دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

چگونه موبایل فرزندمان را کنترل کنیم؟ [ معرفی 5 برنامه اندرویدی برای نظارت بر گوشی بچه ها + روش تنظیم گوگل برای نمایش ندادن موارد گناه آلود ]

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن

متاسفانه امروزه کودکان و نوجوانان به‌راحتی جذب شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و یا هر برنامه موبایلی دیگری می‌شوند که این امر به‌مرورزمان باعث اعتیاد جدی و شدید آنها به موبایل خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که 22% از نوجوانان بیش از 10 بار در روز وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و 75% کودکان برای خودشان تلفن همراه مستقل دارند اما چگونه می‌توان بر فعالیت‌های موبایلی کودکان و نوجوانان نظارت کرد؟ در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید تا برنامه‌هایی برای نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان و نوجوانان به شما معرفی کنیم

هیچ سن مشخصی برای شروع دسترسی کودکان به تلفن همراه وجود ندارد و برخلاف بزرگ‌سالان،کودکان نمی‌توانند به‌خوبی تشخیص دهند که کدام مطالب و برنامه‌های موبایلی مفید و کدام‌یک مضر است. حتی کودکان هیچ ایده‌ای در مورد چگونگی استفاده سالم از آن و نحوه گذراندن وقت با تلفن همراه ندارند، بنابراین لازم است والدین به روش‌های مختلفی بر نحوه استفاده آنها نظارت و کنترل نمایند.

چگونه موبایل فرزندمان را کنترل کنیم؟ [ معرفی 5 برنامه اندرویدی برای نظارت بر گوشی بچه ها
چگونه موبایل فرزندمان را کنترل کنیم؟ برای نظارت بر گوشی بچه ها چه کنیم ؟

یکی از این روش‌ها، استفاده از برنامه‌های موبایلی برای نظارت والدین بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان و نوجوانان است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

1- Parental Control App & Location Tracker – FamiSafe

وقتی صحبت از نرم‌افزار قابل‌اعتماد نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان توسط والدین می‌شود، FamiSafe در رأس لیست قرار دارد.

ویژگی‌های اصلی برنامه FamiSafe برای اینکه موبایل فرزندمان را کنترل کنیم

– این‌یکی از برنامه‌های قابل‌اعتماد موجود است که امنیت کودکان در فضای اینترنت را تضمین می‌کند.
– با این برنامه شما می‌توانید تاریخ حضور کودکتان در وب و همچنین تاریخ استفاده از تمام برنامه‌ها به‌صورت آنلاین را چک کنید.
– حتی می‌توانید استفاده از برنامه‌های نامناسب را مسدود کنید تا فرزندتان نتواند هنگام مطالعه یا خواب از آنها استفاده کند.

با کمک این نرم افزار، می توانید دسترسی به وب‌سایت‌ها را فیلتر کنید. با این کار کودک از ورود به هرگونه سایت مضر مانند خشونت و پورنو گرافی در امان است.

-یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این برنامه، محدودیت زمان نمایش صفحه است. اگر شما نمی‌خواهید کودکتان در زمان‌های خاص مثل زمان مطالعه یا خواب از تلفن همراه استفاده کند، محدودیت زمانی را در دستگاه تنظیم کنید و یا استفاده از تلفن همراه را متوقف کنید. با این کار، تلفن کودک شما به‌طور موقت در طول زمان تنظیم‌شده خاموش می‌شود.

-با کمک این برنامه از راه دور فعالیت‌های کودکتان را کنترل کرده و برنامه‌هایی را که او نصب یا حذف می‌کند را مشاهده کنید.

از ویژگی‌های متمایز این برنامه این است که شما با فعال کردن تشخیص تصاویر مشکوک می‌توانید، در صورت وجود داشتن تصاویر نامناسبی در گالری تصاویر تلفن کودکتان، هشدار فوری دریافت کرده و تصاویر را مستقیماً روی تلفن همراه خودتان مشاهده کنید.

نحوه استفاده از FamiGuard برای محافظت از دختر و پسر خود و تنظیم محدودیت‌ها

1- FamiGuardرا بر روی تلفن همراه خود و کودکتان نصب‌کرده و سپس یک حساب کاربری ثبت کنید.

2- با دنبال کردن دستورالعمل‌های روی صفحه ، دستگاه کودک خود را پیکربندی کرده و قوانینی برای فعالیت آنلاین فرزند خود تعیین کنید.
3-پس از اتصال می‌توانید تمام تنظیمات کنترل والدین را از طریق برنامه تنظیم کرده و شروع به نظارت بر آنچه کودک به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهد،کنید.


[su_note note_color=”#c8e6c9″]

در ادامه بخوانید » اینستاگرام چه مضراتی می تواند داشته باشد؟ [چگونه اینستا دستگاه الکترونیکی شیطان است؟]

[/su_note]

2 – نرم افزار Kids Launcher

با استفاده از این برنامه شما به‌راحتی می‌توانید با مسدود کردن دسترسی به برنامه‌های موردنظر، محدود کردن زمان صفحه‌نمایش، هشدار زمان توقف استفاده از تلفن همراه 10 دقیقه قبل از خاموش شدن، محدودیت استفاده از اینترنت و برنامه‌ها و…برفعالیت‌های کودکتان در استفاده از تلفن همراه نظارت داشته باشید.

نحوه استفاده از برنامه Kids Launcher برای والدین به این صورت است:

– ابتدا برنامه Kids Launcher را بر روی تلفن یا تبلت فرزندتان نصب‌کرده و نام و جنسیت فرزندتان را انتخاب کنید.
– بعدازاین کار برنامه‌ای که می‌خواهید کودکتان به آنها دسترسی داشته باشد را انتخاب می‌کنید.

– بعد از انتخاب برنامه‌ها باید زمان استفاده از برنامه را تنظیم کنید. به فرض اگر شما به کودکتان اجازه استفاده از اینستاگرام را دادید می‌توانید زمان آن را 30 دقیقه در روز تعیین کنید.

– در مرحله آخر، برنامه به شما می‌گوید که می‌توانید برای فرزندتان بخش تصاویر و ویدئوهای مجزایی شکل دهید. برای این کار از شما می‌خواهد که تصاویر و ویدئوهای موردنظرتان را اضافه کنید.

پس از طی کردن مراحل فوق، لازم است این برنامه را به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه پیش‌فرض دستگاه تعریف کنید. پس از نمایش پیام روی صفحه، کافی است دکمه Set Default را انتخاب کنید و از بین دو گزینه نمایش یافته، Kids Launcher را انتخاب نمایید و درنهایت Always را انتخاب کنید. با نصب این برنامه کودک شما می‌تواند تنها از برنامه‌های محدود و با زمان مشخصی استفاده کند

3- اپلیکیشن Kaspersky Safe Kid

والدین با استفاده از برنامه Parental Control & Kids GPS امکان مسدودسازی مطالب ناخواسته و غیراخلاقی، محدودیت استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، نظارت از سطح باتری، مدیریت تنظیمات از راه دور ، محدودیت زمانی صفحه‌نمایش و بسیاری امکان دیگر را خواهند داشت.

نحوه استفاده از Kaspersky Safe Kids:

1- برنامه را در دستگاه خود روی حالت Parents و در دستگاه کودک روی حالت kids نصب کنید.

2- برای تنظیم اولیه می‌توانید با استفاده از اکانت خود در سایت my.kaspersky.com ، نحوه فعالیت کودک خود را تنظیم کنید، دسترسی کودک به سایت‌های نامناسب را مسدود نمایید، مدت‌زمان استفاده از اپلیکیشن ها و اینترنت را مدیریت کنید، از موقعیت مکانی کودک خود مطلع شوید و همچنین بر تماس‌ها،پیام‌ها و فعالیت‌های او در فیس بوک نظارت داشته باشید.

4- اپلیکیشن Family Time برای کنترل موبایل نوجوان

این‌یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین برنامه‌های کنترل والدین است که تاکنون میزان دانلود و رأی بالایی را به خود اختصاص داده است. از نکات قابل‌توجه این برنامه این است که در صورت ایجاد مشکل و یا نحوه کار با این برنامه به‌راحتی می‌توانید با وارد شدن به سایت https://familytime.io/features/calls.html با کارشناسانه مربوطه به‌صورت زنده چت کرده و سؤالاتتان را بپرسید.

ویژگی‌های اصلی برنامه Family Time عبارت است از:

قفل فوری گوشی
قابلیت منحصربه‌فرد این برنامه این است که به‌محض آنکه احساس کردید کودکتان باید از موبایلش دور شود یا زمان خواب و مطالعه‌اش است، می‌توانید فوراً از راه دور تلفن همراه کودک را قفل کنید.

‏ امکان تنظیم محدودیت زمانی برروی صفحه‌نمایش
این برنامه به شما امکان می‌دهد تا به‌منظور دستیابی کودکتان از تلفن هوشمند، زمان و روز استفاده از برنامه را به‌صورت دستی تنظیم کنید. مثلاً می‌توانید زمان استفاده از یک برنامه خاص مثل اینستاگرام را یک روز در هفته تنظیم کنید، در این صورت کودک نمی‌تواند در سایر روزها از برنامه موردنظر استفاده کند.

همچنین می‌توانید برای استفاده از هر برنامه زمان تعیین کنید مثلاً زمان استفاده از وات‌ساپ را 10 دقیقه در روز تنظیم نمایید.

مسدودسازی استفاده از برخی برنامه‌ها
FamilyTime به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌های پورنو را کاملاً مسدود کنید تا حتی کودک نتواند نتایج جستجو را با استفاده از مطالب پورنو گرافی مشاهده کند. برای انجام این کار، SafeSearch را در Google ، Bing و YouTube فعال کنید؛ با این کار،تمام محتواهای نامناسب از طریق موتورهای جستجو برای آنها کاملاً غیرقابل دسترسی می‌شود.

‏ امکان نظارت بر نحوه استفاده از تلفن
FamilyTime این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا دریابید که کودکتان از چه برنامه‌هایی و برای چه زمانی استفاده کرده است.

امکان بررسی و پیگیری تماس‌ها
FamilyTime به شما امکان می‌دهد تماس‌های دریافتی و ارسالی و پیامک‌ها را در تلفن همراه فرزندتان بررسی کنید. با کمک این برنامه می‌توانید مدت‌زمان مکالمه، نام یا شماره هر تماس و تاریخ تماس‌ها را چک کنید.

5 – برنامه Qustodio

Kids App Qustodio یکی دیگر از برنامه‌های نظارت والدین است که به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده فرزندتان از موبایل را در دستگاه‌های عامل ازجمله Android ، iOS ، macOS و سایر سیستم‌عامل‌های مهم مدیریت کنید.

ویژگی‌های این برنامه:
-تنظیم محدودیت‌های زمانی صفحه‌نمایش روزانه

نظارت بر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها

مسدود کردن وب‌سایت‌های نامناسب(مسدود کردن بازی‌ها ، پورنو و قفل‌کردن مطالب ناخواسته)
-فعال کردن جستجوی ایمن
-فعال کردن هشدار به والدین

نحوه استفاده از برنامه‌ Qustodio

1- ابتدا برنامه را بر روی دستگاه خود نصب کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و یا از طریق سایت https://family.qustodio.com/ وارد سیستم شوید.
2- Kids App Qustodio را روی دستگاهی که می‌خواهید روی آن نظارت کنید نصب کنید.
3- وارد شوید و دستورالعمل‌های راه‌اندازی و قوانین لازم برای نظارت بر دستگاه موردنظر را دنبال کنید.

[su_note]

متن بالا به قلم خانم هدی سادات پاکنهاد در سایت تبیان [لینک] منتشر شده است.

[/su_note]

[su_note]

متاسفانه اکثر برنامه های مرتبط برای نظارت بر موبایل کودک و نوجوان در کافه بازار قابل دریافت نیست…

[/su_note]

6 – برنامه پادویش پرنتال کنترل برای اندروید Padvish Parental Control

رمز گذاشتن روی اینستاگرام و تلگرام با برنامه پادویش

بچه چرا همش سرت تو گوشیه؟

اگر فرزند شما همواره با تلفن همراه مشغوله
اگر نگران برنامه هایی که روی گوشیش نصب کرده هستین
اگر نگران عکس های خصوصی و خانوادگیتون هستین
اگر حجم اینترنتتون زود تموم میشه
اگر نگران فعالیت فرزندتون در فضای مجازی هستین

پادویش پرنتال کنترل چاره کار شماست – نصب کنید و بیست روز تست رایگان داشته باشید

لینک سایت سازنده برنامه » https://padvish.com/fa-ir/home/padvish-parental

ویژگی های پادویش پرنتال کنترل برای اندروید

مدیریت دیتا
کنترل استفاده از دیتا طبق یک زمانبندی مشخص
عدم حذف نصب
جلوگیری از حذف برنامه توسط فرزند
بروزرسانی خودکار
دریافت آخرین بروزرسانی به صورت خودکار
گزارش برنامه ها
مشاهده خلاصه ای از برنامه های مسدود شده
مدیریت وای فای
مدیریت استفاده از وای فای طبق زمانبندی اعمال شده
زمان بندی برنامه ها
زمان بندی استفاده از برنامه ها
قفل دوربین
مسدودسازی استفاده از دوربین
قفل دستگاه
قفل کردن دستگاه همراه با اعمال زمانبندی استفاده

عکس ها خصوصی می مونن

با پادویش پرنتال کنترل، می تونین استفاده از گوشی رو برای فرزندتون زمانبندی کنید.

برنامه هایی که نصب میکنه رو کنترل کنین و مطمئن بشین که فرزندتون عکس ها و اطلاعات خصوصیتون اشتباهی ارسال نمیکنه.

شما می تونین با چندتا تنظیم ساده، از حریم خصوصی خانواده حفاظت کنید.


توضیح : از نرم افزارها براساس شبکه های اجتماعی که در ایران متداول است استفاده کنید….

در توضیحات چند نرم افزار بالا که برای نظارت بر موبایل نوجوان خانواده کاربرد دارند به روش های مختلف آشنا شدیم. اما ممکن است تنظیمات پیشفرض آن نرم افزار برای نظارت بر فیسبوک باشد که در ایران زیاد طرفدار ندارد. یا ممکن است رویه تنظیم نرم افزار و راه انداختن آن و ثبت نام در نرم افزار کمی زمانبر باشد. شاید لازم باشد شما نظرات مردم که به زبان های مختلف پایین صفحه نرم افزار و در بخش امتیازات برنامه نوشته شده را بخوانید

به صورت خلاصه لازم است برای راه انداختن هرکدام از برنامه ها و استفاده از آن در ماه ها و سال های بعدی دست کم 2 یا سه ساعت زمان اختصاص دهید. این زمان با توجه به اهمیت زیاد فضای مجازی در تربیت خوب نوجوان شما یا بی دین شدن اون در آینده بسیار کم است و باید روزهای زیادی را برای تربیت نوجوان دوست داشتنی خود اختصاص دهید. فرزندان یک خانواده ثمره و نتیجه آن خانواده هستند که اثرات اعمال آن ها تا سالها بعد در پرونده الهی پدر و مادر ثبت میشود….

تنظیم جستجوگر گوگل برای نمایش ندادن تصاویر گناه آلود

پیشنهاد میکنیم به نوجوان خود جستجو گرهای ایرانی را معرفی کنید. نمونه های خوب جستجوگرهای ایرانی عبارتند از :

1- موتور جستجو پارسیجو : https://parsijoo.ir

2- موتور جستجو پارسیک : http://parseek.ir/

3- موتور جستجو گردو : https://gerdoo.me

4-موتور جستجو یوز : https://yooz.ir/

[su_note]

بروزرسانی 16 دی 1399 : به نظر می آید در نسخه جدید موتور جستجوی ” گردو ” نتایج به صورت کامل از سایت سرچ گوگل فراخوانی میشود و گاهی اوقات مطالب غیراخلاقی هم بدون فیلتر نمایش داده میشود. مراقب باشید.

[/su_note]

اگر به هر دلیل مجبورید از موتور جستجوی آمریکایی-اسرائیلی گوگل استفاده کنید؛ پیشنهاد میکنیم برای استفاده نوجوان دختر و پسر خود تنظیمات زیر را اعمال کنید…

در نسخه رایانه (دسکتاپ) گوگل به صفحه اصلی سرچ گوگل بروید. در پایین صفحه روی گزینه Settings و سپس رو گزینه Search Settings بزنید. (وارد تنظیمات شوید)

سپس در بخش SafeSearch Filters (تنظیمات فیلتر کردن نتایج صریح با استفاده از جستجوی ایمن) حتما گزینه turn on SafeSearch را تیک بزنید و فراموش نکنید در پایین صفحه روی ذخیره (save) هم بزنید

[su_note note_color=”#c8e6c9″]

در توضیح این بخش نوشته شده است:

Turning on SafeSearch helps hide explicit content, like pornography. SafeSearch preferences may be set by your device or network administrator. If you can’t turn it off, check with the administrator of your network or device.

ترجمه فارسی : روشن کردن SafeSearch به پنهان کردن محتوای صریح ، مانند پورنوگرافی کمک می کند. تنظیمات برگزیده SafeSearch ممکن است توسط دستگاه یا سرپرست شبکه شما تنظیم شود. اگر نمی توانید آن را خاموش کنید ، با سرپرست شبکه یا دستگاه خود تماس بگیرید.

[/su_note]

For Families
For Families

تنظیم گوگل برای فیلتر نتایج غیر اخلاقی و کنترل موبایل بچه ها …

تنظیم تنظیمات گوگل روی موبایل هم آسان است… کافیست به صفحه اصلی گوگل بروید » https://www.google.com این کار با مرورگر گوگل کروم یا مرورگر فایرفاکس یا مرورگر شرکت سامسونگ انجام دهید… سپس در پایین صفحه روی تنظیمات ( Settings ) بزنید. سپس روی تنظیمات جستجو ( Search Settings ) بزنید. در تصویر پایین ببینید:


سپس روی گزینه ” پنهان کردن نتایج بی پرده ” بزنید (آن را انتخاب کنید) فراموش نکنید در پایان صفحه روی گزینه ذخیره (save) بزنید تا مرورگر برای این حالت تنظیم شود. در این حالت سایت گوگل اکثریت نتایج غیراخلاقی و گناه آلود و موارد تروریستی و… را نمایش نمیدهد…



حواستان باشد اگر از مرورگر دیگری استفاده شود ، دیگر تنظیماتی که انجام دادیم کار نمیکند. اگر گوشی رییست فکتوری ( بازگشت به تنظیمات کارخانه) شود دیگر تنظیماتی که انجام دادیم کار نمیکند و باید دوباره انجام شود…

[su_note]

بخش راهنمای گوگل متن های کاملی دارد که به همه کمک میکند با تنظیمات گوگل در همه دستگاه ها و موبایل ها آشنا شوند و بنا به نیاز خود موبایل خود را برای استفاده فرزندشان بهینه کنند. راهنمای گوگل درباره تنظیمات ” عدم نمایش نتایج غیراخلاقی ” نوشته است :

فیلتر کردن نتایج صریح با استفاده از جستجوی ایمن

اگر از «جستجوی Google» در محل کار برای فرزندتان یا خودتان استفاده می‌کنید، «جستجوی ایمن» می‌تواند به شما کمک کند محتوای صریح جنسی را از نتایج فیلتر کنید.

نحود عملکرد جستجوی ایمن گوگل

وقتی «جستجوی ایمن» روشن است، به شما کمک می‌کند محتوای غیراخلاقی را در نتایج جستجوی Google برای همه پرسمان‌ها درسراسر تصاویر، ویدیوها و وب‌سایت‌ها فیلتر کنید. باوجوداینکه «جستجوی ایمن» ۱۰۰٪ دقیق نیست، برای کمک به مسدود کردن نتایج غیراخلاقی (مانند هرزه‌نگاری) از نتایج جستجوی Google طراحی شده است. درباره نحوه حفظ ایمنی در حالت آنلاین در safety.google بیشتر بدانید.

وقتی «جستجوی ایمن» خاموش است، مرتبط‌ترین نتایج را برای جستجوی شما ارائه می‌دهیم که اگر آن را جستجو کنید ممکن است شامل محتوای غیراخلاقی باشد.

می‌توانید «جستجوی ایمن» را برای موارد زیر روشن کنید:

مرورگر یا حساب‌های شخصی
حساب‌ها و دستگاه‌های تحت نظارت کودکان با استفاده از برنامه Family Link
شبکه‌ها و دستگاه‌های محل کار یا تحصیل

توجه: «جستجوی ایمن» فقط در نتایج جستجوی Google کار می‌کند. این ویژگی مانع از این نمی‌شود که کاربران شبکه‌تان ازطریق سایر موتورهای جستجو یا با پیمایش مستقیم در سایت‌های غیراخلاقی، محتوای غیراخلاقی پیدا کنند.

[/su_note]

[su_note note_color=”#c8e6c9″]

راهنمای گوگل برای نظارت بر موبایل فرزندتان را بخوانید

پیشنهاد میکنیم حتنما راهنمای گوگل برای تنظیمات محافظت از فرزندان در اینترنت را بخوانید. از لینک های زیر استفاده کنید.

راهنمای فیلتر کردن نتایج صریح با استفاده از جستجوی ایمن

راهنمای قفل کردن تنظیمات «جستجوی ایمن» برای دستگاه‌ها و شبکه‌هایی که مدیریت می‌کنید

راهنمای Chrome و حساب Google فرزندتان

راهنمای گوگل برای «جستجو» و «حساب Google» فرزندان

[/su_note]

منبع : سایت بنیانا


در ادامه بخوانید »

برای ‎نسل اینستاگرام که تتلو خواننده‌اش باشد و روحانی رئیس جمهورش، باید هم آقامیری شارح شرع گردد

خرید فالوور اینستاگرام مجاز است؟ [احکام فعالیت در اینستاگرام]

موی طبیعی کودک ، ۵۰ سانت، فروشی! [جهش بزرگ ایرانیان در اینستاگرام به سبک زندگی آمریکایی]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

13 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
محمد بهبودی
محمد بهبودی
3 سال قبل

اگر نوجوانی کدنویسی بلد باشه و بتونه برنامه هایی که براش ریخته میشنو خراب کنه و ما نتونیم هیچ کاری کنیم چی . پسرم حتی به گوشیه منم دسترسی داره

مریم
مریم
3 سال قبل

ببخشید تو برنامه اسمارت لوک اگه بخوای ویسای رد و بدل شده بین بچه ها رو رو بشنوین باید چیکار کرد؟

ارغوانی
ارغوانی
3 سال قبل

گوشی های ساده رو چطوری میشه کنترل کرد؟

محمد
محمد
1 سال قبل

ببخشید من مشاورم و میخام گوشی دانش آموزانمو از دور قفل کنم ساعاتی که میخان درس بخونن.چه برنامه‌ای استفاده کنم بهتره؟

شیرین بهمنش
شیرین بهمنش
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام. من برای این کار از فمیلی سیف استفاده میکنم. پشتیبانیشون هم خوبه.
توی این مطلب لینکش رو نزاشتن تو گوگل سرچ کنید پیدا میکنید.

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام ممنون از مطلب خوبتون

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

از کجا میشه فهمید فیلم یا فایل نامناسب که در قسمت سطل آشغال گالری یا فایل های نصب هست سرچ شده یا ارسال شده؟