نویسندگان بنیانا تمام سعی خود را کردند تا برای شما هم وطنان عزیز مطالب و نوشته هایی جذاب آماده کنند. در مورد جزییات حوزههای مختلف هم مطالبی منتشر شد و سعی کردیم مطالبی هیجان انگیز و ویدیوهای جذاب برایتان مهیا کنیم. اما چند روز پس از آغاز سال جدید قصد داریم با هم نگاهی به ده مطلبی بیاندازیم که بیشتر مورد توجه مخاطبان بنیانا قرار گرفتهاند و میتوان گفت این مطالب بیشتر دانلود هستند و کمتر در آنها جنبههای دیگر یک نوشته لحاظ شده:
سلام به شما مخاطبان عزیز سایت بنیانا ؛ برنامه تا نیایش یکی از برنامه های مذهبی شبکه پنج که اسفند ماه سال 93 پخش شد ؛ روزهای پایانی سال استاد شهاب مرادی مهمان این برنامه بودند صحبت های ایشان پیرامون فضای مجازی و ارتباط بین اعضای خانواده بود . در ادامه این مطلب علاوه بر نکات مهم ( خلاصه)هر برنامه امکان دانلود ویدیو برنامه ها در دو کیفیت و همچنین دانلود فایل صوتی برای دوستانی که اینترنت محدود دارند فراهم کرده ایم , همراه بنیانا باشید
برنامه «۳۶» که مدتی پیش در راستای ویژه برنامههای گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی پخش شد، در روزهای اخیر در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است
بخشهایی از آن که با محوریت مجادله کلامی درباره حجاب است، برجسته شده؛ برنامهای که بخشهایی از آن به واسطه محدود بودن زمان برنامه پخش نشد و تنها ۵۰ دقیقه از این برنامه تدوین شد و در کنداکتور قرار گرفت؛ اما اکنون میتوانید نسخه کامل این برنامه را در « بنیانا » تماشا کنید.در ادامه مطلب همراه ما باشید + لینک دانلود سخنرانی استاد زائری در برنامه 36 بدون سانسور در انتهای این مطلب قرار گرفت
با ورود محمد سرافراز به فضای رسانه ملی، امکان شکل گیری برنامههایی که به جای طرح مباحث شعاری، درباره چالشهای اساسی، به نقدهای جدی و صریح میپردازند، فراهم شد و برنامه ۳۶ نیز یکی از این برنامههای مؤثر بود.
برنامه تلویزیونی «۳۶» که در فرهنگسرای امام خمینی (ره) ضبط و به مناسبت ایام دهه مبارک فجر از رسانه ملی پخش شد، در میان سیل برنامههای مناسبی به چشم نیامد؛ اما به تازگی حداقل یکی از قسمتهای این برنامه، در شبکههای اجتماعی و از آن قسمت نیز، تنها بخش کوچکی مورد توجه قرار گرفته است.
در این بخش از برنامه، محمدرضا زائری، استاد حوزه و دانشگاه که جزو چهرههای مقبول محسوب میشود و به تازگی مناظرهاش با احمد سالک، توجه عمومی را جلب کرده بود، وارد چالش کلامی با یکی از حاضران شد.
زائری در پاسخ به یکی از پرسش کنندگان خانم که فلسفه حجاب را از شاهنامه فردوسی تا ساسانیان و اشکانیان خوانده و فراتر از اسلام و جمهوری اسلامی تعبیر کرده بود و به زائری نسبت داد که گفته، حجاب ظلم به زنان است و همچنین مقایسه ایران و لبنان در بحث حجاب را اشتباه دانست و حجاب را مرتبط با لفظ جمهوری اسلامی ایران خواند، گفت: اولاً من نگفتم حجاب ظلم به زنان است و میگویم الزام به حجاب و توقع اینکه زن فقط حجاب را رعایت کند، ظلم به زن است. ما به مرد کاری نداریم و فقط زورمان به زن میرسد.
وی ادامه داد: اگر اینقدر روی تک تک الفاظ جمهوری اسلامی ایران سخت بگیریم، آیا نمره جمهوری اسلامی ایران در راستگویی، در نظم، در وجدان کاری، در وفای به عهد، در صداقت، نمره بدتری است یا نمره حجاب؟ این را صادقانه جواب دهید. اگر بخواهیم نمره بدهیم و بگوییم نمره امروز وضعیت جامعه ما، ۳۶ سال بعد از انقلاب، در حجاب کمتر است یا دروغگویی، وفای به عهد ؟ [تشویق حاضران].
این پرسش کننده خانم در پاسخ به زائری گفت: در درجه اول با توجه به نام گذاری سال که یک بخشش فرهنگ است و یک بعدش هم اقتصاد است، فکر میکنم این دو مقوله از نظر مقام معظم رهبری خیلی حائز اهمیت است…
در این میان زائری با اعتراض خواستار پاسخ به پرسش خود شد و گفت: جواب سؤال من را بدهید. یک کلمه نمره حجاب بدتر است، یا نمره راستگویی ما؟ وفای به عهد ما؟ وجدان کاری و نظم ما؟
این پرسش کننده در ادامه دوباره گفت: بدون شک در هر قسمتی از هر ابعادی از جامعه مشکلاتی است اما آنچه ما امروز…[دوباره با اعتراض زائری که چرا یک کلمه پاسخ بنده را نمیدهید]… بدون شک حجاب است!
زائری در پاسخ گفت: ببینید امیرالمونین قبل از شهادتشان در بستر شهادت وقتی میخواهند آخرین کلماتشان را وصیت کنند، میگویند: «نظم». امروز در جامعه ما، «نظم» چه وضعیتی دارد؟ بینظمی مردها بیشتر است یا بیحجابی خانمها؟
این پرسش کننده دوباره در پاسخ گفت: بدون شک بیحجابی خانمها بدتر است و به علاوه بینظمی!
زائری گفت: بیحجابی بدتر است؟! پس هیچ سؤال دیگری ندارم. رک بگویم، ما یک وقتی میخواهیم بیاییم اینجا من یک چیزی درباره حجاب بگویم و شعار بدهم و همه راضی شوند که اصلاً نیاز به این دعواها نداریم اما یک وقت است که میخواهیم مشکل رفع شود. ما که دور هم جمع شدهایم، مسألهمان این است که حجاب را درست کنیم.
وی یادآور شد: شما گفتید تنها از زاویه اسلامی به حجاب نگاه نکنیم و من کاملاً قبول دارم. یک مثال میزنم که تأیید فرمایش شما (پرسش کننده) است. یکی از کسانی که در سالهای اخیر مسلمان شد و حجاب را انتخاب کرد و مشهور شد، خواهر خانم تونی بلر بود.
این خانم در مصاحبهای میگوید: وقتی من تصمیم گرفتم مسلمان شوم، اولین بار با دو دخترم در خانه مطرح کردم که یکی ده سال و یکی سیزده، چهارده ساله بود. در آشپزخانه سر میز نشسته بودیم و من گفتم: «بچهها من تصمیم گرفتم دینم را عوض کنم». او میگوید: این دو دختر با تعجب مرا نگاه کرد و یک چیزی در گوش هم گفتند و به اتاقشان رفتند.
بعد از چند دقیقه برگشتند و گفتند: «ما دو سؤال داریم؛ یک، آیا مسلمان شوی، الکل میخوری؟ دو، آیا مسلمان شوی، پیراهن یقه باز جلوی دیگران در میهمانی میپوشی؟»، گفتم: «نه الکل مینوشم و نه پیراهن یقه باز میپوشم». هر دو گفتند: «ما میخواهیم مسلمان شویم». یعنی یک دختری که در انگلیس بزرگ شده، ۱۰، ۱۵ ساله است و مادر مسیحیاش میخواهد مسلمان شود، دو تا مسأله برایش مهم است و از دیدن مادرش در حالی که مست است یا برهنگی دارد و دیگران چشم چرانی میکنند، ناراحت میشود.
زائری در ادامه با طرح این پرسش که «در این سالها چند بار شما جایی دیدهاید که حجاب از این زاویه مطرح شود؟» گفت: آیا شما یادتان است که جایی تلویزیون ما، رادیوی ما، روزنامه ما، مدرسه ما، کتابهای درسی ما، فضای عمومی ما، به دختر نوجوان و جوان بگوید که مسأله حجاب چه آثار روانی دارد؟ وقتی حجاب اجباری بود، این حرفها چه معنی دارد؟ وقتی طرف چه بخواهد و چه نخواهد باید یک چهارچوبی را رعایت کند، این روش چه اثری دارد؟
اگر از باب مثال، من در این سالن را ببندم و شما را مجبور کنم که سه ساعت فیلم تماشا کنید و مکرر برای شما توضیح دهم که این فیلم از جهت هنر در اسکار جایزه برده، این تعریف معنی دارد؟ این تعریفها زمانی معنی دارد که شما بتوانید بیرون بروید و من با تعریف کردن، نگهتان دارم. (بتوانید انتخاب کنید و تبیین، اثربخشی برای انتخاب حجاب داشته باشید).
این روحانی ادامه داد: منصفانه جواب دهیم؛ اگر قرار بود آمریکا همین حجاب ما را ترویج و اجبار کند یا قرار بود اتریش، آلمان و یا انگلستان این کار را کند، آنها چه میکردند؟ اول یکسری چهره انتخاب میکردند و آنها را جلو میانداختند، بعد در این باره فیلم میساختند، بعد در کتابهای درسی میآوردند، بعد نظریه پردازان میآمدند و دربارهاش نظریهپردازی میکردند. ما در ۳۶ سال اخیر، چقدر از این کارها کردیم؟ متاسفانه در ۳۶ سال گذشته، معمولاً شعار و الزام و اجبار و اکراه بوده است.
وی به مورد جالبی اشاره کرد: مدیر یکی از مؤسسات دینی در خارج از کشور به خودم گفت: ما به دخترانمان قبل از ۹ سال اجازه نمیدهیم روسری سرشان کنند؛ (کودکان) برای جشن تکلیف لحظه شماری میکنند و وقتی به جشن تکلیفشان میرسند، برای روسری سر کردن حرص و عطش دارند.
میگفت اجازه نمیدهم تا به ۹ سال نرسیدهاند، در نمازخانه بیایند. گفت من خبر دارم بعضی از دخترهایی که هشت و نیمشان است، یواشکی میروند مهر و روسری از دوستانشان میگیرند و شب در نمازخانه، نماز میخوانند.
زائری خطاب به پرسش کننده گفت: خانم محترم باید اعتراف کنیم در برخی مدارس، بچهها را در نمازخانه بردهایم و در را قفل کردهایم و مجبورشان کردهایم نماز بخوانند. آیا دیگر اینجا جا دارد که من به عنوان یک کارشناس و روحانی، بیاییم و بگویم که نماز از جهت روحی انسان را چنین و چنان میکند؟ وقتی انسان مجبور است، چه تبیینی؟
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اینکه «چه تضمینی وجود دارد بچهای که تا نه سالگی حجاب را تجربه نکرده، از آن به بعد حجاب را رعایت کند؟» گفت: من تضمینی نمیکنم. قبلاً هم گفتم، این آزمون و خطاست. باید کارشناسانمان بیایند و مطالعه کنند، رسانهمان در این حوزه کار جدی کند و امشب هم نیامدم به عنوان فصل الخطاب حرف آخر را بزنم. عرضم این است که ما در مرحله آزمون و خطاییم. ۳۶ سال، عمر بسیار جوانی برای یک نظام اجتماعی، سیاسی و حاکمیتی است.
زائری در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که «اگر امروز بگویند حجاب اجباری نیست و اختیاری است، شما فکر میکنید چنددرصد از مردم در محیط بیرون از منزل حجاب را نگه میدارند؟» اظهار داشت: چرا من باید جواب بدهم؟ باید روی این موضوع مطالعه و نظرسنجی شود… [به اصرار مجری و با استدلال اینکه این روحانی با مردم ارتباط نزدیکی دارد ادامه داد]… من درصد نمیتوانم بگویم و حدودش را هم نمیتوانم بگویم ولی یک چیز را مطمئنم؛ واقعیتش این است که من فکر میکنم وضعیت از آنی که هست، خیلی بدتر نمیشود.
به طور طبیعی اولش یک تکانی دارد ولی کسانی که تا این بحث مطرح میشود، ری اکشنشان این است که «وای میدانی چه میشود؟» معتقدم از وضعیت فعلی جامعه خبر ندارند؛ مثل کسانی که تا میگویی پارازیت ماهواره یا فیلترینگ اینترنت و یا امثالهم، میگویند: «آی…».
وی تصریح نمود: فرضمان بر این است که هیچکسی دسترسی به هیچ سایتی ندارد ولی وقتی خیلیها وی پی ان و فیلترشکن استفاده میکنند، این حرف دیگر معنی ندارد. وقتی چشم بر هم بزنیم، نسل بعد از ما ممکن است روی موبایلش به راحتی دسترسی به شبکههای ماهوارهای داشته باشد، لازم است فکر دیگری کنیم.
بسیاری از کشورهای دیگر که اصلاً حرف تهاجم فرهنگی و اسلام و دین و خدا و پیغمبر و انقلاب ندارند، رسماً در مقابل تهاجم فرهنگی موضع داشته و برای آموزش سواد رسانهای برنامه ریزی دارند.
زائری یادآور شد: یکی از مهارتهای مهم در دنیا، ارتباط با رسانه است. ما در این چند سال به کودکانمان چقدر یاد دادیم؟ ما بچههای خودمان را آزاد در اقیانوس رها میکنیم که در مقابل انواع و اقسام رسانهها، بیپناه باشند.
حرف من این است که رویارویی با واقعیتهای دنیا جدید از موضع انفعال نیست و موضع دین موضع انفعال نیست، موضع قدرت است. طبیعتاً در این موضع باید بیشتر زحمت بکشم؛ خیلی وقتها چون میخواهیم زحمتمان را کم کنیم، صورت مسأله را پاک میکنیم و درباره حجاب هم نظرم همین است.
وی بار دیگر دعوت کرد تا واقعیتها را مشاهده کنیم و در این باره گفت: در دانش آموزان دبیرستانی ما، آمار میزان مصرف مواد مخدر و الکل، مشکلات اخلاقی، میزان ارتباط با جنس مخالف را ببینیم و بدون ملاحظه و پیرایه و حاشیه واقعیت را ببینیم. بعد بگوییم آیا اگر مثلاً موضوعی مثل حجاب آزاد بود، آیا با وضعیت فعلی خیلی فاصله خواهد داشت؟ این پرسش را، این گونه میتوان جواب داد.
زائری درباره استفاده از شیوه حکومت امامان معصوم در دوران کوتاهی که مسئولیت داشتند و مشخصاً شیوه مدیریت حضرت علی در این دوره نیز گفت: مطابق با آن چیزی که در سیره ائمه معصومین است، اولویتهایی داشتند که مراعات آن اولویتها زمینه عمومی عفاف و حیا را در جامعه بیشتر میکند. نگاه کنید امیرالمونین نزدیک پنج سال حکومت کردند.
ایشان در طول نزدیک این پنج سال، مکرر نسبت به سرقت از بیتالمال موضع گیری شدیدی دارند و در نهج البلاغه و در خطبه حضرت زهرا هم داریم، «وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ اِیجاباً لِلْعِفَّةِ» یعنی زمینه ساز عفت عمومی در جامعه، جلوگیری از دزدی و سرقت است. یعنی اگر ربا و رشوه و اختلاس و دزدی و دستاندازی به اموال مردم، زیاد شد، به طور طبیعی زمینه عفاف و حیا از بین میرود. اگر در جامعهای میبینید که فساد رواج پیدا میکند، برای این است که این زیرساختها از دست رفته است.
وی در مواجهه با پرسش دیگری که گفته شد حضرت امیر (ع) در جایی دیگر نسبت به تردد زنان نامحرم در بازار شکوه میکنند، گفت: این دو را با هم مقایسه کنید. حضرت علی در مقام حاکم اسلامی از این امر شکایت دارد اما درباره بیتالمال و دزدی از بیت المال دست قطع میکند.
آن چیزی که در سیره ائمه معصومین (ع) تا اینجا خواندم و البته ممکن است خیلی چیزها باشد که من اطلاع نداشته باشم، این است که امیرالمونین که فرصت حکومت پیدا کردند و بقیه ائمه معصومین در حد ارتباط خودشان، حجاب به این معنا که ما امروز میگوییم، اولویتشان نبوده است. میدانستند اگر یک چیزهای دیگری را درست کنند، حجاب به طور طبیعی درست میشود.
این روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم امروز حجاب را آزاد کنیم، باید تا چه حد آزاد کنیم و باید کامل آزاد کنیم، گفت: هیچ کجای دنیا کامل آزاد نیست. آن دیگر قانون میشود.
من به قانون کار ندارم و الان از موضع حاکمیت دینی حرف میزنم. آن چیزی که به نظر میرسد این است که گاهی اصرار بیش از دین، اصرار بیش از اعتقاد، اصرار بیش از خدا بر مسأله حجاب ظاهری آدرس غلط دادن است. باعث میشود از چیزهای دیگری غافل شویم. ما از چیزهایی غافل شدهایم که اگر به آنها میرسیدیم، حجاب به طور طبیعی درست میشد.
«در کشورهای دیگر که هرکس خودش انتخاب میکند، چه حجابی داشته باشد، اکثریت مردمشان مسلمان نیستند ولی اکثریت جامعه ما، مردم مسلمان هستند که آیات قرآن و خداوند و دستورات اسلام را قبول کرده و میخواهند اطاعت کنند.
فقط مشکل این است که تبیین نشده و اگرنه یک فرد میگوید مسلمانم، یعنی آیه حجاب هم قبول دارد، آیه خمس هم قبول دارد، آیه نماز هم قبول دارد، آیه اینکه دزدی نکنید هم قبول دارد. من فکر میکنم همزمان با اینکه تبیین شود، اجباری هم باید باشد؛ چه از نظر عبودیتی و چه از نظر تبلیغاتی… و اگر از جنبه دموکراسی و مردم سالاری هم در نظر بگیریم، حجاب باید اجباری باشد…».
زائری در پاسخ به این نظر گفت: اگر جمعیت یک کشور همه اینقدر مسلمان و ملتزم هستند، که اصلاً نیازی به اجبار نداریم و خود به خود فشار اجتماعی و کنترل مردم، همه را به حجاب وادار میکند.
مثل اینکه مثلاً الان در خیابان کسی نمیتواند حرف زشتی به پدر و مادر دیگری بزند، برای اینکه به طور عمومی واکنش دیگران منفی است. اگر ما در جایی نیاز به اجبار پیدا میکنیم، نشان از این است که به هر دلیل از جمله اینکه تبیین نشده باشد، آن فشار و کنترل اجتماعی نیست.
اگر از اجبار درباره حجاب حرف میزنیم، لازمهاش این است که اجبار حجاب در دین کاملاً مشخص باشد. آن چیزی که از دین میفهمیم اصل حجاب است که ضروری دین است اما آیا الزام به حجاب، مثل نماز وجود دارد؟ کسی نمیگوید دین بدون نماز معنی دارد و جزو اولویتهای دین است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با این پرسش مواجه شد که «اگر نماز نخوانیم، ارتباط ما با خدای خودمان است و رابطه فردی من و خدای من است، خداوند عقبوتش را میکند ولی وقتی وارد بحث اجتماعی میشویم، دیگر فقط بحث رابطه من و خدای من نیست و من به یک فرد دیگر هم آسیب میزنم و ممکن است حتی به یک خانواده دیگر با این نوع پوشش آسیب بزنم»، گفت: جای خوبی رفتید. اگر میگوییم بحث حجاب احتماعی است، ترویج یک مسأله اجتماعی راهکارهای خودش را دارد.
در ادامه این موضوع از سوی همان پرسشگر مطرح شد که «همچون دیگر قوانین اجتماعی است و مثلاً وقتی میخواهیم کمربند ایمنی خودرو را اجبار کنیم، هم اجبار میکنیم و هم یکسری مجازاتهایی را برای کسانی که آن کمربند را نمیبندند قرار میدهیم و هم اینکه مضرات و فوایدش را میگوییم. هم باید این مسائل از همه جوانب تبیین شود و جامعه مفهوم حجاب را به معنای واقعی درک کند».
زائری پاسخ داد: تمام عرض من همین است؛ من میگویم وقتی چیزی در حوزه سبک زندگی قرار گرفت، اساساً سبک زندگی یعنی انتخابها و گزینشهای ما بر اساس میل درونی مان.
اگر الان همه ما را در مغازه لباس فروشی ببرند، یک نفر یک جور انتخاب میکند و دیگری، جور دیگری انتخاب میکند؛ بر اساس آنچه میپسندیم. سبک زندگی یعنی همین. اگر طی سالها من به مخاطبم، از حجاب یک تصویری ارائه دادم که فقط برای کلفت عقب مانده خانواده است، اگر از حجاب یک تصویری ارائه دادم که برای بیسواد است، [اثرش را میگذارد].
ما در سالهای اخیر برنده محجبه نوبل داشتهایم؛ این یک فرصت است. من میخواهم بگویم اگر به عقب بازگشتیم و دیدیدم تصویری که مخاطب ما از حجاب دارد، تصویر شوق انگیز نیست و بخواهیم شوق انگیز باشد، تصویری میشود که میخواهند همه به آن شکل باشند. ( منبع متن تابناک )
فیلم استاد زائری در شبکه سه موضوع حجاب|بخش اول بدون سانسور
اخیرا بخش هایی دو یا سه دقیقه ای از این برنامه توسط برخی افراد در بین مردم پخش شده است که تنها چند درصد از سخنرانی حجت الاسلام زائری را شامل می شود ؛ این امر موجب ناراحتی استاد زائری شده لذا از شما مخاطب عزیز انتظار می رود برای جلوگیری از سوءبرداشت این ویدیوی کامل را به دوستان خود معرفی کنید
به همت جنبش حیا و با همکاری مسجد امام حسین(ع) تهران و بسیج شهرداری تهران، مسابقه سراسری مدافعان حریم آغاز شد. به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهیدان خلیلی و مددخانی و همچنین بزرگداشت شهدای امر به معروف و نهی از منکر، جنبش حیا درصدد برگزاری مسابقه سراسری اینستاگرامی مدافعان حریم با موضوع ” امربه معروف یعنی…. ” می باشد.
بدین منظور از متقاضیان محترم تقاضا می شود جمله مورد نظر را در قالب پوستر، عکس،فیلم ، کلیپ ، داستان کوتاه و شعر کامل کرده و به صفحه اینستاگرام مسابقه به آدرس instagram.com/modafeaneharim ارسال نمایند.
همچنین قابل ذکر است نحوه ثبت نام در مسابقه به سه طریق ” تگ کردن ” ، ” منشن ” و ” هشتگ مدافعان_حریم ” می باشد.
درصورت تمایل آثار خود را تا ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ ارسال نمایید.
«مسئولین بروند از آقا یاد بگیرند، راه حل مشکلات فرهنگی همین است.» این جمله را سید محمد مدنی مسئول فرهنگی انجمن جانبازان نخاعی کشور میگوید. اعضای هیات مدیره جانبازان نخاعی معتقدند امام خامنهای تنها مسئولی هستند که با وجود وقت کم و فشردهشان، توجه لازم و کافی را به جانبازان دارند.
کسی که اگر مسئولین ما یاد بگیرند کمی از توجه ایشان را به این مسئله داشته باشند خیلی از مشکلات حل میشود. اکثر مشکلات فرهنگی جانبازان از همین عدم درک آغاز میشود. احترام و توجه رهبری به جانبازان همیشه توصیف کردنی نیست. دیدن صحنههای دیدار ایشان با جانبازان قطع نخاع گردنی که در سال 90 انجام شد خود گویای این توجه دو طرفه بین جانبازان و رهبر معظم انقلاب است.
انجمن جانبازان نخاعی کشور محلی برای رسیدگی به مشکلات این جانبازان است. یک تشکل غیر دولتی که خود جانبازان آن را راه اندازی کردهاند. شاید بتوان دلایل متعددی را برای تشکیل چنین محفلی که حالا به یک تشکل قدرتمند در حوزه جانبازان تبدیل شده است، نام برد. اما مهمترین آن خلأهای بزرگی است که در سایه کمکاری سایر نهادهای مرتبط با جانبازان و دستگاههای مسئول کشور ایجاد شده است.
نشست خبرگزاری تسنیم با 6 نفر از اعضای هیأت مدیره این انجمن در دفتر کار آنان فرصت مناسبی برای بررسی علل تشکیل این انجمن، عمده فعالیتهای آنان، مشکلات عمده جانبازان نخاعی کشور، بحث بهداشت و درمان و مناسب سازی محیط شهری و موضوعات فرهنگی بود.
بخش اول این میزگرد را که به معرفی کوتاهی از جانبازان حاضر در نشست تسنیم، نحوه مجروحیتشان و معرفی فعالیتهایشان در انجمن جانبازان نخاعی پرداخته بود را میتوانید در اینجا، بخش دوم را که به بررسی «مشکلات درمانی» این جانبازان پرداخته را از اینجا و بخش سوم این میزگرد با موضوع «مناسب سازی» را میتوانید دراینجا بخوانید.
سایت بیان معنوی به عنوان پایگاه اصلی دانلود سخنرانی های استاد پناهیان و اطلاع رسانی در مورد جلسات ایشان فعالیت می کند . موسسه بیان معنوی که مدیریت سایت بیان معنوی را بر عهده دارد در چند بخش مختلف اقدام به انتشار سخنان حجت الاسلام پناهیان می کند در ادامه این مطلب به معرفی بخش های مختلف این سایت می پردازیم ؛ همراه بنیانا باشید
در سال 1344 در شهر تهران چشم به جهان گشود. پدر مرحومشان از روحانیون و مبلّغین موفق در تهران بوده است. از سال اول راهنمایی(1356هـ) در کنار دروس مدرسه، تحصیلات حوزوی را آغاز نمود و از سال 1362 تحصیلات خود را در حوزۀ علمیۀ قم پیگرفت و پس از اتمام دروس سطح حوزه، به مدت دوازده سال از درس خارج حضرات آیات عظام وحیدخراسانی، جوادی آملی، سید محمد کاظم حائری و همچنین مقام معظم رهبری بهره برد.
از آغاز دبیرستان و در کنار تحصیل در حوزه، با تدریس کتابهای شهید مطهری، به تبلیغ و آموزش در محیطهای مختلف دانشآموزی، دانشگاهی و حوزوی روی آورد. رشتۀ روانشناسی را در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تحصیل کرد و هماکنون عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ بوده و در زمینۀ تدریس و طراحی سرفصلها و تدوین کتب آموزشی با آن مرکز همکاری میکند. در کنار فعالیتهای تبلیغی به فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در عرصههای فرهنگی نیز اشتغال داشته و از معاونت فرهنگی «لشگر27محمدرسولالله(ص)» در دوران دفاع مقدس تا معاونت فرهنگی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» همواره در برنامهریزی و مدیریت فرهنگی فعالیت داشته است.
بیش از ده سال، همزمان با تدریس در دانشگاه هنر، مسئولیت نهاد این دانشگاه را نیز به عهده داشته و پس از آن در کنار مسئولیت «مشاور ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها» و «فعالیتهای تبلیغی»، به تدریس در حوزه و دانشگاه و همچنین پژوهش و تدوین در علوم اسلامی مشغول است. هماکنون ایشان بیشتر فعالیتهای خود را در حوزه متمرکز کردهاند و مدرسۀ علمیه دارالحکمه را در تهران تأسیس نمودهاند و مسئولیت این مدرسه را بر عهده دارند. [/box]
در ادامه این مطلب به معرفی بخش های مختلف سایت بیان معنوی می پردازیم
الف) بخشهای سمت راست نوار بالا سایت بیان معنوی
دیدگاهها
از جهات متعدد، کلیدیترین و شاخصترین بخش سایت قرار است همین بخش دیدگاهها باشد که دیدگاههای علمی استاد به مرور به آن اضافه و طبقهبندی میشود. هر دیدگاه خلاصه و چکیدۀ یکی از نظریات و نکات کلیدی طرح شده توسط استاد است، که بدون پرداختن به مثالها و استدلالها نوشته میشود. تنظیم و تایید نهایی متن دیدگاهها حتماً توسط خود استاد صورت میگیرد.
بیانها
آنچه استاد «بیان» کردهاند و به متن تبدیل شده است. 5 زیر بخش دارد. محتوای «گفتگو» و «سخنرانیها» از عنوانش مشخص است. «راهکار» گزینش مطالبی از استاد پناهیان است که جنبۀ پیشنهاد و راهکارهای اجرایی و عملیاتی دارند. «راهبرد» شامل مطالبی است که جنبۀ راهبردی و استراتژیک دارند. «آیندهنگری» هم دربردارندۀ تحلیلهایی است که نظر به آینده دارند و در مورد آینده صحبت میکنند و از میان سخنرانیهای انجام شده انتخاب میشود.
قطعهها
در اینجا سعی کردهایم قطعههای کوتاهی را از میان سخنان یا نوشتههای استاد پناهیان انتخاب کنیم که غیر از کوتاه بودن، کم و بیش از زیبایی و لطافت هنری بیشتری برخوردار باشند. این قطعهها در چند بخش طبقهبندی شدهاند: عبارات کوتاه، مناجات، روضه، شعر، خاطره، مثال.
یادداشت
یادداشتهای استاد پناهیان برای مخاطبان سایت بیان معنوی
ب) بخشهای سمت چپ نوار بالا سایت بیان معنوی
بخشهای اصلی سایت که در سمت چپ قرار گرفتهاند، عبارتند از: کتابخانه، چندرسانهای، نوبت شما و جهت اطلاع که با مراجعه به بخشهای فرعی هرکدام، به طور کامل متوجه محتوای هر بخش میشوید. برخی از زیربخشهایی سایت بیان معنوی که شاید نیاز به توضیح داشته باشند در ادامه توضیح داده شده:
سیر مطالعاتی: در قسمت اصلی «کتابخانه» بخشی وجود دارد به نام «سیر مطالعاتی». در این بخش سعی میکنیم در حد امکان یک سیر مطالعاتی در مباحث استاد معرفی کنیم، تا کسانی که تازه با مباحث استاد آشنا شدهاند و به دنبال یک راهنما برای شیوۀ پیگیری مباحث هستند، بتوانند از این سیر مطالعاتی استفاده کنند.
مستندات: «مستندات» یکی دیگر از زیرمجوعههای «کتابخانه» است. بسیار پیش آمده است که برادران و خواهران عزیز و به ویژه طلاب حوزههای علمیه بعد از جلسات درس یا سخنرانی، منبع و آدرس برخی از نقلقولها را از استاد خواستهاند. در این بخش، آیات، روایات، سندهای تاریخی، کلمات امام خمینی(ره)، امام خامنهای و آیت الله العظمی بهجت(ره) که استاد پناهیان در فیشهای تحقیقی و پیش از سخنرانی خود یادداشت کرده و در سخنرانیها استفاده کردهاند، به مرور گردآوری میشود.
بیایید از تجربهها…(بیایید از تجربههای معنویمان حرف بزنیم): در این بخش که زیرمجوعۀ «نوبت شما» قرار گرفته، ساز و کاری برای به اشتراک گذاشتن تجربههای معنوی پیشبینی شده است که به زودی با آن آشنا میشوید. راهاندازی این بخش از سایت با پیشنهاد استاد پناهیان بوده و قرار است در حد فرصتشان نوشتههای رسیده را ببینند و به روند گفتگو در این بخش کمک کنند.
سخنان تأثیرگذار: در این بخش که زیرمجوعۀ «نوبت شما» قرار گرفته، سخنانی که مخاطبان سایت به عنوان سخنان تأثیرگذار برای سایت ارسال میکنند، در آن منتشر میشود.(توضیحات بیشتر در اینجا)
اخبار مورد اشاره: در بخش «جهت اطلاع»، بخشی به نام «اخبار مورد اشاره» قرار دارد. گاهی اوقات مطلب یا تحلیلی که استاد در سخنرانی یا جلسات خودشان ارائه میکنند، ناظر به خبری است که اخیراً انتشار یافته و ممکن است کسانی که زیاد به سایتهای خبری مراجعه ندارند، از آن بیاطلاع باشند. این خبر ممکن است یک اتفاق، یک تحلیل، یک مصاحبه و مواردی از این دست باشد. این گونه اخبار برای عزیزانی که پیگیر اطلاع و بررسی بیشتر هستند، در این بخش منتشر میشود.
” سایت مسجد نما ” جایی است برای طرحهای گرافیکی مناسب برای استفاده در مسجد.
به امید خدا بنا داریم در این وبلاگ هر آنچه یک مسئول فرهنگی مسجد برای نصب در مسجد نیاز دارد، تولید کرده و انتشار دهیم.
انشاءالله بستههای تابلو اعلانات، حداکثر تا عصر پنجشنبه هر هفته آماده دریافت خواهد بود.
استفاده از این طرحها برای همه و در همه جا آزاد است.
حتی در صورت حذف نشان “مسجدنما”ی گوشه طرحها!
—
مسجدپردازی در سخن ولی
مسجدپردازی: نور معرفت و محبت؛ وظیفه همگانی پرداختن به آرایههای معنوی مسجد
سهم «مسجدسازى» و «مسجدپردازى» باید در اعتبارات فعالیتهاى فوقبرنامه، در ردیف اوّل و بیش از سهم دیگر بخشهاى این سرفصل باشد. (15/6/1380)
سفارش اینجانب آن است که مسجد را نیز همچون دلهاى جوان، پاکیزه و پیراسته، و لبریز از شور و انگیزه و نشاط کنید. مسجد نیز باید کانونى باشد که مشکات نماز در آن بدرخشد و نور معرفت و محبت و انس و صفا از آن ساطع شود. (12/8/1388)
– عمران مساجد و پرداختن به آرایههاى معنوى و ظاهرى آن، وظیفه همگان است و هرکسى به اندازه توان و همت باید در آن سهیم گردد. مردم، شهرداریها و دستگاههاى دولتى هریک در آن باید سهمى ایفاء کنند و روحانى دانا و مسئولیتپذیر و پرهیزگار مىتواند و مىباید محور این منظومه تلاش مقدس باشد. (18/7/1389)
این روزها تمامی بسیجی های فعال در مساجد سایت مسجد نما را به عنوان پایگاه اصلی دریافت بسته های فرهنگی می شناسند . نزدیک یک سال از شروع فعالیت سایت مسجد نما می گذرد و این سایت هر هفته محصولات مناسب چاپ برای مخاطبانش عرضه می کند
سایت مسجد نما ؛ دستیار فعالان فرهنگی مساجد
فقط کافیه یه جوون پاکار مسجدی باشی و به اینترنت دسترسی داشته باشی! اونوقت با یه پرینتر ساده سیاه و سفید میتونی یه چراغ هفتگی تو مسجدتون روشن کنی! چراغ تابلو اعلانات.
محصولات و طرح های سایت مسجد نما در چند بخش تقسیم شده اند . بخش اصلی که تقسیم بندی بر اساس قالب است شامل : بنر فیلم وصوت جزوه و بروشور کارت و ایده ها . . .
تقسیم بندی براساس موضوعات ,ماه های شمسی , مخاطب , تولید کننده , قطع و . . .
از اصلی ترین طرح های سایت مسجد نما می توان به بسته فرهنگی تابلو اعلانات اشاره کرد که به صورت هفتگی منتشر می شود ؛ تاکنون نزدیک 60 بار این بسته منتشر شده است .
در ستون سمت چپ سایت مسجد نما بخش ایده ها و تجربیات را می بینیم که خیلی هم مورد توجه است .صفحه خاصی در سایت مسجد نما برای بحث و تبادل نظر درباره کارهایی که می توان در مساجد انجام داد
ورود به سایت مسجدنما
این نوشته براتون جذاب بود ؟ پس اون رو برای دوستاتون هم ارسال کنید
با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال ۹۴ رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحبنظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بیقصه در جشنوارهی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که میتواند معادلات سینمای ایران در سال ۹۴ را تغییر دهد. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
در این مطلب جملات ناب از شیخ رجبعلی خیاط را برای شما گرد آورده ایم در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
قیمت تو به اندازه خواست توست،اگر خدا را بخواهی،قیمت تو بی نهایت است و اگر دنیا را بخواهی،قیمت تو همان است که خواسته ای _ دین حق همین است که بالای منبرها گفته می شود،ولی دو چیز کم دارد:یکی اخلاص و دیگری،دوستی خدای متعال _ هی نگو دلم اینطور می خواهد،ببین خدا چه می خواهد. _ خدا همه عالم را برای شما و شما را برای خودش آفریده است.ببینید که چه مقام و منزلتی برای شما آفریده است. _ قاشق برای خوردن غذل خوب است و فنجان برای چای نوشیدن و…انسان هم تنها برای آدم شدن خوب است. _ مقدسها همه کارشان خوب است فقط باید منیت خود را با خدا عوض کنند. _ اغلب مردم اظهار میدارند که ما امام زمان را از خودمان بیشتر دوست داری،حال که اینطور نیست زیرا اگر او را بیشتر از خود دوست داشته باشم،باید برای او کار کنیم،نه برای خود _ اگر چشم برای خدا کند می شود(عین اللّه) و اگر گوش برای خدا کار کند می شود(اذن اللّه) و اگر دست برای خدا کار کند می شود(ید اللّه) تا می رسد به قلب انسان که جای خداست. _ همه خودهای انسان از خودپرستی است.تا خداپرست نشوی به جایی نمی رسی. _ فرهاد هر کلنگی که می زد به یاد شیرین و به عشق او بود.هر کاری انجام می دهی تا پایان کار،باید همین حال را داشته باشی.همه فکر و ذکرت باید خدا باشد،نه خود… _ از کلمه (ما) بگذرید،آن جا که در کارها کلمه(من) و (ما) حکومت می کند،شرک است.
شما همیشه هر جا گناهی ببینید تذکر میدید؟ طی هفته گذشته، هرگناهکاری دیدین، بهش تذکر دادید؟ چرا شما امر به معروف و نهی از منکر نمی کنید؟!
این پست ویژه در واقع پاسخی جامع است به شبهات مطرح شده ی توسط مردم درباره این واجب دینی ؛ عکس نوشته های این مطلب مناسب برای اشتراک در شبکه های اجتماعی هستند ؛ این مطلب به تدریج بروز رسانی می شود ؛ در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
مهدی صابری یکی از شهدای افغانستانی مدافع حرم است. او فرمانده گروهان حضرت علی اکبر(ع) نیروی مخصوص تیپ فاطمیون بوده است. شهید صابری در لحظات آخر زندگیاش صدایش را ضبط کرده و اوضاع عملیات و نیروهایش را توصیف میکند.
ویدیو : شهید مدافع حرم افغانستانی دقایقی قبل از شهادت
هر ساله شبکه های تلویزیونی ایران برای ایام نوروز و 15 روز تعطیلی تدارک ویژه دارند . در کنار خانواده بودن فرصت مغتنمی است که شاد باشیم و به گفت و گو بپردازیم ؛برنامه های شبانگاهی ,فیلم های سینمایی , مسابقه و مستند در لیست کامل برنامه های تلویزیون در نوروز دیده می شود در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
همزمان با ایام فاطمیه مداحی جدید میثم مطیعی منتشر شد.
مطیعی در فاطمیه امسال محور اشعار خود را بر روی موضوع «عفاف و حجاب» قرار داده و بین مصائب حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حجاب فاطمی پیوند برقرار کرده است.
در این آثار به بهانه شهادت دخت نبی اکرم (ص)، ضمن تاکید بر فضایل ایشان با بهره گیری از اشعار وزین، اهمیت موضوع حجاب، عفاف و حیا و جایگاه آن در دستورات دینی و تعالیم اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده است.
در اثر اخیر که توسط شاعر خوشذوق رضا یزدانی سروده شده است، اهمیت حفظ نگاه توسط مردان به عنوان وجه دیگری از مسئله عفاف مورد تاکید قرار گرفته است.
دیدی آخر من ماندنی شدم، در انتظار تو باقی عمرم بگذرد، پای مزار تو
ای جان من، بر روی شانه میروی ماه حیدر، داری شبانه میروی هم آرام و، هم مخفیانه میروی
امان از این امانتی، که روی شانه میبرم امانتی که پیش از این، قدش چنین نبوده خم (خدا نگهدار)
مانده از تو یک پیرهن پر از، زخم شکفتنی یک بستری که مانده با، رازی نگفتنی
امشب آرام، سر میگذاری بر زمین راحت گشتی، از درد و داغ آتشین اما اینک، تنهایی من را ببین
چه لحظهها که وقت خواب، پهلو به پهلو میشدی ای شمع شبهای علی، هر لحظه کم سو میشدی (خدا نگهدار)
دیگر ای کاش بوی خدا دهید ای کوچه های شهر شاید که زهرایی شود حال و هوای شهر
ای چشم من، بسته بمان رسوا نشو ای چشم من، لبریز غفلت ها نشو ای چشم من، بر هرنگاهی وا نشو
به ناله های فاطمه، به اشک و آه مرتضی از این سیاهی و گناه، مرا رها کن ای خدا (امان از این غم)
هفدهم اسفند ماه هم مداحی دیگر حاج میثم مطیعی همراه شعر «گفتی حجاب حکم خداست/ هنوز تو گوشمه صدات» در بنیانا منتشر شد برای دانلود ر.ک:دانلود مداحی میثم مطیعی با موضوع حجاب
هم چنین تیر ماه امسال هم حاج میثم مطیعی مداحی دیگری درباره حجاب و حیا را داشته اند ,برای دانلود رجوع کنید به : مداحی میثم مطیعی درباره مسئله حجاب
نشر الکترونیک کتاب (Electronic Publishing) به فرایند تولید و انتشار کتاب از طریق ابزارهای الکترونیکی (موبایل، تبلت، رایانه و…) گفته میشود. طی چند سال گذشته بحث رجوع و استفاده مخاطبان کتابها از کتب الکترونیک شکل تازهای به خود گرفته است و در این بین گروهها و شرکتهایی نیز وارد این عرصه شده و کتابها را به این شکل به مخاطبان عرضه میکنند چرا که شاید بسیاری از نبودن ebookهای فارسیزبان در اپلیکیشنهای معروف دنیا ناراضی باشند و دلشان بخواهد به زبان فارسی کتاب الکترونیک بخوانند.
نشر الکترونیک کتاب عمدتاً بر دو محور “تولید متن” و “شیوه توزیع” آن متمرکز بوده و موجب تولید کتاب های الکترونیکی می گردد که توسط رایانه، موبایل و یا تبلت قابل اجرا می باشد. سادگی اجرا بر روی رایانه، سادگی جستجو در متن، امکان عرضه یا فروش ساده تر، قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا، کاهش هزینه های انتشار کتاب، عدم نیاز به فضای فیزیکی برای انبار و انتشار، عدم نیاز به توزیع و ارسال به مناطق گوناگون جغرافیایی از جمله ویژگی هایی هستند که کتاب الکترونیکی را نسبت به کتاب کاغذی متمایز می کند.
از ابتدای ایجاد فروشگاههای بزرگ عرضه کتاب به شکل الکترونیک تا امروز، آمار رو به رشد این عرصه نشانههایی از توجه عموم مردم به این عرصه است. در سالهای اخیر میزان درآمد انتشارات بزرگ دنیا در عرصه کتابهای الکترونیک گاهی نیز از عرضه کتابها به شکل سنتی و کاغذی پیشی گرفته است. این آمار نشان از آن دارد که تغییر بزرگی در راه است.
سایت آمازون پیش از این با انتشار یک نمودار به بررسی وضعیت و استقبال از نشر الکترونیک در سایت خود پرداخته بود. براساس این نمودار از زمان عرضه اولین دستگاه کتابخوان الکترونیک کیندل، در ماه نوامبر سال 2007 میزان درآمد فروش الکترونیک سایت آمازون از حدود 30 میلیارد دلار در سال 2007 به حدود 170 میلیارد دلار در ابتدای سال 2015 میلادی رسیده است. همچنین این نمودار نشان میدهد که از سال 2007 تاکنون حدود 100 هزار شغل جدید بدلیل گسترش این روش ایجاد شده است.
در ایران هم چند سالی است که برخی از مجموعههای دولتی یا خصوصی کار خود را در این عرصه آغاز کردهاند و به دنبال ایجاد این تغییر بزرگ در ایران نیز هستند. تغییری که با وجود مزایای گسترده این شیوه عرضه کتاب دوری ما از این روش را اشتباهی بزرگ نشان میدهد. مزایایی مانند حذف هزینه کاغذ و چاپ، حذف هزینه توزیع کتاب، توزیع گسترده و سراسری، سرعت انتشار و توزیع بالا، سازگاری با محیط زیست، قابلیت مطالعه روی رایانه، تبلت، موبایل و در کل دسترسی راحتتر به محتوا.
«فراکتاب»؛ «کتابخوان دیجیتال ایرانسل» و «نرمافزار کتابخوان سوره مهر»:
نرمافزارهای «فراکتاب»، «کتابخوان دیجیتال ایرانسل»، «نرمافزار کتابخوان سورهمهر» نرمافزارهای تقریبا مشابهی هستند که توسط یک مجموعه به نام «تامین محتوای نگین» پشتیبانی میشود. البته نباید هم از همکاری استراتژیک ایرانسل و سوره مهر با شرکت «تامین محتوای نگین» که سازنده نرمافزار «فراکتاب» بوده است، بگذریم. فراکتاب نام جدید آوابوک است. آوابوکی که چند سال پیش برای اولین بار در نمایشگاه رسانههای دیجیتال خود را به مخاطبان معرفی کرد.
به گفته وبسایت این شرکت، «تامین محتوای نگین» مجری فنی و تامین کننده محتوای کتابخوان دیجیتال ایرانسل و کتابخوان فراکتاب و نرمافزار کتابخوان سورهمهر است. سورهمهر نیز از طرف این شرکت توانسته است که به نرمافزاری مشابه برای ارائه آثار خود به شکل اختصاصی دست پیدا کند.
با توجه به اعلام وبسایت شرکت «تامین محتوای نگین» این شرکت با 115 مالک محتوا، 1443 محتوا و اثر با حدود 57096 کاربر و میزان دانلود 43921 عدد از این نرمافزار، یکی از فعالان این عرصه است.
در این مجموعه از دریافت محتوا تا ارائه محتوا به مخاطب 6 مرحله وجود دارد که شامل بررسی تفاهم نامه، تنظیم و ارسال تفاهم نامه، ارائه محتوا، تبدیل محتوا، تایید محتوا و عرضه محتوا است که البته میشود گفت که این روشی مشابه در تمام نرمافزارهای موجود در این عرصه است.
این شرکت برای ارائه محتوا به مخاطب در کتابخوان دیجیتال فراکتاب و کتابخوان دیجیتال ایرانسل از پسوندهای اختصاصی همان مجموعهها استفاده میکند. البته نرمافزار کتابخوان سوره مهر هم در این مجموعه با پسوند اختصاصی خود فقط به ارائه کتابهای منتشر شده توسط انتشارات سورهمهر میپردازد.
امین نادری، مسئول بخش سوره مهر الکترونیک حوزه هنری، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه ما تلاش کردهایم که از هر موقعیتی برای ارائه آثار انتشارات در بین برنامههای مختلف استفاده کنیم، گفت: ما در هر جایی که دیدیم مخاطبهای خاص خود را دارد در آن برنامهها نیز فعال شدیم و با آنها همکاری استراتژیک خود را آغاز کردهایم.
وی افزود: بر اساس تلاش ما از نمایشگاه سال 92 تا پایان امسال توانستهایم که 600 عنوان از کتابهای خودمان را به شکل الکترونیک عرضه کنیم و برای مثال از نرمافزار عرضه اپلیکیشنهای آندروید پارسهاب نیز برای ارائه آثار خودمان استفاده کردیم. کتابهایی که با ایجاد امکان خوانش کتاب توسط نرمافزار عرضه شده به شکل صوتی نیز به مخاطبان ارائه شده است.
به گفته نادری یکی از مزیتهای فراکتاب و نرمافزارهای مشابه آن همراه کردن صوت با متن است. به این ترتیب که شما میتوانید هر جای کتابی را که دوست دارید، بهصورت صوتی بشنوید تا کمی به چشمهایتان استراحت دهید.
معرفی طاقچه ,فیدیبو و خط
طاقچه:
(http://taaghche.ir)
آبان ماه امسال بود که کتابفروشی اینترنتی «طاقچه» به جمع دیگر سامانههای فروش قانونی کتابهای الکترونیک ایرانی پیوست.
محمد صدوقی مدیر پروژه «طاقچه» در شرکت «خدمات هوشمند حصین همراه پردیس» پیش از این گفته بود: این نرمافزار با توافق حاصل شده با برخی از ناشران به عنوان صاحبان اثر، نسخهای از فایل کتاب آنها را با فرمتهای pdf و epub تولید و برای استفاده عمومی در این سامانه به فروش میرساند.
به گفته صدوقی آثار ارائه شده در این نرمافزار قابلیت کپی شدن و نیز ارسال به غیر را دارا نیستند و فقط در داخل این نرمافزار و با نام کاربری اختصاصی افراد قابل مطالعه خواهند بود. قیمت اعلام شده برای هر کتاب در این فروشگاه مجازی بر پایه قیمتی است که ناشر و مدیران این فروشگاه بر روی آن توافق کردهاند که به دلیل حذف موضوع چاپ از فرآیند تولید کتاب بسیار پایین تر از قیمت نسخه چاپی آن خواهد بود.
قرار بر این است که نرمافزار طاقچه در ابتدای فعالیت خود بر روی مطلب خاصی تمرکز نداشته باشد و تمامی آثار ناشران علاقهمند را عرضه کند اما در دراز مدت تمرکز آنها بر ارائه کتابهای دانشگاهی خواهد بود.
فرزان فلاحت، یکی از اعضای تیم فنی و اجرایی نرمافزار طاقچه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه تجربه نرمافزار مایکت این فضا را برای آن شرکت فراهم آورده است که بتوانند به خوبی از نرمافزار کتابخوان خود نیز بهرهبرداری کنند، افزود: ما همواره بر روی این نرمافزار گروههایی را برای تست این نرمافزار قرار میدهیم که ایرادهای احتمالی آن را برای ما کشف کنند.
وی افزود: تلاش ما آن است که تا پیش از عید به 700 عدد اثر در این نرمافزار برسیم که این اثرها شامل فایلهای epub و pdf با امنیت بالا خواهد بود.
فلاحت در پاسخ به سوالی مبنی بر سخت بودن مطالعه فایلهای PDF در دستگاههایی با صفحه نمایش کوچک گفت: این نرمافزار فضایی را فراهم آورده است که با استفاده از Smart Zoom مشاهده راحت اینگونه فایلها برای مخاطب شکل بگیرد.
این عضو تیم فنی و اجرایی نرم افزار طاقچه با اشاره به امنیت بالای نرمافزار طاقچه گفت: منبع و سورس این برنامه اختصاصی است و به دلیل تجارب شرکت در عرصه امنیت نرمافزاری و شبکههای مجازی و بانکی قطعا تلاش برای هک این نرمافزار هزینه زمانی و مالی بسیار سنگینی را برای کسانی که بخواهند این نرمافزار را هک کنند، خواهد داشت. همچنین این برنامه تلاش کرده است که با بهینه سازی فونت نازنین به خوانش بهتر کتاب ها نیز کمک کرده باشد.
فیدیبو:
(http://fidibo.com)
نرمافزار فیدیبو کار خود را با حضور و رونمایی وزیر ارشاد از این نرمافزار در 11 اسفند 92 با حضور برخی از مسئولان فرهنگی و اهالی نشر آغاز کرد. به گفته مسئولان این مجموعه، فیدیبو اولین سامانه multi-platform تولید و توزیع کتاب الکترونیک در خاورمیانه است که مبتنی بر استانداردهای جهانی صنعت نشر و با رعایت کامل قانون جهانی کپی رایت طراحی و اجرا شده است.
این مجموعه با پشتیبانی مهدی فیروزان، مدیر عامل شهر کتاب حدودا 4 سال پیش و با شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» فعالیت اولیه خود را آغاز کرد و دو سال بعد در سال 92 به بهرهبرداری رسید و امروز با حدود 3100 اثر و 137 ناشر کار خود را ادامه میدهد.
مجید قاسمی، مدیرعامل فیدیبو در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه تبدیل نسخههای متنی به نسخههای امن قابل استفاده در این مجموعه توسط افراد حاضر در فیدیبو صورت میگیرد، گفت: پیشرفتی که تاکنون فیدیبو به دست آورده است مرهون تبلیغات مردمی است و هیچ تبلیغ دیگری در کار نبوده است چرا که ما بیشتر از همه چیز بدنبال افزایش کیفیت ارائه محصولاتمان به مخاطبان هستیم.
به گفته قاسمی فیدیبو تلاش کرده است که هزینه کتابهای ترجمه شده را نیز به انتشاراتهای اصلی آن مانند “وایلی” و دیگر انتشاراتهای بینالمللی بپردازد و همچنین تلاش کند که در آینده نیز بتواند کتابهای این انتشاراتها را به شکل مستقیم و زبان اصلی در کشور عرضه کند.
مدیرعامل فیدیبو افزود: ما همواره تلاش کردهایم که با ارائه هر نسخه جدید از نرمافزار فیدیبو آن را در اختیار برخی از مخاطبان خود قرار دهیم که در صورت وجود اشکال یا ایراد نرمافزاری آن را اصلاح کنیم چرا که ما هیچگاه بدنبال رقابت با دیگران و شرکتهای مشابه نبوده و همواره هم به دنبال آن بودهایم که معیار ما دروازهبانی ارتباطات و اطلاعات نباشد و هرآنچه وزارت ارشاد به آن مجوز لازم را میدهد ما تلاش میکنیم تا به بهترین شکل آن را در نرمافزار فیدیبو منتشر کنیم.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، فیدیبو تلاش دارد تا با افتتاح دفاتر پشتیبانی و فنی در کشورهای اسپانیا(مورسیا)، لبنان (بیروت) و ایران (تهران) در کوتاهترین زمان ممکن شعار خود را تحقق ببخشد.
نرمافزار خط (خطخوان):
(http://khatkhan.com/)
این نرمافزار که به تازگی به جمع کتابخوانهای الکترونیک پیوسته است با همراهی و پشتیبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرده و با طراحیای متفاوت نسبت به دیگر نرمافزارها خود را نمایش داده است. شنیدهها حاکی از آن است که قرار است تا مدتی دیگر رونمایی بزرگی برای این نرمافزار برگزار شود.
به گفته وبسایت این نرمافزار جدید، «گروه راهبردی خاک» وظیفه آمادهسازی و برنامهنویسی این محصول را داشته و هماکنون نسخه آزمایشی آن به نام «خط» را تهیه و تولید کرده است. گروه خاک تاکنون محصولاتی را مانند نرمافزار «نبض کتاب»، «خط» و برخی دیگر از برنامهها و وبسایتها را ایجاد کرده است.
به نظر میرسد با توجه به قدرت و دسترسی بالای مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بانک کتاب «خط» از دیگر نرمافزارهای کتابخوان گستردهتر به نظر برسد و بازار خوب و جدیدی را برای ناشران عضو این مجمع و همین طور دسترسی راحتتری برای خوانندگان آنان فراهم آورد.
نرمافزار کتابراه:
(http://www.ketabrah.ir)
این نرمافزار هم یکی دیگر از نرمافزارهای این عرصه است که به گفته برخی از فعالان این عرصه مدتی است کار خود را هر چند محدود اما آرام آرام و بی سر و صدا آغاز کرده است. این نرمافزار تلاش دارد که ضمن ارائه کتابهای انتشاراتهای مختلف به ارائه و امضای قرارداد غیر انحصاری با انتشاراتها بپردازد و این یعنی آنها میتوانند آثار خود را در دیگر پلتفرمهای نشر الکترونیک نیز عرضه کنند.
کتابراه هم مانند بسیاری دیگر از این نرمافزارها سهمی 70 درصدی برای صاحب اثر از فروش کتابها در نظر گرفته است و تلاش میکند به طور ماهیانه به تسویه حساب با انتشاراتها بپردازد. به شکلی که درصد سهم صاحب اثر از فروش کتاب در پایان هر ماه و بر اساس گزارشات آنلاین پنلکاربری محاسبه و ظرف مدت حداکثر 15 روز به شماره حساب اعلام شده از جانب صاحب اثر پرداخت میشود.
حالا نوبت مخاطب است که در میان این جمع برنامههای کتابخوان، برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده، دریافت و نصب کند و بعد از آن کتاب مورد علاقه خود را از آن خرید کرده تا در کنار وقتهای آزادی که بر روی تبلتها و گوشیها بدست میآید، آن وقت را به کتاب اختصاص دهد و لذت کتابخوانی دیجیتال فارسی را هم تجربه کند.