دسته‌ها
اخبار

یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96 درباره مداحی حاج میثم مطیعی

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن

روز ۵ خرداد سال ۹۵ مصادف با عید سعید فطر در ایران اسلامی بود . مردم شریف ایران اسلامی با حضور پرشکوه در نماز عید فطر اجر و ثواب دوچندان از برکات ماه مبارک رمضان گرفتند. در تهران هم از چند ساعت قبل از شروع نماز در مصلی امام خمینی (ره) در قلب تهران ویژه برنامه هایی توسط ستاد برگزاری نماز عید فطر برای مردم در نظر گرفته شد. مداحی حماسی و فوق العاده زیبای حاج میثم مطیعی عزیز که به نوعی حرف دل مردم بود یکی از برنامه های قبل از شروع نماز عید بود .

تشویق ها , تکبیرها و تحسین های جمعیت عظیم حاضر در مصلی امام خمینی(ره) در هنگام مداحی استاد مطیعی برای همیشه در خاطر مردم خواهد ماند . اما ساعاتی بعد برخی کج اندیشان و پوچ اندیشان با بدسلیقگی مفهوم و محتوای اشعار را زیر سوال بردند. توهین ها و تمسخر جناح و گروهی خاص در فضای مجازی علیه آقای میثم مطیعی به حدی زیاد شد که شاعران شعری که استاد مطیعی در عید فطر خواندند با انتشار یادداشت هایی به این موضوع واکنش نشان دادند. در ادامه مطلب یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96  را میخوانیم

[su_note]

بخوانید و دانلود کنید »» دانلود مداحی حاج میثم مطیعی در عید فطر ۹۶ +متن کامل شعر

[/su_note]

میلاد عرفان پور
میلاد عرفان پور

[su_note note_color=”#BBDEFB”]

استاد میلاد عرفان پور عزیز متولد ۱۳۶۷ در شیراز شاعر ایرانی است. شهرت او بابت سرودن در قالب های سنتی و بخصوص رباعی است. او تاکنون برنده و نامزد جایزه های معتبر ادبی از جمله قلم زرین و جشنواره شعر فجر بوده است. (سایت شخصی ؛لینک کانال تلگرام)

[/su_note]

یادداشت کوتاه آقای میلاد عرفان پور (یکی از شاعران شعر عید فطر ۱۳۹۶) درباره مداحی حماسی و عدالتخواهانه دکتر میثم مطیعی را در ادامه میخوانیم : 

عید فطر بر همه شما مبارک، عیدی که یک عید توحیدی برای احیای مسلمانان در همه ابعاد فردی و اجتماعی است و نه برای ارضای تمایلات دینی آنان که دین عافیت طلبانه منهای سیاست و اجتماع را می جویند. متاسفانه برخی سیاسیون افراطی محتوای این شعر انتقادی که کاملا محترمانه و با رعایت ادب برای بیان حرف اقشار مردم انقلابی سروده شده را به خود گرفته اند.

شعری که بعضی  حرف هایش حتی برگرفته از کلام خود دولتمردان است. این که چرا مصداق بعضی بیت ها را خود دانسته اند بماند اما امیدواریم ظرفیت انتقاد پذیری و بیان آزادانه حرف مردم برای برخی مسئولین و هواداران افراطی آنها سنگین تر از اهانت های بی پاسخ مانده دشمن نباشد.

امیدوارم عیدی همه ما در این روز عزیز سعه صدر و آزادگی و سربلندی باشد بیش از پیش.

میلاد عرفان پور، عید فطر ۹۶

پایان

محمد مهدی سیار ؛یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96
محمد مهدی سیار ؛یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96

[su_note note_color=”#BBDEFB”]

دکتر محمدمهدی سیار عزیز (متولد ۱ تیر ۱۳۶۲ در زاهدشهرِ فسا از استان فارس) شاعر، ترانه‌سرا و مدرس دانشگاه اهل ایران است.مجموعه شعر او با عنوان حق‌السکوت در سال ۱۳۸۹ برگزیدهٔ بیست‌ونهمین دورهٔ جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش ادبیات شد. ( سایت شخصی؛ لینک کانال تلگرام)

[/su_note]

متن یادداشت دکتر محمد مهدی سیار (یکی از شاعران شعر عید فطر ۱۳۹۶) درباره مداحی حماسی و عدالتخواهانه دکتر میثم مطیعی را در ادامه می خوانیم : 

بیتی که میثم مطیعی سانسور کرد!

خدای مهربان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتیم در این عید فرخنده و از تریبون شعر فارسی، بخشی از دردها و حرف‎های این مردم رنج‎کشیده و این انقلاب مظلوم را بازگوکنیم.

این مثنوی نیز یکی از سلسله سروده‌های جمعی است که برای برنامه‎های مهم مداح اهل بیت (علیهم السلام) دکتر #میثم_مطیعی مثنوی‎هایی با درون‌مایۀ اجتماعی و ناظر به مسائل روز سروده‌ایم. اکثر این مثنوی‎ها همزمان با وقایع مهمی مثل 22بهمن، انتخابات ریاست جمهوری، روز قدس و عیدفطر در سال‎های اخیر اجرا و با استقبال فراوان مردمی مواجه شدند .

مثنوی امروز نیز بارها تکبیر و تشویق نمازگزاران تهران را برانگیخت و با تحسین شخصیت‌های برجستۀ نظام از طیف‌ها و سلیقه‌های گوناگون سیاسی نیز مواجه شد، همان‌هایی که مخاطب بیت‌های «ای دوستان که در صف اول نشسته‌اید» و «ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم» بودند.

بد نیست بدانید بلافاصله پس از اجرای شعر، یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای این شعر را «عالی» خواند و یکی از فرماندهان ارشد نظامی برد این شعر را فراتر از موشک‌ها برآورد کرد.

شنیده‌ام  بعضی از صفحات و رسانه‎های عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیس‎جمهور محترم جناب آقای روحانی تلقی کرده‎‎اند. حقیقتا نمی‌دانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتادبیتی را می‌توان مصداق چنین برچسبی دانست. در حالیکه تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‎های مردم  خطاب به مسولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمینخواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول‌نشینان» داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد.

بیت مربوط به «روح و جسم برجام» که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ست ساده از متن نامۀ «دکتر #محمدجواد_ظریف به خانم #موگرینی در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا».

این رویکرد همدلانه به گونه‌ای بوده است که برای مثال عده‎ای از مخاطبان، مثنوی انتخابات با عنوان «جشن جمهوریت»  -که پیش از تایید رسمی انتخابات ریاست جمهوری اخیر توسط شورای نگهبان سروده و اجرا شد- را هواداری محض از دکتر حسن روحانی تلقی کردند، به خاطر ابیاتی چون:

هست ملت همه یار تو، چه باک از دشمن

همه هستیم کنار تو، چه باک از دشمن

نکتۀ جالبی از احتیاط و و روحیۀ فراجناحی آقای مطیعی که باید متذکر شوم این است که در بیتی از همین شعر عید فطر، آنجا که به موضوع «بیست‎سی» پرداخته بودیم، از استعاره‎ای برای نشان دادن ناکارآمدیِ نسخه‌های غربی تعلیم و تربیت استفاده شده بود، اما آقای مطیعی با این استدلال که از این بیت ممکن است جسارتی به رییس جمهور محترم برداشت شود (با اینکه ابیات قبل و بعد کاملا مرجع این استعاره را که غربیان هستند روشن می‌کرد ) و موجب سوءاستفاده شود، این بیت را حذف کرد.

“بیست سی” چیست که تعلیم جهان، از دل ماست

هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست

اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست

قرص خواب است ولی چارۀ ما بیداری ست

«نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست

که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست!»

چنانچه می‎بینید معنای استعارۀ «دکتر قلابی» در بیت سوم کاملا روشن است و به نسخه‎نویسی بیگانگان برای فرهنگ سرزمین ما  اشاره دارد، اما با اینحال آقای مطیعی برای رعایت چنین احتیاط‎هایی از خواندن آن سر باز زدند.

سخن آخر اینکه، از نقد برادرانه نباید ترسید، آنچه ترس دارد و به نقدهای تند و مغرضانه دامن می‎زند، سرکوب و تحریف هرگونه نقد منصفانه است.

پایان 

علی محمد مودب ؛ یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96
علی محمد مودب ؛ یادداشت شاعران شعر عید فطر سال96

[su_note note_color=”#BBDEFB”]

استاد علی محمد مودب زاده عزیز متولد سال ۱۳۵۵ در شهر تربت جام هستند ،ایشان شاعر برجسته و نویسنده معاصر ایرانی هستند. کتاب های عاشقانه‌های پسر نوح و مرده‌های حرفه‌ای و سفر بمباران از جمله مجموعه‌های شعری اوست. آثار استاد مودب غالباً در حوزه شعر سپید، نیمایی و کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند. او برنده و نامزد جوایز مختلف ادبی از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی بوده است.(سایت شخصی؛لینک کانال تلگرام)

[/su_note]

متن یادداشت شفاهی استاد علی محمد مودب (یکی از شاعران شعر عید فطر ۱۳۹۶) درباره مداحی حماسی و عدالتخواهانه دکتر میثم مطیعی را در ادامه میخوانیم: 

شعر امروز را باید در ادامه اشعار قبل مثل شعر ۲۲ بهمن گذشته  شنید و دید

بیان دردهای مردم و  کوله بران و کارگران شلاق خورده و طبعا حرف زدن در مورد بحرانهای اصلی کشور  …

ما تا امروز خیلی ها را نقد کرده ایم خود بنده در حدی که توانسته ام  از یک اشتباه جزیی در کمیته امداد در مدیریت گذشته  تا عملکرد  قوه قضاییه در مورد کارگران شلاق خورده  و  تا  هزینه کرد گسترده در کاخسازی از حرم امام مستضعفان را نقد کرده ام که الحمدلله آنها  تیم جنگ روانی نداشته اند   که ای کاش داشتند و آن حرفها هم در این سطح شنیده می شد  

این لشکرکشیها و فحاشی ها ظاهرا معنایی جز این ندارد که  بعضی نمی خواهند نصیحتی شنیده شود. شاید ترس دارند از تاثیرش. من روستایی زاده به برکت این انقلاب و نفس امام و به قیمت خون پسر عموهای شهیدم می توانم حرف بزنم و از احدی هم در این فقره حرف نمی شنوم. چرا که خدا از شاعران عهدی گرفته است وانتصروا من بعد ما ظلموا.

سخن شعر اخیر هم با تمام صف اولی هاست  چه کنیم اگر تیمی هست که به مظلوم نمایی احتیاج دارد.برجام  که بی فایده بودنش این روزها برای همه مشخص شده  و همه می دانند که قطعا برای کشور ما خسارت است تا حدی که حامیان دولت هم از ورود رهبری برای لغو آن سخن می گویند و یا آن را به مجلس منتسب می کنند  و البته که  این خسارت تنها متوجه رییس جمهور محترم نیست.طبعا مثلا مجلسی ها هم  با شاهکار تصویب بیست دقیقه ای مقصرند.

 اگر اجازه نقد های محترمانه داده نشود نتیجه اش آن می شود که در روز قدس عده ای به رییس جمهور منتخب گفتند و  غلط  گفتند.

حرف آخرم این است که حتی اگر باران فحش ببارد باز هم  شعر منتظر اجازه نمی ماند و بقول نزارقبانی گنجشکها گذرنامه نمی خواهند . جالب است که هیچکس حق نقد ندارد وگرنه  مورد توهین قرار می گیرد  از مهران مدیری تا نماینده مجلس و امام جمعه هر کسی حرف بزند بلافاصله لشکری نامحسوس توهین و حمله را شروع می کنند . طبعا کسانیکه غزل روشن و نجیب مهدی جهاندار شاعر دوست داشتنی و محجوب روزگار ما را برنتافتند و اینهمه به این مرد نجیب توهین کردند طبیعی است که امروز این طور به  برادر ارجمندمان دکتر میثم مطیعی حمله کنند .

پایان 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» دانلود مداحی حاج میثم مطیعی در عید فطر ۹۶ +متن کامل شعر

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
مهدیار
مهدیار
5 سال قبل

فوق العاده بود این شعر
در تاریخ مثلش تکرار نخواهد شد