دسته‌ها
گزارش

مبادا کشور به انحطاط فرهنگ و اخلاقی دوران اصلاحات بازگردد


آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت امروز تهران در سخنانی گفت: خودم و شما را به تقوا دعوت می‌کنم. باید بدانیم هر مشکلی که برای انسان پیش می‌آید به دلیل بی‌تقوایی است. بی‌تقوایی موجب می‌شود که خطر، اشکال و گره در زندگی انسان به وجود بیاید که اگر تقوا را مراعات کند و گناه را ترک کرده و توبه کند و گره را نیز باز کند، زندگی شیرین می‌شود.

در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

وی در ادامه ضمن تبریک به مناسبت ولادت باسعادت امام جواد‌الائمه (ع) افزود: فردا سالروز ولادت این بزرگوار است که بنده آن را تبریک عرض می‌کنم.  امام جواد در روایتی می‌فرمایند که اگر می‌خواهی هر چیز گران‌قدری را به دست آوری و اگر می‌خواهی به بالاترین مقام‌ها برسی، راهش اعتماد به خدا و اطمینان به وعده‌های خداست. باور کردن وعده‌های خدا موجب می‌شود که انسان به مقامات عالیه نائل شود.

آیت‌الله موحدی کرمانی

امام جمعه موقت امروز تهران در همین زمینه تاکید کرد: در انقلاب ما مردم ما به تبعیت از امام باور کردند که می‌توانند طاغوت را ساقط کنند که‌این کار را با قیام، جهاد و با این باور انجام دادند و موفق شدند شاه را ساقط کنند و حکومت اسلامی به وجود آوردند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه سخنانش سالروز ولادت حضرت علی (ع) را تبریک گفت و افزود: بنده این ولادت ارزنده را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. مشکل اصلی امیرالمؤمنین (ع) در دوران حکومت، جهل اکثریت مردم و طمع اقلیت بود. یعنی عوام، جاهل و خواص نیز دنیاپرست بودند. در نتیجه دنیاپرستان سعی می‌کردند مردم را در کوری قرار دهند.

وی ادامه داد: وقتی مردم کور باشند، نبینند و بصیرت نداشته باشند، به شخصیت بزرگی مانند حضرت علی (ع) اهانت می‌کنند و این اهانت را نیز یک عبادت می‌دانند. در زمان حضرت علی (ع) فرهنگ رسول‌الله به کلی عوض شد. یعنی جامعه‌ای را امیرالمؤمنین به دست گرفت که از فرهنگ دوران پیغمبر خبری نبود. فرهنگ شهادت و عشق به شهادت که یاران رسول‌الله می‌گفتند یا رسول‌الله برای ما دعا کن که شهادت نصیبمان گردد، همین مردم در زمان امیرالمؤمنین (ع) وضعشان طوری بود که‌ایشان مردم را به جنگ دعوت می‌کرد اما آن‌ها تنبلی می‌کردند و فرمان را اجرا نمی‌کردند که حضرت علی (ع) به آن‌ها می‌فرمود کارتان به جایی رسیده است که دشمن مرتب به شما حمله می‌کند، اما شما هدف قرارگرفته‌اید و کوچک‌ترین حرکتی نمی‌کنید.

امام جمعه موقت امروز تهران در ادامه اظهار داشت: بیخود نیست که مقام معظم رهبری، امسال را سال فرهنگ و اقتصاد نام‌گذاری کردند و فرمودند که فرهنگ مهم‌تر است. فرهنگ دین را باید حفظ کرد. فرهنگ دوران امام را باید حفظ کرد. اگر این فرهنگ در گوشه‌ای از دست داده شده است باید این فرهنگ تجدید شود.

آیت‌الله موحدی کرمانی تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان و معلمان حول محورهای ارزش علم، اهمیت تفکر و آموزش رفتار و اخلاق اسلامی است. هرچه به دست آورده‌ایم به برکت تبعیت از ولایت بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در اینجا سخنی با دولت محترم دارم. اولا تشکر می‌کنم از طرح بسیار خوب تحول نظام سلامت. بنده هم از شخص رئیس‌جمهور و همچنین از وزیر بهداشت و درمان، برادر عزیز و گران‌قدر آقای هاشمی که وزیری انقلابی، خدوم و عاشق خدمت در مناطق محروم است، تشکر می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که توفیقات وی را بیفزاید.

امام جمعه موقت امروز تهران ادامه داد: در این طرح زایمان طبیعی رایگان اعلام شده است. در این طرح بیمارستان‌ها به آنچه که مورد نیاز بیماران است، مجهز شده‌اند و نیازی به اینکه بیماران از بیرون آن‌ها را تهیه کنند، نیست. مورد دیگر در این طرح این است که هزینه درمان نیز کاهش یافته است. در این زمینه دولت قدم‌هایی برداشته است که جای تشکر است و امیدواریم که ان‌شاءالله تا پایان روز به‌روز موفق‌تر باشند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه افزود: به عنوان اینکه به خطیب جمعه دستور داده شده است که باید امر به تقوا کنیم، فرمان خداست و ما ناچار هستیم که‌این فرمان را ابلاغ کنیم، بنابراین لازم است چند تذکر را به دولت عرض کنم.

وی اضافه کرد: به وزارت ارشاد، وزارت علوم و رسانه‌ها هشدار می‌دهم که مبادا نظام ما به انحطاط اخلاقی و فرهنگی زمان اصلاحات برگردد. مراقب باشید. مبادا اباحه‌گری در رسانه‌ها ترویج شود و دولت ساکت و تماشاگر باشد. مبادا مبانی دینی در رسانه‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌شوند، زیر سوال روند. مبادا مدیرانی که در فتنه 88 نقش اساسی داشته‌اند و ساختارشکنی کرده‌اند، به کار گرفته شوند.

امام جمعه موقت امروز تهران در ادامه سخنانش افزود: سعی کنید رابطه‌ شما با مراجع آسیب نبیند. مراجع نقد جدی دارند، به نقدها توجه کنید. دولت اعلام کرده که شیب تورم ملایم است، اما بنده درخواست می‌کنم این شیب را ملایم‌تر کنید و به خصوص اقشار ضعیف را مورد عنایت قرار دهید.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه اظهار داشت: از حقوق‌های کلان بکاهید. در این مورد دولت و مجلس کاری جدی کنند و بر حقوق قشر ضعیف اضافه نمایند. اجلاس‌ها و سمینارهای غیرضروری یا کاسته شود و در صورت عدم نیاز حذف گردند. این‌ها بیت‌المال را می‌بلعند و آن وقت است که دولت می‌گوید ما دستمان خالی است، از این طریق دست خالی می‌شود. این حقوق‌های کلان و سمینارهای غیرضروری باعث می‌شود که دست خالی شود و به بودجه کشور آسیب می‌رسد.

وی اضافه کرد: آثار شهدا را در این کشور اسلامی نمایان کنید. میدان شهدا باید در و دیوارش شاهد عکس شهدا و خدمات شهدا باشد. مردمی که‌این میدان را می‌بینند باید یادشان باشد که هزاران شهید داده شد تا انقلاب به پیروزی رسید. با این انقلاب نمی‌شود بازی کرد. آثار شهدا درخشان گردد.

امام جمعه موقت امروز تهران در ادامه اظهار داشت: مردم ضعیف را همواره در نظر داشته باشید. خداوند به پیغمبر می‌فرماید که‌ای پیغمبر عزیز؛ خدا و مؤمنین برای تو بس هستند. مردم را در نظر داشته باشید. درست است که تأمین نیازها از طریق مالیات انجام می‌شود اما گاهی مالیات‌ها به بعضی از افراد واقعا فشار وارد می‌کند. به آن دقت کنید و آن را علاج کنید. دقت کنید مالیات‌ها کمرشکن نباشد.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرماید کشور را احیا کن و کشاورزی را تقویت کن و آن وقت مالیات‌بگیر. اما بدون آباد کردن مالیات گرفتن، هم شهرها خراب می‌شود و هم انسان‌ها نیز هلاک و نابود می‌گردند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش به نام‌گذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: امسال سال فرهنگ است. فرهنگ اسلامی و فرهنگ ولایی باید حفظ شود. باورمان باشد که‌این اسلام و این ولایت بود که شاه را بیرون کرد. باورمان باشد که در تمام بحران‌های کشور، آنچه کشور را از بحران‌ها نجات داد، اسلام و ولایت بود. آنچه بینی استکبار را به خاک‌مالید  و تا ابد به خاک خواهد مالید، اسلام و ولایت است.

امام جمعه موقت امروز تهران ادامه داد: فراموش نکنیم که مقام معظم رهبری در رابطه بافرهنگ بیگانه و فرهنگ اجنبی کلمات و واژه‌هایی از قبیل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، رخنه فرهنگی دارند که مسئولان باید به این کلمات و واژه‌ها که به دنبال هشدار دارد، عنایت کنند.

آیت‌الله موحدی در ادامه به موضوع عفاف و حجاب در کشور اشاره کرد و افزود: مسئله عفاف و حجاب یکی از مسائل مهم فرهنگ اسلامی است. مبادا با این منکر آشکار بدحجابی برخورد در شأن خودش صورت نگیرد. عزیزان و مسئولان! در روایات آمده که اگر کسی گناهی را مخفیانه انجام دهد، هیچ‌کس مسئول  آن نیست و گناه به گردن خودش است. اما اگر گناه آشکار انجام شود همه مسئول هستند. مسئولیت دامن همه را می‌گیرد. بدحجابی متأسفانه اشکال اصلی‌اش این است که یک گناه آشکار است. انشاء الله مسئولانی که باید در این زمینه فعال باشند، توجه کنند و وظیفه‌شان را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مسئولان آمریکایی گفت: هیئت ایرانی مذاکره کننده راهش را ادامه می‌دهد که انشاء الله موفق باشد. مقام معظم رهبری نیز این هیئت را تأیید کرده‌اند و فرموده‌اند که‌این‌ها فرزندان انقلاب هستند. ما هم برای توفیقات آن‌ها دعا می‌کنیم. اما از همان روزهای اول رهبر انقلاب فرموده‌اند که من خوشبین نیستم، یعنی طرف مقابل ما در حقیقت آمریکاست.

امام جمعه موقت امروز تهران اضافه کرد: برنامه‌های ما و آمریکا را اسلام مشخص کرده است. باید ببینیم که ما دنبال چه هستیم و آمریکا دنبال چه است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که شاخص آن را سوره کافرون مشخص کرده است. ایران دنبال چیزی و آمریکا دنبال چیز دیگری است. ما نه از مواضع حق خود عقب‌نشینی می‌کنیم و نه آمریکای جهان خوار دست از دشمنی، قلدری و عناد برمی‌دارد.

وی در ادامه افزود: موضع ما حمایت از مظلومین در همه جهان است اما موضع آمریکا کشتار مظلومین جهان است. موضع ما منطق و عقل و قانون است، اما موضع آمریکا، منطقش زور، قلدری و استکبار و خودخواهی است. موضع ما رابطه عادلانه با دنیا است، اما موضع آمریکا نگرانی از این است که ما با دنیا در ارتباط باشیم. آمریکا از توسعه ارتباط ما با دنیا نگران است. آمریکا می‌گوید در این صورت دنیا ایران را می‌شناسد و روبه ایران می‌کند. این هم موضع آمریکاست.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه تاکید کرد: البته هیئت ایرانی توجه دارند، اما بنده این موضوع را از باب تذکر عرض می‌کنم. توجه داشته باشند که دشمنشان چنین دشمن عنودی است. خیلی راه سخت است.

امام جمعه موقت امروز تهران در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات غربی‌ها مبنی بر اینکه حقوق بشر در ایران رعایت نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: جالب است که آن‌ها ما را به دلیل اجرای حکم اعدام در بعضی موارد محکوم می‌کنند و می‌گویند که‌این اعدام نقض حقوق بشر است. اولا گویا خودشان هم حکم اعدام را در مواضعی و در مواقعی دارند.کتاب آسمانی شما، که متأسفانه شما نه با دین و نه با کتاب آسمانی کاری دارید، تعابیری در این زمینه آورده است.

وی ادامه داد: در تورات صفر خروج و باب 21 این کلمات را آورده است که اگر کسی انسان را طوری بزند که منجر به قتل وی گردد، باید کشته شود. هرکس انسانی را بدزدد باید کشته شود. اگر صدمه‌ای به او وارد شود باید همان صدمه به ضارب او هم وارد شود. این کتاب آسمانی خودتان است.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه افزود: در بخشی از تورات آمده است که اگر فردی باهمسر شخص دیگری زنا کند، مرد و زن هر دو باید کشته شوند. اگر مردی با زنی و یا با مادر آن زن نزدیکی کند، گناه بزرگی کرده است و هر 3 باید زنده زنده سوزانده شوند تا این لکه ننگ از دامن شما پاک گردد. در جای دیگری آمده است اگر دو مرد باهم نزدیکی کنند، عمل قبیحی انجام داده‌اند و باید کشته شوند و خونشان نیز به گردن خودشان است.

امام جمعه موقت امروز تهران افزود: در انجیل نیز نقل‌شده است که حضرت عیسی (ع) می‌گوید که گفته شده است که زنا نکن اما من می‌گویم که اگر با نظر شهوت‌آلود نیز به زنی نگاه کنی، همان لحظه در دل خود با او زنا کرده‌ای، پس اگر چشمی که برایت این قدر عزیز است و باعث می‌شود که گناه کنی آن را از حدقه درآور و به دور بیانداز، بهتر است بدنت ناقص باشد تا اینکه تمام وجودت به جهنم بیفتد. اگر دست راستت باعث می‌شود که گناه کنی، آن را ببر و دور بیانداز. بهتر است یک دست داشته باشی تا اینکه با دو دست به جهنم بروی.

آمریکا باید آدم شود و این محال است

وی در ادامه تاکید کرد: وزیر خارجه آمریکا، آقای کری گفته است که‌ایران باید تصمیم سختی بگیرد و چنین و چنان کند، ما هم همین‌جا به آمریکا می‌گوییم که آمریکا هم باید تصمیم سختی بگیرد تا مذاکره به جایی برسد، در غیر این صورت به جایی نمی‌رسد و این تصمیم این است که آمریکا باید آدم شود و این محال است. شاید کسی تصور کند که‌این عبارت یک عبارت تند است اما یک واقعیت است.

آیت‌الله موحدی کرمانی اضافه کرد: مگر آدمیت به چه است؟ آدمیت یعنی مراعات احترام حقوق همه انسان‌ها. آمریکا این‌طور احترامی را ندارد و سراسر غرور و تکبر دارد. شرط آدمیت سعی در امنیت جان انسان‌هاست، اما آمریکا می‌گوید فقط امنیت رژیم غاصب صهیونیستی و اگر در این رابطه خون مظلومین سیل‌آسا روان شود و فلسطینیان نیز کشته شوند اشکالی ندارد.

امام جمعه موقت امروز تهران تصریح کرد: آمریکا می‌گوید سلاح اتمی برای ما و اسرائیل آری؛ اما برای ایران استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز هم مجاز نیست. شما صاحب این منطق را آدم می‌دانید؟ آمریکا می‌گوید که ما به ایران اعتماد نداریم، البته ما هم هزار مرتبه به آمریکا اعتماد نداریم. دروغ و خیانتش و نقض پیمان و تعهدش مکرر ثابت شده است. این چه اتهامی به ما است که ما به دنبال سلاح اتمی هستیم؟ ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، بلکه ما تابع رهبر هستیم که رسماً فتوا می‌دهد و سلاح اتمی را حرام می‌داند. ما برای تأمین منافع خودمان و کشتن دشمنان خودمان حاضر نیستیم سلاح اتمی به کار ببریم برای اینکه در کنار آن مظلومان نیز از بین می‌روند. شما برای حفظ منافع خودتان حاضرید کشورها را به آتش بکشید، از قبیل کشور سوریه.

وی در ادامه افزود: بحمدالله در سوریه دولت موفق است و تروریست‌ها روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند که خداوند انشاء الله آن‌ها را نابود کند. البته همین وضع را در عراق نیز می‌بینیم. از سکوت جوامع بین‌المللی در قبال کشتار مسلمانان در بسیاری از کشورها از جمله میانمار، سریلانکا و آفریقای مرکزی به شدت متأسفیم. 10 تن از زائران حضرت هادی (ع) شهید شدند و 29 نفر نیز مجروح شدند که به بازماندگان شهدا تسلیت و برای شفای مجروحین از درگاه حضرت احدیت دعا می‌کنیم. همچنین با آسیب‌دیدگان بدخشان افغانستان که نقل‌شده 2500 نفر در آن کشته‌شده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان با اشاره به فرارسیدن سالروز فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: این روز را تجلیل می‌کنیم. همچنین هفته هلال‌احمر را نیز تبریک می‌گویم.

وی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز، با بیان اینکه خودم و شما را به رعایت دعوت می‌کنم، گفت: ماه رجب و ماه بهره‌گیری از این ایام است. به تعبیر حضرت علی(ع) کارهایی که باید انجام دهید، در فرصتی که دارید و هنوز مرگ نرسیده است، انجام دهید.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: خداوند را شاکریم که سلامتی داد تا این ماه بزرگی را درک کردیم و امیدوارم که خداوند توفیق دهد که ماه‌های شعبان و رمضان را درک کنیم. در ایام‌البیض قرار داریم و جوانان 3 روز در مساجد به اعتکاف می‌پردازند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: باید به این ماه توجه داشته باشیم، زیرا در این ماه، یک عمل ثوابش معادل هزار عمل صالح است که باید به این نکته در این ماه توجه کنیم.


صوت خطبه های نماز جمعه تهران  آيت الله محمدعلي موحدي كرماني /50 دقیقه / ۱۳۹۳/۰۲/۱۹

دانلود

در ادامه بخوانید » مردم در تنگنا هستند [بررسی هشدارها و مطالبات رهبر انقلاب از مسئولین در شماره ۱۶۸ خط حزب الله ]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات