از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]
26 مهر 1388؛ سالروز انفجار تروریستی در پیشین سیستان و شهادت جمعی از برادران شیعه و سنی و شهادت سردار پرافتخار اسلام، منادی وحدت شهادت نور علی شوشتری (رضوان الله علیه)
«جنایت تروریستهای خونخوار در بلوچستان چهرهی اهریمنی دشمنان امنیت و وحدت را که از سوی سازمانهای جاسوسی برخی دولتهای استکباری حمایت میشوند، بیش از پیش آشکار ساخت.
به شهادت رساندن مؤمنان فداکاری همچون سردار شجاع و با اخلاص شهید نورعلی شوشتری و دیگر فرماندهان آن بخش از کشور و دهها نفر از برادران شیعه و سنی و فارس و بلوچ، جنایتی در حق ملت ایران و بخصوص منطقهی بلوچستان است که این انسانهای شریف، همت خود را بر امنیت و آبادی آن نهاده و مخلصانه برای آن تلاش میکردند.
دشمنان بدانند که این ددمنشیها نخواهد توانست عزم راسخ ملت و مسئولان را در پیمودن راه عزت و افتخار که همان راه اسلام و مبارزه با جنود شیطان است، سست کند و به وحدت و همدلی مذاهب و اقوام ایرانی خدشه وارد سازد.مزدوران حقیر و پلید استکبار نیز یقین داشته باشند که دست قدرتمند نظام اسلامی در دفاع از امنیت آن منطقهی مظلوم و آن مردم وفادار، لحظهئی کوتاهی نخواهد کرد و متجاوزان به جان و مال و امنیت مردم را به سزای اعمال خیانتکارانه خواهد رسانید.
با توجه به فرا رسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام و یاران باوفای ایشان، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم را منتشر کرد:
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (1)در زندگی حسینبنعلی علیهالسّلام، یک نقطهی برجسته، مثل قلهای که همهی دامنهها را تحتالشعاع خود قرار میدهد، وجود دارد و آن عاشورا است. ۱۳۷۱/۱۱/۰۶
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (2) تحقیقاً یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (3) یکی از بزرگترین نعمتها، نعمت خاطره و یاد حسینبنعلی علیهالسّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا برای جامعه شیعیِ ماست. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (4) قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیلهای برای ایجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محکمتر میان خودشان و حسینبنعلی علیهالسّلام، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (5) در ماه محرم، معارف حسینی و معارف علوی را که همان معارف قرآنی و اسلامی اصیل و صحیح است برای مردم بیان کنید.۱۳۷۲/۰۳/۲۶
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (6) اگر برای ذکر مصیبت، کتاب «نَفَس المهمومِ» مرحوم «محدّث قمی» را باز کنیدو از رو بخوانید، برای مستمع گریهآور است و همان عواطفِ جوشان را بهوجود میآورد. چه لزومی دارد که ما به خیال خودمان، برای مجلسآرایی کاری کنیم که اصل مجلس عزا از فلسفه واقعیاش دور بماند؟! ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (7) وقتی شعر را میخوانیم، به فکر باشیم که از این شعر ما ایمان مخاطبان ما زیاد شود. پس، هر شعری را نمیخوانیم؛ هرجور خواندنی را انتخاب نمیکنیم؛ جوری میخوانیم که لفظ و معنا و آهنگ، مجموعاً اثرگذار باشد. در چه؟ در افزایش ایمان مخاطب.۱۳۸۶/۰۴/۱۴
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (8) برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک میکند. یکی از آن کارها، همین عزاداریهای سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین میشود. اینکه امام فرمودند «عزاداری سنّتی بکنید» به خاطر همین تقریب است. در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سروسینه زدن و مواکب عزا و دستههای عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش میکند و بسیار خوب است. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (9) من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمیتوانم این مطلب – قمهزدن – را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضیام. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (10) لازم است از همه برادران و خواهرانی که در سراسر کشور، در ایّام عزاداری، با اقامه عزا و به راه انداختن مراسم عزاداری، بخصوص با اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا و با عرض ارادت به خاندان پیامبر، این روزها را بزرگ داشتند سپاسگزاری کنم.۱۳۷۷/۰۲/۱۸
جملات امام خامنه ای درباره عزاداری محرم (11) هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعهی اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زندهی به عاشورا و به حسینبنعلی (علیهالسّلام) است. ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و آنجا که باید حق بگویند، نگویند، چون جانشان به خطر میافتد، یا برای مقامشان یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبّت به اولاد، خانواده و نزدیکان و دوستانشان، راه خدا را رها کنند، آن وقت حسینبنعلیها به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد. ۱۳۷۵/۰۳/۲۰ اگر فداکاری بزرگ حسینبنعلی علیهالسلام نمیبود که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلی متوجه و بیدار کرد در همان قرن اول یا نیمهی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده میشد. ۱۳۷۲/۰۳/۲۶
کار امام حسین علیهالصّلاه والسّلام در کربلا، با کار جدّ مطهرش حضرت محمد بن عبداللَّه صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم در بعثت، قابل تشبیه و مقایسه است. قضیه این است. همان طور که پیغمبر در آن جا، یک تنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین هم در ماجرای کربلا، یک تنه با یک دنیا مواجه بود. ۱۳۷۵/۰۹/۲۴
عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببیند چطور شد حسینبنعلی علیهالسّلام – همان کودکی که جلوِ چشم مردم، آن همه موردِ تجلیلِ پیغمبر بود و پیغمبر دربارهی او فرموده بود: «سیّد شباب اهل الجنه»؛ سرور جوانان بهشت – بعد از گذشت نیم قرن از زمان پیغمبر، با آن وضعِ فجیع کشته شد؟! ۱۳۷۳/۱۰/۱۵
امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان- حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتابها ثبت و ضبط است- بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصهی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت.۱۳۸۸/۰۵/۰۵
عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس میدهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس میدهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس میدهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار میگیرند. ۱۳۷۱/۰۴/۲۲ درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابیعبداللَّه الحسین علیهالسّلام انجام دادید. خود این، یکی از درسهای عاشورا بود. ۱۳۷۷/۰۲/۱۸
امام بزرگوار ما، محرّم را به عنوان ماهی که در آن، خون بر شمشیر پیروز میشود، مطرح نمود و به برکت محرّم، با همین تحلیل و منطق، خون را بر شمشیر پیروز کرد. این، یک نمونه از جلوههای نعمت ماه محرّم و مجالس ذکر و یاد امام حسین علیهالسّلام است که شما دیدید. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷ درس حسینبنعلی علیهالصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامهی عدل، برای مقابلهی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقیاس، کار من و شما نیست؛ امّا در سطوحی که با وضعیّت ما، با خُلقیّات ما، با عادات ما متناسب باشد چرا؛ باید یاد بگیریم. ۱۳۹۲/۰۳/۲۲ پروردگارا! تو را به حسین و زینب علیهماالسّلام قسم میدهیم که ما را جزو دوستان و یاران و دنبالهروان آنان قرار بده. پروردگارا! حیات و زندگی ما را زندگی حسینی و مرگ ما را مرگ حسینی قرار بده. پروردگارا! امام بزرگوار ما را که به این راه هدایتمان کرد، با شهدای کربلا محشور کن. شهدای عزیز ما را با شهدای کربلا محشور کن. ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
شاید کلیدیترین مفهومی که در مطالعات بازیهای رایانهای، علیالخصوص از زاویهی نگاه مطالعات رسانهای، باید بدان پرداخت، مفهوم بازنماییِ واقعیتها در پسِ سرگرمی است. قویاً میتوان این طور استدلال کرد که مردم از بازیهای رایانهای تنها تصور یک ابزارِ «سرگرمی» دارند. این مسئله غالباً به تصور غلط آنها از مفهوم «سرگرمی» برمیگردد[/box]
به دلیل نیاز فطری انسان به روابط اجتماعی به عنوان یکی از نیازهای اساسی از یک سو و هر چه بیشتر شدن این روابط در عصر حاضر، جایگاه رسانه به عنوان رکن اصلی این اتفاق، حساستر از پیش شده است. رسانهها که شیوه و روش فعالیت و روابط انسانها را شکل میدهند، میتوانند در قالبهای مختلفی تأثیر شگرفِ خود را بر بازنمایی ذهنی افراد نسبت به جهان پیرامونشان بگذارند. امروزه بازیهای رایانهای یکی از این قالبها هستند.
بازیهای رایانهای در درجهٔ اول به مثابه یک کالای فرهنگی و بعد به مثابه یک نظام نشانهای که حامل گفتمانهایی مبتنی بر طبیعیسازی روابط نابرابر قدرت است، بلاشک از مهمترین دغدغههای مطالعات رسانهای به شمار میرود. شاید کلیدیترین مفهومی که در مطالعات بازیهای رایانهای، علیالخصوص از زاویهٔ نگاه مطالعات رسانهای، باید بدان پرداخت، مفهوم بازنماییِ واقعیتها در پسِ سرگرمی است. قویاً میتوان این طور استدلال کرد که مردم از بازیهای رایانهای تنها تصور یک ابزارِ «سرگرمی» دارند. این مسئله غالباً به تصور غلط آنها از مفهوم «سرگرمی» برمیگردد.
«سرگرمی» مفهومی نیست که بتوان آن را در دوران باستان یا عصر کشاورزی یافت؛ سرگرمی پدیدهای است که رابطهای نزدیک با تکنولوژی دارد و از ویژگیهای تمدنی است که از انقلابِ صنعتی زاده شده است. در تبیین مفهوم «سرگرمی» آوردهاند که «سرگرمی یا فراغت، الزاماً مترادف با تفریح نیست؛ بلکه زمان آزادی است که فرد در اختیار دارد و آن را به میل خود صرف میکند.
به عبارت دیگر، فراغت مجموعهای از فعالیتهاست که فرد با رضایت خاطر یا برای استراحت یا برای سرگرم شدن و یا افزایش اطلاعات یا آموزش و مشارکت اجتماعی، داوطلبانه پس از فارغ شدن از کارهای موظف شغلی، خانوادگی و اجتماعی بدان میپردازد.» با این تعریف، حیطهٔ گستردگی سرگرمی صرفاً به تفریح و تهییج خلاصه نمیشود، هرچند بعضاً شکل یک تفریح را به خود میگیرد!
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
بازیهای رایانهای در واقع یک رسانهاند. از نظرگاه ارتباطات، هر پدیدهای که رسانه باشد، ارکانی دارد که مشخصکنندهٔ سطح و گسترهٔ تأثیرگذاری آن رسانه است. یکی از ارکان پنجگانهٔ ارتباط، «هدفِ پیام» است.
آنچه در قالب «چرا؟» قرار است پاسخ داده شود، نقش و کارکرد این محتوا در بازیهای رایانهای را مشخص میکند؛ یعنی آنجا که وقتی پایش به میان میآید، کارکردِ بازیهای رایانهای را به غلط اساساً سرگرمی میپندارند. اما آیا واقعاً هدف از این انتقالِ پیام تنها سرگرمی است؟ به بیان دقیقتر، سرمایهگذار و بازیساز، تنها به دنبال سرگرم کردنِ مخاطب، بازی تولید میکند؟! [/box]
بگذارید به این سؤال از جنبهٔ دیگری پاسخ دهیم. یک بررسی دقیق در اکثر بازیهای رایانهای مشهور دنیا (به خصوص آنهایی که به عنوان بازیهای استراتژیک و جنگی شناخته میشوند) نشان میدهد در اکثر آنها، تولیدکننده در تلاش است تا با اقناع مخاطب، ( مدیریت رفتار مردم ) بر ایشان اثر بگذارد. امروزه پذیرش این نکته که واقعیت ساختگی است، امری دشوار نیست. رسانهها همچون آینه در انعکاس واقعیت، خنثی عمل نمیکنند، بلکه علاوه بر بیان، بر ساخت واقعیت نیز تأثیر میگذارند. آنها با بازتولیدِ رسانهایِ واقعیت، این احساس را در مخاطبان به وجود میآورند که آگاه شدهاند!
«آگاهی» یک فرآیند است. فرآیندی که طی آن، مخاطب به این درک میرسد که به مجموعهای از اطلاعات جامع و کامل نسبت به موضوع مورد نظر خود دست یافته است و نهایتاً میتواند یک تحلیل جامع از موضوع ارائه دهد. چنانچه مخاطب دسترسی به اطلاعات مورد اطمینان و درستی نداشته باشد، احتمال ایجاد آگاهیِ کاذب بالا میرود.
بسیاری از تولیدکنندگان بازیهای رایانهای برای مخاطبِ خود نقشی فراتر از یک «پذیرندهٔ مطلق پیام» قائل نیستند؛ نقشی منفعل که نیازی به یک تفکرِ آگاهانه ندارد. برخی از بازیهای رایانهای را میتوان در زمرهٔ همین دسته جای داد. شما در سری بازیهای «Call of Duty» به وظیفهای از قبل تعریفشده، فراخوانده میشوید که در مورد علت آن اصلاً مجال تفکر ندارید! این نکته به اختلاف میان آگاهی و ناخودآگاهی در پردازش اطلاعات دلالت دارد.
ناخودآگاهی به فعالیت شناختیای اشاره دارد که خارج از حوزهٔ آگاهی رخ میدهد؛ یعنی خارج از کنترلِ تفکر است. ناخودآگاه وضعیتی است که فرد در آن با آنکه بیدار است، اما فعالانه فکر نمیکند و تصمیم نمیگیرد، بلکه ذهنِ ما به طور خودکار، از جریان از پیش تعیینشدهای تبعیت میکند.
ما بسیاری از کارهای روزمره و مبتنی بر عادت را با تلاش ذهنی اندکی انجام میدهیم. در مقابل، وضعیت ناخودآگاهی نقطهٔ مقابل وضعیت آگاهی است. آگاهی وضعیتی است که در آن از آنچه میخواهیم انجام دهیم آگاهیم، بر انتخابهایمان نظارت داریم و دربارهٔ تصمیمهایمان فکر میکنیم.
یکی از مهمترین وجوه بازیهای رایانهای مدیریت رفتار مردم بدون فعالسازی خودآگاه اوست.
از تبعات چنین تسخیری بر ذهنِ مخاطب، هدایت افکار او به سمتی است که منافع تولیدکننده در آن است. هماینک نیز این امپراتوری را میتوان در کمپانیهای قدرتمند تولیدکنندهٔ بازیهای رایانهای همچون شرکت کوما، ریالتی گیمز و شرکت کانفلیکت، در کار مشروعیتبخشی به نابرابریهای جهانی و تمرینِ ظلم و ستم و استعمار، مشاهده نمود. رسانههای قدرتمند بامدیریت رفتار مردم ، چنان بر سرنوشت اجتماعی تسلط دارند که از موضعی بالاتر میتوانند حتی کنترلکنندهٔ امیال و لذات عامه باشند.
[box type=”note” align=”” class=”” width=””]
شما در بازی «Call Of Duty» به وضوح مشاهده میکنید که چطور زخمی شدن یک نیروی نظامی آمریکا به مراتب از ارزش اجتماعی بالاتری نسبت به کشته شدن و قتل عام مردم سیاهپوست یا مستضعف کشورهای ضعیف دنیا برخوردار است. این اتفاق به زیبایی و هنرمندی، با مقدماتی فراهم شده است که مخاطب برای حفظِ جان ِخود، حاضر به پذیرش این قانون نیز هست. [/box]
نمایش چهرهای وحشیانه و خونریز ، از بخش عظیمی از انسانهای جهان و در مقابل، نمایش چهرهای صلحطلب، بافرهنگ و متمدن از نیروهای خود، از دیگر آگاهیهایی است که در این بازیها به مخاطب القا میشود. القا کردن این آگاهیها در ذهن مخاطب، بدون فعالسازیِ خودآگاهِ او، هنر بازیساز است. از این منظر، رسانهای قدرتمندتر است که بدون آنکه خودآگاه مخاطب را فعال کند، بر ایشان اثر بگذارد.
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان در سال 92 در رابطه با لزوم توجه درست به واقعیات فرمودند:
«باید واقعیتها را به معنای واقعی کلمه دید، نه آنچه که به عنوان واقعیت القاء میشود. شما جوانها خیلی خوب میدانید؛ در جنگهای روانی که امروز در دنیا معمول است، یکی از کارها، القای واقعیتهای غیرواقعی است؛ چیزهایی را به عنوان واقعیت القاء میکنند که واقعیت ندارد؛ شایعه درست میکنند، حرف میزنند که واقعیت نیست.
اگر چنانچه کسی چشم باز و بینا نداشته باشد، دچار اشتباه میشود. اینکه ما میگوییم بصیرت، به خاطر این است. یکی از کارکردهای بصیرت همین است که انسان واقعیتها را آنچنان که هست، ببیند… واقعیت را ببینیم، نه آنچه که با شگردهای دشمنانه، به عنوان واقعیت به ما القاء میشود.»[1]
[/box]
امروز باید گفت این رسانهها هستند که نقش میانجی را برای رسیدن انسان به واقعیت بازی میکنند و از آن فراتر، این رسانهها هستند که سازندهٔ معنایند. ابزار ارتباطی، جایی بین انسان و جهان قرار دارد و واسطهٔ انتقال شناخت جهان به انسان است. رسانه، کیفیت و نحوهٔ دیدن و استنباط انسان از گیتی را شکل میدهد.
انسانِ امروز تنها از طریق بازنماییهایِ رسانهای باید با جهان ارتباط برقرار کند. تصویری که رسانهها از دنیا برای او میسازند، مهم میشود. ضرورت بازنماییِ درستِ واقعیات آنجایی بیشتر احساس میشود که مردم برای تعیین سرنوشت خود، به شناخت درست واقعیات نیازمندند؛ به خصوص زمانی که ارائهٔ تحلیلهای غلط از سوی رسانههای خارجی، مانع از رسیدن تحلیل درست به مردم میشود.
بازیهای رایانهای نمونهٔ خوبی از رسانههایی هستند که امروزه در غفلت ناشی از کمتوجهی ما به این عرصه، ذره ذره واقعیاتِ ذهنیِ کودکانِ ما را در پسِ سرگرمی بازنمایی میکنند و آن طور که خود میخواهند، آگاهی میدهند. در این وضعیت، قدرت در اختیار کسی است که سهم بیشتری در فرآیند بازنمایی از آنِ خود کند. حال سهم ما در این نبردِ بازتولیدِ رسانهایِ واقعیت چقدر است؟!(*)
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]
23 مهر 1361
ترور و شهادت آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه و شهید چهارم محراب
«اين پيرمرد كهنسال و اين عالم دينى و اين مردى كه زندگى او نمايشگر زهد اسلامى بود؛ در آتش كينهى خباثتآميز #منافقين و عناصر مزدور و در ميان خشم كور و جاهلانه و خباثتآميز استكبار جهانى از انقلاب ما، به شهادت رسيد.
البته شهيد عزيز ما، مرحوم آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی ضرر نكرد، بعد از هشتاد سال عمر و بعد از عبادت و دعا و نياز و درس خواندن و درس دادن و زندگى زاهدانه گذراندن و جهاد در راه خدا كردن و در پيرى لباس رزم پوشيدن و به ميدانهاى جنگ رفتن و جوانها را تشويق كردن، خداى متعال پاداش اين زحمات را به او داد؛ با اجل طبيعى از دنيا نرفت.
فضيلت شهادت هم بر ديگر فصائل او افزوده شد. پس شهيد عزيز ما ضرر نكرد و دنياى اسلام هم از اينكه ستارهى درخشانى مثل اين شهيد عزيز پيدا كرد، سود برد؛ اما منافقين و ضدانقلاب حقا ضرر كردند. خونى كه آن جسم مظلوم و شهيد را پوشاند، داغ ننگى بر پيشانى سياه منافقين براى هميشه زد.
يك انسان فداكار، بىطمع، خدمتگزار، زحمتكش، كسى كه آزارش به هيچ انسانى نرسيده، از زندگى مادى هيچ بهرهاى نخواسته و نبرده و ساليان دراز دهها سال نام خدا و ذكر قرآن بر زبان او جارى بوده و راه او راه خدا، راه پيغمبر و راه عباد صالحين خدا بوده، اين را چرا بايد اينجور مورد خشم و كين كور و جاهلانهشان قرار بدهند؟ بههرحال ما خاطرهى اين حادثهى بزرگ را گرامى مىداريم.»
در بخشی از وصیت نامه شهید حسین همدانی آمده است: از امام و مولایم حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) که نتوانستم سرباز خوبی باشم عذرخواهی و کوتاهی مرا انشاالله به لطف و بزرگواری خودشان ببخشند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در مراسم تشییع پیکر سردار سرافراز اسلام شهید حسین همدانی، فرزند برومند ایشان، وهب همدانی وصیتنامه پدر شهید خود را قرائت کرد.
در این وصیت نامه آمده است:
بسمالله الرحمن الرحیم
سپاس خدای را که نعمتها فراوان بر ما ارزانی داشت و فراوان شکر که در عصر خمینی (ره) حیاتمان قرار داد، همه پدران و مادران ما در آرزوی این دوران بودند و ندیدند اما ما دیدیم.
دوران احیای اسلام عزیز و عزتمندی ملتهای مسلمان، مقاومت مجاهدان سپاه اسلام، عصر تحول و شکوه و عظمت در جهان اسلام، عصر بیداری ملتها، عصر زوال طاغوتها، عصر فروپاشی قدرتهای استکباری و عصر برگشتن به خویشتن.
خدا را هزاران شکر به خاطر نعمتهایش، نعمت زندگی در هشت سال دفاع مقدس، زندگی با مجاهدینی که محبوب خدا بودند و میهمان خدا شدهاند.
زندگی در کنار ملتی که خوش درخشیدند و در مقابل همه توطئهها و فشارهای سنگین دشمنان تسلیم نشدند و مدل شدند، نمونه شدند در بین ملتها که سرآمد همه آنها پدران، مادران، همسران و فرزندان شهیدان گرانقدر ما هستند.
چه افتخاری بالاتر از آنکه آزادگان ما و جانبازان ما و خانواده مقاومشان صبر را شرمنده کردند و 10 سال در اردوگاههای حزب بعث صفحه زرین بر تاریخ این ملت نگاشتند. جانبازان ما با تحمل دردهای فراوان حجت را بر ما تمام کردند که باید مقاومت را ادامه داد.
خدای بزرگ را شکر به خاطر نعمت برخورداری از ولایت، ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع).
مگر میتوان از نعمت بزرگی که خدای مهربان به ما داده برآییم. نعمت ولایت فقیه، امام بزرگوارمان، آن پیر جمارانی؛ نعمت جانشین خلف آن، علی زمانمان که ادامهدهنده همان راه و کاروان انقلاب را چه مدبرانه و زیبا از همه گردنهها و کمینها عبور میدهد اما نه، باید بیش از این شاکر باشیم نه زبانی، بلکه عملی مثل شهیدانمان لبیک بگوییم.
بنده حقیر، حسین همدانی، شاگرد تنبل دفاع مقدس اعتراف میکنم که وظایف خودم را به خوبی انجام ندادم و بعضی موقعها این نفس سرکش سراغ من میآمد و مرا گول میزد، وسوسه میشدم، نق میزدم، در درونم اعتراض ایجاد میشد اما خدا مرا کمک میکرد، متوجه میشدم، پشیمان میشدم، توبه میکردم و از خدا طلب عفو و بخشش میکردم و مرا میپذیرفت و این اواخر هم خیلی دلم هوای رفتن کرده بود.
خدا کند که در موقع جان دادن راضی باشد خدای مهربان و خودم به رحمت او امیدوار هستم نه به عملکرد خودم.
از همه دوستان و آشنایان حلالیت میطلبم، از امام و مولایم حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) که نتوانستم سرباز خوبی باشم عذرخواهی و کوتاهی مرا انشاالله به لطف و بزرگواری خودشان ببخشند.
از خانواده شهیدان، جانبازان و آزادگان همیشه شرمنده بودم که نمیتوانستم خدمتگذار خوبی باشم؛ مرا حلال کنند.
تشکر دارم از همسر عزیزم که همسنگر و همراه خوبی بودند، خداوند انشاالله این عمل شما را ذخیره آخرت قرار دهد و اما سفارش میکنم مثل گذشته بدهکار به انقلاب و نظام باشی نه طلبکار. قانع باش در مقابل کمبودها یا کممهریها صبر داشته باش و مراقب باش فضاسازان تو را ناسپاس نکنند، عشق به ولایت فقیه و اطاعت کامل از ایشان سعادتمندی دنیا و آخرت را دارد.
فرزندانم را سفارش میکنم و تأکید بر حفظ ارزشهای اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی که با حفظ ارزشهایش میتوانند تأثیرگذار و مدل و الگو باشند، حجاب برتر بر شما واجب است رضایت پدر پیر شما با حفظ ارزشهاست. سعادتمندی و عاقبت به خیری شما را از خدای مهربان خواستارم.
برای خواهرانم و برادرم و فرزندان عزیزشان آرزوی سعادتمندی دارم، بسیار دوستان خوبی داشتم که یکایک آنها و زندگی با آنها همیشه در ذهن و خاطراتم ماندگار است و به این دوستی مفتخر هستم.
از همه آشنایان و دوستان میخواهم در صورت امکان یک روز برایم نماز و روزه به جای آورند؛ اگر انشاالله در آن عالم دیگر باز هم در کنار شما عزیزان باشم، جبران کنم!
هیچگونه بدهی ندارم و به کسی هم بدهکار نیستم، اما اگر کسی طلبکار بود بدهی را بدهید شاید یادم رفته باشد، به امید رحمت خدایم، خداحافظی با شما و طلب مغفرت بنده گنهکار حسین همدانی.
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]
«این روزها، روزهای شکست حصر آبادان است. حادثهی عجیبی بود. آن روزهایی که دشمن از کارون عبور میکرد و مقدمات حصر آبادان را فراهم مینمود، روزهای عجیبی بود.
آن وقت من غالباً در اهواز بودم. فضای غمآلودی بود؛ فراوانی مشکلات، فرماندهی غلط و ناقص، بیپناهی نیروهای مؤمن و مخلص، تجهیزات در حداقل لازم، نه مهماتی، نه سلاحی…. #امام (ره) فرمودند: حصر آبادان باید شکسته بشود.
به دنبال این فرمان، برای شکست حصر آبادان تلاش شد. حصر آبادان، در خلال یک فداکاری بزرگ شکسته شد و حرف امام تحقق پیدا کرد. کسانی در دنیا بودند که از دور فکر میکردند که قضیهی جنگ با از دست رفتن آبادان حل خواهد شد و قضیهی جمهوری اسلامی هم حل خواهد گردید! جمهوری اسلامی که نتواند آبادان خود – یعنی شهر صنعتی و چشم و چراغ آن منطقه از کشور – را نگه بدارد، دیگر چهطور حکومت و دولتی است!؟
معلوم بود که اگر آبادان میرفت، روحیهها هم با این شهر میرفت و دیگر اهواز هم قابل دفاع نبود.آن روز دشمن در ده، دوازده کیلومتری اهواز بود و خمپارههای ۶۰ او در این شهر به زمین میخورد. یعنی دشمن جلو میآمد، تا حدی که اهواز در بُرد خمپارههای ۶۰ او قرار میگرفت و میزد و هیچچیز باقی نمیماند. امام(ره) آن نقطهی اصلی را پیدا کردند و گفتند که حصر آبادان باید شکسته بشود، و شکسته شد.»
امروز مردم جهان، تشنه اسلام هستند و حتی بسیاری از آنها، فقط نامی از اسلام شنیده اند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه معصومیه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان در فاجعه منا، از خداوند متعال، سلامتی مجروحین و مغفرت جان باختگان را مسئلت نموده و اظهار داشت: امید است این حادثه تلخ، مقدمهای برای سقوط دولت ظلم باشد.
علامه مصباح یزدی هم چنین ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) و عید بزرگ غدیر، به سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: شروع سال تحصیلی جدید به معنای این است که خداوند متعال، عمر دوبارهای به ما بخشیده است که باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم. توجه به اینکه بسیاری از مردم آرزوی حضور در قم و زیارت و حضور در مراکز دینی را دارند، سبب میشود تا بیشتر این نعمت را شناخته و قدردان باشیم.
وی با ذکر نمونههایی، اظهار داشت: امروز مردم جهان، تشنه اسلام هستند و حتی بسیاری از آنها، فقط نامی از اسلام شنیده و عاشق آن شدهاند و شما به عنوان یک جوان مسلمان انقلابی در این زمینه وظیفه دارید.
[box type=”success” align=”” class=”” width=””]
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه در زمانی زندگی میکنیم که نظام اسلامی تشکیل شده و در رأس آن، ولیفقیه عادل قرار دارد، جای بسی شکر دارد؛ زندگی کردن در شهر عشّ آل محمد، نعمت مضاعف دیگری است که بر شما ارزانی شده است؛ البته سنت خداوند این است که به هر کس نعمت بیشتری داده شود، تکلیف بیشتری نیز خواهد داشت؛ لذا اگر خداوند نعمتی به شما داده که به بسیاری از مردم جهان نداده است، تکلیفی را که بر عهده شما نهاده، سنگین تر از تکلیف دیگران است. پس حضور شما در بهترین زمانها و مکانها، سبب شده که تکلیف شما نیز سنگین تر باشد.
[/box]
وی با اشاره به اینکه روز حساب، یوم الحسره نامیده شده، اظهار داشت: لذا نیرویمان را باید در راهی صرف کنیم که در نهایت، پشیمان نشویم و حسرت نخوریم.
استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، ریشه همه فسادها و شقاوتها را غفلت دانست؛ غفلت از اینکه از کجا آمدهایم، چرا آمدهایم، به کجا آمدهایم و به کجا خواهیم رفت، و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم، افراد غافل را بدتر از چارپایان میداند.
اگر میخواهیم سال تحصیلی جدید، سالی مبارک باشد و در آخر سال، پشیمان نباشیم، مناسب است که در همین ابتدا، ساعاتی را در این باره تفکر کنیم که چرا آمدهایم و به کجا قرار است برویم. البته صرف دانستن کافی نیست؛ شاید همه ما جواب برای چنین سئوالاتی داشته باشیم و حتی بتوانیم درباره آن سخنرانی کنیم، اما مهم این است که تا چه اندازه به آن باور داشته و در تنظیم برنامههایمان و هنگام عمل، آن را لحاظ میکنیم.
هدف از خلقت انسان، رسیدن به قرب خدا، قرار گرفتن در جوار رحمتش و به عبارت ساده تر، همسایگی با خداست؛ این همان مقامی است که اگر انسان به آن برسد، خلیفه و جانشین خدا خواهد شد؛ با تفکر در معنای خلیفه، میتوان تصور کرد که انسان تا چه میزان میتواند رشد کند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تعبیر حضرت علی (ع) در روایتی از ایشان، اظهار داشت: حضرت امیر (ع) تصریح میکنند که عدهای از مردم مانند چارپایی هستند که تمام همّ وغمّشان، علف و سیری شکمشان است.
وی با بیان اینکه به اعتقاد ما، قرآن، تنها راه سعادت انسان است، ادامه داد: البته قرآن، عمیق است و باید برای فهم آن به اهل بیت (ع) رجوع کرد و از این رو، همواره قرآن و عترت توأم هستند و امام راحل (ره) نیز در اوایل وصیتنامهشان خدا را شکر میکنند که از اهل قرآن و عترت قرار داده شدهاند.
قرآن و عترت را باید به عنوان محور و شاهراه اصلی تلقی کرده و همه مسائل را در شعاع این محور و هدف ترسیم کنیم تا دچار سرگردانی و حیرت نشویم.
وی با اشاره به اینکه صرف قرائت قرآن برای هدایت و رسیدن به سعادت کافی نیست، ادامه داد: هر چند قرائت قرآن لازم است، اما کافی نیست، بلکه باید بفهمیم روح قرآن چیست و چگونه راه را برای ما نشان میدهد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه مهمترین رکن قرآن کریم این است که به انسان بفهماند که این زندگی اصالت ندارد، بلکه مقدمه برای جهان دیگری است، ادامه داد: قرآن دائماً در آیات متعدد بر زندگی حقیقی در آخرت تأکید میکند و حتی فسادهای بزرگ عالم را ناشی از نسیان آخرت میشمارد.
آیت الله مصباح با بیان اینکه همه مشکلات و فسادهای عالم به خاطر فراموشی آخرت است، ادامه داد: از گناههای شخصی گرفته تا کشتار مردم بی گناه که امروز در کشورها به دست مستکبران و عوامل آنها در منطقه صورت میگیرد، همه به خاطر فراموشی معاد است منبع +
نخست وزیر رژیم غاصب اسراییل، بنیامین نتانیاهو امسال در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل به جای نقاشیهایی که سالهای گذشته همراه خودش میآورد؛ کتابی را به همراه داشت تا نگاه ایران را نسبت به فلسطین نشان دهد.
ریشه وحشت صهیونیستها از ایران و دست و پا زدن آنها برای دشمنتراشی و ایران هراسی در نگاه ناب مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی نسبت به مسئله فلسطین نهفته است که در کتابی که نتانیاهو معرفی کرده به وضوح مشخص است.
نتانیاهو کتاب «فلسطین از منظر آیتالله العظمی سیّدعلی خامنهای مدّظلّه العالی» که شامل مرور بیانات مقام معظّم رهبری در هشت بخش کلیّات، شکستها و پیروزیها، مسؤولیّتها، جنایات، راه حلها، قهرمانان، روشنگری و آیندهی روشن است را به همراه داشت، تا به دنیا بقبولاند ایران درصدد نابودی اسراییل است.
بر هيچكس پوشيده نيست كه انقلاب اسلامی ايران بر پايهی مبانی دين مبين اسلام به وجود آمده است. بر همين اساس حمايت از منافع جهان اسلام و بالاخص ملتهای مظلوم مسلمان از اولين شعارهایی بود كه توسط بنيانگذار مقدس جمهوری اسلامی قدّسسره مطرح شده است.
اين در حالي بود كه رژيم منحوس پهلوی جزو اولين دولتهای اسلامی بود كه اسرائيل اين دولت جعلی را به رسميت شناخته بود. آرمان امام خميني قدّسسره جان تازهای به پيكر انتفاضه دميد و ابتكار تعيين جمعهی آخر ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عامل ماندگاری مسألهی فلسطين گرديد.
پس از ارتحال آن حكيم الهی، عَلَم اين آرمانخواهی بر دوش خلف صالح او يعنی حضرت آيتالله خامنهای دامظلّهالعالی قرار گرفت. گسترهی اطلاعات معظّمٌله و اشراف ايشان بر مبانی فقهی، تاريخی و سياسی مسألهی فلسطين، هر محقق و شيفتهی علم را به پای سخن ايشان میكشاند.
این کتاب به کوشش سعید صلحمیرزایی به صورت فارسی و لاتین (انگیلسی) در ۴۱۶ صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و تولید شد. در بخش «درباره کتاب» این کتاب آمده است:
“مسألهى فلسطين، مهمترين مسألهى دنياى اسلام است. هيچ مسألهى بينالمللىاى در دنياى اسلام از اين بالاتر نيست؛ چون تسلّط غاصبانِ سرزمين فلسطين و قدس بر اين بخش از پيكر امّت اسلامى، منشأ بسيارى از ضعفها و دشواريها در دنياى اسلام است.
اميدواريم خداى متعال بركات و فضل خود را بر ملت فلسطين و بر دنياى اسلام نازل كند و آنها را مشمول لطف و نصرت خود قرار دهد. ما آفاق را روشن مىبينيم. ما با ايستادگى، آيندهي خوبى را براى دنياى اسلام و فلسطين پيشبينى مىكنيم. ما معتقديم كه مرگ دنياى اسلام و ذلّت و تحقير نهايى او روزى است كه در مقابل فزونطلبى استكبار و صهيونيسم عقب بنشيند و تسليم آن شود. اميدواريم خداوند چنين روز و چنين وضعيّتى را هرگز براى دنياى اسلام پيش نياورد.
ما يقين داريم با ادامهى مبارزات مردم مسلمان فلسطين و حمايت جهان اسلام، فلسطين به فضل الهى آزاد مىشود و بيتالمقدّس و مسجدالاقصى و ساير نقاط آن سرزمين اسلامى به آغوش جهان اسلام باز شاءالله. والله غالب على امره.”
مراسم افتتاحیه نمایشگاه موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس در محل نمایشگاه بینالمللی تهران پیش از ظهر امروز با حضور حمید چیتچیان وزیر نیرو، امیر سرتیپ دکتر نصرالله عزتی معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، سردار قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امیر شیخحسنی جانشین معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری افتتاح شد.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با حضور در این نمایشگاه برخی از اسناد و تجهیزات صنعت دفاعی دوران پرشکوه دفاع مقدس را در غرفه اختصاصی خود برای نخستین بار به نمایش گذاشته است.
در این نمایشگاه تصاویر زیبا و ماندگاری از بازدید فرمانده معظم کل قوا از برخی صنایع وزارت دفاع و سپاه در دوران ریاست جمهوری و مسئولیت نمایندگی حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاعبرای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است.
مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، سردار قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری پس از افتتاح این نمایشگاه، از غرفه وزارت دفاع بازدید کردند و مدیر غرفه وزارت دفاع توضیحات لازم را ارائه کرد.
مرتضی بانک در این بازدید و در غرفه وزارت دفاع در جمع خبرنگاران با برشمردن اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره دوران دفاع مقدس گفت: مجموعه دولت برآن است تا با برپایی این نمایشگاه مقدمات حضور جدی و پرمحتوای عملکرد دولت در دفاع مقدس را در موزه تخصصی دفاع مقدس که به همت ستاد کل نیروهای مسلح در جوار مرقد مطهر حضرت امام(ره) در حال تاسیس است فراهم کند و امیدواریم این موزه تخصصی حداکثر تا سه سال آیند به بهرهبرداری برسد.
سردار مرتضی قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در حاشیه بازدید از غرفه وزارت دفاع در جمع خبرنگاران گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موزهای فراملی و متعلق به ملت بزرگ ایران اسلامی است و قرار شده تمامی اسناد دولت در زمینه دفاع مقدس در اختیار نمایشگاه قرار گیرد.
همشهری آیه مهر ماه از سه شنبه (7مهر94) در دکه های مطبوعاتی با موضوع فاجعه منا و گفت و گویی که با شهید محسن حاجی حسنی کارگر چند روز قبل از سفر حج انجام شد.
همشهری آیه مهر ماه همراه با ویژه نامه ای درباره عید سعید غدیر
و صفحات ویژه فیلم محمد رسول الله (ص)
همشهری آیه مهر ماه و چند خط برای حاجیان قربانی که فرزندانشان چشم انتظار ماندند:
قول داده بودند بعد از سفر یکدیگر را «حاجی» و «حاجخانم» صدا کنند. شب عرفه کنار هم نشسته بودند و فکر میکردند فرداشب این موقع، شیطان را سنگ زدهاند، قربانی کردهاند و آقا سرش را هم تراشیده.
با هم شوخی میکردند که کچلی به حاجی میآید یا نه. بچهها هم از مادر قول گرفته بودند وقتی بابا سرش را تراشید فوری یک عکس بگیرد و برایشان بفرستد. منتظر بودند بابا را در هیبت حاجی ببینند؛ هیبتی که سالها آرزویش را میکشید. صبح روز عید قربان وقتی حاجخانم کارهای قربانیاش را انجام داد، با همان چادر سفید در خیمهاش منتظر بود آقا از رمی جمره برگردد.
تیغ سرتراشی را آماده کرده بود. قرار بود حاجی با سر تراشیده برای بچههایش لبخند بزند، قرار بود با هم سلفی بگیرند، قرار بود هر دو حاجی شوند، قرار بود به آرزوی دیر و دورشان برسند.
مادر حاجی شد اما پدر نیامد. نیامد تا چشم بچهها به این موبایل لعنتی خشک شود. نیامد تا تیغ سرتراشی روی دست حاجخانم بماند.
نیامد تا بچهها پلاکاردهای «حاجآقا خوشامدی» را جمع کنند و به جایش پلاکارد «مرحوم مغفور» نصب شود. نیامد تا همان سالن ولیمهشان بشود سالن غذای اموات. نیامد تا سهمش به جای «حجکم مقبول»، «خدا رحتمش کند» شود.
نیامد تا بچهها بهجای «چشمتان روشن»، «خدا صبرتان دهد» بشنوند. حاجی به آرزویش نرسید. درست در لحظههای آخر فاجعه رخ داد و همراه صدها نفر دیگر در چند دقیقه یک مرگ دستهجمعی را تجربه کردند. عیدش «قربان» شد.
تیتر اصلی این شماره از رمز عبور با عنوان ” امضای جورج سوروس پای سند برجام ” به موضوع پروژههای محرمانه لابی صهیونیستی و امریکایی در مساله هسته ای پرداخته و در یک گزارش ویژه، برنامههایی چون “ایران پراجکت”، گروه ” جی استریت” و … مورد تحلیل قرار گرفته است.
پسا برجام و فرا برجام، راز و رمز جلیلی، اطلاعات غلط، انفجار اتمی در تاسیسات هسته ای ایران، خطر جنگ، برجام یعنی بازگشت ایران به ۱۰۰ سال پیش، گذار به دوران نومحافطه کاری و نیز دام بزرگ، از جمله عناوین هسته ای این شماره رمز عبور است. [/box]
نشریه رمز عبور 14 امروز در ۱۲۸ صفحه و به همراه سی دی فیلم ۱۲ ساعت نقد برجام منتشر شد.
تیتر اصلی نشریه رمز عبور 14 با عنوان ” امضای جورج سوروس پای سند برجام ” به موضوع پروژههای محرمانه لابی صهیونیستی و امریکایی در مساله هسته ای پرداخته و در یک گزارش ویژه، برنامههایی چون “ایران پراجکت”، گروه ” جی استریت” و … مورد تحلیل قرار گرفته است.
پسا برجام و فرا برجام، راز و رمز جلیلی، اطلاعات غلط، انفجار اتمی در تاسیسات هسته ای ایران، خطر جنگ، برجام یعنی بازگشت ایران به ۱۰۰ سال پیش، گذار به دوران نومحافطه کاری و نیز دام بزرگ، از جمله عناوین هسته ای نشریه رمز عبور 14 است که در آن گفت و گو و آثاری از فریدون عباسی، رضا روستا آزاد، سعید زیباکلام، حمید رضا عسگری، حمید رضا اسماعیلی و محمد صادق شهبازی به چشم میخورد.
“در آلماتی چه گذشت ” در گفت و گو با مهدی صفری معاون سابق وزیر امور خارجه و “راز آلماتی ” در گفتاری از علی باقری معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی از دیگر مطالبی است که در پرونده ای با عنوان ” برجام در آستانه اجرا” انتشار یافته است. ناگفتههای چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب نخست وزیر با عنوان ” نفر صدم ” که مروری بر حوادث اواخر شهریور ۱۳۶۴ است نیز از جمله مطالب خواندنی شماره جدید این نشریه است.
نشریه رمز عبور 14 همچنین صفحات ویژه ای را نیز به هفته دفاع مقدس اختصاص داده که در آن با امیر دریادار سیاری، سردار غلامرضا جلالی، سردار اسماعیل کوثری، سردار حسین علایی، سردار امین شریعتی، سردار حسن رستگارپناه و … به گفت و گو پرداخته است.
دو گفت و گوی منتشر نشده با حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی درباره دفاع مقدس با عنوان ” امام فرماندهی کل قوا بودند اما در جنگ دخالتی نداشتند” و “امام مجمع عقلا را سر جایش نشاند” از دیگر مطالبی است که برای نخستین بار در این نشریه منتشر شده.
سیاسیون علیه ناگفتههای سردار، راهبردهای فرهنگی در گفت و گو با دکتر محمد هادی همایون، جدال واقع گرایی و ساده لوحی و … از دیگر مطالب منتشر شده در نشریه رمز عبور 14 است. گفتنی است که سی دی “مشروح نقد برجام” که ضمیمه رایگان این نشریه است، در ۱۲ سرفصل، فیلم کامل حضور دکتر سعید جلیلی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی را شامل میشود.
کاوه اشتهاردی صاحب امتیاز و مدیر مسئول «رمز عبور» و محمد حسن روزی طلب سردبیر این نشریه است. علاوه بر فروش در کیوسکهای منتخب مطبوعاتی در تهران و شهرستانها، این نشریه به سایت نشریه رمز عبور ramzeobour.ir نیز در دسترس علاقمندان است.
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]
#۲۷ شهریور ۱۳۶۷
درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار»، شاعر و غزلسرای نامی معاصر
امام خامنه ای :
«وقتی انقلاب پیروز شد، او [شهریار] با همان روحیهٔ دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. شاید در آن یکی دو سال اول انقلاب، کسی از ما به یاد شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] نبود. یعنی گرفتاریها آنقدر زیاد بود که مجالی برای این یادها پیش نمیآمد. یک وقت دیدیم صدای شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] ، در ستایش انقلاب، از تبریز بلند شد.
دیدیم همهٔ جزئیات انقلاب را او تعقیب میکند. در همهٔ مواقع حساس انقلاب، اونقش موثری ایفا کرد. یک جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد که یکی از سختترین تجربههای ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگرههای مربوط به جنگ و شعر جنگ پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمیدید و نمیشنید و خودش لمس نمیکرد، به دشواری میتوانست آن را باور کند.
مردی در حدود هشتاد سال سن – بلکه بیش از هشتاد سال – در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود. این، نشاندهندهٔ نهایت اخلاص و صفا و بزرگواری آن مرد بود.
بههرحال، بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] برای انقلاب میسرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقهٔ دوستی داشتند، مرتب فشار میآوردند، نامه برایش مینوشتند و شعر در هجوش میگفتند.
حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب_اسلامی، اینطور دل میسوزانی!؟» و او مثل_کوه ایستاده_بود. من حقیقتاً تعجب میکردم.
من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار میآوردند، از نزدیک میشناختم و شعر و سابقهٔ ذهنیشان را میدانستم. بعضی از آنها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو #دربار_پهلوی و آن دستگاه محسوب میشدند.
بعضی دیگر هم توده ای و کسانی بودند که جیرهخور شوروی سابق به حساب میآمدند. همهٔ اینها، با اینکه به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بینشان فاصلهای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] شریک بودند، و شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] ، محکم و قرص ایستاده بود.»
شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] شاعر متواضعی بود. دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و وظیفه کار میکرد، و حالا خدای متعال، پاداش او را میدهد. امروز شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] در داخل کشور ما یک چهرهٔ بسیار نورانی است. چند شب پیش، سیما مراسمی را به مناسبت هفتهٔ بسیج نشان میداد، که شهریار در آن مراسم بود.
این چند روزه، هفتهٔ بسیج بود و در یکی از مراسم بسیج، شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] شعر میخواند و در سیما او را نشان میدادند. من مطمئنم که آن بخش از برنامه را همهٔ مردم؛ یعنی هرکس که توانست تماشا کرد.
من خودم میخواستم بخوابم، دیدم در اتاق بچهها تلویزیون روشن است و صدای شهریار میآید. رفتم تماشا کنم، دیدم بچهها همهشان ایستادهاند و تماشا میکنند. این، محبوبیت عجیبی است که شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] پیدا کرده. این، به خاطر خدمات و کار برای خدا بود، که او انجام داد.
شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] قطعاً ماندنی است. از آن شعرایی است که مثل سعدی و حافظ و از این قبیل، در دورانهای بعد از دوران خودش، معروفتر و بزرگتر خواهد شد.۱۳۷۱/۰۹/۱۱
شهریار ( محمدحسین بهجت تبریزی )؛ شاعری مأنوس با قرآن و معنویات
شهریار [ محمدحسین بهجت تبریزی ] در دوران مهمی از زندگیاش – در حدود شاید سیسال آخر زندگیاش – دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.
خود او در اشعار بیست، سی سال اخیر، این معنا را به روشنی بیان کرده است. حتی آنطور که شنیدم – شاید از خودش شنیدم؛ الان درست یادم نیست – ایشان یک قرآن هم به خط خودش نوشت. شاید هم تمام نکرده … بههرحال، این در ذهنم هست که مشغول نوشتن قرآنی بوده است.۱۳۷۱/۰۹/۱۱
نـمـاز در لـغت به معنای پرستش, نیاز, سجود, بندگی و اطاعت, خم شـدن بـرای اظـهـار بـندگی و اطاعت و یکی از فرایض دین و عبادت مـخصوصی است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا میآورند.
نـماز یعنی خدمت و بندگی, فرمان برداری, سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام.
نماز, داروی نسیان و وسیله ذکر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوی مخلوق با خالق است. نماز یعنی دل کندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنی پا را فراتر از دیدنیها و شنیدنیها نهادن.
در این مجموعه از مطالب قصد داریم مجموعه از احادیث در موضوعات مختلف اعتقادی و عبادی را برای شما جمع آوری کنیم . در ادامه همراه بنیانا باشید
مجموعه حدیث نماز (1) رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
لا تَزالُ اُمَّتی بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَ اَقامُوا الصَّلاةَ و َآتَوُا الزَکاةَ و َقَروا الضَّیفَ…؛
امّتم همواره در خیر و خوبیاند تا وقتی که یکدیگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زکات بدهند و میهمان را گرامی بدارند…
امالی (طوسی) ص 647، ح 1340
مجموعه حدیث نماز (2) رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
الدّعاء مفتاح الرّحمة و الوضوء مفتاح الصّلاة و الصّلاة مفتاح الجنّة
دعا کلید رحمت و وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.
نهج الفصاحه ص 485، ح 1588
مجموعه حدیث نماز (3) رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
بدانید که خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان که در زندگی و پس از مرگ من، از روی سبک شمردن و یا انکار، آن را ترک کنند، با وجود این که پیشوای عادلی دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در کارشان برکت ندهد، آگاه باشید نه زکات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذیرفته است. بدانید که زندگی آنان برکتی نخواهد داشت، مگر توبه کنند.
مردم را به غیر از زبان خود، دعوت کنید، تا پرهیزکاری و کوشش در عبادت و نماز و خوبی را از شما ببینند، زیرا اینها خود دعوت کننده است.
کافی (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 78، ح 14
مجموعه حدیث نماز (15) رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
لا تَنظُروا إِلی کثرَةِ صَلاتِهِم و َصَومِهِم وَ کثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّیلِ، و َلکنِ انظُروا إِلی صِدقِ الحَدیثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛
به زیادی نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنها توجه کنید.
عیون اخبار الرضا ج 2، ص 51، ح 197 – بحارالأنوار (ط-بیروت) ج 72، ص 114، ح 5
مجموعه حدیث نماز (16) رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
در پاسخ به کسی که عرض کرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه کم به جا میآورم اما سعی میکنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزدیکی نکنم فرمودند: چه جهادی برتر از پاک نگهداشتن شکم و شرمگاه؟!
محاسن ص 292، ح 448
مجموعه حدیث نماز (18) امام صادق علیه السلام:
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّی لَو تَرَکهُ استَوحَشَ، و َلکنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الأمانَةِ؛
فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمی گاه چنان به نماز و روزه خو میکند که اگر آنها را ترک گوید، احساس ترس میکند، بلکه آنها را به راستگویی و امانتداری بیازمایید.
هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه میگوید، از نماز فارغ میشود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.
مکارم الاخلاق ص 300
مجموعه حدیث نماز (28) پیامبر صلی الله علیه و آله:
إِنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِی الصَّلاةِ و َالصِّیامِ و َالعِبادَةِ و َالمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِی الطَّعامِ وَ الشَّرابِ کالبَهیمَةِ؛
همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشیدن؛ مانند حیوانات.
تنبیه الخواطر یا مجموعه ورام ج 1، ص 99
مجموعه حدیث نماز (29) امام صادق علیه السلام:
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّی لَو تَرَکهُ استَوحَشَ، وَ لکنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و َأداءُ الأمانَةِ؛
فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمی گاه چنان به نماز و روزه خو میکند که اگر آنها را ترک گوید، احساس ترس میکند، بلکه آنها را به راستگویی و امانتداری بیازمایید.
چه چیز مانع میشود که هر گاه بر یکی از شما غم و اندوه دنیایی رسید، وضو بگیرد و به سجده گاه خود رود و دو رکعت نماز گزارد و در آن دعا کند؟ مگر نشنیده ای که خداوند میفرماید: «از صبر و نماز مدد بگیرید»؟
سوگند به خدا، هر کس که حقیقت سجده را به جای آورد، زیان نکرد و کسی که در سجده، به خوبی به خداوند نزدیک شد، هرگز از خداوند دور نیست. و آن که به {ساحت مقدس} او بی ادبی کرد و حرمتش را زیر پا گذاشت، و به غیر او دل بست، هرگز به او نزدیک نشد.
بحار الأنوار (ط-بیروت) ج 82، ص 136، ح 16
مجموعه حدیث نماز (33) امام علی علیه السلام:
کانَ رَسولُ اللّه (صلی الله علیه و آله) لا یؤثِرُ عَلَی الصَّلاةِ عَشاءً وَ لا غَیرَهُ وَ کانَ اِذا دَخَلَ وقتها کاَنـَّهُ لا یعرِفُ اَهلاً وَ لا حَمیما؛
رسول اکرم صلی الله علیه و آله چیزی مثل شام و غیر آن را بر نماز مقدم نمیداشتند و هنگامی که وقت نماز میرسید، گویی که هیچ یک از اهل خانه و دوستان را نمیشناختند.
مجموعه ورام ج 2، ص 78
مجموعه حدیث نماز (34) الغزالی فی احیاء العلوم:
کانَ (صلی الله علیه و آله) لا یجلِسُ اِلَیهِ اَحَدٌ و هُوَ یصَلّی اِلاّ خَفَّفَ صَلاتَهُ و اَقبَلَ عَلَیهِ فَقالَ: آ لَک حاجَةٌ؟
هرگاه رسول اکرم صلی الله علیه و آله نماز میخواندند و کسی نزد ایشان می نشست، ایشان نماز خود را کوتاه میکردند و به او رو مینمودند و میفرمودند: آیا خواسته ای داری؟
مردم زیادی در مسافرت های مختلف به طبیعت و یا شهرهای دیگر وقتی به صحنه نماز جماعت بر می خورند فوری با موبایل خود از این نماز عکس می گیرند . وبلاگ نماز شد منبعی از اینگونه تصاویر است که از کشورهای مختلف جمع آوری شده است . تقریبا تمامی عکس های بالا هم از همین وبلاگ استخراج شده . آنچه نویسنده درباره وبلاگ نماز شد می گوید :
ایمان ما این است که نماز، زیباترین لحظه زندگی است. ایمان ما این است که نماز، مسیر حرکت دنیاست. ایمان ما این است که نماز، بالاترین جلوه عبادت است. در اینجا میخواهیم تصویری از این زیباترین لحظه زندگی، مسیر حرکت و بالاترین جلوه عبادت نشان بدهیم. نماز شد، نام پروژه ای است که میخواهیم آن را جهانی کنیم. شما میتوانید تصویر خود در حال نماز را برایمان ارسال کنید تا با نام خودتان در اینجا به نمایش گذاشته شود. میخواهیم نشان بدهیم که چطور بدون در نظر گرفتن سن و نژاد و رنگ، میتوانیم در کنار هم بایستیم و در مقابل پروردگار عالم، نماز بخوانیم…
از این پس در این مجموعه از مطالب به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]
26 شهریور 1357، 17 سپتامبر 1978 م:
انعقاد پیمان کمپ دیوید و آغاز روند سازش اعراب با خیانت انور سادات معدوم
امام خامنه ای : «فلسطین از دهها سال پیش، محوریترین مساله این منطقه است و درهمتنیدگی مسائل این منطقه چنان است که هیچ کشوری و هیچ ملتی در آن، نمیتواند سرنوشت خود را جدا از مساله فلسطین تصور کند. دو جبهه بیشتر هم وجود ندارد: یا حمایت از فلسطین و از مبارزات عادلانه آن، و یا قرار گرفتن در جبهه مقابل. ملتهای منطقه از ابتدا موضع خود را روشن کردهاند، لذا وقتی دولتی به حمایت از فلسطین میپردازد از حمایت ملت خود و ملتهای عرب و مسلمان برخوردار میشود.
این را مصر در سالهائی از دهه ۶۰ و ۷۰ آزموده است اما وقتی خود را در جبهه دیگری تعریف کند، ملت از او روی برمیگرداند. در مصر از پیمان ننگین کمپ دیوید این شکاف میان دولت و ملت مصر پدیدار شد.
ملت مصر که در ۶۷ و ۷۳ با جان و مال خود به کمک فلسطین رفته بود، بتدریج دید که حاکمان چنان در سرسپردگی و اطاعت از آمریکا افراط کردهاند که مصر به همپیمان وفادار دشمن صهیونیستی و غاصب تبدیل شده است.
سیطرهٔ آمریکا بر حاکمان مصر همهٔ زحمات گذشتهٔ آنان در حمایت از فلسطین را بر باد داد و مصر به بزرگترین دشمن فلسطین و بزرگترین حامی #صهیونیستها تبدیل شد. و این در حالی بود که سوریه شریک مصر در جنگ ۶۷ و ۷۳ با وجود فشارهای شدید آمریکا توانست مواضع مستقل خود را حفظ کند.
کار نظام سرسپردهٔ مصر به جائی رسید که مردم مصر برای نخستین بار در تاریخ دیدند که در جنگ اسرائیل علیه برادرانشان در غزه دولتشان در جبههٔ اسرائیل قرار گرفته است و نه تنها کمک نمیکند بلکه در جبههٔ دشمن بشدت فعال است.
تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد که حسنیمبارک همان کسی است که در محاصرهٔ وحشتناک مردم غزه و در ۲۲ روز کشتار زن و مرد و کودک غزه، همکار و امین و شریک اسرائیل و آمریکا بود.»