دسته‌ها
اخبار

چهل شیطان صفت از اتباع خارجی دخیل در شورش فواحش بازداشت شده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: 40 نفر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و بعضاً در کف خیابان هم حضور داشتند، دستگیر شدند و مطابق قوانین داخلی کشور با آنها برخورد خواهد شد. این خبر را خبرگزاری میزان منتشر کرده. مشروح خبر را در ادامه بخوانید. همراه بنیانا باشید

به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با جمعی از خبرنگاران اظهارداشت: آحاد جامعه حتی افرادی که برخی گلایه‌ها و اعتراضاتی را نسبت به مسئولان نظام دارند از نظام انتظار برخورد با تروریست‌ها را دارند.

ستایشی افزود: تروریست‌های مخل امنیت و قاتلان مردم در کف خیابان همان تروریست‌های اقتصادی هستند که مانع فعالیت اقتصادی سالم ملت ایران هستند. همان تروریست‌های رسانه‌های معاند هستند که دستور انحرافات افکار عمومی را صادر می‌کنند.

وی بیان داشت: عَلَم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضائیه است. بر اساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند. قوه قضائیه از خون شهدا نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون شهدا پایمال شود.

دستگیری ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور در آبان ماه
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال درخصوص بازداشت تعدادی از سرشاخه‌های اخلال در بازار ارز و طلا گفت:

همکاران در حوزه ضابطان عام و خاص (سربازان گمنام امام زمان (عج)) خدمات، اقدامات و برنامه‌های موثری را داشته‌اند و با هدایت و مدیریت تشکیلات قضایی، در حوزه مجتمع قضایی اقتصادی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در آبان ماه ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز دستگیر و تفهیم اتهام شده‌اند

همچنین قرار تامین قانونی مناسب و متناسب با جرم برای این افراد صادر شده است.

از این ۲۱ نفر که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شده‌اند ۸ نفر به لحاظ اینکه جرمی منتسب به آنها نبوده بلاقید آزاد شده‌اند ولی ۱۳ نفر دیگر در این مقطع زمانی مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند که با صدور قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.

دستگیری ۱۴ نفر در رابطه با ارز فردایی

ستایشی بیان داشت: در رابطه با ارز فردایی در ماه جاری ۱۴ نفر دستگیر شده‌اند و در شعبه ۱۰ بازپرسی مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تفهیم اتهام صورت گرفته و قرار تعمیم متناسب با جرم مرتکبه برای این افراد صادر شده است همچنین یک نفر با صدور قرار وثیقه و ۱۰ نفر دیگر با صدور قرار کفالت و بعد هم با صدور قرار قبولی کفالت و قرار قبولی وثیقه و سه نفر دیگر نیز با صدور قرار التزام آزاد هستند.

پرونده‌ها در تحقیقات قرار دارد و با جدیت از ناحیه بازپرس مربوطه مورد پیگیری و اعمال نظر واقع می‌شود که به زودی در مرحله دادسرا تعیین تکلیف خواهند شد.
در تهران تاکنون برای ۱۱۱۸ اغتشاشگر کیفرخواست صادر شده است

وی افزود: در رابطه با اغتشاشات اخیر طبق آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور تاکنون دو هزار و ۴۳۲ نفر رای بدوی گرفته‌اند.

آخرین وضعیت پرونده الهام افکاری

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده الهام افکاری نیز گفت: خانم افکاری بر اساس گزارش‌های واصله، از نام برادر مرحوم خود استفاده کرده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنها در برخی تجمعات داشته است و علاوه‌بر اینها قصد خروج از کشور را داشته که حکم جلب او پس از تشریفات صادر شده است و هنگام خروج از کشور دستگیر شده است.

اتهام خانم افکاری، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، از طریق همراهی با فراخوان معاندین نظام است که به او تفهیم اتهام شده است که به تناسب این جرم و بر اساس تفهیمی که صورت گرفته است، قرار تامین بازداشت موقت برای او صادر و او در بازداشت است.

خانم افکاری ارتباط گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج داشته است و ادله آن هم وجود دارد.

او در ارتباط با شبکه تروریستی اینترنشنال اقدام به انتشار اخبار کذب و جعلی کرده و در اغتشاشات اخیر و خصوصا اغتشاشاتی که در استان فارس بوده نقش‌آفرینی فعال داشته است؛ در همین اقداماتی که از ناحیه افراد صورت گرفته و داعش جرات کرده در آن مکان مقدس مردم را داغدار کند.

حضور اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر

ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه برخورد قوه قضائیه با عناصر خارجی دستگیر شده در اغتشاشات اخیر و اینکه چند نفر از عناصر اطلاعاتی کشور فرانسه در اغتشاشات اخیر دستگیر شده‎اند، اظهارداشت: دو نفر جاسوس فرانسوی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی دستگیر شدند و در حال حاضر بازداشت هستند و پرونده آنها در مرحله تصمیم نهایی است که پس از تصمیم گیری نهایی، درباره آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی درباره دیگر اتباع خارجی دستگیر شده در اغتشاشات اخیر نیز، گفت: ۴۰ نفر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و بعضا در کف خیابان هم حضور داشتند، دستگیر شدند که تحقیقات درباره پرونده آنها در دست انجام است و مطابق قوانین داخلی کشور با آنها برخورد خواهد شد.

مقابله با شایعه ‌سازی و دروغ پردازی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اتمام حجت و واکنش دستگاه قضایی به منظور جلوگیری از دروغ پراکنی افراد معروف و سلبریتی‌ها نسبت به موضع‌گیری بی‌پروا و بی‌شرمانه‌ای که درخصوص کودک کشته شده ایذه داشتند، گفت: نگاه دستگاه قضایی این نیست تا با افرادی که واجد احترام و شرایطی در جامعه هستند زمانی که مورد انتقادی واقع شدند برخوردی کند که متأثر شوند.

ستایشی افزود: همه در مقابل قانون یکسان هستند این شعار نیست و عمل است. تعامل، توجه، رفعت، کمک، نصیحت، تذکر، ارشاد نیز میزانی دارد و مردم نمی‌پذیرند و از دستگاه قضا مطالبه می‌کنند که چرا برخورد نمی‌شود.

بر اساس همین مطالبات و پیگیری‌ها احضار‌هایی مطابق موازین قانونی به عمل آمد و توجه‌هایی داده شده که این عمل ادامه پیدا کرد حتی کسانی نیز برای پاره‌ای از توضیحات احضار شدند ولی حضور پیدا نکردند که مطابق مقررات دستور جلب این اشخاص صادر شد.

وی اظهارداشت: نکته درخور توجه این است که بعضی از این افراد شاخص به اصطلاح شاخص حرفهایی را می‌زنند که جامعه را ملتهب می‌کند و روان مردم را در این شرایط خاص به هم می‌زند و موجب می‌شوند که جوانان این مملکت و عده‌ای از افراد به سمت خیابان بیایند و مرتکب اتحاد و پشتوانه شوند.

قطعاً کسانی که سخن بیهوده و غیر مستند بگویند و حرفی بزنند که کلام کذب باشد و مدارکی برای ارائه اثبات اطلاعاتشان ارائه نکند قطعاً دستگاه قضایی با این اشخاص برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه بر اساس این وظیفه که فضای امنیت روانی مردم را مهیا می‌کند حساسیت به خرج داده است و با جدیت با کسانی که مبادرت به شایعه ‌سازی، انحراف افکار عمومی، تهمت و دروغ‌سازی می‌کنند جلوگیری می‌کند.

ستایشی گفت: از ابتدا اعلام کرده بودیم که فضای افکار عمومی فضای اظهار نظر غیر مستند و غیر واقع یا فضایی برای ایجاد التهاب‌، تنش و تشنج نیست همگان برای اظهار نظر آزاد هستند و مطابق قانون اساسی آزادی بیان وجود دارد اما نه خبر و کلام کذبی که التهاب ایجاد می‌کند این اخبار جوازی ندارد و در راستای تجلی آزادی نیست.

هنجار شکنی‌ها حسب مورد قابل تعقیب و بررسی است در حال حاضر نیز در دادسرای مربوطه ارجاع صورت گرفته و اقدامات لازم نیز در این جهت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها و تحقیقاتی که صورت گرفته و طبق یافته‌های متعدد و سرنخ‌های گوناگونی که حادثه‌های تلخ و مصیبت بار به وجود آورده است متاسفانه نشات گرفته از همین شرایط است و به گونه‌ای برخورد خواهیم کرد که این اقدامات عبرت آموز باشد.مطمئن باشید تمام شواهد، یافته‌ها، اعترافات متهمین، اظهارات شهود و مطلعین مطمح نظر قرار خواهد گرفت با توجه به این موارد تصمیمات لازم و قاطع در مورد این موضوع را اتخاذ خواهیم کرد.

در حمله تروریستی ایذه ۵۷ نفر دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره حادثه تروریستی ایذه گفت: یک‌سری یافته‌ها و سرنخ‌ها از حادثه تلخ ایذه داریم که از طریق ضابطین عام و خاص حسب مورد به قوه قضائیه رسیده است و تماما این اخبار و اطلاعات را جمع‌آوری و بررسی می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی درست و دقیق دست یابیم تا دریابیم ابعاد و ضوابط این حمله تروریستی چگونه بوده است.

ستایشی بیان داشت: تخریب عمدی دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها در شب قبل جنایت با هدف اصلی اغتشاش بوده تا شناسایی نشوند و کشته ‌سازی موجب می‌شود که نیت شوم آنها نشان داده شود.

وی افزود: سرنخ‌هایی به دست آمده که به محض وصول نتیجه قطعی نکات لازم را عرض می‌کنیم و در این زمینه تعدادی نیز بازداشت شده‌اند کار‌های علمی و فنی از باب کشف جرم و روشن شدن ابعاد و زوایای قضیه توسط مرجع قضایی در موقعیت وقوع جرم انجام شده است و دلالت بر این دارد که فتنه اصلی این حادثه، در حوزه اراذل و اوباش بوده همچنین کسانی که مبادرت در ناامنی این قضیه کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه ‌گفت: در حمله تروریستی ایذه ۵۷ نفر دستگیر شدند و از این تعداد ۴۹ نفر بازداشتند و ۳ نفر با قرار وثیقه و ۵ نفر با قرارکفالت آزاد شده‌اند.

ستایشی بیان داشت: جمعی از هموطنان شهید شدند عده‌ای این شهادت‌ها و مسائل پیش آمده را شکل دیگری مطرح کردند و متاسفانه برخی نیز از بعضی ظرفیت‌ها نیز استفاده کردند ولی مسئله ایذه مترتب اراذل و اوباش و اغتشاش‌گران بوده و پیگیری‌های مجدانه در جهت موضوع صورت می‌گیرد.

وی گفت: اخبار مربوطه را از مراجع ذی صلاح دریافت کنید و به جدیت از نشر اخبار لغزنده و بی‌اعتبار و غیر مستند جلوگیری کنید زیرا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

منبع :‌ روزنامه کیهان

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات