دسته‌ها
گزارش

رسانه عامل تغییر واقعیت (گزارش همایش اسلام و مسائل معاصر)

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن

هفتمین همایش بین‌المللی اسلام و مسائل معاصر در جامعه‌المصطفی العالمیه روز یکشنبه 15 اسفند در تهران با حضور اندیشمندان و دانشجویان کشورهای مختلف برگزار شد.

در روز نخست این همایش که به زبان انگلیسی برگزار شد، سخنرانانی از ایران و سایر کشورهای اسلامی به ایراد سخن درباره موضوع اسلام و رسانه پرداختند. نوشتار پیش رو گزارشی از سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر سیدسعیدرضا عاملی و نادر طالب‌زاده در روز نخست این همایش است.

حجت الاسلام عاملی
حجت الاسلام عاملی

استعمار مجازی

حجت‌الاسلام عاملی با اشاره به موضوع سخنرانی‌اش با عنوان «جهانی‌شدن دوگانه در دو فضا و امکان ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی» گفت: امروزه ارتباط ما با فضای سایبر بسیار زیاد شده و بیش‌ازحد تصور است. به عقیده من این تنها دوگانه‌شدن فضای زندگی انسان نیست. این یک حرکت از یک سیستم و یک طرز فکر و یک نوع سیستم پردازش، به سمت یک نوع نگرش به زندگی از نوع مدرن آن است.

 

در این شرایط آمریکا تلاش برای تسلط از راه فضای سایبر را دنبال می‌کند و می‌توان نام آن را «استعمار مجازی» نهاد. اگر فقط گوگل را بخواهیم بررسی کنیم درآمد یک سال گذشته گوگل 86 بیلیون دلار بوده است.

 

95 درصد جستجوهای اینترنت توسط موتورهای جستجوگر آمریکایی انجام می‌گیرد و این یعنی دسترسی به آنچه مردم به آن فکر می‌کنند. آنها این‌گونه بر ما تسلط دارند. این یعنی کنترل مردم، اطلاعات و پردازش‌ها.

 

[su_note]

حتما بخوانید »» نادر طالب زاده و علی کرمی از تهدیدات نوین علیه ایران می‌گویند+ویدیو

[/su_note]

 

نسبیت زمان در فضای مجازی

وی در تبیین مفهوم نسبیت زمان در فضای مجازی گفت: زمان در دنیای مجازی نسبی می‌شود همان‌طور که انیشتین از نسبیت زمان سخن گفته بود. مکان، فاصله و سرعت، سه عنصر از عناصر زمان هستند که هیچ یک در فضای مجازی معنی ندارد. زمان در این سیستم به‌صورت خطی نیست. در زمان خطی می‌گوییم دیروز امروز و فردا.

 

اما مفهوم زمان در این سیستم به‌صورت دایره‌ای است. زمان این‌گونه تبدیل می‌شود به یک مفهوم ابدی و جاودان. البته جاودانگی محدود و نسبی. چون جاودانگی مختص خداست. بدون خداوند همه مفاهیم مرده است. به‌عنوان مثال ما داریم شغل‌های مجازی را تجربه می‌کنیم. شغل‌های عملی، تلاش یکسان و نتیجه یکسان دارند اما شغل‌های مجازی یک تلاش و نتایج نامحدود را دارد مانند نعمات بهشت که تمامی ندارد.

 

دنیای مجازی از بین برنده تفرقه میان بشریت

وی تاکید کرد که در حال حاضر دو نوع جهانی‌شدن فیزیکی و مجازی را تجربه می‌کنیم و افزود: در دنیای مجازی مکان همه یکی است و نیازی به صرف زمان برای رفتن به مکان دیگر نیست. مکان فیزیکی منشأ تفرقه میان بندگان خدا شده است. در حالی که پیام دین برای همه بشریت است. در قرآن 80 بار آمده که یا ایها الناس. منظور قرآن همه بشریت است بدون هیچ تقسیم‌بندی. جهانی‌شدن مدرن از طریق فضای مجازی دقیقاً در جهت هدف دین در وحدت میان مردم است.

 

یادم می‌آید که آیت‌الله امینی در یک سخنرانی در قم می‌گفت که امروز این امکان را داریم که برای تبلیغ در همه جا باشیم. اما برای گسترش پیام خدا در جهان برنامه و تشکیلاتی از طریق این فضا نداریم. حال‌آنکه دیگران برای تسلط شیطان برنامه و تشکیلاتی در دنیای مجازی دارند. همچنین دو نوع جهانی‌شدن از بالا و جهانی‌شدن از پایین را می‌توانیم متصور شویم. جهانی‌شدن از بالا یعنی تسلط بر مردم مثل سلطه آمریکا؛ اما جهانی‌شدن از پایین یعنی امروز هر انسانی از طریق فضای مجازی امکان جهانی‌شدن دارد. این یعنی جهان شدن از پیرامون و نه از مرکز.

 

[su_note]

حتما بخوانید »» وحید یامین پور : تبلیغات بازرگانی صداوسیما مقاومت شکن است+ویدیو

[/su_note]

 

جنگ اصلی، جنگ فرهنگی است

وی با تأکید بر نقش محوری فرهنگ در تمامی عرصه‌ها عنوان کرد: با پیاده کردن فرهنگ دینی به‌صورت عملی در تمامی عرصه‌های زندگی به توحید عملی می‌رسیم. روابط بین فرهنگی در دنیای امروز به‌صورت جنگ در آمده است.

 

در فاصله بین دو جنگ جهانی، آمریکایی‌ها بیگانه‌هراسی را علیه ژاپنی‌ها شروع کردند و نتیجه این شد که وقتی هیروشیما و ناکازاکی بمباران اتمی شد، مردم آمریکا گفتند چرا کل ژاپن را بمباران نکردیم؟ در این ماجرا جنگ فرهنگی جنگ اصلی بود نه آن حمله نظامی. به کمپین‌های صلح نباید اعتماد کرد که این روزها به سوریه و لبنان اعزام می‌شوند. آنها با هدف تکمیل کردن اطلاعاتشان و سوءاستفاده از این اطلاعات به این کشورها می‌روند.

 

حجت‌الاسلام عاملی در تبیین انواع روش‌های نامناسب روابط انسانی به چند مثال در این زمینه پرداخت. او گفت: به رابطه موش و فیل دقت کنید. فیل تصور می‌کند که قدرت و تسلط بیشتر دارد اما موش توانایی سردرگم کردن فیل را دارد. این نوع رابطه در میان انسان‌ها جواب نمی‌دهد. یک روش دیگر روش پیشرفت و ایجاد سروصداست که این هم نتیجه‌بخش نیست که ابرقدرت‌های امروز با بمب‌های اتمی که دارند آن را در پیش گرفته‌اند. بعضی در کشور ما فکر می‌کنند می‌توان با دشمن مذاکره کرد. من فکر نمی‌کنم بتوانیم. چون دشمن ما مذاکره را هم با هدف سلطه دنبال می‌کند.

 

وی در انتها راه حل خود را این‌گونه ارائه کرد: به عقیده من مسلمانان باید اینترنت خود را ایجاد کنند تا یک فضای سالم برای روابط آن‌ها ایجاد شود و باید به آینده امیدوار بود چراکه این وعده خداوند است که مومنان زمین را به ارث خواهند برد.

 

استاد نادر طالب زاده
استاد نادر طالب زاده

نسبت انقلاب اسلامی با رسانه

در ادامه نادر طالب‌زاده پیرامون موضوع اسلام و رسانه صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: رسانه‌های گروهی مخصوصاً سینما و تلویزیون، کشورهای اسلامی را هدف خود قرار داده‌اند.

 

در این میان نسبت انقلاب اسلامی با رسانه یکی از مسائل بسیار مهم است. جوانان دانشجویی که در این جمع حضور دارند در دوران وقوع انقلاب اسلامی نبوده‌اند و شاید ماجرای گروگان‌های آمریکایی را دقیقاً درک نکرده باشند. رسانه‌های غرب ماجرای گروگان‌ها را تغییر دادند؛ اما رسانه‌های ایران ماجرا را تغییر ندادند و همان‌گونه که بود منعکس کردند.

 

همچنان که درباره رفتن شاه و بازگشت امام خمینی رسانه‌های ایران دقیقاً واقعیت‌ها را منعکس کردند؛ اما انقلاب بزرگی که امام خمینی؟ره؟انجام داد معادلات آن‌ها را به هم ریخت و استراتژی‌های آنان عوض شد و درواقع سی‌ان‌ان در نتیجه انقلاب ایران متولد شد. من در آن موقع به آمریکا برگشته بودم برای تکمیل درسم در دانشگاه کلمبیا.

 

در آنجا می‌دیدم که به خاطر ماجرای گروگان‌ها شبکه‌های خبری آمریکا سعی دارند چهره ایران را چون اهریمن جلوه دهند. آنها مداوم و هر روز پیرامون ماجرای گروگان‌ها جنجال رسانه‌ای برپا می‌کردند و بخش‌های خبری جدید و غیر معمول اضافه کردند و به این موضوع به‌صورت اختصاصی پرداختند. سی‌ان‌ان همان‌طور که ترامپ گفت، خبرهایش دروغ است. نکته اساسی اینجاست که هیچکس به این مسأله توجه نمی‌کند که سی‌ان‌ان چگونه آغاز کرد.

 

[su_note]

حتما بخوانید »» نقد فیلم ایکس من آخرالزمان در نشست ۵۳ روایت عهد [دانلود صوت]

[/su_note]

 

تاریخ را دوباره بنویسیم

وی در ادامه با اشاره به روایت دروغ تاریخ توسط غربی‌ها افزود: می‌خواهم بگویم حرکت جهانی اسلامی وضعیت خبری جهان را تغیر داد. حرکتی که در مقابل قدرت‌های جهانی و حرکت‌های معمولشان ایستاد. حمله صدام به ایران به‌صورت کامل توسط غرب پشتیبانی شد اما رسانه‌های غربی حقیقت را جور دیگری نشان می‌دادند.

 

غرب بحران‌های زیادی را سعی کرد برای انقلاب ایران به وجود بیاورد که تمام آنها موجب ساخته‌شدن ما شد. ما امروز یکی از قدرت‌های موشکی هستیم چراکه طعم نداشتن موشک را چشیده‌ایم که باعث شد صدام ده‌ها موشک اسکات به تهران شلیک کند. موشک‌هایی که توسط مهندسان آلمانی و کمپانی‌های آمریکایی و کمک‌های شوروی ساخته شده بود.

 

سایر کشورهای جهان هم ایران را تنها گذاشته بودند. به‌دلیل تحریف‌های تاریخی پیرامون حوادث مهم، ما موظفیم تاریخ را دوباره بنویسیم. به وسیله افراد منصف باید مشخص شود که حقیقتاً چه اتفاقاتی رخ داده است. ایستادن ایران در مقابل آمریکا باعث تغییر بازی شد.

 

ایران مهد آزادی بیان

طالب‌زاده در ادامه با پرداختن به مسائل امروز اسلام و جهان گفت: امروز ایران مکانی برای آزادی بیان است. اگر شما به خیابان‌های ایران بروید و یا سوار تاکسی بشوید خواهید دید که هر کس هر چه می‌خواهد می‌گوید. هر فرد از رهبری نظام و رییس‌جمهور تا پایین‌ترین افراد را نقد می‌کند.

 

شما حتی آمریکایی‌های زیادی را می‌توانید ببینید که به ایران می‌آیند و در کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند. یکی از اساتید دانشگاه کانادا سال 2014 در کنفرانسی با موضوع فلسطین در تهران شرکت کرد و علیه اسرائیل و ماجرای 11 سپتامبر سخنانی را مطرح کرد؛ اما وقتی به کشورش بازگشت به او دیگر اجازه ندادند پایش را در دانشگاه بگذارد.

 

بعد از 26 سال تدریس در دانشگاه. فقط به خاطر نقد، او را از دانشگاه بیرون می‌کنند. ما به شخصیت‌های مشابه این استاد دانشگاه که در کشور خودشان تحت فشار هستند برای ورود به ایران و بیان آزادانه حرف‌هایشان خوش‌آمد عرض می‌کنیم. همین نشست امروز یک فرصت مناسبی است در این راستا.

 

ما این تجربه را در ایران درباره محققان مختلف داریم که از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند. اینجاست که بعضی رسانه‌ها باید به‌خاطر چهره بد و بسته‌ای که از ایران و اسلام نشان می‌دهند احساس شرمساری کنند.

 

همین چند روز قبل دیدید که هفت خاخام یهودی به‌شدت عصبانی شدند که چرا ترامپ در سخنرانی خود از روسیه یک اهریمن نساخت. من فکر می‌کنم که امروز در ایران فرصت مناسبی فراهم است تا نخبگان و صاحب‌نظران مختلف از سراسر جهان دور هم جمع شوند و برای آینده بهتر، تبادل نظر و همکاری کنند.

 

منبع : روزنامه صبح نو (شماره 200)

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات