دسته‌ها
کیوسک

درباره گروه اعتکافی ها ؛ لذت عبادت در کنار کودکان و خانواده

گروه اعتکافی ها
گروه اعتکافی ها

تجربه متفاوتی که گروه اعتکافی ها امسال هم اجرا کرد

لذت عبادت؛ نسخه خانوادگی

 

شاید تا چند سال پیش، تصورش هم سخت بود؛ این که بچه‌های کوچک و کم سن و سال را هم در عبادت‌های جمعی و طولانی وارد و کاری کرد که بهترین خاطره‌ها برایشان رقم بخورد؛ اما حالا بیش از شش سالی می‌شود که گروهی جوان و پای کار با عنوان « گروه اعتکافی ها » و به سرپرستی حجت الاسلام شاکری، امکانی فراهم کرده‌اند که در مراسم مذهبی چون اعتکاف، بچه‌ها هم کنار بزرگ‌ترها باشند.

آنان عبادت کنند و بچه‌ها بازی و توی دنیای شاد کودکانه‌شان غرق شوند. مراسمی که اسمش را گذاشته‌اند:«اعتکاف خانوادگی» با کلی عکس و خاطره و بازی‌های کودکانه و حتی آتش سوزاندن‌هایشان.

 

«اعتکاف بچه گانه» تعبیری بود که با عکسی شاد و سرخوشانه از روحانی جوانی میان دختربچه‌ها و پسربچه‌های کوچک، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. عکسی که از شرحش می‌شد فهمید پراید سفید روحانی جوان، توسط بچه‌ها و در عملیاتی چند ساعته، با «رنگ انگشتی» هایی که هدیه گرفته بودند، رنگارنگ شده و پر از نقاشی‌های کودکانه و اثر دست‌های کوچولو شده است.

 

عکس که در فضای مجازی و در صفحه اینستاگرام «طلبه گرام» منتشر شد، با این جمله‌ها شروع شده است: «امسال تجربه‌ای جدید از اعتکاف خانوادگی رو در کنار حدود پنجاه خانواده دیگه کسب کردیم. اعتکافی برای مادرهای بچه دار که بتونن در کنار فرزندانشون در مسجد اعمال خودشون رو بجا بیارن. پنجاه تا بچه دختر و پسر که حسابی بهشون خوش گذشت و اعتکاف بچه گانه رو تجربه کردن. تجربه سختی بود ولی شیرین و متفاوت. فرض کنید ساعت دو شب فقط یکی از بچه‌ها گریه می‌کرد. خودتون حدس بزنید چهل و نه تای دیگه چکار می‌کردن…»

 

راوی این ماجرا که انگار مثل خود بچه‌ها از این روز متفاوت به وجد آمده، در ادامه نوشته است: «در طول روز هم مربیان مهد اونجا بودن و برنامه‌های متنوع خوبی برا بچه‌ها داشتن  یا مثلاً شما بعد سحر و عبادت و نماز و …. ظهر می خوای کمی استراحت کنی تا به افطار برسی ولی حالا نوبت ناهار بچه‌هاست، نشستن روبروت و دارن خورشت قرمه سبزی با پیاز و دوغ و ماست موسیر می زنن به بدن و هر هر می خندن. . .ولی با همه اینها در کنار خانواده و اون جمع با صفا خیلی متفاوت و خوب برگزار شد و خدا رو شکر بچه‌ها و خانواده‌ها همه راضی بود .»

 

اما داستان خودروی پراید توی عکس، حکایت دیگری است:«روز آخری هم  برای اعمال ام‌داوود، حاج آقا شاکری بانی این اعتکاف‌های خانوادگی، بچه‌ها رو جمع کرد و از مسجد بیرون برد و محلی رو که از قبل هماهنگ شده بود رو آماده کرده بود . اولین سورپرایز برا بچه‌ها شستن ماشین حاجی بود ، بعد خشک کردن و گل کار که از همه مهم‌تر بود، دادن یه بسته رنگ انگشتی به بچه‌ها و رنگ آمیزی کامل ماشین حاجی بود. نمی دونید این بچه‌ها چه حالی کردن  تجربه‌ای نوین و بکر از اینکه آقا جون میشه از همین کودکی با برنامه، رو این نسل کار کرد که از دین‌زده‌نشن، از مسجد زده نشن . .خدا قوت به حاج آقا شاکری و تیم مربیان مهد که انصافاً زحمت کشیدن …»

 

عبادت کودکانه با طعم شیطنت

اما برخلاف خیلی‌ها که فکر می‌کردند این «اعتکاف خانوادگی» و حاشیه‌های شاد کودکانه‌اش برای اولین بار در کشور رخ داده است، مسوول گروه اعتکافی ها می‌گوید آنان از سال 90 برنامه اعتکاف خانوادگی را در بعضی مساجد پایتخت اجرا کرده‌اند.

 

حجت الاسلام «شاکری» می‌گوید:«ایده اولیه اعتکاف خانوادگی از حدود 6 سال پیش آغاز شد. به هرحال یکی از مشکلات و نگرانی‌های خانواده‌های مذهبی برای انجام مراسم عبادی و به ویژه اعتکاف سه روزه در مساجد، این بود که بچه‌های کوچک‌شان را نمی‌توانستند همراهشان به مسجد ببرند. هم انجام اعمال از حوصله و توان بچه‌ها خارج بود و هم پدر و مادرها نمی‌توانستند سه روز بچه‌ها را تنها بگذارند.

 

برای همین، تصمیم گرفتیم که با هماهنگی مساجدی که آمادگی برپایی مهدکودک دارند، کار نگهداری بچه‌های کوچک را به مربیان داوطلب خودمان بسپاریم تا این طوری خانواده‌ها نیز با خیالی آسوده به اعمال عبادی خود برسند و از طرف دیگر هم بچه‌ها همزمان با حضور در جو معنوی مسجد، هم کودکی و شیطنت کنند و هم به صورت غیرمستقیم با آموزه‌های دینی و مراسم اعتکاف در قالب شعر و قصه و بازی آشنا شوند.»

 

به گفته شاکری، استقبال خانواده‌ها سبب شده است تا مراسم اعتکاف خانوادگی، سالانه 5 بار و در مناسبت‌های مختلف تکرار شوند:« ما سعی کرده‌ایم حالا که شرایط اعتکاف فراهم شده است از توصیه‌های دینی و روزهای سفارش شده برای عبادت و اعتکاف، بهترین بهره را ببریم. بر همین اساس 5 زمان سفارش شده برای اعتکاف یعنی ایام البیض ماه رجب، نیمه شعبان، دهه آخر ماه مبارک رمضان، روز و شب عرفه و 17 ربیع الاول همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص)، اعتکاف‌های خانوادگی‌مان را برگزار می‌کنیم. در بعضی از مساجد هم با توجه به نوع امکانات، مهد کودک دایر می‌کنیم تا همه خانواده بتوانند لذت عبادت و بندگی را به اقتضای سن و سال و توانشان بچشند.»

 

عبادت کنار بچه‌ها زیباتر است

خانم «بقایی» حالا چند وقتی می‌شود که مسوول ثبت نام مراسم اعتکاف خانوادگی است. او درباره روند ثبت نام و انتخاب مساجد برای اعتکاف خانوادگی می‌گوید:« معمولاً و به ویژه در اعتکاف رجبیه که تعداد بیشتری از مردم شرکت می‌کنند، صبر می‌کنیم تا ظرفیت مساجد متقاضی اعتکاف تمام شود و بعد برای مساجد خالی، وارد مذاکره می‌شویم. امکانات مساجد توسط حاج آقا شاکری بررسی می‌شوند و بعد، با توجه به موافقت مساجد برای پذیرایی از بچه‌ها، آن مساجد به عنوان محل‌های اعتکاف خانوادگی تعیین می‌شوند».

 

به گفته او، امسال و در ایام اعتکاف رجبیه نیز 2 مسجد با برپایی مهد کودک برای برگزاری خانوادگی اعتکاف انتخاب شدند:« امسال مسجد بقیه الله (عج) خیابان سردار جنگل و مسجد باغستانی در خیابان کمیل به عنوان مساجد دارای مهد کودک انتخاب شدند و در هر مسجد نیز پذیرای حدود 45 کودک بودیم و برنامه‌های ویژه برایشان اجرا کردیم.

 

خدا را شکر استقبال خانواده‌ها هم خیلی خوب بود و به بچه‌ها هم خیلی خوش گذشت. اما بیشتر از همه برای مربیان مهد جذاب بود. چون نوع دیگری از عبادت را کنار این فرشتگان کوچک تجربه کردند.»

گروه اعتکافی ها البته قرار است طبق معمول، برنامه‌های خانوادگی اعتکاف را پی بگیرند. آن‌ها بلافاصله پس از اعتکاف رجبیه در حال تدارک و آماده سازی شرایط برای اعتکاف نیمه شعبان هستند. روزی که قرار است جشنی متفاوت برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان باشد.

 

منبع : روزنامه صبح نو ( شماره 215 ) 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات