرائیل جهت دهی کنند.

رانت قدرتمند صهیونیست‌ها رسانه‌ها را با خود همراه می‌کند

وی گفت: در غرب رسانه‌ها به صورت قهری مورد برخورد و بازخواست قرار نمی‌گیرند اما ریسمان‌های پنهانی وجود دارد تا آنها را با منافع قدرت دولت‌ها همسو کند و چون رانت صهیونیست‌ها در کشورهای غربی رانت بسیار قوی و مورد توجهی است لذا همانطور که دولت‌های غربی را با خود همسو می‌کند رسانه‌ها را هم با خود همراه می‌نماید.

این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه بیان داشت: آنها حمله طوفان الاقصی را به عنوان بهانه‌ای برای اثرگذاری روی افکار عمومی در نظر گرفته‌اند و در مقابل شدیدترین حملات را به غزه انجام می‌دهند.

آنچه که مهم است این است که مردم مظلوم غزه با حدود ۲ میلیون نفر در این باریکه بدون سرپناه و نیازهای اولیه زیر شدیدترین بمباران‌ها قرار دارند و کشته می‌دهند و در حالی‌که رسانه‌ها می‌توانستند این رنج را منتشر و منعکس کنند تا آتش بس برقرار شود

اما متأسفانه می‌توان گفت که در ماجرای غزه خشونت غرب عریان شده است و حتی برخی از خبرنگاران شبکه‌های مهم جهانی را تعلیق کرده‌اند چرا که آنها به نوعی از مردم غزه حمایت کردند.

قلندری ادامه داد: هرگونه پوشش خبری از بمباران مردم غزه و کشته‌ها به ضرر اسرائیل است و افکار عمومی علیه رژِیم صهیونیستی بسیج شده است، به همین دلیل برای عدم انعکاس صحنه‌های جنگ در غزه شاهد هستیم که آن را سانسور می‌کنند و اجازه انتشار آن را به نزد جهانیان نمی‌دهند.

وی افزود: قطع شدن اینترنت و سانسورهای شدید خبری صهیونیست‌ها استانداردی دوگانه است که آنها نسبت به مردم غزه روا داشته‌اند در حالی که در کشور خود ما اگر کمی سرعت اینترنت کاهش یابد سر و صدای فراوانی را در رسانه‌های خود آغاز می‌کنند.

منبع : خبرگزاری مهر ؛ نویسنده : رامین عبدالله شاهی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات