دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

چله نقاب پویش إکمال حجاب با نقاب در مواسات با حضرت زینب سلام الله علیها [از عاشورا تا اربعین حسینی]


در چند روز گذشته و از عاشورای سال 1399 پویشی با عنوان ” پویش چله نقاب برای اکمال حجاب با نقاب در مواسات با حضرت زینب سلام الله علیها ” در شبکه های اجتماعی و بعد از آن در فضای واقعی آغاز شده است. این پویش از عاشورای 1442 تا اربعین حسینی ادامه دارد و ان شاالله بعد از آن هم ادامه دار باشد…

در این صفحه از سایت بنیانا قصد داریم به بررسی این پویش بپردازیم. برای این کار ابتدا سراغ نکات و متن‌های روشنگری اکانت این پویش در شبکه های اجتماعی میرویم و آن‌ها را با هم میخوانیم و بعد از آن به بررسی حمایت و نظرات مردم از این پویش می پردازیم. از همه دختران و پسران مسجدی دعوت میکنیم که همراه ما باشید و لینک این صفحه را برای دوستان خود ارسال فرمایید…


بسم الله الرحمن الرحیم

اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ الِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.


بانوان اهل بیت، سال‌ها پرده نشین بودند؛
مظهر اسم سرّ خدا بر زمین! حریم‌شان حرم خاص خدا بود
که هر رهزنی اذن ورود به محضرشان را نداشت…

عصر عاشورا امّا جماعت اعداء
پرده‌های خیام سوزاندند و نقاب‌ از روی آن چهره‌های ماه بر‌کشیدند؛
و این سرآغاز مصائب اسارت بود …

اکنون ما به یاری خدا
چهل روز از عاشورا تا اربعین
هم‌راه و هم‌دل با مخدرات اهل‌البیت خصوصا حضرت زینب(س) که عصر عاشورا نقاب از دست دادند
با پوشش نقاب
مواسات می‌کنیم…

#اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)

چله نقاب پویش إکمال حجاب با نقاب در مواسات با حضرت زینب سلام الله علیها
چله نقاب پویش إکمال حجاب با نقاب در مواسات با حضرت زینب سلام الله علیها

دلایل برتری نقاب در مقایسه با ماسک از نظر فردی

هستی شناسی:
ایجاد صیرورت و حرکت در حجاب برای ماندگاری و تعمیق و تقویت آن در وجود فرد به جای توقف در حجاب سنتی که فرصت را برای توسعه‌ی بدعت باز می‌گذارد و شل‌حجابی را عادی می‌کند…

روان شناسی:
هویت بخشی به عنوان شکل کامل‌تر و متفاوتی از حجاب نسبت به چادر سنتی به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان که میل به تشخص و هویت مستقل داشته و کمال‌طلب و آرمان‌گراترند.

زیبایی شناسی:
هماهنگی نقاب از جهت رنگ و فرم با حجاب خانم‌ها به نسبت ماسک که نشان از سلیقه‌ی بهتر در انتخاب پوشش صورت است.

تأمین سلامتی بیشتر:
تنفس سالم‌تر به دلیل اینکه نقاب ضمن اینکه از اطراف با چادر بسته می‌شود و مانع سرایت ویروس است، ولی گشودگی بیشتری برای تبادل هوای پاک دارد (به خلاف ماسک که با تراکم رطوبت و حرارت و co2 در آن عامل تشدید بیماری و حتی تنگی نفس در خود فرد است)

کسب تجربه‌ی زیسته با کمترین هزینه:
آزمون نقاب در نسبت با حجاب برای خانم‌ها بدون جلب توجه خاص و با استفاده از فرصت همه‌گیری به ویژه در شهرهای غیر زیارتی و کم‌تر مذهبی تجربیات متفاوتی به همراه دارد که پیش‌فرض‌های رایج نسبت به نقاب را تغییر می‌دهد و ترس‌‌ و اکراه درونی‌ را تعدیل می‌کند.

راحتی بیشتر نسبت به ماسک:
سهولت بستن و نگه‌داشتن و گشودن نقاب برای خانم‌ها در نسبت با ماسک (آزادی چانه و گوش‌ها و عدم مزاحمت هنگام بستن روسری و پوشیدن اقسام چادر)

رفع شبهه‌ی فقهی:
منتفی کردن شبهه‌ی لباس شهرت بودن و جلب توجه در شرایطی که همه ناچار به پوشش صورت هستند و به انحاء مختلف این کار را انجام می‌دهند. شما فقط در نحوه پوشاندن صورتتان کمی خلاقانه‌تر و متشرعانه‌تر عمل می‌کنید.

مناسک پوشش محرم:
تطابق بیشتر نقاب مشکی با لباس ایام عزای محرم و صفر نسبت به ماسک.

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


دلایل چله گرفتن با نقاب به شکل یک جریان دسته‌جمعی

اصل چله گرفتن، مبنای قرآنی و روایی دارد که همه مستحضرند. هم‌چنین چله گرفتن از عاشوراء تا اربعین بین محبین سیدالشهدا(ع) مرسوم است.

و اما درباره‌ی این‌که چرا یک کار فردی را تبدیل به محتوای یک پویش جمعی کرده‌ایم، جریان نقاب زدن زنان و دختران انقلابی را باید با توجه به اثراتش ملاحظه کرد تا جایگاه و اهمیتش روشن شود:

نقاب زدن اگر به شکل یک جریان گروهی صورت گیرد و نه صرفا یک حرکت انفرادی شخصی،

1- حرکت جهادی و #نهضت پویا است که حجاب را از حالت سنتی و ثابت و یک‌نواخت در جامعه درآورده و جذاب می‌کند. خصوصا برای نوجوانان و جوانانی که دنبال الگوهای بدیع می‌گردند…

2- نقاب پوشیدن نوعی امر به معروف و نهی از منکر در خصوص حجاب، آن هم به نحو #عملی و بسیار مؤثر است که واجب کفایی بر گردن همه‌ی ماست. زیرا با ترک عادات بصری و آشنایی زدایی سابق نسبت به حجاب مرسوم، مخاطبین را دوباره با شکل تازه‌ای از حجاب مواجه کرده و تنبه درونی می‌دهد.

3- کار فرهنگی جدی در تثبیت و تقویت فرهنگ حجاب در #عرف است که باعث کامل‌تر شدن حجاب عمومی جامعه می‌شود.
هریک از ما اگر یک قدم بالا بیاییم اطرافیانمان اگر بالا نیایند حداقل سرجایشان می‌مانند!! وگرنه ناچار می‌شویم سقوط دخترانمان و ترویج فرهنگ برهنگی در جامعه را تماشا کنیم و دم نزنیم!

4 – مبارزه‌ی مدنی هنرمندانه با جریان بدعت است که با پویش‌هایی مثل #چهارشنبه‌های_سفید و #دختران_خیابان_انقلاب و … بی‌حجابی را کم‌کم رواج دادند و به وضع امروز رساندند.

5- باعث #هویت_بخشی و احساس تشخص و تقویت روحیه‌ی دختران انقلابی است که احساس تأثیرگذاری بیشتری در جامعه به دست می‌آورند و به اصطلاح «دیده می‌شوند» بدون آن‌که عفافشان خدشه‌ای بردارد.

7- مهم‌ترین مانع پیش روی مردم برای حفظ ایمانشان در آخرالزمان ترس از #لومة_لائم (سرزنش‌های پیاپی) است و ما باید این ترس‌های واهی را بشکنیم تا بتونیم ایمانمان را در بزنگاه‌ها حفظ کنیم.

#چله‌ی_نقاب میدان جهاد با نفس برای خلوص تک‌تک ما در برابر سرزنش‌های روزافزون اجتماعی و باعث شکسته‌شدن ترس‌های واهی جماعت مؤمنین در برابر ملامت‌ها و تمسخرهاست…

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


دلایل انتخاب چهل روز عاشورا تا اربعین برای پویش اکمال حجاب و چله نقاب

جمع بودن چند عامل با هم در این ایام است:

فراهم بودن شرایط اجتماعی برای کسب یک #تجربه‌ی_زیستی با کم‌ترین هزینه‌؛
اغلب مخالفین نقاب چون احساس می‌کنند وجاهت اجتماعی‌شان تهدید می‌شود با آن مخالفند.

اما به دلیل لزوم پوشاندن صورت توسط همه‌ی‌ افراد اعم از زن و مرد در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، اصل پوشش صورت که قبلا ما را متمایز از دیگران می‌کرد، اکنون برای همه الزامی شده و فقط شکل پوشش را باید به سلیقه‌ی خود برگزینید. پس کار در این ایام خیلی ساده شده و وجاهت اجتماعی کسی تهدید نمی‌شود و باید از این فرصت مغتنم استفاده کرد.

تأمین سلایق شخصی اکثر افراد؛
مثل هماهنگی رنگ و #زیبایی دوخت و #راحتی بیشتر نقاب مشکی نسبت به ماسک‌ در #ایام_عزا که خود می‌تواند یک دلیل همه‌ فهم و قابل طرح برای توجیه اطرافیان باشد. مثلا می‌تونید بگویید نقاب می‌زنم چون هماهنگی بیشتری با لباس مشکی دارد یا زیباتر از ماسک است یا تنفس با آن راحت‌تر است و …

عمیق‌ترین دلیل انتخاب این ایام، چهل روز مواسات و هم‌دلی با حضرت زینب(س) است که عصر عاشورا نقاب از دست دادند…
روضه‌ی اسارت مخدرات اهل‌البیت علیهم‌السلام را همه شنیده‌ایم… 😭
اگر چهل روز ظاهر زینبی داشته باشیم و دل‌هامان با داغ اسارت ایشان در آن ایام صیقل یابد، باطنمان هم کم‌کم شبیه‌شان می‌شود ان‌شاءالله…

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


اقدامات عملی برای چله نقاب در فضای رایان یا عیان

فضای رایان:

1- تغییر آواتار با پوشش نقاب به جای ماسک
2- هم‌خوان کردن تجربه‌های زیستی در شبکه‌های اجتماعی در مواردی که از نقاب و روبند و پوشیه بهره برده‌ایم.
3- بازنشر مطالب اینجا در کانال‌ها و گروه‌های دیگر
4- بازتولید مطالب اینجا و شبیه آن در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستا، توییتر، واتساپ و ایتا و سروش و بله و گپ …
و …

فضای عیان:

1- نذر نقاب به جای ماسک و توزیع بین خانم‌ها
2- دوختن نقاب به جای ماسک زنانه در خیریه‌ها و مساجد
3- تجربه‌ی عملی نقاب
4- تبلیغ شفاهی نقاب در معاشرت‌ و تدریس و …
5- تبلیغ مکتوب نقاب و پوشیه در داستان و شعر و …
و…

همه‌ی ما بنا به وسع خود می‌توانیم نیت کنیم که یک یا چند مورد از این اقدامات را در مواسات با حضرت زینب(س) و به نیت امر به معروف و نهی از منکر و اقامه‌ی شعائر الهی انجام دهیم.

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


متن بالا به صورت کامل از کانال ایتای چله نقاب https://eitaa.com/Niqab_campaign برگرفته و منتشر شده است. در متن بالا منظور منظور از ” فضای رایان ” ، فضای شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و وب سایت های اجتماعی و… است که بر بستر اینترنت ( موبایل و دسکتاپ ) از آن‌ها استفاده می‌کنیم. و منظور از فضای عیان ، همان مسجد و حسنیه و جلسه خانوادگی و مهمانی و محل کار و تحصیل و… است.


جلب توجه پوشیه یکی از نقاط قوت آن است…

چله نقاب
چله نقاب

تصویر بالا بخشی از مصاحبه یکی از دختران شیعه با سایتی خبری فردا نیوز است. مشروح آن را در این لینک بخوانید» حجاب به روایت دختران ایرانی -۲ | / چادر باید رنگ تیره داشته باشد/ پوشش تاریخی زنان اشراف ایرانی پوشیه بوده است


مسئله‌ی شرعی استفاده از نقاب و روبند و پوشیه و چله نقاب

برخی استفاده از نقاب و روبند و پوشیه را افراط در حجاب می‌دانند. درحالی‌که این تصور بسیار عجیب و غیر علمی است. زیرا هیچ‌یک از مراجع تقلید در شرایط عادی #نمایش تمام صورت مقابل نامحرم را واجب یا مستحب نمی‌دانند! که اگر کسی پوشاند افراط باشد!!

بلکه مسئله بالعکس است.
مراجع تقلید #پوشاندن صورت و کفین را در مواردی #مستحب و در مواردی #واجب دانسته‌اند.

این‌که این پوشاندن با روگیری باشد یا نقاب یا … فرقی نمی‌کند. اما نقاب زدن آسان‌تر، کامل‌تر و مستمرتر از روگیری است.

در مواردی که خانمی در صورت یا دستان آرایش و زینت دارد یا #یقین دارد نامحرم به ‌قصد حرام به صورت یا دستانش نگاه می‌کند #واجب است آن‌ها را بپوشاند، و در سایر موارد که غالبا #احتمال نگاه نامحرم به قصد ریبه و لذت وجود دارد، پوشاندن صورت و کفین #مستحب است.

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


نکاتی درباره چله نقاب و پویش اکمال حجاب و پوشیه زدن و رسانه ها و…

در کانال ها و صفحات پویش چله نقاب کوتاه نوشته هایی در حد یکی دو پاراگراف درباره چله نقاب و پویش اکمال حجاب با پوشیه و… منتشر شده است که در ادامه با هم میخوانیم. البته این کوتاه نوشته ها با خواندن یادداشت ها و مطالب ابتدای صفحه و در کنار بقیه مطالب بهتر فهم میشوند…

در کادرهای رنگی (سبز) جملاتی و کوتاه نوشته های صفحه مجازی چله نقاب (پویش اکمال حجاب و مواسات با زینب کبری(س)) درج شده است و در پی آن متن های جدا که نظرات مردم در شبکه های اجتماعی درباره همان کوتاه نوشته درج شده است. با هم می خوانیم…

تجربه‌ی زیستی إکمال حجاب با پوشیه و نقاب
چهل روز از عاشورا تا اربعین
هم‌راه و هم‌دل حضرت زینب(س) که عصر عاشورا نقاب از دست دادند
با نقاب گرفتن مواسات می‌کنیم…

آقای وحید عزیزی که دانشجوی رشته اقتصاد هستند در این باره نوشته است: ” یکی از ضربات داعش و گروه های تکفیری به اسلام این بود که مانع از رواج خودخواسته این پوشش شد و شاید تا سالها نوعی بدنامی برای استفاده کنندگانش به جای بگذارد.
البته شاید کرونا فرصتی برای بازگشت بدون نگرانی از طعنه ها باشد…”


مسئله‌ی اصلی زنان محجبه‌یی که پوشیه را افراط می‌دانند این است که از ‎هویت سازی برای خویش، بدون نمایش صورت احساس عجز می‌کنند…


تغییر آواتار با پوشش نقاب به جای ماسک می‌تواند گام نخست باشد.

خانم یا آقای مُهَنّا درباره کوتاه نوشته بالا نکته ای نوشته است : ” جالب!
برای اونایی که می‌فهمند
بهتره صورتشون تو آواتار واضح نباشه
و پشت ماسک و گوشی و گل و درخت و … پنهان می‌‌شن، گزینه‌ی معقول‌تریه. ”


‏آن‌ها که امکان تشخص زن بدون چهره‌نمایی را نمی‌پذیرند فراموش کرده‌اند که بانوان اهل‌البیت(س) در عین پرده‌نشینی، مشهور آفاق و انفس‌ و اسطوره‌ی ‎#هویت‌سازی و تشخص‌اند؛ بی آن‌که اوصاف صورتشان شهره‌ی شهر شده باشد…


‏ضرورت پوشاندن صورت در شرایط کرونا، فرصتی است برای توسعه‌ی مرزهای حجاب از حداقل موجود به حدودی فراتر و شبیه‌تر به سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام.
کافی است با تبدیل ماسک به نقاب، به پوشش‌مان، ‎#رنگ_الاهی بدهیم.

خانم یا آقای مُهَنّا درباره کوتاه نوشته بالا یک آیه قرآن کریم را یادآوری کرده است : “سوره بقره (آیه ۱۳۸)
صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُون.”

ترجمه استاد علی ملکی این آیه را اینگونه به فارسی ترجمه کرده است:

«… بله، به ایمانمان رنگ خدایی می‌دهیم و چه کسی بهتر از خدا به دل‌ها رنگ می‌دهد؟ ما فقط خدا را بندگی می‌کنیم.»

هم چنین شما می توانید ترجمه های دیگر و پنج مورد از تفاسیر این آیه شریف را در سایت دانشنامه اسلامی (لینک) بخوانید

آقا یا خانم سائر درباره برچسب(هشتگ) #رنگ_الاهی نکته ای دیگر نوشته اند: ” سکولارها از رنگ الهی فراری‌اند…
حالا می‌گفتی رنگ سبز، رنگ بنفش … باز شاید یه فرجی می‌شد! #چله_نقاب ”


به فتوای اکثر مراجع تقلید پوشش وجه و کفین برای زنان در شرایط عادی مقابل نامحرم #مستحب است ، و اگر آرایش و زینت داشته باشند یا در معرض نگاه حرام باشند، #واجب می‌شود…


جریان #بدعت، بی‌ملاحظه‌ی عرف متشرعین فسق را ترویج می‌کند و سپس به تدریج همان ‌را به اسم مستعار #عرف به خورد سنتی‌ها می‌دهد.

آقای علیرضا اکبری (‏وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکترای حقوق کیفری) درباره جریان بدعت و رویه گناه آلودی که طرفداران آمریکا طی می‌کنند این نکته را متذکر شده است که : ”

کلاهی که سر متشرعین رفته، در این توییت خیلی خوب بیان شده…
بی‌توجه به عُرف، فِسق را رواج می‌دهند و وقتی زیاد شد، برخی متشرعین هم به عنوان عرف جامعه با آن کنار می‌آیند!
الآن که حقّه‌بازها «امر به معروف» را هم تحریف کرده و می‌خواهند امر به همان «عرف» جا بزنند! ”


‏مصیبت اسارت مخدرات اهل‌بیت و هتک حریمشان، أعظم مصائب کربلا است.

مصیبتی که با کشف حجاب رضاخان در سال ۱۳۱۴ درباره‌ی زنان و دختران ایرانی تکرار شد و به موجب آن از پوشیدن چادر، روبنده و روسری منع شدند.

عجیب آن‌که مردان ایرانی هنوز نتوانسته‌اند نقاب و روبنده را به زنانشان برگردانند!


سنت بسنده‌ها در چله‌ی نقاب بیش از آن‌که در نقد بی‌حجابی اهل بدعت شمشیر کشند در نهی اکمال حجاب اهل نهضت جامه می‌درند!!


‏نخستین دست‌مایه‌ی مخالفین نقاب، پنداره‌ی ‎#لباس_شهرت است.
با عادی شدن نقاب و روبند در شرایط کرونا، این شبهه به کلی منتفی است.

آقا یا خانم سائر در این باره نوشته است : “کرونا در این خصوص کارکردی مشابه سلبریتی‌ها داره. تا حالا دیدید کسی به یه سلبریتی بگه: چرا لباس شهرت پوشیدی؟! زورشون فقط به محجبه‌های بی‌پناه رسیده… ”


سنت ‌بسنده‌ها عرف را بیش از خدا می‌پرستند.


در مظلومیت حضرت زهرا(س) همین بس که جمع کثیری از محبینشان در مملکت شیعی ، نه تنها در انتخاب حجاب به ایشان تمسک نمی‌کنند، بلکه پوشش نسل اندر نسل ایشان و دخترانشان را #لباسشهرت و #خلافعرف_مؤمنین می‌دانند!!


زن مظهر اسم سرّ خداست.
نزد اغیار هرچه پوشیده‌تر بهتر


‏به موازات زنانی که با ولع دیده شدن در ملأ عام، فریاد ‎#حقوق_زنان سر می‌دهند، زنانی دیگر امیدوارند روزی حق مستوری و محجوبی‌شان در ‎#عرف جامعه به رسمیت شناخته شود.


‏عرفی که اهل منکر را رها می‌کند اما دست و پای اهل معروف را به بهانه‌ی جذب حداکثری می‌بندد ‎#عرف_متشرعه نیست و اثری در کشف حکم شارع ندارد..


‏‎#حجاب در ادبیات صدر اسلام و زبان قرآن به معنای حائل و مانع است؛ چیزی فراتر از پوشش بدن؛ و مخدرات اهل‌البیت خلاف برخی عوام و کنیزان، به‌طور معمول از پس پرده و حجاب با نامحرمان تعامل داشتند.
موارد خلاف این، استثنائاتی است در حالت اضطرار یا اجبار…

برچسب ها: #پرده_نشینی #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


کانال چله نقاب در ایتا Niqab_campaign یک پیام جداگانه هم برای پاسخ به سوالات سوالات مخاطبین نوشته است که در ادامه می خوانیم »


بعضی از دوستان در باره طرح چله‌ی نقاب انتقاد دارند که چرا به وضع عمومی جامعه توجه نمی‌کنید و برای کسانی که اصلا حجاب ندارند یا حجابشون کمتر از حد شرعیه کاری نمی‌کنید و …؟!

اولا: اگر کسی بخواهد درباره‌ی حجاب در جامعه قدمی برداره صرف نظر از اینکه مخاطبینش در چه سطحی از حجاب باشند بنده سعی می‌کنم هم‌راهی و تقویتش کنم. چون در این زمینه هرچه کار کنیم باز م جا داره. پس اگر دوستانی هستند که می‌خواهند برای تقویت حجاب در سطوح دیگر جامعه تلاش کنند طرحشون رو بفرمایند و ما هم همراهی و تبلیغ می‌کنیم.

ثانیا در بحث اولویت‌بندی من شخصا فکر می‌کنم تا خوب‌ها خوب‌تر نشند
نمیشه از دیگران انتظار تغییر داشته باشند…
پس اول باید خودمون حرکت کنیم تا بقیه هم دنبالمون بیان…

به علاوه
حجاب یکنواخت سنتی اگه تغییر و تحول و حرکت نداشته باشه در برابر پوشش‌های متنوع و رنگ‌به رنگ کم میاره.

کلا همیشه «سنت» ایستا و متوقف
در برابر «بدعت» پویا، متحرک و متنوع
محکوم به شکسته!
مگر اینکه خودمون «نهضت» پویا، متحرک و متنوع را در برابر بدعت علم کنیم…

در #نهضت_حجاب هم باید سطح کار را گسترده کرد.

جوری که محجبه‌ها بتونند از کیمونو و شلوار گشاد ژاپنی
تا پوشیه سه لا بپوشند.
ولی حریم حجاب شرعی را حفظ کنند.

حالا من به محجبه‌ها نمی‌گم عقب‌گرد کنید و کیمونو بپوشید. این نسخه‌ی کسانی است که با بلوز و ساپورت بیرون میرند.

ولی من و شما هم باید کامل‌تر بشیم… اگر چادر نمی‌پوشیم، چادر … اگر رو نمی‌گیریم رو بگیریم… اگه رو می‌گیریم ولی مدام باز میشه نقاب بزنیم… اگه نقاب داریم ولی چشم و ابرو زیادی پیداست پوشیه و …
تا برسیم به ایده‌آلی که حضرت زهرا(س) معرفی کردند که روش غالب در زندگی‌مون این باشه که: نه نامحرمی را ببینیم و نه دیده شویم…

طبیعتا بحث شرایط ضرورت و اکراه و اجبار را باید مستثنا کرد… همانطور که برای خود مخدرات اهل بیت مستثنا بود.

چیزی که هست این که می‌خواهیم در حد ظرفیت و توانمان روز به روز بیشتر شبیه حضرت زهرا(س) شویم…

اول از اصلاح ظاهر که آسان‌تره شروع کنیم
تا کم‌کم دستمان را بگیرند و برسیم به اصلاح باطن ان‌شاءالله…

برچسب ها: #پردهنشینی #اکمالحجاب #چلهنقاب #مواساتبازینبکبری (س)


در بیان مناقب و فضائل حضرت صدیقه کربلا زینب کبری علیها السلام

🔰 در واقعه عاشوراء روبند و معجر نساء هاشمیات غارت گشت، اما این به معنای دیده شدن نساء طاهرات نیست، بلکه این مخدرات با پوششی از نور پوشانیده می شدند.

☑️روزی مرحوم علّامه شیخ جعفر کاشف الغطا در سوگ حضرت زینب (سلام الله علیها) اشعاری می سرود و بر روی کاغذ نوشت که چنین است:

▪️قد تركت عزيزها على الثرى
▫️و خلفته في الهجير و العرى

▪️ان نظرت لها العيون ولولت
▫️او نظرت الى الرءوس اعولت

▪️تودّ انّ جسمها مقبور
▫️و لا يراها الشّامت الكفور

➖*«زینب را در حالی که دست هایش بر گردنش بسته بود، بر شتر لاغری سوار کرده بودند و به اسارت بردند. *نه صورتش پوشیده بود، و نه نقاب بر چهره داشت بلکه به وسیله دست و بازویش صورتش را می پوشاند.* عزیزش حسین(علیه السلام) را روی خاک های گرم بیابان رها کرد.
اگر چشم ها به آن بدن های پاک چاک چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشک شان جاری می گردد.
در آن وقت که زینب(سلام الله علیها) را آن گونه به اسیری نزد یزید می بردند، آرزو داشت جسمش در زمین فرو رود تا ملامت و سرزنش دشمنان را نبیند.»
📜 شیخ هادی کاشف الغطاء، المقبولة الحسینیه، ص ۶۳

☑️علامه مقرم در مقتل مقرم گوید:
از مرحوم شیخ هادی کاشف الغطاء أعلى الله مقامه سراینده اشعار فوق شنیدم که می گفت: بعد از این ابیات بسیار گریستم و فردا 👈صبح هنگامی که می خواستم اشعار فوق را پاکنویس کنم وقتی به آخرین شعر رسیدم که «تود أن جسمها مقبور ….» باشد ، دیدم این بیت به دنبالش نوشته شده است:

▪️و هي باستار من الانوار
▫️تحجبها عن أعين النظار

«پرده هایی از نور، زینب (سلام الله علیها) را فرا گرفته بودند، که همان پرده ها مانع نگاه بینندگان به او می شدند.»

▪️از مشاهده این بیت تعجب کردم و هنگامی بر تعجبم افزوده شد که پس از پاکنویس کردن وقتی به پیش نویس مراجعه کردم، آن شعر را ندیدم و یقین کردم که وجود مقدس حضرت بقية الله الاعظم (ارواحنا له الفدا ء) چنین چیزی را نوشته اند.

☑️شعر دوم علامه کاشف الغطاء در مصیبت منازل السبایا و اسارت مخدرات، بعد از اینکه ابیاتش توسط حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تکمیل گردید:

▪️بنفسي النّساء الفاطميات اصبحت
▫️من الاسر یسترئفن من ليس يرأف

▪️و مذا برزوها جهرة من خدورها
▫️عشية لا حام يذود و یکنف

▪️توارت بخدر من جلالة قدرها
▫️بهيبة انوار الاله يسجّف

▪️لقد قطع الاكباد حزنا مصابها
▫️و قد غادر الأحشاء تهفو و ترجف

*«جانم به فدای دختران فاطمه (سلام الله علیها) از کسی مهربانی چشم داشتند که به آنها مهربانی نمی نمود. چون آنها را از پرده بیرون کشیدند در آن شبی که حمایت کننده ای نبود تا دشمن را براند و آنان را در زینهار خود حفظ کند.
*از آن هنگام در پرده از جلالت قدر و بزرگی مستور شدند و هيبت نور الهی پوشش آنها گشت مصیبت ایشان جگرها را از غم پاره کرد و دلها را به لرزه آورد»*
📜 دمع السجوم ترجمه ی نفس المهموم، صفحه ۴۸۶

مدل نقاب و پوشیه برای چله اکمال حجاب

با توجه به دغدغه‌ی بعضی دوستان در انتخاب #مدل_نقاب که از نظر بهداشتی هم کفایت لازم رو داشته باشه بعد از مشورت با عزیزان متخصص مدلی رو خدمت شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه مطلب همراه باشید

کامل ترین کارایی ماسک وقتیه که از لبه بالایی و پایینی و حتی دو طرف روی صورت بخوابه و فضای آزاد اطرافش نباشه. به طوریکه هوای تنفسی برای عبور مجبور باشه از ماسک عبور کنه.

سایز این نقاب ( ۴۵ در ۵۰ ) باعث میشه از سه طرف با چادر بسته بشه و از بالا هم روی صورت ثابت بایسته.

استفاده از بند به جای کش می‌تونه امکان تنظیم سایز و محکم کردن نقاب متناسب با فرم بستن موها و روسری و … رو بهتر فراهم کنه. باز کردن نقاب بدون برداشتن چادر هم به این نحو میسره.


هر پارچه‌ای که در مقابل صورت قرار بگیره، خصوصا اگر بیش از یک لایه داشته باشه، در جلوگیری از انتقال ویروس مؤثره. لذا خیلی‌ها ماسک‌های پارچه‌ای دولایه به سلیقه‌‌ی خودشون می‌دوزند و استفاده می‌کنند.

بالای این نقاب هم از پشت دولایه هست. برای این‌که روی صورت مرتب‌تر وایسه و هنگام تنفس و صحبت مزاحمتی ایجاد نکنه.
ارتفاع این قسمت بهتره ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر باشه که روی بینی و دهان رو کاملا بپوشونه.


اگر فکر می‌کنید دو لایه‌ی بالای نقاب کافی نیست
پشت لایه‌ی ‌دوم می‌تونید ماسک قابل شستشوی چند بار مصرف نصب کنید (با چند کوک، یا دکمه، یا قزن یا …) بدون اینکه از رو مشخص باشه.


البته ماسک‌های معمول، بعد از دو سه بار شسته شدن تقریبا نفوذناپذیری‌شون رو از دست میدند و نباید مکرر استفاده بشند.

پس اگر برای اطمینان بیشتر قراره چیزی به نقاب دوخته بشه بهتره به جای ماسک‌های معمول که عمر زیادی ندارند
از منسوجات بی‌بافت که در ساخت ماسک N95 به کار میره استفاده بشه.
منظور از #منسوجات_بی‌بافت پارچه‌ی کیسه‌های خرید هست که در تصویر ملاحظه می‌کنید.

پس می‌شه یک تکه حدود ۱۰ در ۳۰ سانتی‌متر از این پارچه‌ها رو پشت لایه‌ی دوم نقاب دوخت و به سهولت استفاده و به دفعات بیشتر شستشو کرد.


در این تصویر بالا ملاحظه می‌کنید که پارچه‌ی به کار رفته در ماسک N95 از سایر ماسک‌ها کارایی بیشتری داره…

وقتی این پارچه به ساختار نقاب اضافه بشه، در عین راحتی بیشتر، کارایی بیشتری چه از جهت پوشش و چه از جهت حفظ سلامتی خواهد داشت.


همه مطالب درباره مدل نقاب برگرفته از کانال چله نقاب در ایتا است…

کانال چله نقاب با شناسه Niqab_campaign در ایتا فعال است و اکانت توییتری چله نقاب با شناسه niqab_campaign فعال است… پیشنهاد می کنیم حتما یکی از این دو مورد را برای پیگیری مطالب دنبال کنید… | هم چنین برای عضویت در گروه تبادل نظر کانال چله نقاب در ایتا روی این لینک بزنید

ان شاالله همه دختران و پسران مسلمان که محبت پیامبر اعظم حضرت رسول صلوات الله علیه را در قلب خود دارند برای پیگری و ترویج همه احکام شرعی در جامعه های بشری تلاش کنند و ان شاالله خداوند ایشان را یاری کند؛ راستی از سرزنشِ سرزنش کنندگان در فضای مجازی نترسیم و از تمسخرِ تمسخرکنندگان در شبکه های اجتماعی هراس نداشته باشیم که هر دو طبق وعده خدا کارشان نتیجه ای ندارد.

إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ( سوره طلاق3) کار خدا بهرحال رو زمین نمی‌مونه، تو اگه می‌خوای مبارک و مفتخر بشی، کاری کن اسمتو بین کارگزارای خدا بنویسن .

حجت الاسلام محمد پدرام

در پایان دعوت می‌کنیم آیه هفتم سوره شریف محمد را با هم بخوانیم :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
مسلمانان! اگر به دین خدا کمک کنید، خدا هم کمکتان می‌کند و قدم‌هایتان را محکم می‌سازد.


پایان …


واژه ها …

در متن های این صفحه برخی واژه ها به کار رفته است که ممکن است به سبب مطالعه کم، معانی آن‌ها را ندانیم. معنی برخی از این واژه ها را در ادامه میخوانیم :

مخدرات

در لغت نامه دهخدا برای مخدرات این چنین نوشته شده است : مخدرات . [م ُ خ َدْ دَ ] (ع ص ، اِ) زنان پرده نشین . مأخوذ از خدر بالکسر که به معنی پرده است . (غیاث ) (آنندراج ). خانم های باحجاب و پرده نشین و پاکدامن و با شرم و حیا.

آواتار

آواتار به تصاویری گفته میشود که یک شخص در اینترنت و به خصوص در فروم های گفتگو و شبکه های اجتماعی به عنوان عکس خود استفاده می‌کنند. البته گاهی برای اشاره به آن می توانیم از کلماتی همچون 1- تصویر پروفایل 2- چهرک هم استفاده کنیم

فهرست واژه های این صفحه به مرور بروزرسانی میشود…


بروز رسانی : ساعت 19 روز 18 شهریور 99

در ادامه مطلب ، یادداشتی که امروز حوالی ساعت 16 در صفحه اجتماعی ویژه چله نقاب منتشر شده است را با هم می خوانیم ؛ این متن از یادداشت حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر است »

رازگشایی از روبند

مخالفان روبند، عمدتاً متکی بر دلائلی اجتماعی، امنیتی و گاه اعتقادی، اهل اسلام را به اکتفاء به حجاب فقهی دعوت می‌کنند یا برای رو بستن محدودیت‌هایی حقوقی وضع می‌‌کنند؛ مسأله‌ی اساسی اما به نظر آن است که رویه‌ی رو به رشد حجاب گرفتن و رو بستن در میان زن‌های مسلمان، تردید علنی در مبانی نظری غرب مدرن و اسلام قشری در باب #نه‌دیدن است و نفی عملی آن‌ها در کف خیابان‌های بروکسل و طهران و پاریس و تل‌ابیب.

بنیان غرب مدرن نفی غیب و زدودن #راز از عالم بوده است، و زن آخرین رازی بود که غرب آن را زدود و به امری محصل و محسوس فرو کاست. حالا زن هم مانند خدا و مسیح و انجیل امری عرفی است که فارغ از هر غیب و رازی تأویل می‌شود و رسیدن به این تأویل محتاج هیچ احرام و محرمیتی نیست.

در این زمین بی‌راز، قبله‌ی آدم‌ها جایی حوالی گوگل است؛ این روزها آدم‌های مدرن بیش از آن که به آس‌مان چشم دوخته باشند یا در کتاب مقدس چشم به‌دوانند، اوقات‌شان در گوگل می‌گذرد؛ از او می‌طلبند و در او می‌یابند.

گوگل بر این بنیان نهاده شده است که هر چه هست را می‌توان به ذهن آورد و هر چه به ذهن می‌آید را می‌توان به زبان آورد و هر چه زبانی است را می‌توان به اشتراک نهاد و هر چه در اشتراک است را می‌توان دید، و آن چه را نه‌توان در گوگل یافت معدوم است.

عالم گوگل اما مانند همه‌ی دنیای مدرن، عالمی نازل و بی‌پروا است؛ نازل است و از ظواهر الفاظ و محسوسات فراتر نه‌می‌رود و در نمایش این ظواهر نیز پروایی نه‌دارد. رسیدن به محسوسات انباشته در گوگل و رؤیت آن‌ها در این عالم فروکاسته‌ی زبانی باز محتاج دو دسته واژه است؛ کلیدواژه‌ها و گذرواژه‌ها.

گوگل خود را نقطه‌ی کانونی معرفت بشری می‌داند و الگوی هم‌بودی با آن اشتراک است و نه اشراق یا احرام. این یعنی برای رسیدن به آن چه هست محتاج به زبانی روان هستی و دستانی تند و چشمانی باز؛ نه تأملاتی ذهنی، یا سلوکی ذوقی یا جانی مهیا.

با این توصیف #روبند (نقاب، پوشیه، برقع) نهادن در دنیای مدرن کاری شبیه به پالایه (filter) نهادن بر عالم گوگل است؛ با این تفاوت که پالایه‌سازها با پذیرش آیین زبان‌بسنده‌ی دنیای وب و مبتنی بر هم‌این منطق دغدغه‌ی پرواداری آن را دارند، اما روبندنهاده‌ها متکی بر ایمانی دیگر، تمام غیب‌ناباوری، راززدایی و بی‌پروایی غرب را به چالش می‌کشند؛ و این غیب‌آغشته کردن خیابان است ملحدان مدرن را به وحشت می‌اندازد.

هنگامی که زنی حجاب می‌گیرد و روبند می‌نهد، خود را جزئی از عوالمی رازآلود می‌نهد که در تسلیم امر الاهی از غیر محجوب و نادیدنی است؛ و باز به اذن او است که مراتبی از این غیب را به تماشای محرمان می‌نهد. این به آن معنا است که نه هر چه در عالم هست به ذهن و زبان می‌آید و نه می‌توان هر معقول و محسوسی را به اشتراک نهادن و نه از معبر کلیدواژه‌ها و گذرواژه‌ها امکان رسیدن به هر حقیقتی میسر است.

ترویج این رازباوری البته با اسلام قشری نیز بی‌میانه است؛ مذهبی که دین را در مناسک ظاهری و گزاره‌های حقوقی خلاصه می‌کند و منکر مراتب اخلاقی و عرفانی دین و سلوک باطنی انسان و رؤیت ملکوت نادیدنی عالم است.

این واضح است که روبند نهادن یک الزام فقهی نیست؛ حد شرعی حجاب هم‌آن وجه و کفین است که برای همه به یک‌سان الزامی و ناگزیر است. توصیه به پوشاندن بیش از آن و یا پرده‌نشینی از نامحرم اتفاقی است که در قلم‌روی اختیار اخلاقی می‌افتد.

به این معنا الزامات فقهی کمینه و مقدمه‌ی امر دین و آغاز مسیر تدین هستند، و این مسیر در امتداد خویش به میانه‌ی اخلاق و پایانه‌ی عرفان استمرار می‌یابد، که آن‌ها نیز الزاماتی دارند و این الزامات البته بر اهل آن‌ها است.

همه‌ی اهل اسلام ملزم به رعایت الزام فقهی در ادای نمازهای یومیه و حجاب شرعی هستند، اما به جا آوردن نوافل و نهادن روبند، تنها در مسیر کسانی قرار می‌گیرد که در سیر خویش پا به قلم‌روی سلوک اخلاقی و عرفانی نهاده‌اند و از مقدمه‌ی فقه عبور کرده‌اند.

هنگامی که زنی وجه و کفین خود را می‌پوشاند، از حجاب فقهی به حجاب اخلاقی عبور کرده است؛ با این تفسیر روبند نهادن یک زن مؤمن پیش از هر چیز بیان‌گر تلقی باطنی او از امر دین و تدین است. رویه‌یی که امر دین را در فقرات زبانی احکام فقهی فرو نه‌می‌کاهد و با زدودن غیب از صفحه‌ی حیات اکنونی انسان، باطن عالم را به آخرت جارو نه‌می‌کند.

حجاب گرفتن دیدنی‌ترین امر عالم ظاهر، زن، در پشت خمار و نقاب حاوی این معنا است که باقی عالم نیز به هم‌این نسبت در اختیار امر الاهی، اعظم خویش را در پرده‌ی غیب پوشانده‌اند و ظاهر عالم اندکی از تمام آن است که محسوس است و دیده می‌شود و مشمول احکام ظاهری است.

روبند‌ نهادن به ساده‌گی به این معنا است که دیدن نادیدنی‌ها در گرو قدری نادیدنی شدن است …

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


سلام علیکم و رحمة الله

با تشکر فراوان از همه‌ی دوستان عزیزی که هم‌چنان هم‌راه ما هستند…🌹
حالا ۲۵ روز از قرار چهل روزه‌ی ما با هم سپری شده و فقط ۱۵ روز دیگر تا اربعین باقی است.

در این مدت بسیاری از دوستان اقداماتی در خصوص ترویج پوشش نقاب انجام داده‌اند👌
مانند:

1 . تغییر آواتار(تصویر پروفایل) با پوشش نقاب به جای ماسک

2 . هم‌خوان کردن تجربه‌های زیستی در شبکه‌های اجتماعی در مواردی که از نقاب و روبند و پوشیه بهره برده‌ایم.

3 . بازنشر مطالب اینجا در کانال‌ها و گروه‌های دیگر

4 . بازتولید مطالب اینجا و شبیه آن در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستا، توییتر، واتساپ و ..

5 . نذر نقاب به جای ماسک و توزیع بین خانم‌ها

6 . طراحی مدل‌های نقاب مختلف متناسب با شرایط همه‌گیری بیماری

7 . دوختن نقاب به جای ماسک زنانه در خیریه‌ها و مساجد

8 . تجربه‌ی عملی پوشیدن نقاب

9 . تبلیغ شفاهی نقاب در معاشرت‌ و تدریس و ..

10 . تبلیغ مکتوب نقاب و پوشیه در داستان و شعر و عکس و کلیپ و فیلم و …

همه‌ی ما از این به بعد نیز هم‌چنان بنا به وسع خود می‌توانیم نیت کنیم که یک یا چند مورد از این اقدامات را در مواسات با حضرت زینب(س) و اقامه‌ی شعائر الهی انجام دهیم.✅

برچسب ها: #اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)


بروز رسانی 18 مهر 1399 :

درگیری با دش‌من فرضی [ در موضوع حجاب ]

خلاف آن چه تصور می‌شود، خط مقدم جبهه‌ی حجاب نه طهران که بروکسل است؛ جایی که نبرد تمام‌عیار بر سر نقاب در جریان است.

مبتنی بر تلقی عرفی ایرانی از حجاب، این موقعیت جهاد شرعی برای ما تعریفی نه‌دارد، و هم‌این است که کمابیش از جنگ جهانی حجاب بیرونیم، و به جنگی داخلی با دش‌منی فرضی مشغول هستیم.

می‌خواهم به‌گویم ما حمایت توده‌های متشرع ایران و حتا باقی مؤمنین امت اسلام را در قضیه‌ی حجاب پشت سر نه‌داریم، به این دلیل ساده که پی اقامه‌ی ماهیتی عرفی/ایرانی و نه شرعی/اسلامی از حجاب هستیم؛ و این جنگ با سایه‌ها است.

تلقی پلیس جمهوری از حجاب به ظاهر سخت‌ترین تعبیر از حجاب ایرانی است که البته به واسطه‌ی عرفی و نه شرعی بودن، سال به سال و فصل به فصل و شهر به شهر متفاوت است.

به صورت معمول پلیس، حساسیتی به نقض حد شرعی حجاب نه‌دارد و پی نقض فاحش الگوی پوشش ایرانی و طهرانی و شمرانی را می‌گیرد.

این رویه‌ی معمولی است که با کشف حجم معمولی از مو مشکلی با پلیس نه‌خواهید داشت اما استفاده از چکمه‌یی با ساقی نامعمول ممکن است شما را به دردسر به‌اندازد.

نیز نقض سازوار پوشش پایه، کشف عورت، در پایش‌ها و بازداشت‌های پلیس نمونه‌یی مبنائی از بسنده‌ی جمهوری‌ به عرفی خودساخته است که نسبتی با شریعت اسلامی نه‌دارد.

در سویه‌ی نرم این پی‌وستار رسانه‌ی ملی جمهوری قرار دارد که حجاب عرفیش اساساً فاقد مؤلفه‌ی شرعی حجب است. مطلوب تلویزیون ایران زنی است که شنلی سیاه را از سر آویخته باشد و با چهره‌ی بزک‌کرده، بشاش و روان برابر چهل میلیون نامحرم برنامه اجراء کند.

تمام آن چیزی که این پوشش ایرانی-شمرانی از حجاب شرعی وام گرفته است شنلی آویخته است و مانتویی که پیچیده می‌شود، و عمق امر حجاب، پرده‌نشینی، ذیل عنوان تفکیک جنسیتی ضدارزش معرفی می‌شود.

با بسنده بر حجاب عرفی ایرانی، طبعاً انواع دیگر حجاب شرعی امت از حمایت جمهوری و نیروهای آن خارج شده و پوشش تفریطی و افراطی دانسته می‌شود: از حجاب اروپایی تا حجاب افریقایی تا حجاب خلیجی.

ما البته با انواع دگردیسی ایرانی شنل-مانتو کنار می‌آییم و حتا با اسلوب‌های ضدشرعی آن‌ هم مصالحه می‌کنیم، اما اساساً از بسط شرعی حجاب حمایتی نه‌داریم، و خیال نبرد شرعی با شل‌حجاب‌ها را از سر نه‌می‌گذرانیم، و تمام جبهه در مه غلیظی از بیم و شک فرو رفته است.

تنها هم‌این نمونه‌ی عدم حمایت از نقاب در دولت، پلیس و رسانه‌های جمهوری به روشنی نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه پاس‌بان حجاب عرفی ایرانی هستیم و تا که جا پاس‌دار حجاب شرعی اسلامی.

این البته نافی مسئولیت نهادهای فرهنگی و محافل مدنی در صیانت از عرف ایرانی و الگوهای ملی نیست؛ نهاد جمهوری اما در سیاست‌گزاری یک مسیر بیش‌تر برای اسلامی بودن در مقابل نه‌دارد: اقامه‌ی شریعت، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

پیش از این اما باید از خود به‌پرسیم که آیا شجاعت ایستادن پشت خاک‌ریز نبردی شرعی/اسلامی در کنار انبوه توده‌های متشرع امت را داریم و یا دل‌مان می‌خواهد که در عمق عقبه، در درگیری با دش‌من فرضی/عرفی برای آویختن شنل و پیچیدن مانتو تلفات به‌دهیم و عقب به‌نشینیم؟

پایان

منبع : منتشر شده در کانال نوشته های حجت الاسلام فاطمی صدر

برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : https://fatemisadr.e57.ir/fatemi-sadr-channels/
#پیشنهاد_ویژه


در ادامه بخوانید »

برای درک بهتر موضوعات درباره حجاب ، لینک های زیر را بخوانید

چگونه حجاب داشته باشیم ؟ [بایدها و نبایدهای پوشش صحیح برای پسران و دختران با زبان تصویر] + 15 نکته مهم

چگونه حجاب رعایت کنیم؟ نظر خدا درباره حجاب چیست؟ [هفت مکان و 21 پیشنهاد برای دختران]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
خدیجه
خدیجه
3 سال قبل

ان شاالله خدا حمایت تان کند