دسته‌ها
مقاله

اصول منطقی ایران 🇮🇷 برای ضربه به ارتش تروریستی آمریکا چیست؟ ضربه متقابل کی و کجا فرود خواهد آمد؟ 📍

مقاله ای که در ادامه می خوانید بررسی نشریه هفتگی خط حزب الله است که در شماره 247 آن برای شناخت اصول منطقی ضربه متقابل به دولت کثیف و ارتش تروریستی آمریکا منتشر شده است. به همه عزیزان مومن و انقلابی توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. این مقاله براساس سخنان امام خامنه ای نوشته شده است. در انتهای ذکر هر جمله امام خامنه ای، تاریخ بیان جمله توسط ایشان ذکر شده است تا با جستجو در سایت ایشان به مشروح بیانات ایشان دست پیدا کنید.


ضربه متقابل کی و کجا فرود خواهد آمد

در جریان سفر نخست وزیر عراق به ایران و دیدار وی با رهبر انقلاب یکی از مفاهیم کلیدی‌ای که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، کلیدواژه‌ی ضربه‌ی متقابل بود. دو روز بعد، هواپیمای مسافربری ایرانی‌ای که از تهران عازم بیروت بود، مورد تعرض و تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت.

حالا همه منتظر بودند تا پاسخ ایران و جبهه‌ی مقاومت را نسبت به حرکت غیرقانونی و غیرعقلانی آمریکایی‌ها ببینند. چرا که «ما ملتی هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استواری و با قدرت کامل پاسخ خواهیم داد… هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ی دریافت سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین کند.» ۹۰/۸/۱۹ اما باید بدانیم که پاسخ ایران به این ماجرا همچون گذشته بر مبنای اصول و مبانی بنیادین انقلاب اسلامی و به دور از شتابزدگی و تعجیل‌های نابجا خواهد بود.

تجربه انباشته جمهوری اسلامی در چالش‌های بین‌المللی

22 سال پیش در چنین روزهایی خبر ناگواری از همسایه‌ی شرقی ایران کام ملت ایران را تلخ کرد. به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان حمله شده بود و دیپلمات‌های ایرانی در جریان این حمله‌ی ناجوانمردانه به شهادت رسیده بودند. بحث و گفتگوها درباره‌ی لزوم عکس‌العمل ایران نسبت به این ماجرا بالا گرفت و تعدادی از نیروهای نظامی هم راهی مرزهای ایران و افغانستان شدند.

“فیلنت و هیلاری لورت” دو پژوهشگر سیاسی آمریکایی، در کتاب “عزیمت به تهران” فضای سیاسی پس از این ماجرا را چنین روایت کرده‌اند: “…جمهوری اسلامی وارد جنگ نشد. آنگونه که معاون وقت وزیر خارجه بعدها توضیح داد، نظر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر ایران این بود که …نشان دادن واکنش ضروری است اما باید هشیارانه تمامی شرایط واکنش مسلحانه را در نظر بگیریم.

در بخش دیگری از همین کتاب چنین می‌خوانیم: آمریکایی‌ها، انرژی زیادی صرف اهریمن‌سازی جمهوری اسلامی به خاطر عدم عقلانیت ناشی از ایدئولوژی‌اش کرده‌اند اما این موضع رهبر ایران نشان می‌دهد که ایران استراتژی‌ای دارد که حتی در مواجهه با اقدامات تحریک‌آمیز هم از آن تبعیت می‌کند. آنگونه که آیت‌الله خامنه‌ای گفته: ما در زمینه‌ی مسائل مهم خودمان احساساتی نیستیم؛ از روی احساسات تصمیم نمی‌گیریم؛ ما با محاسبه تصمیم می‌گیریم.”

ماجرای شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف تنها نمونه‌ای از چالش‌های بین‌المللی است که تاکنون استکبار جهانی در مسیر حرکت و پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده است. تجربه‌ی انباشته‌ی جمهوری اسلامی در چالش‌های گوناگون و متنوع چهل و دو سال اخیر همین تصمیم‌گیریِ به دور از احساسات و شتابزدگی بوده که در همه‌ی حوادث اخیر منطقه مشهود بوده است.

ضربه متقابل کی و کجا فرود خواهد آمد؟

یکی از مطالبات امروز جامعه‌ی مؤمن و انقلابی اجرایی شدن انتقام سخت در پاسخ به ترور شهید سلیمانی و همچنین پاسخ به تهدیدات نامتعارف وغیرقانونی‌ آمریکا و اذناب او در منطقه است. ضرورت تحقق ضربت متقابل از آنجا اهمیت مضاعف می‌یابد که این نکته‌ی کلیدی را از یاد نبریم که اساساً راهبرد ضربه متقابل برای توقف ماجراجویی‌های غیرعقلائیِ طرف مقابل و افزایش امنیت کشور و منطقه است. اما فارغ از اینکه زمان و کیفیت اجرای ضربه متقابل چگونه و در چه نقطه‌ای خواهد بود توجه به اصول و مبانی‌ای که راهبرد ضربه‌ی متقابل بر اساس آنها استوار است می‌تواند تعداد زیادی از ابهامات و سؤالات در این زمینه را پاسخ دهد.

اول اینکه پاسخ متقابل جمهوری اسلامی الزاماً مبتنی بر یک نظام محاسباتی و عقلانیت انقلابی است که در اندیشه‌ی امام و رهبری مورد تأکید قرار گرفته و در کنش و واکنش‌های قبلی نیز نمایان بوده است.

اصل دیگری که در نظام رفتاری جمهوری اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد “تکمیل نکردن پازل دشمن” است.

مایک پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا در یکی از موضع‌گیری‌های اخیر خود اعلام کرده که تضمین می‌دهد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در جلسه‌ی مهرماه (اکتبر) شورای امنیت سازمان ملل تمدید خواهد شد. ناگفته پیداست که یکی از تحرکات اخیر نظامیان آمریکایی در منطقه جورکردن بهانه‌هایی برای تکمیل همین پازل، تشدید تحریم‌ها و افزایش فشار حداکثری بر ملت ایران است.

اصل سوم تفکیک موضوعات اصلی و فرعی و اصلی نگرفتن موضوعات فرعی است. هدف اصلی را فراموش نمی‌کنیم. ماهیت انتقام سخت جمهوری اسلامی چیزی جز اخراج آمریکا از منطقه نیست و طبعاً هر اقدامی به‌میزان اثربخشی‌اش برای تحقق این هدف نهایی ارزش‌گذاری خواهد شد. علاوه بر این جمهوری اسلامی اصول شناخته‌شده‌ای را در منطقه دنبال می‌کند که اصل تقویت امنیت در منطقه و جلوگیری از جنگ و ناامنی عمومی منطقه یکی از آنهاست.

چهارمین اصلی که در رفتارشناسی بین‌المللی جمهوری اسلامی مشهود بوده پایبندی به تعهدات و پرهیز از تجاوز و تعدی است. تعبیر فرمانده محترم نیروی قدس سپاه پاسداران در موضع مبنی بر اینکه برای انتقام خون سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی “ناجوانمردانه زدید اما ما جوانمردانه پاسخ خواهیم داد” در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

اصل پنجم درباره‌ی ضربه متقابل پرهیز از جنجال‌ها و شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای است. پاسخ موشکی سپاه پاسداران در پی حمله‌ی تروریست‌های داعشی به مجلس شورای اسلامی در تهران، – که یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی است که در طول مبارزه‌ی با تروریست‌های تکفیری به آنها وارد آمده – ، و پاسخ‌های به تروریست‌های مناطق کردنشین حمله‌ی موشکیِ پس از حادثه‌ی تروریستی اهواز همه و همه ضربات کاری‌ای بودند که اهداف بازدارندگیِ مورد نظر را تأمین کردند اما به دور از هیاهوهای رسانه‌ای و درست در لحظه‌ی غیرقابل انتظار به دشمن وارد آمدند.

این بار نیز ضربه متقابل به دشمن کینه‌توز و قاتل وارد خواهد آمد اما در زمان و از جایی که انتظارش را نخواهند داشت.


برای مطالعه دیگر مطالب شماره 247 خط حزب الله پیشنهاد می کنیم این نشریه را از این صفحه رایگان دانلود کنید.

هم چنین برای درک بهتر آنچه تاکنون گذشته است و شناخت رویه ارتش تروریستی آمریکا دو مقاله زیر را بخوانید:

چگونه خبر کشته های عین الاسد توسط رسانه های آمریکا بیان شد؟

وزارت دفاع آمریکا مقصر اصلی فقر و گرسنگی در جهان است [ بررسی گزارش سازمان فائو ]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات