دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

بدبختی آمریکا در برابر چین به روایت روزنامه نیویورک پست [بایدن جای آسیا روی نقشه را بلد است؟]

روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های چین در منطقه هند- اقیانوس آرام برای تسلط بر این منطقه، نوشت که واشنگتن در مقابل پکن ناتوان است.

رقابت چین و آمریکا در حوزه اقیانوس آرام شدت گرفته است چین روز جمعه ناو هواپیمابر پیشرفته‌ای را که در داخل این کشور طراحی و تولید شده است، به آب‌انداخت. رویدادی که یک نقطه عطف نظامی مهم محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی سومین ناو هواپیمابر چین با نام «فوجیان» به دو ناو هواپیمابر دیگر که قبلاً وارد خدمت شده‌اند، می‌پیوندد که در اواخر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شدند. از سوی دیگر تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر موضوع تایوان نیز شدت گرفته است چینی‌ها به صراحت تهدید کرده‌اند که هر لحظه برای دفاع از هویت چین واحد دست به ماشه هستند.

رونامه آمریکایی نیویورک پست نیز در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های چین در منطقه‌ایندیو- پاسیفیک اعلام کرد که واشنگتن در مقابل پکن ناتوان است. به گزارش ایرنا، این روزنامه روز شنبه در تفسیر فعالیت‌های چین با این ادعا آغاز کرد که هدف سیاست خارجی حزب کمونیست چین نه تنها تسلط بر آب‌های هند- اقیانوس آرام برای تسخیر تایوان بلکه تغییر اقیانوس هند به دریاچه پکن است.

نیویورک پست با اشاره به اینکه جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا «فاقد استراتژی» در آسیا است به صورت کنایه‌آمیز نوشت که بایدن حتی این روزها نمی‌تواند آسیا را بر روی نقشه پیدا کند و چین به راحتی می‌تواند به اهداف خود دست یابد.

این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است که از اواسط دهه ۱۹۹۰، پکن به آرامی اما به طور پیوسته تلاش کرده تا بر آب‌های اطراف تایوان، جنوب و حتی دریاهای چین شرقی تسلط یابد.

نیویورک پست درباره قدرت دریایی روزافزون چین نیز نوشت: چین در حال تقویت قدرت نظامی برای اعمال نفوذ در این مناطق است و به طور خاص، سومین ناو هواپیمابر آن شروع به کار کرده که دست کم دو تا سه ناو دیگر در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. نیروی دریایی چین اکنون بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان است و از آمریکا پیشی می‌گیرد.

نیویورک پست همچنین در مورد پیشینه اقدامات آمریکا در تقابل با چین افزود: «یک دهه پیش آمریکا جلوی چین می‌ایستاد و بایدن بخشی از این تلاش بود. آن زمان وی معاون رئیس‌جمهوری و به شدت درگیر سیاست موسوم به آسیا محوری بود. تفکر در آن زمان این بود که اروپا می‌تواند روسیه را مدیریت کند و آمریکا باید چین در حال ظهور را که تهدید بزرگ‌تری است مهار نماید.»

بر اساس این گزارش چین هزینه‌های نظامی را به‌طور چشمگیری افزایش داده تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند بر آسیا تسلط یابد. پکن دارای ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز جدید و موشک‌هایی است که می‌توانند کشتی‌های جنگی آمریکا را از فاصله ۲ هزار مایلی (۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتری) غرق کنند.

این کشور هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته دارد که می‌تواند به سرزمین آمریکا ضربه بزند.نیویورک پست در نتیجه گزارش خود نوشت: آمریکا خود را در موقعیت وحشتناکی در آسیا می‌بیند و چین به پیشرفت روزافزون تجهیزات نظامی ادامه می‌دهد. قدرت نظامی چین اکنون بزرگ‌ترین دشمنی است که آمریکا از زمان اتحاد جماهیر شوروی با آن رو‌به‌رو بوده است.


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات