همه به شما می گویند: سال خوبی داشته باشید ؛ ولی ما به شما می گویم : ” سال خوبی را برای خودتان خلق کنید ” به فکر آمدن روزهای خوب نباشید! آنها نخواهند آمد … به فکر ساختن باشید… روزهای خوب را باید ساخت ؛ آرزو می کنیم بهترین معمار سال جدید باشید… ؛ سال نو مبارک و ان شاالله امسال شاهد ظهور منجی عالم ، امام مهدی علیه السلام باشیم .
در این مطلب از چند مورد تغییرات سایت بنیانا برای سال 97 خواهیم نوشت . در سال 96 بیش از 400 هزار نفر ؛ یک میلیون و 300 هزار بار صفحات سایت بنیانا را خواندند و بیش از 60 درصد آن ها با موبایل اندرویدی از سایت بازدید کردند
اول
از ابتدای سال 97 سایت بنیانا با استفاده از گواهی SSL برای کاربران بارگذاری می شود . با این حساب علاوه بر امنیت بیشتر ، سرعت بالاتری برای بازشدن صفحات را خواهیم داشت.
دوم
«پازل کامل» عنوان بخشی هفتگی است که در بدور از هیاهو شبکه های اجتماعی به بررسی موضوعات به صورت عمیق تر می پردازد . برای دریافت شماره مختلف آن ، برچسب « پازل کامل » را دنبال کنید
سوم
بخش انگلیسی زبان برای انتشار مقاله و اخبار برای مردم دنیا ایجاد شد . در سال 95 ما تجربه ای همراه با شکست برای نسخه عربی و انگلیسی وب سایت بنیانا داشتیم امااز آغاز سال 97 با استفاده از بستر سرویس های وردپرس و مدیوم بخش انگلیسی را ایجاد کردیم ؛ برای دسترسی به این بخش روی لینک روبرو بزنید » https://medium.com/@bonyana
چهارم
یکی از اشکالاتی به ما از سوی خوانندگان سایت وارد بود ، قدیمی بودن برخی مطالب بود . در واقع برخی از مطالبی که در سال 92 و 93 در وب سایت ارسال شده بود ، فونت ناخوانایی داشت و لینک های دانلود آن ها از کار افتاده بود . ما از ابتدای سال 97 شروع به اصلاح مطالب قدیمی و آپلود دوباره فایل ها کردیم , و این کار تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت .
پنجم
اکثر لینک های دانلود در سایت بنیانا شامل ترافیک نیم بها خواهند بود . تقریبا همه فایل ها اعم صوتی یا ویدیو که در بنیانا بارگذاری می شود از طریق سایت های بیان باکس (bayanbox.ir) و شاتل لند (shatelland.com) قابل دانلود است و این به معنای نیم بها بودن حجم ترافیک مصرفی شما در ایران خواهد بود .
ششم
عکس نوشته های (فوتوتیتر) جدید برای اطلاع رسانی سریع از گفته ها و نوشته های افراد مهم را هم می توانید در کانال های اجتماعی بنیانا در پیام رسان گپ : @bonyana و پیام رسان آی گپ : @bonyana بخوانید ؛ هم چنین خلاصه ای از مطالب وب سایت در کانال ها منتشر می شود .
هفتم
با توجه به افزایش بازدید مجله بنیانا تصمیم گرفتیم به صورت ویژه تری محتوای مخصوص نوجوانان و بانوان گرامی منتشر کنیم . بخش های جدید «نوجوانیا» و «زنان» در زیرمجموعه بخش ویژه نامهها از آغاز سال 97 رو دنبال کنید .
هشتم
صفحه « وبلاگ های خوب فارسی » که برای معرفی و لیست کردن وبلاگ ها و وبلاگ نویس های معروف بود ، حدود دو سال بروزرسانی نشده بود ؛ اما از آغاز سال جدید تصمیم گرفتیم خوبان وبلاگ نویس رو هم در این لینکدونی معرفی کنیم .
ان شاالله سال خوبی داشته باشین ؛ ارادتمند شما،تحریریه بنیانا
در اولین شماره پازل کامل به بررسی تحلیلی-تاریخی وقایع مربوط به دوره حکومت کثیف پهلوی می پردازیم .نگاهی اجمالی خواهیم داشت به وضعیت حجاب در قبل از انقلاب ( سالهای پایانی حکومت محمد رضا شاه) و تلاش رژیم پهلوی در نابودی حجاب. یکی از دلایل مخالفت مردم با رژیم گذشته، مبارزهٔ شاه با ارزشهای ناب دینی، از جمله حجاب، بوده است.
درباره تاریخ حجاب در ایران، از جمله مسئله کشف حجاب در دوره رضاشاه و نیز وضعیت حجاب در دوره پهلوی دوم، کتابهای بسیاری نوشته شده است، اما یکی از مباحثی که به دلایلی مغفول مانده، وضعیت زنان است.و از باب «چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»، اظهار نظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی در این خصوص دیده میشود.
یکی از پدیدههای بسیار مؤثر بر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران مسئله کشف حجاب بود؛ مسئله ای که شاید بتوان آن را در نوع خود یک اقدام منحصر به فرد در تاریخ این کشور دانست که توسط رضا شاه خائن بعد از دیدار از ترکیه اجرا شد. پازل کامل – شماره یک « حجاب در زمان پهلوی » را در ادامه دانلود کنید
چند روز قبل اخباری در فضای مجازی منتشر شد درباره سوءاستفاده فیس بوک آمریکایی از اطلاعات مردم . به دنبال آن کمپین #deletefacebook در شبکه های اجتماعی راه افتاد و در ساعاتی اندک ده ها هزار نفر صفحات و پروفایل های خود در فیس بوک را منهدم کردند .
این کمپین بزرگترین بحران تاریخ #فیسبوک است که پس از مشخص شدن لورفتن اطلاعات کاربران در زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده شکل گرفته است.
اطلاعات مردم به دلیل دسترسی داشتن شرکت Cambridge Analytica به اطلاعات کاربران لورفته است.
شرکت Cambridge Analytica یک شرکت یک شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی است که داده کاوی، کارگزاری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها را با ارتباطات راهبردی برای روند انتخابات ترکیب میکند.
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک رسما لورفتن اطلاعات کاربران را تایید کرد.
افراد بسیاری از جمله موسس واتساپ (برایان اکتون) تاکنون به کمپین #deletefacebook پیوستهاند. هشتگ کمپین ” حذف فیسبوک ” برای ساعات پیاپی برپازدید ترین بود .
مهمترین رویداد هم پیوستن میلیاردر مشهور «ایلان ماسک» به کمپین بود. او صفحات فیسبوک کسبوکارهای خود ( تسلا و اسپیس ایکس) را با پیوستن به کمپین #deletefacebook کاملا از فیس بوک حذف کرد!
متنی که در ادامه میخوانید مقاله ای به قلم استاد علی نادری درباره فیس بوک است :
رسوایی فیس بوک – کمبریج آنالیتیکا و معامله “عاقل خائن” بر سر بیگ دیتای ایرانیان
1/حتما اخبار رسوایی فیس بوک و شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا راخوانده اید. bbc گزارشی داده که فقط تحلیل داده های آن برای روشن شدن فاجعه بزرگ زیرپوست شبکه های اجتماعی کافی است.فاجعه ای که اگر حاکمیتها برای آن فکری نکنندنه تنها اختیارات آنها که تمام امورات مردمشان رافرا خواهدگرفت.
2/اینجا برخی از گزاره های bbc را می نویسم تا به عمق فاجعه ای که بواسطه دعوای درونی غرب افشا شده، بیشتر بیاندیشیم و بدانیم که دعوا برای حضور یا عدم حضور زیرساختی مثل تلگرام، فراتر از شوخی های سیاسی، یک دعوای جدی برای حفظ حاکمیت ملی است.
3/ کمبریج آنالیتیکا به شرکت لابراتورهای ارتباطات راهبردی (اسسیال)، با سوابقی در حوزه نظامی و جنگ روانی، وابسته بوده است. اسسیال تا سال ۲۰۱۳ به اسناد محرمانه وزارت دفاع بریتانیا دسترسی داشته و قراردادی با وزارت خارجه_آمریکا در میان سوابق آن است.
4/ استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ مدتی نایب رئیس کمبریج آنالیتیکا بود. رابرت مرسر، میلیاردر راستگرای آمریکایی، از تأمینکنندگان مالی اصلی این شرکت بوده و شماری از حامیان مالی حزب محافظهکار بریتانیا هم در میان سرمایهگذارانش بودهاند.
5/ استفاده از دادههای شبکههای اجتماعی برای تدوین استراتژی بازاریابی مطلقا منحصر به کمبریج آنالیتیکا نیست، اساسا یکی از ویژگیهای شبکههای اجتماعی چون فیس بوک این است که در ازای خدمات رایگان به کاربران، از اطلاعات آنان برای بازاریابی استفاده میکنند.
6/ اما آن طور که کریستوفر وایلی، از کارکنان ارشد سابق در کمبریج آنالیتیکا میگوید، کمبریج آنالیتیکا تنها دادهپژوهی نمیکرد، بلکه تیمی از روانشناسان، طراحان گرافیک، عکاسان، فیلمسازان، روزنامهنگاران و نویسندگان داشت که پس از شناسایی مخاطب هدف، انبوهی از محتوا را تولید میکردند.
7/ این تولیدات محتوایی میتوانست مخاطب را در جهت مورد نظر تحت تاثیر قرار دهد و این محتوا را بدون آنکه در ظاهر ارتباطی با تبلیغات ترامپ داشته باشد منتشر میکردند.
وایلی کمبریج آنالیتیکا را متهم میکند که برای جلب رایدهندگان احتمالی دونالد ترامپ از جمله آنها را با انبوه “اخبار جعلی” هدف میگرفته است.
8/ کمی پس از افشاگری، تیم تحقیقی کانال ۴ با فریب مدیران کمبریج آنالیتیکا خود را به عنوان کارفرمای پروژهای در سریلانکا جا زد. مدیران این شرکت به مشتریان میگویند که چگونه با ماموران اطلاعاتی سابق در تماس هستند و از شرکتهای امنیتی و اطلاعاتی خصوصی برای کارهایشان استفاده میکنند.
9/ مدیران کمبریج آنالیتیکا از جمله میگویند که شرکتهای خصوصی اسرائیلی همکارشان “در گردآوری اطلاعات بسیار کارآمد” هستند و مدعی میشوند که ماموران سابق دستگاه اطلاعاتی بریتانیا با کمبریج آنالیتیکا همکاری میکنند.آنها وقتی لازم باشد خود دست به کار ساختن سابقه منفی برای نامزدها میشود.
10/ گزارشهای تایید نشدهای هم از مداخله کمبریج آنالیتیکا در کارزار همهپرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد، انتخاباتی که مانند انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، گذشته از نتیجه غیرمنتظرهاش، پس از دو سال هنوز کشوری را دوپاره کرده است.
11/ برخی این دوپارگی را به ماهیت کارزارهای انتخاباتی اخیر و شیوههای ادعایی آنها، چون پخش اخبار جعلی، تحریک ترسها و نفرتهای ناخودآگاه، و قطبی کردن فضا به واسطه استفاده از شبکههای اجتماعی نسبت میدهند، شیوههایی که کمبریج آنالیتیکا متهم به استفاده از آنها است.
12/ حجم انبوهی از دادهها، که کم کم تقریبا اطلاعات شخصی همه جمعیت روی زمین را در برمیگیرد، به طور متمرکز در اختیار چند غول فناوری مانند فیس بوک و گوگل است و کسانی که دانش و منابع انسانی لازم و دسترسی به چنین دادههایی را داشته باشند، به شکلی بیسابقه میتوانند الگوهای رفتاری جوامع را شناسایی کنند و به آنها شکل دهند.
13/ اینها گزارش رجانیوز نیست، اینها را bbc در جریان یک دعوای بزرگ در غرب منتشر کرده. از دل این گزاره ها باید بفهمیم که دعوای بیگ دیتا، دعوا بر سر حاکمیت کشورهاست. کدام عاقلی بیگ دیتای خود را در اختیار امثال دورف میگذارد؟! جز یک عاقل #خائن ؟!
14/ البته شباهت های عجیب این ماجرا با دو انتخابات اخیر ایران،مثل تولید انبوه اخبار جعلی و تلاش برای قطبی کردن،این شبهه تقویت میکند که آیا بیگ دیتای ایرانیان، با پیروزی انتخاباتی معامله نشده؟ خصوصا که این تکنولوژی مهندسی انتخابات انگلیسی است!هم با عقل جور در میاید و هم با خائن بودن!
آیةُ الْکرْسی، آیه ۲۵۵ سوره بقره که برخی از مفسران، آیات ۲۵۶ و ۲۵۷ از همین سوره را نیز به سبب ارتباط مفاهیم آنها با مفاهیم آیه ۲۵۵، جزء آیة الکرسی دانستهاند.
در قرآن مجید تنها در این آیه، از «کرسی خداوند» سخن به میان آمده است: «وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّمواتِ و الارضَ: کرسی او به پهنای آسمانها و زمین است». اشتهار این آیه به «آیةالکرسی» به همین سبب است و در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز به آیةالکرسی معروف بوده است.
بنا بر روایات معصومین، خواندن این آیه در همه حال به ویژه پس از نماز، قبل از خواب، هنگام خروج از خانه، هنگام مواجهه با خطر و سختی و مشکلات، هنگام سوار شدن بر مرکب، برای دفع چشمزخم و برای سلامت و… مستحب است.
آیة الکرسی از نظر محتوایی شامل معارف عمیق دینی است و فضیلت خواندن آن و آثاری که در زندگی انسان میگذارد مورد تاکید روایات نیز قرار گرفته است. علامه محمد حسین طباطبایی علت عظمت آیة الکرسی را شاملبودن آن بر مطالب دقیقی درباره «توحید» خالص و قیمومیت مطلق خدا میداند و معتقد است به جز اسماء ذات خدا، همه اسماء حُسنای او، به قیمومیت او برمیگردد.
این آیه در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز به آیةالکرسی معروف بوده است. پیامبر فرموده است: با عظمت ترین آیات قرآن آیةالکرسی است. سرور سخنها قرآن است و سرور قرآن سوره بقره است و سرور سوره بقره آیةالکرسی است.این آیه در میان مسلمانان همیشه مورد توجه و تعظیم خاصی بوده و علت، آن است که همه معارف و تعالیم اسلام بر اساس «توحید» استوار است و در آیة الکرسی توحید به شکل جامع و موجز بیان شده است. در این آیه، هم ذات خداوند توصیف شده و هم صفات و افعال او.
درباره خواص تلاوت آیة الکرسی، در مواقع مختلف روایات فراوانی از طریق شیعه و سنی رسیده است. خواندن این آیه در همه حال به ویژه پس از خواندن نماز، قبل از خواب، هنگام خروج از منزل، هنگام مواجهه با خطر و سختی و مشکلات، هنگام سوار شدن بر مرکب، برای دفع چشم زخم و برای سلامتی و… در روایات، مستحب عنوان شده است. [ منبع : ویکی شیعه ]
***
نکته ای از آیت الکرسی درباره حوادث رانندگی در ایام نوروز
حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی سخنران و کارشناس مسائیل دینی دربارهٔ عید نوروز و فرصتهای آن گفتند : دید و بازدیدی مبارک است که اگر شبههای در ذهن کسی هست، به آن پاسخ داده و به برطرف شدن آن کمک کند.
ایشان افزودند : از فرصت عید نوروز و دید و بازدیدها باید برای آشنایی و آگاهی از مشکلات یکدیگر و شبهات موجود استفاده کرد تا درصدد پاسخگویی و رفع مشکلات باشیم. مشکلات فکری مانند تیغ میماند، اگر این تیغ به پای انسان برخورد کند، زخمی میشود و دیگر نمیتواند راه برود، حال اگر این تیغ به فکر آدمی برخورد کند، دیگر نمیتوان درست فکر کرد؛ حتی در مسائل دینی.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اگر در سفرها و دید و بازدیدها شبهاتی به چشم خورد، میتوان از مراکزی که برای پاسخگویی به این کارها درنظر گرفته شده، استفاده کنیم و از آنان سؤالات و شبهات را بپرسیم و پاسخشان را بیابیم. اگر چنین کنیم عید ما با پر برکت میشود، چراکه باعث نجات یک فرد از مشکلات و شبهات شدهایم.
ادامه سخنان حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره پاسخ به سوالات اقوام را در فیلم زیر تماشا کنید:
دریافت ویدیو (15مگابایت) (اگر در پخش ویدیو دچار مشکل شدید ، آن را دانلود کنید )
رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماههای قمری است. رجب در کنار ذوالقعده، ذوالحجه و محرم، از ماههای حرام محسوب میشود. در روایات، حج عمره و روزهداری در این ماه تاکید و به عبادت در آن توصیه شده است.
از پیامبر(ص) نقل است: “رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است.” همچنین: “هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است.” نخستین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب میگویند و اعمال و آدابی برای آن در روایات آمده است. سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به ایام البیض معروفند، انجام میشود.
مهمترین واقعه تاریخی ماه رجب بعثت پیامبر اسلام(ص) است. تولد امام باقر(ع)، امام جواد(ع) و امام علی(ع) و نیز شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) از دیگر مناسبتهای این ماه است.
بر زیارت معصومین به خصوص زیارت امام حسین(ع) در اول و وسط ماه و نیز زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب تاکید شده است. (منبع : ویکی شیعه )
سالنمای 97 با تاکید بر هویت اسلامی بیتالمقدس منتشر شد. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
با توجه به تأکیدات مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت مسئله فلسطین در سالهای اخیر، مبنی بر اینکه “امروز فلسطین مسئله اوّل دنیای اسلام است” و “کلید غلبه بر دشمنان اسلام، مسئله فلسطین است”، اهمیت تمرکز بر مسئله قدس و فلسطین در زمینههای مختلف بیش از پیش احساس میشود.
حضرت آیتالله خامنهای، اخیرا در 10 اسفند 1396 نیز در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه فرمودند: «امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت میخوانید.»
موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با تاکید بر “قدس شریف”، سالنمای 1397 را منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «در گاهشمار پیشرو سعی شده با استفاده از نقاشی و عکسهایی قدیمی از شهر بیتالمقدس، تاکیدی شود بر هویت اسلامی و چند مذهبی این شهر کهن…»
در سالنمای 1397 مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تصاویر و نقاشیهای تاریخی از بیتالمقدس منتشر شده است. این نقاشیها که آثار هنرمندان مطرح جهان است مربوط به بازه زمانی سالهای 1572 تا 1905 میلادی است.
متنی که در ادامه می خوانید یادداشت استاد شهاب مرادی درباره ماه رجب است که در وب سایت ایشان (+) منتشر شده است :
اینجا میقات است .
ماه رجب یک فرصت ناب و طلایی برای یک شروع خوب است.
رجب همان نهر شیرینتر از عسل و سفیدتر از شیر در بهشت، در دنیا هم جاریست فقط باید تن را به این رود زد.(شرطش روزه گرفتن در ماه رجب است حتی یک روز)
رجب؛ این بارش رحمت خدا که پیامبر خدا آن را ” اصبّ ” نامیده هر تیرگی و کدورتی را از لوح دل میشوید فقط کافیست جان و دل را در معرض آن قرار دهیم.
چند نکته و اشاره کوتاه و یادآوری در مورد رجب:
– رجب مانند مسجد شجره(میقات) و رمضان مانند مسجدالحرام(حرم) است.
– در دعای شب اول رجب سخن از رمضان و روزه و شب زنده داری رمضان است یعنی رجب مقدمه رمضان است.
– رسول خدا صلی الله علیه وآله در رجب مبعوث شدند و در رمضان تمام قرآن نازل شد.
– امیرالمومنین علیه السلام در رجب متولد و در رمضان شهید شدند.
– آغاز حرکت امام حسین در ماه رجب است(شب بیست و هشتم) و پایانش؟! نه، خون او هنوز در جوشش است و بیرقش افراشته و روز بی پایان عاشورایش ادامه دار.
– رجب ماه خداست، شعبان ماه رسول خدا و رمضان ماه امت.
– در ماه رجب روزه بسیار سفارش شده خصوصا اگر سه روز پشت سر هم پنجشنبه،جمعه و شنبه باشد.
– همچنین در این ماه عمره، زیارت ائمه علیهم السلام خصوصا امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام و اعتکاف در ایام البیض(15-14-13)از اهمیت خاصی برخوردار است.
– ذکر “لا اله الا الله” و تلاوت سوره “توحید” و ” استغفرالله ذاالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب والاثام” هر یک هزار مرتبه سفارش شده و بسیار موثر است.
– موضوع محوری ادعیه و اذکار ماه رجب، “خدا و خداشناسی” است و کارویژه آن “اصلاح روابط” بنده با خداست از طریق ایجاد امید و دلگرمی به رحمت بی نهایت خدا، برای توبه و بازگشت.
بد بین ترین افراد و ناامیدترین انسانها با خواندن و دانستن ترجمه معمولی این ادعیه میپذیرد که: خدا کریم است. خدا مهربان ترین است. خدا عطوف است و رئوف است و…
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکلِّ خَیر، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یعْطِی الْکثیرَ بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یعْطی مَنْ سَأَلَهُ یا مَنْ یعْطی مَنْ لَمْ یسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ یعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، اَعْطِنی بِمَسْأَلَتی اِیاک جَمیعَ خَیرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیرِ الاْخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْأَلَتی اِیاک جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَةِ، فَاِنَّهُ غَیرُ مَنْقُوص ما اَعْطَیتَ، وَزِدْنی مِنْ فَضْلِک یا کریمُ.
محمد بن ذکوان -که امام صادق علیه السلام این دعا را به او تعلیم فرمود- نقل می کند:
امام صادق علیه السلام در حالی که با دست چپ محاسن مبارکش را گرفته بود و انگشت سبابه دست راستش را به حالت گریه و التجا تکان می دادند ، مابقی دعا را خواندند:
یا ذالجلال و الاکرام یا ذالنعماء والجود یا ذا المن و الطول، حرم شیبتی علی النار
——————————————–
التماس دعا
ویدیو : اعمال ماه رجب و ویژگی مهم ایرانیان برای تبلیغ دین ( بخشی از برنامه آیینه خانه ) [حتما بشنوید]
بخش مسابقات تبیان در بهار طبیعت و نوروز 1397، مسابقه ایرانگردی با تبیان را در شبکه اجتماعی تبیان برگزار میکند.
نوروز در فرهنگ ایرانیان، همراه است با گردش و تفریح و مسافرت؛ و این تجربه مسافرت به گوشه و کنار کشور پهناور ایران اسلامی نیز با تجربههای بسیاری همراه است که دیدن و شنیدن از آن، شگفت انگیز خواهد بود. از این رو، بخش مسابقات تبیان در نظر دارد تا همزمان با نوروز 1397، مسابقه ایرانگردی در شبکه اجتماعی تبیان را اجرا کند.
** معرفی مسابقه ایرانگردی با شبکه اجتماعی تبیان :
در این مسابقه کاربران شبکه اجتماعی تبیان، نقاط گردشگری و زیبای ایران اسلامی را به سایر کاربران و مخاطبان شبکه اجتماعی معرفی میکنند. برای شرکت در این مسابقه میتوانید از قالبهای متن، تصویر، فیلم و صوت برای معرفی جاذبههای گردشگری مسابقه استفاده کنید.
مطالب گردشگری نوروزی خود را با متنهایی که نوشتهاید و تصاویر و فیلمهایی که خودتان گرفتهاید، منتشر کنید تا امتیاز بخش تولیدی را کسب کنید. علاوه بر امتیاز ویژهای که به مطالب تولیدی و اختصاصی کاربران تعلق میگیرد، امکان مشارکت کاربران با انتشار مطالب تجمیعی غیرشخصی پیرامون معرفی جاذبههای گردشگری نیز فراهم است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
همچنین اگر مطالب گردشگری شما مربوط به معرفی شهر یا استان محل زندگیتان باشد و به صورت یک لیست از مناطق گردشگری، غذاهای محلی و رستورانهای خوبی که می شناسید ارائه شود، امتیاز بیشتری به شما تعلق خواهد گرفت.
** شرایط شرکت در مسابقه: – تمام کاربران عضو شبکه اجتماعی تبیان می توانند در این مسابقه شرکت کنند. اگر تاکنون عضو شبکه اجتماعی تبیان نبوده اید، از اینجا به جمع کاربران ما بپیوندید. راهنمای عضویت در سایت تبیان نیز از اینجا قابل مطالعه است. آخرین نسخه اپلیکیشن شبکه اجتماعی تبیان را هم می توانید از اینجا دریافت نمایید. – شایان ذکر است که شرکت کنندگان مسابقه در صورت برنده شدن، باید جهت دریافت جوایز، عضویت خود را تأیید نهایی کنند. – بر روی تمام مطالب ارسالی باید برچسب (هشتگ) #ایرانگردی_با_تبیان (دقیقاً به همین صورت) ثبت شود تا مطالب شرکت داده شده در مسابقه، در کنار سایر مطالب مرتبط به نمایش گذاشته شود. اگر تا به حال در شبکه اجتماعی تبیان، برچسب روی مطالب نگذاشتهاید و شیوه آن را فرا نگرفتهاید، از این راهنما کمک بگیرید. – داوری مسابقه با کمک برچسب تعیین شده صورت خواهد گرفت و در صورتی که مطلب شرکت کننده در مسابقه، دارای برچسب مورد نظر نباشد، ممکن است توسط داوران و کاربران شبکه اجتماعی دیده و بررسی نشود. – محدودیتی در تعداد مطالب ارسالی وجود ندارد. – راهنمای اشتراک گذاری محتوا در شبکه اجتماعی تبیان را در اینجا بخوانید.
** زمان شرکت در مسابقه: زمان شرکت در این مسابقه، همزمان با انتشار فراخوان مسابقه، تا پایان روز 20 فروردین ماه 1397 تعیین شده است.
** نحوه انتخاب برگزیدگان: منتخبین مسابقه از دو منظر کیفی و کمی انتخاب خواهند شد. کاربرانی که مطالب تولیدی خود را منتشر کنند، در بخش کیفی و کاربرانی که مطالب غیرتولیدی را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند، در بخش کمی مسابقه ارزیابی خواهند شد. کاربران شرکت کننده در مسابقه در صورت انتشار مطالب اختصاصی، باید تولیدی بودن مطلب خود را در همان مطلب اعلام کنند.
مهلت شرکت در مسابقه:
تا پایان روز 20 فروردین ماه 1397
** جوایز مسابقه:
به شرکت کنندگان منتخب مسابقه، جوایز نفیس صنایع دستی تقدیم خواهد شد.
همراه با این مسابقه، میتوانیم در کنار هم، نقاط گردشگری زیادی از سرزمینمان را ببینیم. نقاطی که شاید هرگز امکان حضور در آنجا را نداشته باشیم و یا شاید در آینده نزدیک به آنجا سر بزنیم. پس دست بهکار شوید و ما را همسفر گردش نوروزی خودتان کنید. منتظر همراهی شما هستیم…
ارتباط با خداست که بیشترین گرما و هیجان را به انسان میبخشد. آرامش و لذت، وقتی بخواهند پایدار و عمیق باشند تنها در ارتباط با خدا به دست میآیند. ارتباط با خدا انسان را به خدا علاقهمند میکند و احساس عمیق تواضع به خدا را در انسان ایجاد مینماید و بندگی را با کمال افتخار برای انسان لذتبخش قرار میدهد.
ارتباط با خدا هرلحظه میتواند آنچنان تازه و هیجان برانگیز بشود که گویی قبل از آن ارتباطی نبوده است. ارتباط با خدا تنها ارتباطی است که تا ابد نو و دلگرم کننده باقی میماند و هر لحظه میتواند شدیدتر بشود و هیچ آسیبی هم به دنبال نداشته باشد. خدای مهربان در این فصل معنوی به ما فرصت داده است تا ارتباط خود را با او عمیق کنیم و به دریافت تازهتری از او برسیم.
برای ارتباط با خدا «وقت» بگذاریم با او مناجات کنیم و از او احتیاجات خود را بخواهیم؛ به قرائت کلماتش بپردازیم و در آنها تأمل کنیم. ما روزی نزد خدا باز خواهیم گشت و دیگر تا ابد در کنار او خواهیم بود. برای روز ملاقات با خدا آماده شویم. خدا مهربان است و چه بسا با یک گفتگوی ساده، بندهاش را به خود مقرب نماید و لذت نزدیک بودن به خودش را به ما بچشاند.
ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی خصوصا عید نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا و دیگر مناسبتها، فال حافظ میگیرند.
برای این کار، ابتدا نیت میکنند، یعنی در دل آرزویی میکند؛ سپس به طور تصادفی صفحهای را از کتاب حافظ میگشایند و شعر را میخوانند و فال خود را میگیرند.
حال اگر به کتاب دیوان حافظ دسترسی ندارید؛ میتوانید با استفاده از سرویس فال حافظ و تنها در چند ثانیه فال خود را بگیرید. برای دسترسی به این سرویس میتوانید از لینک زیر استفاده نمایید:
بعد از کلیک روی لینک بالا و ورود به برنامه گپ در دنیای گپ روی دکمه “+فعال کنید” بزنید تا این سرویس برایتان فعال شود و در زمان دلخواه روی ” گرفتن فال حافظ ” بزنید
[su_note note_color=”#C8E6C9″]
حافظ کیست ؟
خواجه شمس الدین محمد متخلص به حافظ و ملقّب به لسان الغیب از شاعران پارسی زبان در قرن هشتم هجری. او را بزرگترین غزلسرای این زبان برشمردهاند. برخی گفتهاند وجه تخلص و شهرت او به حافظ، آن است که او، حافظ قرآن بوده و بسیاری از ابیات او ترجمان مفاهیم قرآنی است. حافظشناسان مذهب حافظ را شافعی دانستهاند ولی در عین حال با استناد به برخی ابیات دیوانش، بر گرایش و علاقه او به اهل بیت تاکید کردهاند. (منبع)
[/su_note]
[su_note note_color=”#BBDEFB”]
گپ چیست ؟
ارتباطات با دوستان ، بازی و سرگرمی ، آموزش ، اطلاعات و اخبار ، خدمات ، فروشگاه و . . . را در دنیای گپ تجربه نمایید.
با پیامرسان گپ، راحت، رایگان و بدون محدودیت، با دوستان و عزیزانتون در سراسر دنیا تماس بگیرید
گپ همانند سایر پیام رسان های معروف بین المللی تمامی امکانات ارتباطی از جمله چت دو نفره، گروه، کانال و تماس صوتی را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد، اما در کنار این قابلیت برای افزایش کارایی پیام رسان، گپ یک بستر ارائه محتوای ارزشمند و معتبر نیز فراهم نموده است. شرکت ها و افرادی که دارای محتوا و خدمات ارزشمند هستند می توانند از طریق « پیام رسان گپ »، خدمات و اطلاعات خود را در اختیار مخاطبین گپ قرار دهند.
یکی از حقوق مسلّم کودک بر والدین، انتخاب نام نیک و شایسته برای اوست.
اهمیت این موضوع به قدری است که در متون اسلامی، فصل جداگانهای به نام «باب الاسماء والکنی؛ باب اسمها و کینهها» و «باب نامگذاری» وجود دارد. در واقع پدر و مادر باید قبل از تولد برای فرزند خود نام زیبایی انتخاب کنند که در طول زندگی، سبب عقده و شرمندگی نشود؛ بلکه از مظاهر تجلی شخصیت وی باشد.
پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می فرمایند : حق فرزند بر پدرش سه چیز است : 1- نام نیکو برای او انتخاب شود 2- به او نوشتن بیاموزد 3- هنگامی که بالغ شد او را همسر دهد. مکارم اخلاق صفحه 220
پیامبر (ص) فرمودند : فرزندان خود را به نام پیامبران نامگذاری کنید ، و نیکوترین نامها عبدالله و عبدالرحمن است. مکارم اخلاق صفحه 22
عصیان و گناه سال: دختران خیابان انقلاب و برداشتن حجاب
فتنه سال: دراویش داعشی
وظیفه شناس سال: شهدای مظلوم نیروی انتظامی(گلستان هفتم)
هیجان سال: انتخابات ریاست جمهوری
بغض فروخورده سال: قربانیان معدن یورت
فاجعه(های) سال:زلزله کرمانشاه و کرمان، کشتی سانچی ، هواپیمای تهران-یاسوج
هشدار سال: زلزله تهران
جنایت سال: کشتار مسلمانان روهینگیا و یمن
تلخکامی سال: ماجرای بنیتا، آتنا، اهورا
شکار سال: اف۱۶ اسرائیلی
غیرمنتظرهٔ سال: پرونده خودکشی سیدامامی
عملیات سال: آزادسازی بوکمال پایان خلافت داعش
انتقام سال: موشک باران دیرالزور
فقید سال: حضرات آیات حائری شیرازی، یعقوبی و شاه آبادی و شهید خوشلفظ
فیلم سال: تنگه ابوقریب/ لاتاری
ورزشکار سال: علیرضا کریمی(کشتیگیر جوانمرد)
حماسه سال: باز هم پیاده روی اربعین
ناکام سال: بارزانی
ماموریت سال: آتش به اختیار
کار تمیز فرهنگی سال: شعر میثم مطیعی در عید فطر
دروغ سال: میخوان بین پیاده رو ها دیوار بکشند!?
هشتگ سال: #جای_شهید_و_جلاد_عوض_نشود
بامبول سال: فیلم تقطیع شده مجلس خبرگان
“پشتم گرمهٔ سال: آخوندی
بشارت سال: بزودی در قدس نماز جماعت خواهید خواند.
خط شکن سال: حجت الاسلام آل هاشم
آبروریزی سال: سلفی با موگرینی
ضربهگیر سال: کاندیدای پوششی اسحاق جهانگیری
تیکهٔ سال: تخم لق…
توهین سال : #کم_عقل
استعداد برتر سال: ژن خوب خانواده عارف و آی کیو خاندان هاشمی
خرید سال: واردات کود برتر انسانی از ترکیه
جمله سال: تا تاریخ تاریخ است، تاریخ است!
گندهگویی سال: به پیامبر هم میشود انتقاد کرد!
و
ماموریت سال(برای من): برنامه جهان آرا
امسال سال فجایع طبیعی و غیر طبیعی بود ولی من سال ۹۶ را به نام حماسه های دهه هفتادی ها ثبت میکنم. همانها که نسل اول انقلاب از آنها قطع امید کرده بودند. از شهید تیموری تا حججی و حدادیان و بایرامی و شهدای اردوی جهادی شهید حسینی و امین شیرازی دهها شهید مدافع حرم… رویشهای انقلاب بهبار نشسته و آینده انقلاب را تضمین خواهد کرد.
متنی که در ادامه میخوانید ، یادداشتی کوتاه از مهندس سیداحسان اصنافی است که او در شبکه های اجتماعی در نقد فعالیت کاربران منتشر کرده است :
کار ویژه نفوذی ها در توییتر و رسانه چیست؟
مخالفین همیشه همانقدر که در چه نمی خواهند متحد هستند در چه می خواهند متفرقند. برای شکستن کمر نظام اولین قدم انسجام بخشی به طیف متکثر مخالفین از طریق تنش و هیجان است.نباید اجازه فکر در مورد فردای اعتراض را داد
کشته سازی،درگیری،خبر دروغ و ..ساده ترین تکنیکهای ضدانقلاب است.اما بخش دوم تامین هیجان به عهده نفوذی/ساده لوح ها است که رنگ و ریش حزب الهی دارند
نان نفوذیها در تحقیر،توهین به تفاوتها و برجسته نمایی اختلاف است؛ آنها رسانه را از ابزار اقناع به بوق رو کم کنی و تیکه پراکنی تنزل میدهند
نفوذی ها اختلافات کوچک را چنان نمادین میکنند که برای طرفین ناموسی شود و کوتاه امدن از آن ممکن نباشد
نفوذی ها در درگیری هایی گفتمانی، منتقدین و مخالفین را تحقیر میکنند تا انسجام و خشم آنها فرو ننشیند
نفوذی ها هر مدارای نظام با تفاوت ها را نماد سرخوردگی جریان حزب الله میکنند
نفوذیها در درگیری میدانی خوراک رسانه ای برای هیجان بخشی را تامین میکنند
بزرگترین دشمن نفوذی ها آنها هستند که فضا را سیاه و سفید نشان نمیدهند. نفوذی ها به خون آنها که تلاش میکنند فرصت آمیختن حق و باطل را از ضدانقلاب بگیرند تشنه اند و برای خروجشان از قطار انقلاب برنامه ریزی میکنند
نفوذی به جای اینکه از دور شدن هر نیروی انقلابی از دایره انقلاب ناراحت شود و برای بازگرداندنش تلاش کند با ذره بین دنبال لغزشها است تا فریادش کند و هورا بکشد
نفوذیها تلاش میکنند خودشان مصداق تام و تمام انقلابی به نمایش بگذارند
آنها خوب میدانند عملکردشان چه آبرویی از نظام می برد
مطلبی که در ادامه میخوانید را نیک بیلتون نوشته است و در نوامبر ۲۰۱۷، با عنوان «The End of the Social Era Can’t Come Soon Enough» در وبسایت ونیتیفر منتشر شده است و وبسایت ترجمان در اسفند ۱۳۹۶ آن را منتشر کرده است.
چندماه قبل، شان پارکر، اولین رئیس فیسبوک، حرفهایی زد که داغ دل خیلیها را تازه کرد. پارکر تأیید کرد که فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی، آگاهانه و عامدانه، از نقصانهای روانشناختی انسانها سوءاستفاده میکنند تا کاربرانشان را هرچه بیشتر درگیر کنند.
دقیقاً مثل نوعی اعتیاد. این سخنان نشانهای بود از موج جدیدی که بین مردم راه افتاده است. حالا خیلیها دارند شبکه های اجتماعی را ترک میکنند تا شاید آرامش قبلیشان را دوباره پیدا کنند.
نیک بیلتون، ونیتیفر : بسیاری آمریکای پیش از جنگ داخلی را یک فانتزی پیشرو تصور میکنند: مردانی با سبیلهای چخماقی که در سالنهای گردوخاکگرفته لم دادهاند و عرق ذرت بالا میاندازند و صدای پیانو هم در پسزمینه میآید.
ولی در واقعیت، زندگی در آن روزگار کثیفتر از این حرفها بود: آمریکاییها پس از فراغت از کار وقت خود را در شیرهکشخانههای کاملاً قانونی با کشیدن هروئین میگذراندند.
در سال ۱۸۸۵ میلادی تریاک و کوکائین را حتی به بچهها هم میدادند تا مرهمی باشد بر درد دندان درآوردن. «قطرهٔ کوکائین برای دنداندرد»، که با شعار «تسکین فوری» تبلیغ میشد، بستهای ۱۵ سنت فروخته میشد.
امروزه، در میانهٔ بحران مواد مخدر، وقتی این را میشنویم، بیبروبرگرد تعجب میکنیم و میپرسیم: «واقعاً چه فکری پیش خودشون میکردن؟»
من نیز غالباً همین تعجب و سؤال را دارم وقتی به شبکه های اجتماعی و تسلط فعلیشان بر جامعه فکر میکنم.
آیا نسلهای آینده در ده یا بیست یا صد سال آینده به امروز ما خواهند نگریست و با سردرگمی خواهند پرسید درست است که این شبکه های اجتماعی فوایدی داشتند ولی با وجود شواهدی مبنیبر اینکه این پلتفرمها در حال نابودکردن جامعه بودند، چرا نسلی از انسانها اینقدر به آنها باور داشتند؟
شواهدی همچون اینکه تروریستها از این شبکه های برای عضوگیری استفاده میکنند، این شبکه های باجگیری را تسهیل میکنند، اضطراب را افزایش میدهند و انتخاباتمان را خراب میکنند.
البته برخی از افرادی که این شبکه های اجتماعی را ایجاد کردهاند امروز مطمئن نیستند که اینها اصولاً فایدهای هم دارند. یک ماه پیش، نوشتهای منتشر کردم که بهتفصیل شرح میداد برخی از نخستین کارمندان فیسبوک اینک هیولایی را میبینند که خودشان خلق کردهاند.
چنانکه یکی از نخستین کارمندان فیسبوک به من گفت: «شبها در جایم دراز میکشم و به چیزهایی فکر میکنم که در آن روزهای نخستین خلق کردیم و اینکه چه کاری میتوانستیم بکنیم تا از این محصول اینطور استفادههایی نشود».
پس از انتشار آن نوشته، منتظر ایمیلها و پیامهای خشمناک کارمندان سابق و فعلی فیسبوک و توییتر و اینستاگرام بودم.
ولی چنین نشد و درعوض ایمیلهای بسیاری از کارکنان سابق (حتی فعلی) این شبکه های اجتماعی دریافت کردم که اعتراف میکردند همین حس را دارند. حتی برخی از آنها گفتند که خودشان دیگر از این پلتفرمها استفاده نمیکنند.
کسانی که با من تماس گرفتند از ردههای مهندسی بودند تا مدیران ارشد. برخی از سرمایهدارانی که در روزهای نخستین این شبکه های یا رقبایشان از آنها حمایت مالی کردهاند به من گفتهاند که دیگر از این شبکه های استفاده نمیکنند یا خیلی کم استفاده میکنند.
ماه پیش، مارک ساستر از شرکت آپفرانت ونچرز نوشت که پس از مشاهدهٔ استفادهٔ ترامپ از شبکه های اجتماعی، فیسبوک و توییتر را از گوشی خود پاک کرده است.
او نوشت: «اینکار موجب بهبودی عظیم در هر روز از زندگی من شد، بهبودی که نمیتوانم توصیف کنم و باید خودتان هم اینکار را بکنید تا بفهمید».
این کار او بهموازات تعداد بیشمار روزنامهنگارانی است که به من گفتهاند حساب کاربری خود را حذف کردهاند یا اپلیکیشن شبکه های اجتماعی را در گوشی خود پاک کردهاند یا اینکه بدون حذفکردن حساب کاربری یا اپلیکیشن دنیای رسانههای اجتماعی را ترک گفتهاند.
وقتی دریافتم یکی از این سرمایهگذاران خطرپذیر، که عشقی الهی به توییتر داشت، مدتی است در این شبکه غیرفعال شده است، ایمیلی به او زدم تا حالش را بپرسم. چنین پاسخ داد: «بهسختی میتوانم تصور کنم چرا باید به توییتر برگردم. مانند یک بیماری عفونی و اعتیادآور است که بر آن غلبه کردهام و اینک سیستم ایمنی بدنم رضایت بیشتری دارد».
همانطورکه همکارم، مایا کوزوف، چند روز پیش نوشته است، رونق شبکه های اجتماعی ، که به لطف رشد صنعت موبایل شکل گرفت، به پایان رسیده است.
اشارهٔ درستی میکند: «اینکه آیا صنعت فناوری اطلاعات بتواند ورای بهرهگیری از اضطرابهای اجتماعی ما بهقصد فروش آگهی یا ورای خشمگینترکردن ما به سمتِ افزایش مشارکت [اجتماعی] ما برود، شاید نیازمند درانداختن طرحی نو در رابطهٔ میان خلیج سانفرانسیسکو۱ با بقیهٔ کشور باشد».
این حس، همزمان، در بخشهایی از خلیج سانفرانسیسکو و بقیه کشور وجود دارد
حالا (البته چندماهی میشود) خودِ من هم بخشی از این گروهم. اینستاگرام و فیسبوک و اسنپچت را از گوشی پاک کردهام.
ماهی یکبار، حتی شاید هم کمتر، سری به فیسبوک میزنم تا اگر کسی پیغامی برایم فرستاده باشد ببینم و لایک و کامنت هم نمیگذارم. بیشتر از یک سال است که وارد اسنپ چت نشدهام.
روزی سهبار در اینستاگرام عکس میگذاشتم ولی اکنون سالی سهبار عکس میگذارم. برای مقاصد کاری، هنوز از توییتر کمی استفاده میکنم ولی آخرهفتهها اپلیکیشن آن را از گوشی پاک میکنم زیرا مرا غمگین یا خشمگین یا مضطرب میکند.
دیگر به یاد نمیآورم که آخرینبار چه زمانی سرزدن به شبکه های اجتماعی مرا شاد یا توانمند کرده است. شاید مهم به نظر نرسد ولی کسی این را میگوید که آنقدر توییتر را دوست داشت که کتابی دربارهٔ آن نوشته است.
بله تمام اینها را پیشتر نیز شنیدهایم، اینکه مردم شبکه های اجتماعی را ترک میکنند و اینکه پلتفرمها کارشان تمام است.
نیویورکتایمز نسخههای مختلفی از این داستان را نوشته است و پرداختن به این موضوع در بخش اقتصادی این روزنامه مثل یک ستون ثابت شده است. ولی باور دارم اینبار اوضاع فرق دارد و این شروع یک چرخش بزرگ است و تقصیر بر گردن همین شبکه های اجتماعی است.
یکی از مشکلات این است که این شبکه های اجتماعی شباهت زیادی به مواد مخدر دارند. فیسبوک و سایر شبکهها بهخوبی این موضوع را میدانند. گوشیهایمان چندبار در ساعت از لایکها و کامنتها و ریتوئیتها میگویند.
تلاش همهشان یکی است، اینکه ما را دوباره آنجا بکشند تا آمار و ارقامشان برای گزارش درآمد سهماههٔ بعد بهتر شود.
شان پارکر، یکی از نخستین سرمایهگذاران فیسبوک و نخستین رئیس فیسبوک، چیزی را به زبان آورد که همگی میدانستیم: قصد فیسبوک این است که مثل مواد مخدر عمل کند با «دادن گاهبهگاه دوزهای پایین دوپامین ازاینطریق که کسی برای عکسی یا برای نوشتهای لایکی یا کامنتی گذاشته است».
پارکر گفت که این کار عامدانه و با نقشهٔ قبلی بوده است. این شرکتها «از نقطهضعفی در روانشناسی انسان سوءاستفاده میکنند». این نکته را چامات پالیهاپیتیا، از مدیران سابق فیسبوک، نیز بازتاب داده است.
در برنامهای در تلویزیون سی.ان.ان، که دربارهٔ نقش فیسبوک در جامعه بود، او از خود پرسید «آیا خودم را مقصر میدانم؟» و پاسخ داد «قطعاً خودم را مقصر میدانم».
و درنهایت بزرگترین دلیلی که منجر میشود مردم شبکه های اجتماعی را کنار بگذارند: وعدهٔ ارتباط ختم شد به واقعیتِ گسست.
همگی دیدیم دونالد ترامپ چگونه از شبکه های اجتماعی بهره گرفت تا بین ما تفرقه بیندازد، چگونه مشکلات درونی تاریک و رقتانگیز خود را به جهانیان توییت کرد، چگونه توجه نکرد که عواقب برچسبزدنهای بچهگانه روی یک دیکتاتور کمونیست، که بهاندازهٔ خود او مشکلات درونی دارد، ممکن است ما را در آستانهٔ یک جنگ هستهای قرار دهد.
دیدن همهٔ این اتفاقات بهصورت زنده موجب میشود از خود بپرسید با این عمر گرانقدر چه میکنم؟
سالها پیش، یکی از مدیران فیسبوک به من گفت اختلافنظر سر یک مسئله اصلیترین دلیل قطع دوستی در فیسبوک است. او بهشوخی گفت «کی میدونه، اگه این وضع ادامه پیدا کنه، شاید آخرسر کاربرهایی داشته باشیم که فقط چندتا دوست تو فیسبوک دارن».
ازهمهبدتر، همگی دیدیم روسیه بهگونهای این شبکه های اجتماعی را علیه ما آمریکاییها به کار گرفت که ده سال پیش کسی نمیتوانست فکرش را هم بکند.
اصلاً بیایید این شبکه های اجتماعی را بدهیم به روسها. روسیه از شبکه های اجتماعی ما استفاده کرد تا تفرقهافکنی کند، مانند عروسکگردانی که ارادهاش را بر عروسک تحمیل میکند.
همانطورکه یک مقام دولتی اخیراً به من گفت، «پروپاگاندای پنهانی پوتین یکی از موفقترین کارزارهای تاریخ معاصر بوده است».
به گفتهٔ مقامات، تمام چیزی که پوتین نیاز داشت همین شبکه های اجتماعی بود. از وقتی عضو این شبکههای اجتماعی شدم، این نخستینبار است که در اردوگاه کسانی قرار میگیرم که میپرسند «چه فکری پیش خودمون میکردیم؟».
پینوشتها:
این مطلب را نیک بیلتون نوشته است و در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷، با عنوان «The End of the Social Era Can’t Come Soon Enough» در وبسایت ونیتیفر منتشر شده است و وبسایت ترجمان در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ آن را با عنوان «پایان عصر شبکه های اجتماعی دور از تصور نیست» و ترجمهٔ بابک طهماسبی منتشر کرده است.
• نیک بیلتون روزنامهنگار انگلیسی-آمریکایی است که در حال حاضر گزارشگر ویژهٔ ونیتیفر است. از تخم درآمدنِ توییتر: داستانی واقعی دربارهٔ پول، قدرت، دوستی و خیانت (Hatching Twitter: A True Story of Money, Power, Friendship, and Betrayal) از جمله کتابهای اوست
[۱] ثروتمندین منطقهٔ آمریکا که محل استقرار بسیاری از ابرکمپانیهای تکنولوژی است.