دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

افزایش 30 درصدی تجارت بین روسیه و چین در سایه تحریم‌های غرب


همزمان با تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه و در میان هشدارهای غرب، دولت چین اعلام کرده تجارت کلی این کشور با روسیه رشد چشمگیری داشته و به حدود 38 میلیارد دلار رسیده است.

جنگ اوکراین بلوک بندی‌های قدرت در سطح نظام بین‌الملل را تشدید کرده است. اروپا و آمریکا در یک سو قرار دارند و روسیه و چین نیز در سوی دیگر. بر اساس گزارش‌ها روابط اقتصادی بین روسیه و چین نیز در نتیجه جنگ اوکراین رشد چشمگیری داشته است.

سخنگوی گمرک چین گفته تجارت کلی چین با روسیه بین ماه‌های ژانویه تا مارس(دی تا اسفند) به ۲۴۳.۰۳ میلیارد یوان معادل ۳۸.۱۸ میلیارد دلار رسیده که ۲۷.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به گزارش رویترز، «لی کویون»، سخنگوی گمرک چین در کنفرانس خبری گفته تجارت چین با اوکراین نیز افزایش داشته و در سه ماهه اول سال به ۲۹.۶ میلیارد یوان رسیده که افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

چین اعلام کرده همکاری اقتصادی و تجاری با سایر کشور‌ها از جمله روسیه و اوکراین عادی خواهد بود.

آمریکا عمدا در حال تشدید جنگ است

چین همچنین تاکید کرده که دولت آمریکا عمدا در حال تشدید درگیری در اوکراین با هدف مهار و محاصره چین و روسیه است.به گزارش خبرگزاری تاس: «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اقدامات آمریکا و ناتو سطح اختلافات روسیه و اوکراین را به نقطه حساسی رسانده است تا با وادار کردن کشور‌های دیگر به درگیری دامن بزند

طرف آمریکایی اقدامات مشخصی برای کاهش تنش انجام نداد، برعکس، نفت روی آتش ریخت و با وادار کردن کشور‌های دیگر به انتخاب یک طرف درگیری، به تشدید درگیری دامن زد…آمریکا همیشه اطلاعات نادرست را منتشر می‌کند تا چین و موضع مسئولانه و کمک‌کننده آن در مذاکرات صلح‌آمیز را بی‌اعتبار کند.

همچنین تلاش می‌کند تا مسئولیت را از خود سلب کند، و اقدامات تحریک‌آمیز را سازماندهی و فضایی برای مانور ایجاد کند و همزمان روسیه و چین را در محاصره قرار دهد.»

زنجیره تامین سوخت در نیمکره شمالی نابود شد

رئیس‌جمهور روسیه نیز با بیان اینکه کشورهای غیردوست به قراردادهای خود در قبال مسکو عمل نمی‌کنند، آمریکا را مسئول افزایش قیمت انرژی در جهان معرفی کرد. به گزارش فارس پوتین طی سخنرانی در این‌باره گفت:

«کشورهای غیردوست زنجیره تامین را در نیم‌کره شمالی نابود کرده‌اند و سایر کشورها به قراردادهای خود عمل نمی‌کنند و این برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند… ما می‌توانیم انرژی را به کشورهایی صادر کنیم که واقعاً به آن نیاز دارند. ما می‌توانیم مصرف نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را در بازار داخلی افزایش دهیم.»

پیش از این، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود راهبرد کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه نیازمند زمان است.

مذاکرات به بن بست رسید

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با بیان اینکه «مذاکرات صلح با اوکراین به بن بست رسیده است»، ادعاهای غرب درباره رخدادهای بوچا را «جعلی» خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، ولادیمیر پوتین، گفت که مذاکرات صلح با اوکراین به بن بست رسیده است و متعهد شد جنگ را ادامه دهد.

پوتین در مورد طولانی شدن تهاجم نظامی به اوکراین هم این طور موضع گرفت که «سرعت را باید پایین آورد تا مانع تلفات بیشتر شد…من اغلب می‌شنوم که سؤال می‌کنند آیا سریع‌تر نمی‌شود؟ بله این امر امکان‌پذیر است، اما تشدید عملیات رزمی متأسفانه بر میزان تلفات اثر می‌گذارد… طرف اوکراینی از اجرای توافقات در مذاکرات اسلامبول سر باز می‌زند. عملیات ما طبق نقشه پیش می‌رود و تا تحقق اهداف اصلی ادامه دارد.»

بایدن: من مقصر تورم نیستم

در آمریکا نیز بر اساس گزارش‌ها، تورم این کشور طی یک سال گذشته با بیشترین سرعت در بیش از ۴۰ سال گذشته افزایش یافته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرده: تورم و افزایش بهای مواد غذایی و بنزین صدای مردم آمریکا را درآورده است…

تورم در آمریکا طی یک سال گذشته با بیشترین سرعت طی بیش از ۴۰ سال گذشته افزایش یافته، به طوری که هزینه‌های تأمین مواد غذایی، بنزین، مسکن و سایر نیازها، مصرف‌کنندگان آمریکایی را تحت فشار قرار‌داده و افزایش حقوقی را که بسیاری از مردم دریافت کرده بودند؛ بی‌اثر کرده است.

وزارت کار آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس(اسفند) نسبت به ۱۲ ماه قبل ۸/۵ درصد جهش داشته است که بیشترین افزایش سال به سال از دسامبر ۱۹۸۱ تاکنون محسوب می‌شود.

قیمت‌ها به دلیل مشکلات زنجیره تأمین، تقاضای فزاینده مصرف کنندگان و اختلال در بازار‌های انرژی و مواد غذایی دنیا به دلیل حمله روسیه علیه اوکراین افزایش یافته‌اند.

آمار و ارقام مربوط به تورم ماه مارس(اسفند) نخستین آماری بود که افزایش کامل بهای بنزین را که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه(5 اسفند) رخ داد، ثبت کرد. حملات مسکو به اوکراین باعث تحریم‌های گسترده غرب علیه اقتصاد این کشور شد و بازار‌های جهانی غذا و انرژی را مختل کرد.

بر اساس گزارش انجمن حسابداری آمریکا، میانگین بهای هر گالن بنزین- ۴/۱۰ دلار- در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است، اگرچه در چند هفته گذشته شاهد‌اندکی کاهش بوده است. افزایش بهای انرژی منجر به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا‌ها و قطعات در سراسر اقتصاد آمریکا شده که این نیز به نوبه خود به افزایش قیمت‌های بالاتر برای مصرف کنندگان کمک کرده است.

«جو بایدن» اما درباره رشد تورم در آمریکا ولادیمیر پوتین را مقصر این اوضاع دانست. رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که در حال ارتکاب نسل کشی در اوکراین است. وی این سخنان را در جریان سخنرانی در «آیوا» درخصوص تلاش‌ها برای مقابله با افزایش قیمت سوخت به دلیل حمله روسیه به اوکراین مطرح کرد.

بایدن گفت: «من از طریق دستورات اجرایی هر کاری که در قدرتم قرار دارد انجام می‌دهم تا قیمت‌ها را کاهش دهم.» به گزارش فارس وی افزود: «بودجه خانواده شما، توانایی شما برای پر کردن باک بنزین، هیچ کدام از آنها نباید مرتبط با اقدام یک دیکتاتور در اعلام جنگ و ارتکاب نسل کشی در آن طرف دنیا باشد.»

تمسخر بایدن

کاربران فضای مجازی در آمریکا نیز اظهارات بایدن دراین سخنرانی و همزمانی آن با خرابکاری یک پرنده روی کتش را مورد تمسخر قرار‌دادند.

روزنامه «نیویورک پست» نوشت حتی پرندگان رئیس‌جمهور بایدن را در روز سه‌شنبه در آیووا تایید نکردند، زمانی که یک تماشاچی بالدار روی کت فرمانده کل هنگام سخنرانی خرابکاری کرد.

طبق این گزارش، کت و شلوار آبی بایدن با شروع سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای او که در آن مقصر نرخ تورم سالانه ۸.۵ درصدی آمریکا را به جای اقدامات خود، حمله پوتین به اوکراین دانست، هدف قرار گرفت.

«نیک شورت» مدیر ارتباطات موسسه «کلرمونت» این حادثه را اینگونه توصیف کرد: یک پرونده تورم (دوره) بایدن را توضیح داد. جدیدترین نظرسنجی‌ شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو» نیز نشان می‌دهد محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی، محبوبیت بایدن در اوایل آوریل (ماه میلادی جاری) به ۴۲ درصد کاهش یافته که سی‌بی‌اس نیوز اعلام کرد پایین‌ترین میزان ثبت شده در نظرسنجی این شبکه است. پنجاه و هشت درصد از پاسخ دهندگان گفتند که عملکرد وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را تایید نمی‌کنند.

تسلیحات 750 میلیون دلاری آمریکا در راه اوکراین

اما در حالی که تورم در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است دولت آمریکا اعلام کرد محموله‌ای از تسلیحات جدید را به ارزش ۷۵۰ میلیون دلاربه اوکراین ارسال می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید هشتم آوریل(19 فروردین) سال جاری میلادی گفته بود از زمان حمله روسیه به اوکراین کمک‌های امنیتی را به دولت «کیف» به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار ارائه کرده است.

در همین حال، پنتاگون دیروز اعلام کرد که میزبان مسئولان از هشت کمپانی تسلیحات ‌‌سازی آمریکایی است تا به بررسی ظرفیت‌های این صنعت برای رسیدگی به نیازهای تسلیحاتی اوکراین در صورت تداوم جنگ روسیه در این کشور بپردازد.

انتظار می‌رود در این دیدار در مورد تامین مجدد و همچنین برنامه‌ریزی برای یک جنگ طولانی‌تر بحث شود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده محموله‌های تسلیحاتی هر روز به منظور تضمین قدرت نیروهای اوکراینی برای مقابله با روسیه وارد اوکراین می‌شود. به گفته وزیر خارجه آمریکا در ازای هر‌تانک روسیه ۱۰ موشک ضد‌تانک به اوکراین ارسال شده است.

دیپلماسی غذایی

خبر دیگر اینکه اتحادیه اروپا گفته می‌خواهد از طریق «دیپلماسی غذا» به مسئله افزایش قیمت غلات و کود و کمبود احتمالی آنها در کشورهای حوزه بالکان، شمال آفریقا و خاورمیانه بپردازد تا با روایت روسیه از تاثیر حمله‌اش به اوکراین مقابله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام اتحادیه اروپا گفته، ناامنی غذایی خشم مردم این مناطق را برانگیخته و مسکو این بحران را نتیجه تحریم‌های غربی علیه روسیه می‌داند…

این مسئله خطری بالقوه علیه تاثیر و نفوذ اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و این اتحادیه قصد دارد با «دیپلماسی غذا و نبرد روایت‌ها» با آن مقابله کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته گفته بود که تحریم‌های غرب موجب ایجاد بحران جهانی غذا شده و قیمت انرژی را افزایش داده است.

سوئد: عضو ناتو می‌شویم

نخست‌وزیر سوئد نیز اعلام کرده که کشورش در ماه ژوئن(خرداد-تیر) رسما درخواست خود را برای پیوستن به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی ارائه خواهد کرد. روزنامه انگلیسی «تایمز» اخیرا در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داده بود، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می‌‍شود.

براساس گزارش راشا تودی، «ماگدالنا‌اندرسون» نخست‌وزیر سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که استکهلم در ماه ژوئن درخواست خود برای عضویت در ناتو را به دبیرخانه این سازمان تحویل خواهد داد.

ترجمه توسط روزنامه کیهان – 25 فروردین 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات