دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

دانشجو انقلابی و ماموریت جدید امام خامنه ای برای او در نبرد اندیشه‌ها : گفتمان انقلاب را در دانشگاه غلبه دهید


دانشجویان هر سال، معمولا دو بار با رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگوی مستقیم دارند. یکی از این دیدارها در ماه مبارک رمضان است و دیگری در مهرماه. اولی، با تشکل‌های مختلف دانشجویی است و دومی با نخبگان علمی. دیدارهایی که معمولا بیش از سه ساعت هم به طول می‌انجامد.

در این دیدارها، دانشجویان ضمن بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود، پای صحبت نقطه‌نظرات رهبر انقلاب نشسته و ایشان نیز به تبع آن، وظایف و مأموریت‌های جدید جریان دانشجویی را برای آنان بیان می‌کنند. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

دانشجو انقلابی

دیدار دانشجویی تا آنجا برای رهبر انقلاب اهمیت دارد که تا به حال هیچگاه از برنامهٔ رمضانی ایشان حذف نشده است. حتی دیدار امسال(۱۳۹۶/۰۳/۱۷) باوجود آنکه درست چند ساعت قبل از آن، گروهک داعش به ساختمان مجلس حمله کرده و شرایط امنیتی فوق‌العاده‌ای در تهران ایجاد شده بود، باز هم طبق روال گذشته، سر ساعت برگزار شد.

در همین دیدار بود که رهبر انقلاب، کار این گروهک را به «ترقه‌بازی» تشبیه کردند که «در ارادهٔ مردم هیچ تأثیری نخواهد گذاشت» و «ان‌شاءالله کَلَک اینها {هم} کنده خواهد شد.» پنج ماه بعد از این پیش‌بینی رهبر انقلاب، حاج قاسم در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب، پایان داعش را به ایشان و ملت ایران تبریک گفت.

غلبه گفتمان انقلاب اسلامی، وظیفه دانشجو انقلابی این است

اما اگر بخواهیم بدانیم که چرا دیدار دانشجویی، تا به این حد، برای رهبر انقلاب اهمیت دارد، باید به این موضوع توجه کنیم که دانشجو مهم‌ترین “نیروی آینده‌ساز” کشور است.

بدین ترتیب وضعیت آیندهٔ جامعه، ارتباط مستقیم پیدا می‌کند با شرایط علمی، مهارتی و صدالبته “جهان‌بینی” دانشجویان. گویی هرچه امروز در دانشگاه به دانشجویان تعلیم داده شود، فردای جامعه و کشور را رقم خواهد زد.

در شرایطی که که عده‌ای سعی دارند دانشگاه و به تبع آن کشور را به فرهنگ غیرانقلابی و غیربومی آلوده کنند، وظیفهٔ”جنبش دانشجویی”، دقیقا عکس آن است.

یعنی وظیفه‌ای که رهبر انقلاب، در آخرین دیدار دانشجویی، از آن با عنوان «غلبهٔ گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه» یاد کردند: «شنفتم این را که بعضی‌ها می‌گویند که «آقا، دیگر در دانشگاه نمی‌شود کاری کرد»؛ نه آقا، در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتّفاقاً در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما.»(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

آن هم در شرایطی که گفتمان انقلاب، دارای «جذابیت» های منحصر به فردی است که اتفاقا امام خمینی(ره) هم با تکیه بر همین عوامل جذابیت بود که توانست جوان نسل انقلاب را مجذوب خود کند: «بخشی از جذّابیت‌ها مربوط به اصولی بود که امام ارائه می‌کرد.

مثلا ازجملهٔ چیزهایی که امام به مردم ارائه می‌کرد، اسلام بود؛ اسلام ناب، اسلام ناب محمّدی. اسلام ناب یعنی اسلامی که نه اسیر و پابند تحجّر است، نه اسیر و پابند التقاط است… این برای جوان مسلمان، جذّاب بود.»(۱۳۹۶/۰۳/۱۴)

با همهٔ اینها اما غلبه دادن گفتمان انقلاب، دارای شروطی است که جریان دانشجویی ملزم به رعایت آن است:

افسر جوان مجهز به تعبد و عقلانیت

رهبر انقلاب دانشجوی مؤمن و انقلابی را در صحنهٔ نبرد اندیشه‌ها و غلبهٔ گفتمان‌ها، «افسر جوان جنگ نرم» می‌دانند. این افسر جوان اما با «خودسازی»، «حفظ تدین و تعبد در عمل و گفتار» و «عقلانیت» است که گفتمان انقلاب را در محیط دانشگاهی تبلیغ و ترویج می‌کند.

البته در این مسیر حتی اگر دستگاه‌های مسئول فرهنگی و اندیشه‌ای کشور، دچار سستی، کاهلی یا تعطیلی شدند با اتکا به این شاقول‌هاست، که خود دست به اقدام خواهد زد.

«من به همهٔ آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار… آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.»(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

به توییتر اکتفا نکنید

با ورود فضای رسانه‌ای نوین و شبکه‌های تعامل مجازی، بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها نظیر سخنرانی، تهیه و توزیع نشریه، و همچنین حلقه‌های اندیشه‌ای و مطالعاتی از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل و محدود شدند.

این موضوع اگرچه ضروری بوده و هست، اما نباید به گونه‌ای شود که عرصهٔ تعامل حقیقی و فیزیکی روزمره از آن خالی و تهی شود.

امری که رهبر انقلاب از آن به عنوان «تخاطب واقعی» یاد کردند: «اهتمام به تخاطب واقعی. فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی –توئیتر و مانند اینها– برای اینکه پیام‌هایشان را برسانند، این فایده ندارد؛

تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریه لازم است، بحثهای دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛»(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

از دل این حضور واقعی است، که دانشجوی انقلابی، از طرفی با نیازها، نقص‌ها و دغدغه‌های مخاطب آشنا شده و از سویی دیگر می‌تواند برای غلبهٔ گفتمان انقلاب، بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی کند. ‌

در چنین شرایطی، اگر گفتمان انقلاب و اهداف آن به‌عنوان یک خواست همگانی و عمومی در دانشگاه مطرح و پذیرفته شود، آنگاه است که می‌توان پیش‌بینی کرد چند قدم به ساخت «جامعهٔ اسلامی» نزدیک‌تر شده‌ایم. همان چیزی که امام دربارهٔ آن فرموده بود: “اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت اصلاح خواهد شد.”

منبع : شماره ۱۱۰ خط حزب الله

در ادامه بخوانید » مشکلات فرهنگی دانشگاه ها از کجا آب می خورد ؟


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات