دسته‌ها
مقاله

شروع اصلاح سبک زندگی در ماه مبارک رمضان

شروع اصلاح سبک زندگی در ماه مبارک رمضان
شروع اصلاح سبک زندگی در ماه مبارک رمضان

 

ماه رمضان آمد؛ ماهی که روز و شب‌هایش با بقیه سال متفاوت است، حال‌وهوای سحر دارد، گرسنگی و تشنگی در طول روز دارد، طعم بندگی دارد و سفره زیبای افطارهای خانوادگی و دورهمی.

 

در ماه مبارک رمضان چهره شهر کمی تغییر می‌کند، عادت آدم‌ها عوض می‌شود.‌ ماه رمضان با خود رسم و رسومات خاصی را می‌آورد که همه آنها از کودکی در خاطرمان مانده است و هر سال دوباره برایمان تازه می‌شود. برای استفاده بیشتر از این مهمانی بزرگ خدا باید کمی در مناسبات روزمره‌تان تغییر دهید تا هم از لحظه لحظه‌اش لذت ببرید و هم از آموزه‌هایش بیاموزید و این ماه نقطه شروعی باشد برای تغییر در سبک زندگی‌تان.

 

عینک‌تان را عوض کنید

همین اول کار بهتر است بگوییم که بیشتر دغدغه‌هایی که ما در زندگی‌مان داریم با کمی تغییر زاویه نگاه و تغییر زاویه دید شکل متفاوتی به‌خود می‌گیرند. برای مثال، اگر توجه کنید که این یک ماه رمضان، از آن فرصت‌های ناب و طلایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده، هرگز به راحتی از لحظه لحظه‌های آن عبور نمی‌کنید.

 

تلاش می‌کنید از هر دقیقه و ساعتی که می‌گذرد برای خودتان اندوخته‌ای بردارید و خواب را به عبادت و مناجات ترجیح نمی‌دهید. اگر با خودتان فکر کنید که همین یک ماه است که می‌توانید به راحتی قبل ار اذان صبح بیدار شوید، حتما لذت و شیرینی نماز خواندن در دل شب و مناجات با خدا را با هیچ‌چیزی عوض نمی‌کنید.

پس در ابتدا زاویه دیدتان را عوض کنید و مدام با خودتان و نزد دیگران تکرار نکنید که «اوه! چقدر گرمه، چقدر روزها طولانیه و…»

 

خواب و بیداری کمی متفاوت از قبل

درماه مبارک رمضان به‌خاطر وعده غذایی سحر و همچنین مناسبات خاص این روزها، خواب و بیداری شما کمی متفاوت خواهد بود. اگر در گذشته فقط برای نماز صبح بیدار می‌شدید و بعد از زمان کوتاهی مجددا می‌خوابیدید، این روزها باید زمان کافی داشته باشید تا سحری میل کنید، آب به اندازه لازم بنوشید و بعد از خواندن نماز مجدد کمی استراحت کنید تا به سر کار بروید.

 

برای اینکه در طول روز خواب‌آلود نباشید، بهتر است کسر خواب‌تان را در زمان‌های دیگر جبران کنید. می‌توانید شب‌ها کمی زودتر بخوابید اما با توجه به فاصله زمانی اندک افطار تا سحر و مایعاتی که برای بدن لازم است در این زمان خورده شود، اگر برنامه کاری‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید قبل از افطار کمی بخوابید، بهتر خواهد بود.

تعطیلات پیش رو بهترین زمان برای تغییر در ساعات خواب و برنامه‌ریزی برای 3هفته باقیمانده است تا در طول این ماه کم‌خوابی اذیت‌تان نکند و فرصت‌های ارزشمند این ماه را از شما نگیرد.

 

خوراکی‌های متفاوت در زمان‌های جدید

اگر باردار هستید، بچه شیر می‌دهید یا بیماری‌های خاص دارید، بهتر است با پزشک‌تان صحبت کنید. شما برای این ماه برنامه غذایی خاصی لازم دارید و باید موادی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید که در طول روز به طاقت‌آوردن‌تان کمک کند.

مثلا خوردن تخم‌شربتی باعث می‌شود تشنگی کمتری در طول روز داشته باشید. غذاهای چرب، هم تشنگی‌تان را بیشتر می‌کند هم گرسنگی‌تان را. هرچه بیشتر سبزیجات و میوه مصرف کنید آب ذخیره شده در بدن‌تان بیشتر خواهد بود.

 

دید و بازدیدهای ماه مبارکی

با توجه به اینکه افطاری دادن ثواب دارد و صله‌رحم هم در دین ما سفارش شده است، در ماه مبارک بازار دید و بازدید و افطاری دادن و افطاری رفتن داغ است. وقتی برای افطار دعوت می‌شوید، سر وقت خود را برسانید چون منتظر گذاشتن بقیه روزه‌داران اصلا کار درستی نیست. سفره‌های ساده پهن کنید.

 

سفره زیبا و معنوی افطار اگر با تشریفات آمیخته شود، کارکرد خود را از دست داده و می‌تواند عوارض منفی هم به همراه داشته باشد. فکر نکنید اگر چند نوع غذا درست کردید و مدام اصرار داشتید که روزه‌داران از همه آنها بخورند، به نفع‌شان کار کرده‌اید. در زمان افطار افراد نمی‌توانند حجم بالایی از خوراکی‌ها را میل کنند و تنوع زیاد و خوردن انواع غذاها به ضررشان است.

 

سعی کنید به بزرگ‌ترهایی که توان مهمانی‌دادن ندارند هم سری بزنید. بد نیست افطارتان را بردارید و به خانه آنها بروید. هرچه افراد بیشتری کنارسفره افطار جمع باشند، زیباتر است، نه هرچه رنگارنگی غذاهایش بیشتر باشد.

 

برنامه‌ریزی مخصوص ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک، ساعات کاری اداره‌ها کمتر می‌شود، امسال امتحانات را کمی زودتر برگزار کرده‌اند که تا اوایل این‌ماه امتحانات تمام شوند و در کل طوری برنامه‌ریزی می‌شود که افراد بتوانند استراحت بیشتری داشته باشند. شما هم باید در برنامه شخصی‌تان چنین کاری را انجام دهید.

 

اگر ورزش می‌کنید می‌توانید ساعت آن را به کمی قبل از افطار تغییر بدهید که بعد از اتمام آن، اذان بگویند و بتوانید افطار کنید یا مثلا پیاده‌روی روزانه‌تان را یک ساعت بعداز افطار انجام دهید. سعی کنید در آفتاب و ساعت‌های گرم روز، رفت‌وآمدتان را به حداقل برسانید. قرار نیست کارهای‌تان تعطیل شود اما می‌توانید در برنامه‌هایتان بازنگری کنید.

اگر 6ماه است می‌خواهید دنبال مدارک بیمه‌تان بروید و پشت‌گوش انداخته‌اید، یک ماه دیگر هم صبر کنید و با زبان روزه راهی این اداره و آن اداره نشوید.

 

 

ماهی برای شروع‌های تازه

بهتر است از همین ابتدا با خود قرار بگذارید تا این ماه برایتان مثل ماه‌های دیگر سال نباشد. وقتی نفس‌کشیدن در آن ثواب دارد و هر کار خیری بیشتر محاسبه می‌شود، حیف است که فرصت‌هایش را از دست بدهید. یکی از چیزهایی که می‌توانید در ماه مبارک تمرین کنید همین از دست ندادن فرصت‌هاست.

 

شب‌های ماه مبارک فرصت خوبی است برای عبادت و تفکر، برای قول و قرارهایی که بین شما و خدای‌تان می‌ماند اما نتیجه‌اش در زندگی‌تان بعد از ماه مبارک معلوم می‌شود. این ماه فرصت خوبی است برای شروع‌های زیبا. وقتی می‌توانید در گرمای هوا ساعت‌های طولانی آب نخورید، پس حتما خیلی از عادت‌های بدتان را هم می‌توانید ترک کنید.

 

شما در این‌ماه متوجه می‌شوید که اراده‌ای قوی دارید پس اگر در درس‌تان کم می‌گذارید، عصبانیت‌تان را کنترل نمی‌کنید یا فکر می‌کنید نمی‌توانید از عهده هر عادت اشتباه دیگر بربیایید، از بی‌ارادگی نیست و تنها علتش تنبلی خودتان است.

 

نویسنده : ندا داوودی (مجله همشهری دو )

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات