دسته‌ها
مقاله

در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم [بررسی همزمانی امتحانات با روزه داری ]


انگار همین دیروز بود که عیدفطر شد و دست‌دردست خانواده همه با هم به نماز عیدفطر ایستادیم.

حالا در چشم برهم‌زدنی دوباره ماه رمضان از راه رسیده است.‌ ماه رمضان امسال اما برای آنها که فرزند مدرسه‌ای دارند ماه رمضان ویژه و خاصی است. چرا که با امتحانات خردادماه بچه‌ها همراه شده و موقعیت به‌خصوصی را به‌وجود آورده است.

بسیاری از بچه‌ها و حتی پدر و مادرها نگران هستند و نمی‌دانند چگونه باید این همزمانی امتحانات را با روزه‌داری بچه‌ها مدیریت کنند. با بنیانا همراه باشید، چند پیشنهاد کاربردی برای مدیریت این دوران برایتان داریم.

در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم [بررسی همزمانی امتحانات با روزه داری ]
در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم

با امتحانات در ماه رمضان کنار بیایید

امسال نخستین سالی است که امتحانات بچه‌ها به‌طور کامل درماه رمضان قرار می‌گیرد اما این شرایط فعلی تا وقتی ماه رمضان از حوالی پایان اردیبهشت و خرداد عبور کند ادامه خواهد داشت و 3-2 سالی شرایط به همین شکل خواهد بود، پس بهتر است به جای اعتراض به در و دیوار و غرغرکردن به فکر هماهنگی و تطبیق خود و فرزندتان با این شرایط باشید.

با کمی دقت و استفاده از راهکارهای مشخص می‌توانید از این دوره عبور کنید بدون اینکه فرزندتان آسیب چندانی ببیند. باید کمی انعطاف‌پذیر باشید و تمام تلاش‌تان را برای تطبیق با شرایط جدید خود و فرزندتان بکنید.

رمضان امسال؛ زمانی برای آزمونی بزرگ

زندگی همواره با موقعیت‌های آزمون الهی همراه است و یکی از همین آزمون‌ها امسال در برابر شما و خانواده‌تان قرار گرفته است. اینکه ما تا چه حد برای دین و اعتقاداتمان ارزش قائلیم و در موقعیت‌های سخت پای آن می‌ایستیم آزمونی است که حالا در برابر شما قرار گرفته است.

مهم است اگر فرزندتان به سن تکلیف رسیده و باید روزه بگیرد، کمک کنید تا حتی در چنین شرایط سختی که امتحانات با روزه‌داری او همراه شده، روزه‌هایش را بگیرد و به تکلیف الهی عمل کند. مهم است که در نخستین آزمون سختی که در راه روزه‌داری او قرار گرفته، صورت‌مسئله را پاک نکنید و روی زندگی اعتقادی و دینی برای فرزندتان سرمایه‌گذاری کنید. مهم است که از همین حالا زندگی مؤمنانه را برای فرزندتان جا بیندازید.

شب‌نشینی برای محصلین تعطیل

یکی از عادت‌های پسندیده مردم ما در ماه رمضان برپایی سفره‌های افطار و گاه شب‌نشینی‌های طولانی افطار تا سحر است. بسیاری از خانواده‌ها از افطار یا پس از آن دور هم جمع می‌شوند و تا نزدیک سحر به دید و بازدید و صله‌رحم می‌پردازند که البته عادت بسیار پسندیده‌ای است. اما شرایط شما در این ماه رمضان کمی متفاوت است. شما یک فرزند روزه‌دار در حال امتحان دارید و باید حسابی هوای او را داشته باشید.

سعی کنید استثنائا امسال شب‌نشینی‌های طولانی مدت را فاکتور بگیرید و صرفا به حضور کوتاه در ضیافت‌های افطار خانوادگی قانع باشید. ممکن است بعضی بگویند: خب، ما به مهمانی می‌رویم و فرزندمان خانه می‌ماند و درس می‌خواند. به هزار و یک دلیل تنهابودن در خانه باعث عدم‌تمرکز بچه‌ها و کاهش بهروه‌وری زمانی و درسی آنها می‌شود.

تغییر چرخه زندگی در خانه

موضوعی که اهمیت زیادی در امتحانات همزمان با ماه مبارک رمضان دارد تغییر الگوی چرخه زندگی در خانه است. در حالت عادی معمولا توصیه‌ها این است که فرزندان شب‌ها به موقع بخوابند و از فرصت ابتدای صبح و طول روز برای مطالعه استفاده کنند.

اما با توجه به طولانی بودن ساعات روزه در این سال‌ها و فشار گرسنگی و تشنگی، احتمالا بچه‌ها در طول روز دچار کاهش قندخون و بالطبع کاهش تمرکز و قدرت حافظه و یادگیری می‌شوند.

برای اینکه بچه‌ها بهترین بهره‌وری را از زمان 24ساعته داشته باشند سعی کنید در طول ساعات روز، به‌خصوص از حوالی ظهر تا افطار، فرزندتان مشغول خواب و استراحت شود؛ یعنی به‌صورت موقت در طول ماه رمضان، خواب شبانه او و حتی بقیه اعضای خانواده که شغلی در بیرون ندارند را به ساعات ظهر تا افطار تغییر دهید و از ساعات طول شب و ابتدای صبح تا ظهر که هنوز گرسنگی و تشنگی غلبه نکرده است برای مطالعه فرزندتان استفاده کنید.

البته دقت داشته باشید که اگر افطاری سنگین، پرحجم و چرب برای بچه‌ها تدارک ببینید بعد از افطار، سنگین شده و توان درس خواندن نخواهند داشت. بنابراین تلاش کنید افطاری کم‌حجم و مقوی تدارک ببینید و وعده غذایی پرحجم‌تر را به آخر شب یا هنگام سحر موکول کنید.


در ادامه حتما بخوانید » ویدیو : احکام ؛ تقلب در امتحان


یک موقعیت اورژانسی؛ بازکردن شرعی روزه

همه این توصیه‌ها را گفتیم که بچه‌ها بتوانند همراه با روزه‌داری و کسب فضایل معنوی، به اولویت‌های درسی و امتحاناتشان هم برسند. اما گاهی وقت‌ها بعضی از بچه‌ها شرایط جسمی خاصی دارند و از حد معمول ضعیف‌ترند یا در بعضی از روزها امتحان سخت و خاصی دارند که شرایط را ویژه و منحصربه‌فرد می‌کند.

دین متعالی ما در چنین شرایطی راه‌های حلال و مشروعی را برای بازکردن روزه قرار داده است. هر چند به لحاظ اخلاقی و معنوی استفاده مکرر از این راه، دلچسب و مقبول نیست اما در موقعیت‌های اورژانسی معقول به‌نظر می‌رسد و باعث مدیریت همزمان عدم‌گناه در کنار رفع گشنگی و تشنگی برای بچه‌ها می‌شود.

بهتر است در این زمینه به رساله عملیه یا دفاتر مرجعتان مراجعه کنید اما به‌طور خلاصه اغلب مراجع فردی را که 5/22کیلومتر از شهر خارج شده باشد را مسافر حساب می‌کنند و فرد در این شرایط می‌تواند روزه‌اش را افطار کند؛ یعنی شما می‌توانید پس از اذان صبح فرزندتان را به خارج از شهر و مسافت 5/22کیلومتری ببرید و در همان‌جا او افطار کند، سپس(تا پیش از اذان ظهر) برگردید.

در این صورت روزه فرزند شما بدون هیچ عمل حرامی شکسته شده است و می‌تواند بخورد و بیاشامد. توجه داشته باشید که برای اینکه روزه خودتان شکسته نشود کافی است در مسیر رفت و برگشت و پس از خروج از مسافت شرعی شهر همچنان از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. در این صورت روزه شما پابرجا خواهد ماند.

زیاد سخت نگیرید

بارها گفته‌ایم که درس خواندن لزوما هم به معنی نمره خوب گرفتن در امتحانات نیست. حالا در شرایطی که امتحانات با ماه مبارک رمضان همراه شده و به نوعی امتحان معنوی فرزندتان با امتحانات درسی او همزمان شده لازم نیست زیاد مته به خشخاش بگذارید و روی عالی بودن نمرات تأکید کنید.

فرایند درس خواندن و درک مطالب فرزندتان باید در طول سال تحصیلی انجام می‌شده و حالا یکی دو نمره بالا و پایین به جایی بر نمی‌خورد. اینطور نباشد که برخورد شما به‌عنوان پدر و مادر فرزندتان را به جایی برساند که برای گرفتن چند نمره بالا و پایین نسبت به انجام روزه و دیگر فرایض دینی بدبین و دلزده شود.

نویسنده: محمد علی شاطری (مجله همشهری دو)


پرسش : با توجه به فصل امتحانات، علی‌الخصوص کنکور، حکم روزه نگرفتن چیست؟

پاسخ : صرفِ داشتن امتحان، مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده‌اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید

البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید.

مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 


روزه گرفتن و درس خواندن در ماه رمضان
روزه گرفتن و درس خواندن در ماه رمضان

در ادامه نکاتی کوتاه در تکمیل مطالب بالا میخوانیم. همراه با سایت بنیانا باشید.

در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم [بررسی همزمانی امتحانات با روزه داری ]

1- تا جایی که ممکن است از سحر تا ظهر به مطالعه بپردازید و بعد از ظهر را استراحت کنید.

2- اگر نمی توانید مورد 1 را رعایت کنید استفاده از شب تا صبح برای مطالعه هم پیشنهاد خوبی است که البته پیشنهاد 1 خیلی بهتر است.

3- رژیم غذایی مناسب در این ماه را رعایت کنید.

4- سعی کنید در طول روز زیاد از خانه بیرون نروید تا به دلیل گرمای زیاد انرژی شما تحلیل نرود.

5- ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه محسوب می‌گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را به صورت روزنامه‌ای و سطحی به مدت حدود یکساعت دنبال کرده وسپس  مطالعات سنگین خود را آغاز نمایید.

6- حدود دو ساعت پیش از افطار، برای مطالعه عمیق و فراگیری مطلب، زمان مناسبی نیست و اما در صورت تمایل، می‌شود به همان مطالعه روزنامه‌ای مطالب و مرور سحطی موارد پیشتر فراگرفته شده پرداخت.

7- ایام ماه مبارک رمضان را می‌شود از ساعات شب و بامداد برای مطالعه بهره‌مند شد، یا شب ها تا حدود 2 تا 3 شب به مطالعه بپردازید و بعد ساعات نیمروزی را استراحت کنید یا تا حدود ساعت 11:30 شب مطالعه داشته باشید و حدود 2 تا 3 ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان پیشنهاد می‌شود تمامی امور غیردرسی و فوق برنامه دانشجو تا حد امکان تقلیل داده یا حتی تعطیل شود؛ توجه کنید با توجه به کاهش توان جسمی و ذهنی و البته شرایط طبیعی اجتماع اطراف شما در این ایام به نظر اوقات استراحت بیشتر و زمان‌های کار کمتر به نظر می‌رسند، ولی این ماه برای شما با توجه به شرایط  ویژه‌ای که در آن قرار دارید باید به یکی از بهترین ماه‌های مطالعه تبدیل شود.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را در ادامه بخوانید »» چرا دانشگاه های آمریکا با برهنگی به پیشرفت رسیدند؟


8- هنگامی که گرسنه هستید و حوصلهٔ مطالعه ندارید مقداری استراحت کنید و سپس به سراغ فلش‌کارت‌ها یا خلاصه‌های‌تان بروید و نگاهی اجمالی به آن‌ها بیندازید.

9- برنامه‌ریزی را فراموش نکنید. قبل از شروع مطالعه برای خودتان مشخص کنید که قرار است در روزی که پیش رو دارید کدام مباحث را مطالعه کنید. اگر هنگام صبح موفق به اتمام آن‌ها نشدید خود را ملزم کنید که پس از افطار از دیدن برخی سریال‌های تلویزیونی خودداری کرده و به جایش برنامهٔ خود را تمام کنید.

10- آیات قرآن کریم حافظهٔ شما را تقویت می‌کند؛ بنابراین بهتر است در روز چند آیه از قرآن بخوانید و به خداوند توکل کنید.

11- در طول روز سعی کنید خیلی از منزل خارج نشوید؛ زیرا گرمای هوا انرژی شما را می‌کاهد.

12- به فکر رقابت باشید و تصور کنید در لحظه‌ای که شما به دلایل مختلف از مطالعه دست کشیدید دانش‌آموزان بسیاری هستند که با وجود شرایط مشابه با شما سختی‌ها را تحمل کرده و با جدیت مطالعه می‌کنند. روحیهٔ رقابت سطح انرژی را در شما بالا می‌برد.


واکنش دانشجویان در فضای مجازی به برگزاری امتحانات در رمضان المبارک
واکنش دانشجویان در فضای مجازی به برگزاری امتحانات در رمضان المبارک

صوت : نقد تند و صریح استاد رائفی پور نسبت به مسئولینی که امتحانات را در میان شب های قدر برگزار میکنند

دانلود(یک مگابایت)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات