دسته‌ها
زنان صوت مضرات ماهواره

تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر زنان و حریم خصوصی+صوت

برنامه رادیویی سایه روشن به بررسی تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر زنان و حریم خصوصی می‌پردازد

نکته مهم در استفاده از این شبکه‌ها این است که مردم مثل دیگر ابزارهای فرهنگی انتخاب‌گر نیستند به این معنا که شما وقتی وارد چنین شبکه‌هایی می‌شوید, نمی‌توانید بمباران اطلاعاتی که سمت شما می‌آید مدیریت کنید. درحالی‌که شما اگر روزنامه بخوانید انتخاب‌گر هستید که فقط چند صفحه رو بخوانید. همین تفاوت باعث تخریب سبک زندگی و کبود وقت می‌شود.

زنان بخشی از وقت روزانه را صرف کسب علم یا ورزش, مطالعه و با خانواده بودن می‌کنند و اگر هم متأهل باشند سعی می‌کنند فضایی بانشاط رو برای خانواده خود به وجود آورند و البته همه مادران دوست دارند فرزندانی باهوش و بامهارت داشته باشند که خود به زمان زیادی نیاز دارد

در ادامه با بنیانا همراه باشید تا با بررسی هرکدام از نقش‌های یک زن در خانواده به بررسی آسیب‌های این شبکه‌های موبایلی بپردازیم.

تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر زنان

درواقع در این شبکه‌ها ما حق انتخاب در نوع محتوا نداریم و دیگران محتوا را برایمان انتخاب می‌کنند و ما می‌بینیم, درواقع ما در خوانش محتوای قرارگرفته‌ایم که در انتها چیزی برایمان به ارمغان نمی‌آورد. و ممکن است خود ماهم به یک موتور تولید محتوا تبدیل شویم که هیچ انتهایی ندارد و محتوایی صرفاً سرگرمی است نه علمی.

خانم‌هایی ایرانی وقتی در گروهی از شبکه‌های موبایلی عضو می‌شوند حتماً دقت کنند که کارکرد گروه چیست و چه محتوایی دارد, وقتی شما در گروهی خانوادگی عضو می‌شوید با وقتی در گروه دوستان سابق عضوید محتوایی متفاوت می‌بینید. وقتی عضو این گروه‌ها می‌شوند حتماً روی همه‌چیز نظارت کنند, مسئله زمان و عمر آدمی است.

فرد ممکن است فکر کند که زمانش مفید می‌گذرد و محتوای مفید می‌بیند اما وقتی آخر شب به ساعت نگاه می‌کند, متوجه می‌شود بخش زیادی از زمانش به بطالت گذشته و چیزی بر علمش افزوده نشده است.

مالکان این شبکه‌ها دنبال این هستند که مردم دچار لغویات و بیهودگی شوند. طبیعی‌ است که هرچه ما بیشتر در این فضا بمانیم و زمان بیشتری از شبکه‌های موبایلی استفاده کنیم به نفع سازنده و صاحبان نرم‌افزار است.

بحث دیگر نوع محتوای این گروه‌هاست. بسیاری از این محتوا و تصاویر که برای زنان شامل حوزه همسرداری خانه‌داری یا سبک زندگی است, محتوای نامناسبی است که از سایت‌های خارجی ترجمه می‌شود و هیچ تناسبی بافرهنگ مردم ایان ندارد و موجب بروز تناقض‌های فراروان در افراد می‌گردد و همین موجب دل‌زدگی زن از خانه و خانواده می‌شود

درواقع اگر امروز درباره استفاده بانوان از شبکه‌های موبایلی بحث می‌شود نشان از اهمیت نقش زن در خانه و جامعه است

یکی از دلایل مهمی که خانم‌های وارد این شبکه‌های اجتماعی موبایل می‌شوند این است که از حجم زیادی اطلاعات استفاده کنند امام نکته این است که این اطلاعات در حجم بسیار زیادی. آرد این شبکه‌ها می‌شود و این باعث می‌شود فرد تمرکز کافی روی کار خودش نداشته باشد.

وقتی حجم زیادی اطلاعات را می‌بینید فقط می‌توانید بخوانید و مشخص نیست چه زمانی از این اطلاعات در کار یا زندگی بهره می‌برید در بعد از مدتی خسته می‌شوید و حتی این مطلب در ذهن شما نمی‌ماند. مثلاً در گروه‌های آموزشی روزانه پخت 10 غذا آموزش داده می‌شود و خانم محترم خوشحال است که این‌همه اطلاعات و دستورات آشپزی در یک روزدریافت کرد اما به. واقع در ممکن است حتی از یکی از دستورات پخت هم استفاده نکند و در چند هفته حتی یکی از آن غذاها را پخت نکند و هیچ کارایی برای شما نداشته و حتی تمرکز خود در زندگی روزمره را از دست می‌دهد

مهم‌ترین نشانه سلامت خانواده تبادل ارتباط‌ها و صحبت‌های کلامی است که اعضای خانواده باهم دارند, سال قبل گفته شد که مثلاً اعضای خانواده سفره غذای خود را مقابل تلویزیون پهن نکنید که تلویزیون برای شما صحبت کند اما خانواده باهم صحبت نکنند.

این درباره شبکه‌های موبایلی خیلی بیشتر شده و مردم ممکنه زمان خیلی بیشتری را به‌تنهایی در این شبکه‌ها مشغول باشند کارشناسان معتقدند افراد ظرفیت کلامی مشخصی دارند و وقتی این ظرفیت کلامی پر می‌شود با صحبت در این شبکه‌ها, شما خسته می‌شوید از اینکه با فرد دیگری صحبت کنید. مثالان هم افرادی که زمان زیادی در این شبکه‌ها هستند و وقتی بچه آن‌ها و یا همسرشان سؤالی می‌پرسد در پاسخ می‌گویند: من اصلاً دیگر حوصله حرف زدن ندارم

نکته دیگر اینکه هر خانواده‌ای به‌صورت طبیعی تنش‌هایی یا درگیری‌هایی دارد و ما باید یاد بگیریم این مسائل را داخل خود خانواده حل کنیم. اما وجود این شبکه‌ها برای دختران و برای مادران یک پناه گاهی شده و در این شبکه‌های موبایلی این تنش‌ها وجود ندارد و افراد در شبکه‌ها دائم یکدیگر را تأیید می‌کنند. وقتی مسئله‌ای در خانواده ایجاد می‌شود فرد سریع به این گروه‌های واتس آپ یا وایبر می‌رود و شروع می‌کنند مسئله را برای دیگران مطرح می‌کنند تا آنجا دلگرمی پیدا کنند.

اگر بتوانیم در خانواده‌ها فضای تأیید زیاد داشته باشیم دیگر اعضای خانواده وقتی محبت را در کنار اعضای خانواده بودن ببینند, دیگر به این شبکه‌ها نمی‌روند

برنامه سایه روشن نوزدهم شهریور ماه با حضور مهندس سید عباس مرادی و سرکار خان نعمتی | دانلود صوت (3 مگابایت) 
پخش آنلاین : 

دیگر برنامه های سایه روشن درباره اینترنت رسانه و تربیت فرزندان در خانواده را می توانید از سایت رادیو معارف دانلود کنید

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
نازی
نازی
9 سال قبل

عالی بود برای اگاه سازی مردم .