دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

روش های عزاداری در ایام کرونا [ بسته احیای مناسک محرم و صفر به قلم استاد فاطمی صدر ]

متنی که در ادامه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال ایشان نوشته شده است. این یادداشت به بررسی روش های عزاداری در ایام کرونا می پردازد. پیشنهاد میکنیم بخوانید و برای دوستان خود هم ارسال کنید.

چهارده روش برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام با رعایت موازین و شیوه نامه های (پروتکل ها) وزارت بهداشت در این یادداشت معرفی شده است. هم چنین پیشنهاد می کنیم برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در فضای مجازی دنبال کنید.

این متن ویراست پنج یک سه است و تاکنون چند بار ویرایش شده است، بخش هایی از آن حذف شده یا اضافه شده است:

یک؛ زیارت از بام
این توصیه‌ی حضرات معصوم است که زیارت از دور ایشان را از بام خانه می‌توان انجام داد. این یعنی هر خان‌واده می‌تواند فرش بیندازد و مجلس خود را در بام خانه برگزار کند و حتا آن جا بیرق بزند و‌ فانوس بیاویزد.

دو؛ روضه در خانه
ساده‌ترین اسلوب اقامه‌ی عزا احیای روضه در خانه است؛ تکثیر هیأت‌های خانه‌گی در طول محرم و صفر. این البته نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که روی آنتن آوردن رادیو روضه یا سامانه‌ی فراخوان آخوند محل یکی از آن‌ها است.

سه؛ روضه در کوچه
سنت عراقی‌ها در زمان همه‌گیری بیماری از سال‌ها پیش هم‌این بوده است که در آستانه‌ی در خانه‌ها هیأت می‌گرفته‌اند، با جمعی محدود و با حفظ فاصله؛ این هم‌آن چیزی است که می‌توان آن را هیأت ده‌نفره هم خطاب کرد.

چهار؛ چهارپایه‌خوانی
ممشای احیای مناسک محرم سال همه‌گیری خروج از زیر سقف و فرود آمدن از منبر شبستان و اقامه‌ی عزا روی چهارپایه و زیر سقف آس‌مان است. این فرصت ام‌سال ما برای احیای چهارپایه‌خوانی در محله‌ها است.

پنج؛ کوچه‌گردی
احیای سنت کوچه‌گردی هم‌آن حرکت پیاده و سواره‌ی ذاکران در کوچه‌های شهر و روستا روضه‌خوانی و مقتل‌خوانی و فضلیت‌خوانی در حال حرکت و پشت بلندگو است.

شش؛ مناره‌ی روضه
از غروب آف‌تاب تا اذان مغرب می‌توان از بلندگوی مساجد و حتا معابر روضه‌ی نرم پخش کرد. نیز پخش پاره‌های مقتل پس از اذان صبح.

هفت؛ فانوس‌گردانی
جاگزین دسته‌کشی متراکم، فانوس‌گردانی منفرد است. با فانوس یا حتا چراغ گوشی روشن تنها یا با خان‌واده از در خانه به طرف نقطه‌ی چاووش محله یا شهر حرکت می‌کنیم، بی آن که با رسیدن به آن تجمع کنیم، سلام می‌کنیم و بر می‌گردیم؛ زر و انصرف. نقطه‌ی چاووش محله انتهای محله به طرف جاده‌ی کربلاء و نقطه‌ی چاووش شهر پایان دیوار شهر و ابتدای جاده‌ی عتبات است.

هشت؛ چاووش کردن
وانهادن تجمع ما را به تحرک وامی‌دارد؛ حرکت انفرادی به طرف نقطه‌ی چاووش شهر و روستا و چاووش خواندن و بازگشتن. نقطه‌ی چاووش پایان دیوار شهر و ابتدای جاده‌ی منتها به عتبات است؛ جایی حوالی حد ترخص. این هم‌آن کاری است که ظهر عاشوراء و صبح اربعین باید انجام داد؛ چاووش کشیدن و چاووش خواندن. این کار پیاده‌روی قاصر به طرف عتبات هم خوانده می‌شود.

یازده؛ خیمه‌سوزی
نقطه‌ی چاووش شهر و روستا هم‌آن جایی است که نماز ظهر عاشوراء در آن جا خوانده می‌شود و خیمه‌های نمادین کربلاء در ابتدای جاده‌ی منتها به کربلاء آتش زده می‌شود.

دوازده؛ مقتل‌خوانی
مقارن غروب در یازده شب محرم می‌توان پاره‌یی مقتل‌خوانی را روی رسانه‌های رایان منتشر کرد. این مقتل می‌توان نظم باشد یا نثر، به فارسی باشد یا عربی یا ترکی.

سیزده؛ موکب سواره
موکب ثابت را اگر نتوان در دوره‌ی همه‌گیری بر پا کرد، به راه انداختن موکب سیار برای اطعام و ادای نذر و وقف محرم و صفر شدنی است و اسباب تجمع پرخطر نیست. موکب سواره هم‌آن الگویی است که عراقی‌ها در مسیرهای طولانی و خالی پیاده‌روی اربعین در استان‌های جنوب از آن استفاده می‌کنند.

چهارده؛ عاشوراءخوانی
زیارت عاشوراء را به سلام و لعن کامل می‌توان در طول روز پهن کرد. یعنی طلوع آف‌تاب تا سلامش را خواند و با روضه‌‌ی فردی صبح‌گاهی؛ طول روز زمان کامل کردن سلام‌ها و لعن‌ها است، تا غروب به سجده‌ی آخر و روضه‌ی فردی شام‌گاهی رسید.

پانزده؛ نذر محرم
بیرون از سقف هیأت انبوه نذر و حتا وقف است که می‌توان در پهنایی از کنش‌های اقتصادی تا اجتماعی تا علمی به نیت تبرک گرفتن از دهه‌ی محرم انجام داد.

شانزده؛ منبر رایان
هر حساب در شبکه‌های اجتماعی رایان می‌تواند یک حسینیه‌ی عزا باشد و بشود. با سیاهه کردن آواتار و کتیبه زدن و اجتناب از اظهار فرح و پرهیز از لغو گفتن و حرف زدن از روزمره‌های بی‌ارزش، ممحض شدن در نشر معارف اهل بیت.

نویسنده : حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر

برای مطالعه متن های حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر کانال ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
لینک صفحه شیخ محمد مهدی فاطمی صدر در ویراستی و توییتر : https://fatemisadr.e57.ir/fatemi-sadr-channels/ #پیشنهاد_ویژه


کانال سایت روشنگری هم پوستری از این متن تهیه کرده است که در ادامه می بینیم. البته پیشنهاد می کنیم متن را برای دوستان خود ارسال کنید چون ممکن است تصویر کمی ناخوانا باشد…


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات