گفت‌وگو با سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی

0
گفت‌وگو سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی
گفت‌وگو سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی

گلدسته‌های مجازی تلفن همراه

 این روزها کمتر کسی است که « باد صبا » را نشناسد. اپلیکیشنی که حالا روی گوشی و تبلت خیلی‌ها نصب است. « باد صبا » دومین اپلیکیشن پردانلود و محبوب‌ترین نرم‌افزار ایرانی در کافه‌بازار است. فرصتی شد تا سراغی از سازنده باد صبا بگیریم.

 

خودتان رامعرفی کنید و بفرمایید در مجموعه باد صبا چه مسوولیتی دارید؟ قبل از راه‌اندازی این مجموعه چه می‌کردید؟

محمدعلی طهرانچی هستم ساکن مشهد مقدس، ۳۵ سال دارم و مهندس کامپیوتر شاخه نرم‌افزارم.

از ابتدا تا کنون مسوولیت مدیرعاملی این شرکت را به عهده داشتم و قبل از آن هم پس از اتمام دوره تحصیل، سرباز بودم. در سال ۸۵ در یک شرکت کوچک استخدام شدم. مدت ۹ ماهی که آنجا مشغول بودم به حوزه برنامه‌نویسی تلفن همراه علاقه‌مند شدم و درنهایت در سال ۸۶ به‌اتفاق دو نفر از دوستان، شرکت موج تلفن همراه را راه‌اندازی کردیم.

 

باد صبا چندساله است؟ ایده راه‌اندازی این مجموعه چگونه شکل گرفت؟

باد صبا در حال حاضر هفت سال از عمر آن می‌گذرد. ایده این محصول توسط یکی از مؤسسات خیریه در مشهد به ما انتقال داده شد که در سال ۸۷ با نام نفحات انتشار یافت. پس از دو سال از تاریخ نخستین انتشار متأسفانه مجموعه خیریه مذکور از ادامه همراهی این پروژه اعلام انصراف کرد و ما مجبور به ادامه این راه شدیم و از آن زمان با نام باد صبا انتشار آن ادامه یافت.

 

این مجموعه با چه سرمایه اولیه‌ای راه‌اندازی شد؟ از جایی هم به شما کمک شد یا نه؟

این مجموعه با سرمایه تقریباً معادل ۱۰ میلیون تومان شروع به فعالیت کرد و ما در ادامه برای تأمین هزینه‌های جاری از انجام پروژه‌های فنی مربوط به حوزه تلفن همراه و جوایزی که بابت جشنواره‌های مذکور به دست می‌آوردیم ارتزاق می‌کردیم. در کل می‌توان گفت کمک و همراهی مالی از جای خاصی نداشتیم.

 

برای راه‌اندازی این مجموعه از ابتدا با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کردید؟

مشکلات؟! حقیتش را بخواهید پا گذاشتن به عرصه فضای مجازی و استفاده از این بستر به سبب مشکلات متعددش، به یک فضای پرریسک در ایران مشهور است که مطمئناً ما به‌واسطه طول مدت فعالیتی که داریم به‌اندازه بسیار زیاد از آن بهره‌مند شدیم.

ولی به‌طور خلاصه مشکلات اصلی که با آن دست‌وپنجه نرم کردیم اول از همه اتمسفر حاکم بر فضای مجازی آن زمان به‌نوعی و این زمان به نوع دیگر، نبود بازار مشخص و فرهنگ عمومی در این حوزه، جاماندگی مسوولان وقت آن زمان از فناوری و نبود برنامه دوراندیشانه توسط متولیان که سردرگمی عمیقی ایجاد کرده بود، وجود رقبایی که صرفاً از پول نفت تغذیه می‌کردند و این کار را برای ما که از این موضوعات بی‌بهره بودیم بسیار سخت می‌کرد، منابع انسانی متخصص و کمیابی نیاز داشتیم و در آن زمان تنها راه برای دسترسی، آموزش کارآموزان هرچند با مدارج تحصیلی بالا بود و …

 

مجموعه تحت مدیریت شما در حال حاضر چه تعداد کارمند دارد؟

در حال حاضر با ۱۲ نفر این مجموعه را اداره کرده و مشغول به کاریم.

 

الگو و نمونه خارجی یا داخلی هم برای راه‌اندازی اپلیکیشن بادصبا داشتید؟

متأسفانه در آن زمان که ایده اولیه این طرح ایجاد شد فضا بسیار بسته بود و نمونه مشابهی در این حوزه یافت نمی‌شد. حتی مستندات فنی اجرایی مشخصی در دنیا نبود؛ متأسفانه تولید اولیه با شرایط بسیار سخت همراه بود و در ادامه متناسب با اقبال عمومی و بازخوردهای دریافتی و ورود نمونه‌های جهانی، به تکامل آن اقدام کردیم.

 

چرا بین اپلیکیشن‌های مختلفی که مشابه شما هستند، محصول شما با استقبال بیشتری مواجه شد؟

نخست از همه عنایت خاص خداوند و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و در ادامه، سابقه ما مطمئناً مؤثر است و پشتیبانی مداومی که از این محصول صورت می‌گیرد، موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود و ارتباط سازنده و مستمری با کاربر نهایی ایجاد می‌کند.

 

در حال حاضر استقبال از اپلیکیشن «باد صبا» چگونه و در چه حدی است؟ چه تعداد نصب روی گوشی‌ها و تبلت‌ها انجام گرفته است؟ روزانه چه تعداد بازخورد و کامنت و اشکال دریافت می‌کنید؟

در حال حاضر نرم‌افزار باد صبا با نرخ رشد روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نصب در حال انتشار هست. درمجموع ۶ میلیون کاربر فعال در هفته داریم. دومین اپلیکیشن ایرانیِ پردانلود و محبوب‌ترین نرم‌افزار موبایلی در کافه‌بازار هستیم. درباره بازخوردها نیز به‌طور متوسط روزانه ۱۳۰۰ کامنت از کانال‌های گوناگون داریم که کار پشتیبانی را برای ما خیلی سخت کرده است.

 

آماری هم از بازخوردها دارید؟ داخلی و خارجی؛ چهره‌های فرهنگی یا سیاسی؟!

البته تجارب مختلفی از بازخوردها وجود دارند که واقعاً اشاره کردن به آنها کار سختی است، ولی در حال حاضر طیف مخاطب ما به‌حمدالله اقشار متنوعی را در برمی‌گیرد. جوانان، کسبه، دولتمردان، صاحب‌نظران فرهنگی، سینماگران، اهل تسنن و … تا کنون دوستان ارزشمندی بودند که ما را از نظراتشان بی‌بهره نگذاشتند.

هموطنان عزیز مقیم در خارج از ایران هم در جهت اصلاح اوقات شرعی محلی خودشان همکاری خیلی زیاد و نزدیکی با ما دارند. شهردارهای محترم برخی از شهرها از اقصی نقاط ایران برای ارائه اطلاعات دقیق جغرافیایی با ما مکاتبات خودجوشی را شروع کردند که برای ما بسیار انرژی‌آفرین بود.

 

شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته است تولیدکنندگان محتوا را هم در سودی که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از کاربران خود می‌برند سهیم کند. شما به‌عنوان مسوول یک مجموعه موفق تولید محتوا در این باره چه دیدگاهی دارید؟

در هر صورت محتوا دلیل اصلی وجودی زیرساخت‌های فنی و ارتباطی حال حاضر هر کشوری است و مطمئناً تنها توسعه زیرساخت‌ها، بدون توجه به محتوای لازمی که نیاز به تولید دارند مانند اقدام به ساخت هواپیمای غول‌پیکری است که یا بدون مسافر یا بعضاً با یک مسافر در حال سفر است.

بنابراین مشارکت تمامی بازیگران و نقش‌آفرینان فضای مجازی در سود نهایی حاصله، طرح اندیشمندانه و خردمندانه‌ای برای توسعه محتوایی فضای مجازی خواهد بود که ثمره آن را خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم خواهیم دید.

 

مهم‌ترین مشکلات فعلی شما برای توسعه و گسترش «باد صبا» چیست؟ آیا تصمیمی برای گسترش و توسعه بازار خودتان دارید یا نه؟

ما اعتقاد داریم که توانستیم به بخش کوچکی از اهداف و برنامه‌های تعریف شده دست بیابیم؛ بنابراین توسعه مداوم و آینده‌پژوهی برای این حوزه یکی از اقدامات محوری این پروژه است اما مهم‌ترین مشکلات فعلی ما هزینه بالای نگهداری زیرساخت‌های فنی، کمبود شدید منابع انسانی و کمبود شناخت متخصصان و پژوهشگران فرهنگی، از نحوه استفاده از این رسانه است و البته موارد دیگری هم وجود دارندکه مجال گفتنش نیست.

 

منبع : صبح نو (شماره۳۰)

نماز استیجاری چیست؟ نماز استیجاری به چه دردی می‌خورد؟

0
نماز استیجاری چیست
نماز استیجاری چیست

⭕️ نماز استیجاری چیست ؟

 

?  نماز استیجاری یک اصطلاح فقهی است که در احکام ما به‌کار رفته است. اما قبل از آشنایی با این اصطلاح فقهی، دانستن یک نکته لازم و ضروری است: هیچ‌کس نمی‌تواند نماز قضای دیگری را که در حال حیات است به‌جا آورد، هرچند او از خواندن نماز قضا عاجز باشد.

خب، پس نماز استیجاری به چه دردی می‌خورد؟ در حقیقت این نماز بعد از مردن فرد مانعی ندارد و شخص مکلف تا زنده است باید نمازهای واجبش را خودش، به هر نحو که می‌تواند انجام دهد و نماز نایب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او کافی نیست.

 

اما در زمینه نماز استیجاری بد نیست بدانید که در این نماز، ذکر خصوصیات میت لازم نیست و رعایت ترتیب فقط بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا شرط است.

هرگاه در عقد اجاره، کیفیت خاصی بر اجیر شرط نشده باشد (مثلا نگفته باشند نماز را باید در مسجد یا فلان ساعت بخواند) و کیفیت خاصی هم برای نماز در عهد مشخص نشده باشد، بر اجیر لازم است که نماز را با مستحباتی که انجام آن متعارف است بخواند ولی واجب نیست که برای هر نمازی مثلا اذان بگوید؛ به‌عنوان مثال، بر پسر بزرگ‌تر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به‌جا آورد بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید همینطور عمل کند.

 

? حالا بر پسر بزرگ‌تر واجب است که نمازهای پدر و مادرش را به هر صورتی که امکان دارد قضا کند که یکی از راه‌ها، استفاده از همین نماز استیجاری است.

 

 

در ادامه احکام نماز استیجاری بنا بر فتاوای حضرت امام خامنه ای را می خوانیم 

 

 

اجوبه الاستفتائات 

س ۷۰۹: من قادر بر خواندن نماز نیستم، آیا جایز است که شخصی به نیابت از من نماز بخواند؟ آیا فرقی بین اینکه نائب طلب اجرت کند و یا طلب اجرت نکند، وجود دارد؟

ج: شخص مکلف تا زنده است باید نمازهای واجبش را خودش، به هر نحو که می‌تواند، انجام دهد و نماز نائب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او مجزی نیست.

 

 

س ۷۱۰: کسی که نماز استیجاری می‌خواند:

 ۱ ـ آیا گفتن اذان و اقامه و سلام‌های سه گانه و تسبیحات اربعه به‌طور کامل بر او واجب است؟

 ۲ ـ اگر یک روز مثلاً نماز ظهر و عصر را بخواند و در روز بعد نمازهای پنجگانه را به‌طور کامل به جا آورد، آیا رعایت ترتیب لازم است؟

 ۳ ـ آیا در نماز استیجاری، ذکر خصوصیات میّت شرط است یا خیر؟

ج: ذکر خصوصیات میت لازم نیست، و رعایت ترتیب فقط بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا شرط است، و هرگاه در عقد اجاره کیفیت خاصی بر اجیر شرط نشده باشد و کیفیت معهودی که اطلاق عقد اجاره به آن انصراف پیدا کند، هم وجود نداشته باشد، بر اجیر لازم است که نماز را با مستحباتی که انجام آن متعارف است بخواند، ولی واجب نیست که برای هر نمازی اذان بگوید.

 

 

 

استفتائات جدید

س: خواستم ببینم آیا در نماز استیجاری اکتفا به واجبات کافی است یا خیر؟

ج) اگر شرط نکرده باشد که چگونه بجا آورد، باید مستحبّاتی را که معمولاً افراد عادی بجا می‌آورند بجا بیاورد.

 

 

س: اگر کسی چند روز نماز یا روزه استیجاری گرفته باشد اما اسم منوب‌عنه را فراموش کرده و امکان پرسیدن اسم او هم نباشد، وظیفه‌اش در این باره چیست؟

ج) در فرض مذکور ذکر اسم منوب‌عنه لازم نیست بلکه همین مقدار که اشاره به شخص خاصی شود، کفایت می‌کند.

 

 

س: بنده از طرف وصی میت اجیر نشدم. بلکه شخصی اجیر- با اذن یا بدون اذن- به علت کمبود وقت، مقداری از نماز استیجاری خود را با مقداری پول به بنده داد ، آیا این‌گونه اجارهٔ نماز صحیح است یا خیر؟ اگر صحیح نیست تکلیف نمازهایی که خوانده شده چیست؟

ج) شما نسبت به آن تکلیفی ندارید.

 

 

س: شخصی نماز استیجاری گرفته بوده و بنده برای کمک به ایشان تبرعاً مقداری از آن نماز را به عهده گرفتم. اولاً نمی‌دانم که آن شخص اذن این کار را داشته یا نه، دوماً نتوانستم سر مدت تعیین شده نماز را بخوانم و هنوز مقداری از نماز باقی مانده است. آیا بنده باید بقیه نمازها را خودم بخوانم یا به ایشان برگردانم؟ تکلیف آن مقدار را که نخوانده‌ام چیست؟

ج) اگر اجیر مجاز به اجاره غیر هم بوده، نمازهایی را که خوانده‌اید، صحیح است و نسبت به بقیه موضوع را به اطلاع اجیر برسانید.

 

 

س: پدر اینجانب شش سال نماز استیجاری گرفته بود که خود آن مرحوم یکسال آن را خوانده ولی پنج سال دیگر باقی مانده است. به واسطه ناآگاهی از مسأله، چهار سال آن را بدون اجازه ورثهٔ کسی که نماز از او قضا شده، خوانده‌ایم و یک سال دیگر باقی است. اولاً تکلیف ما در مورد آن چهار سالی که بدون اجازه ورثه خوانده‌ایم چیست؟ و ثانیاً برای خواندن یک سال باقی مانده، آیا باید از ورثه آن مرحوم اجازه بگیریم ؟

ج) اگر اجاره مشروط به مباشرت پدرتان بوده است، نسبت به مقدار باقی مانده اجاره باطل می‌شود و تابع رضایت و اجازهٔ صاحبان مبلغ مذکور می‌باشد.

 

س: بنده به دلیل مشکلات زیاد مالی که داشتم از دفتر حضرت امام خمینی (قدس سره) نماز و روزه گرفتم. ولی بعداً نتوانستم در سر قرار، آن را تمام کنم و حال پولی ندارم که پس بدهم. وظیفه‌ام چیست؟ بعد از وقت می‌توانم انجام دهم؟ با آن پول سجاده و لباس خریده‌ام آیا نمازم با آنها درست است یا خیر؟

ج) اگر برای شما به منظور انجام نماز و روزه وقتی معین کرده‌اند در این صورت انجام آن بعد از گذشت مدت صحیح نیست مگر با اجازه شخصی که شما را اجیر کرده است و اگر بدون اجازه انجام دهید مستحّق اجرت نمی‌باشید.

 

 

س: اگر شخصی به اجرت دویست هزار تومان، اجیر شود تا یک سال نماز بخواند؛

 الف: آیا آن شخص می‌تواند نماز را به کسی دیگر بدهد تا تبرعاً بخواند ولی خودش آن مبلغ را بردارد؟

 ب: آیا شخص می‌تواند همه نمازها را به کسی دیگر بدهد و در مقابل سی‌هزار تومان اجرت به او بپردازد و صد و هفتاد هزار تومان برای خود بردارد؟

 مرحوم حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله [القول فی صلاة الاستیجار مسأله ۹] می‌فرمایند: «لو تقبّل العمل من دون أن یؤاجر نفسه له یجوز أن یستأجر غیره له لکن حینئذٍ لا یجوز أن یستأجره بأقلّ من الأجرة المجعولة له علی الأحوط، الا اذا أتی ببعض العمل و إن قلّ».

 آیا این «إن قلّ» شامل «تلاش برای یافتن اجیر دیگری» می‌شود؟ لطفاً توضیح دهید.

ج۱و۲) اگر اجیر شده است نمی‌تواند بدون اذن اجیر کننده، کسی دیگری را اجیر کند و عبارت «بعض العمل و إن قلّ» شامل تلاش برای یافتن اجیر دیگر نمی‌شود.

 

منبع khamenei.ir

ماجرای برگزاری اولین نماز جماعت در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

0
اولین نماز جماعت در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
آیت الله مرعشی نجفی ؛؛ اولین نماز جماعت در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

 

✅ قبول شدن تمام اعمال انسان وابسطه به قبول نمازاست است واین خود نشانگر عظمت صلاة نزد خالق یکتاست که درجه اعلای این عمل نیک به جماعت خواندن ان است و نظم، وحدت، عظمت و شکوه اسلام را نشان می دهد.

 

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکاةَ وَارْکعُواْ مَعَ الرَّاکعِینَ بقره/۴۳

و نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و با رکوع‌کنندگان رکوع نمایید (با نمازگزاران نماز گزارید)

 

⭕️ اولین نماز جماعت در حرم حضرت معصومه  (س)

 

 

?  نماز جماعت،  از آن کارهایی است که بسیار مورد توجه علما و بزرگان بوده و آثار فراوانی برای آن بیان شده است. خاطرات زیادی هم از آنها در ارتباط با همین نمازها بیان شده که نشان‌دهنده اهمیت نماز جماعت نزد آنها بوده است. یکی از علمایی که بسیار به اول وقت خواندن فریضه نماز و همچنین به جماعت خواندن آن تأکید داشت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) بود. یکی از ویژگی‌های ایشان اهتمام‌شان به اقامه نماز به‌ویژه نماز صبح در اول وقت بود و ایشان کسی است که نماز جماعت صبح درحرم حضرت معصومه(س) را بنیان گذاشت. 

 

? خود ایشان در یادداشتی اینگونه می‌فرماید: «هنگامی که در قم سکونت کردم (۱۳۴۳) صبح‌ها در حرم حضرت معصومه(س) اقامه نماز جماعت نمی‌شد و من تنها کسی بودم که این سنت را در آنجا رواج دادم و از۶۰سال پیش به این طرف صبح‌زود و پیش از بازشدن درهای حرم مطهر و زودتر از دیگران می‌رفتم و منتظر می‌ایستادم. در زمستان‌ها بیلچه‌ای کوچک به‌دست می‌گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز می‌کردم تا خود را به حرم برسانم. در آغاز خود به تنهایی نماز می‌خواندم. تا پس از مدتی یک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن افراد دیگر هم آمدند و به این ترتیب نماز جماعت را در حرم آغاز کردم. آهسته آهسته ظهرها و شب ها نیز اضافه شد و از آن پس روزی سه بار در مسجد بالا سر حضرت معصومه علیهاالسلام و صحن شریف نماز جماعت می خواندم»

 

? جماعت را نظر کن در صلاتش                       شکوه وحدت و نظم در نماز است 

 

 

? به هر حال نباید به هیچ بهانه‌ای از انجام این عمل پرخیر و برکت نمازجماعت غافل شد و اگر می‌خواهیم همچون علمای بزرگوار و وارسته شیعه مورد لطف و رحمت و عنایت خاص الهی قرار بگیریم باید همچون این علما هرگز از نمازجماعت غافل نشویم. 

 

 

منبع یادداشت کتاب شهاب شریعت ؛؛ بیت شعر از عباس پناه 

قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است ؟

0
قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است
قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است

 

⭕️ قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است ؟

 

 

? حتما در سوره مبارکه «قدر» دیده‌اید که خداوند می‌فرماید که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. خب این آیه نشان می‌دهد که قرآن کریم به‌صورت دفعی در شب مبارک قدر نازل شده است. از سوی دیگر،  تاریخ مسلم و شأن نزول آیات، نشانگر آن است که قرآن به‌صورت تدریجی و طی ۲۳سال نازل شده است و در خود قرآن نیز آیاتی بر نزول تدریجی اجزای آن تصریح دارند.

 

خداوند در آیه کریمه‌ای فرموده است:«قرآن را متفرق نازل کردیم تا تو آن را به‌تدریج دریافت و به‌تدریج بر مردم تلاوت کنی» و در آیه کریمه دیگری، اعتراض کافران را بیان می‌فرماید که می‌گفتند چرا قرآن بر تو،  مانند تورات موسی،  یکباره نازل نشده است؟ خداوند متعال در جواب این اعتراض، خطاب به رسول اکرم(ص) آیه‌ای نازل می‌کند و می‌فرماید: «نزول تدریجی قرآن،  برای تثبیت قلب تو است.» بنابراین، ظاهر آیات قرآنی در مسئله کیفیت نزول قرآن،  متفاوت است؛ برخی از آنها بر نزول دفعی و یکباره قرآن و برخی دیگر بر نزول تدریجی و در طول زمان رسالت آن حضرت دلالت دارند.

 

? این معنا از نظر قرآن شناسی مسلم است که هرگز اختلاف و تعارضی بین آیات کریمه قرآن وجود ندارد. در حقیقت باید گفت که قرآن کریم ۲نزول داشته که یکی به‌صورت دفعی انجام گرفته است و دیگری به‌صورت تدریجی، و هر دسته از آیات مورد اشاره نیز دلالت بر یکی از این دو گونه نزول دارند.