دسته‌ها
اخبار

مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی
مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

 

 

باسمه‌تعالی

مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

مقدمه

در پاسخ به دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلسوزان و نیروهای انقلابی از وضعیت جهانی، منطقه‌ای و داخلی کشور که در بیانیه اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی آمده است با هدایت و تشویق فقهای برجسته و انقلابی، هیئت مؤسس این جبهه که آغازگر این حرکت بوده‌اند، مرام‌نامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را با جمع‌بندی نظرات و انجام کار کارشناسی، تهیه کرده و برای تصویب به مجمع عمومی ارائه نمود.

 

اولین مجمع  جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در تاریخ 5/ 12/ 1395 به اتفاق آرا مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را تصویب نمود.

 

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکرُوا … ﴿۴۶﴾ (سبأ)

انقلاب اسلامی ایران با تجربه­ای که از سال­ها حاکمیت جمهوری اسلامی کسب کرده است به سرمایه­ای ارزشمند از دستاوردهای فکری و عملی دست یافته است. هراندازه که بر میدان تأثیر و عمق نفوذ و قدرت انقلاب اسلامی افزون می­شود، چالش­های پیش روی انقلاب نیز جدی­تر و سازمان‌یافته‌تر می­شود. در چنین شرایطی نیاز به سازمان‌دهی جدیدی در نیروهای انقلاب اسلامی به‌نحوی‌که بتواند وحدت همه نیروها و تشکل­های انقلابی، بصیرت ژرف­تر و مشارکت هوشمندانه­تر مردم را تأمین کند احساس می­شود. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بر پایه درک عمیق از شرایط موجود برای گشودن راهی هموارتر به سوی آینده­ای بهتر تشکیل شده است.

 

الف. مبانی اعتقادی:

اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به مبانی پنج­گانه زیر اعتقاد و ایمان راسخ دارند و حاضرند در راه آن‌ها تلاش و تا بذل جان فداکاری نمایند.

  1. اسلام ناب محمدی؛ بدان گونه که در اندیشه­های امام خمینی(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) متجلی شده و در آثار و افکار پیروان راستین، شاگردان و پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره)، تبیین گشته است.
  2. انقلاب اسلامی؛ آن حقیقت زنده و جاری است که از نهضت امام خمینی(ره) در سال 1342 آغاز و در بیست و دوم بهمن 1357 به پیروزی رسید و با امداد و نصرت الهی تا انقلاب جهانی امام عصر ارواحنا له الفدا استمرار خواهد داشت، توقف نمی­پذیرد و ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور آن حضرت خواهد بود. این امر، به‌عنوان ثمره و دستاورد ایمان و اعتقادات مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی است و این جبهه خود را متعهد به حفظ، تقویت و تداوم آن می­داند.
  3. نظام جمهوری اسلامی؛ که حکومتی برخاسته از مبانی انقلاب اسلامی و مبتنی بر اسلام و مردم‌سالاری دینی است و اصول و مبانی آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص شده، الگوی مطلوب حکمرانی از نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.
  4. ولایت مطلقه فقیه عادل جامع‌الشرایط؛ به‌عنوان محور و آموزه اصلی فلسفه سیاسی اسلام، اصل اصیل و اساسی اعتقادی و سیاسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است که در آغاز نهضت اسلامی و در پیروزی انقلاب، در اطاعت از امام خمینی(ره) ظهور یافت و امروز در اطاعت از رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه­ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) تحقق یافته است.
  5. خدمت به مردم؛ مقصود از بعثت انبیاء و حاصل تلاش پیشوایان دین برای تشکیل حکومت اسلامی، دست یافتن به سعادت مردم، خدمت به آن‌ها و تأمین اعتلای معنوی و رفاه مادی جامعه به همراه ترویج اخلاق و فضائل انسانی بوده است و تحقق هرچه بهتر این امر مهم از اهداف غایی این جبهه به شمار می‌رود.

 

 

ب. ارزش‌های اساسی:

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اعتقاد کامل به مبانی اعتقادی برگرفته از ارزش­های برآمده از آموزه­های دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی که نمایانگر فرهنگ عمومی پذیرفته شده جبهه و معرف هویت آن است، عمیقاً باور و التزام خود را به این ارزش‌های اساسی اعلام می‌دارد:

 

1) تقوا محوری و اخلاق‌مداری؛ عمل به اوامر و نواهی الهی و موازین اخلاق اسلامی

2) دفاع از انقلاب اسلامی؛ ایستادگی بر گفتمان انقلاب، مکتب امام خمینی (ره) و اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)

3) استقلال‌طلبی؛ عزتمندی و ایستادگی در مقابل قدرت­های سلطه­گر و تمامیت­خواه جهانی و منطقه­ای

4) آزادی‌خواهی؛ آزادگی و دفاع از آزادی­های مشروع انسان­ها

5) مردم محوری؛ از مردم با مردم و برای مردم بودن؛ دغدغه خدمت صادقانه به مردم و اهتمام به حل مشکلات آن‌ها

6) عدالت‌خواهی؛ مبارزه مستمر با فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی و دفاع از عدالت اسلامی و حقوق عامه

7) استکبارستیزی؛ مبارزه دائمی با استکبار و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان و مقاومت اسلامی

8) کرامت انسانی؛ پاسداشت منزلت و حقوق اسلامی- انسانی بشر

9) آرمان‌خواهی؛ تعالی طلبی، چشم دوختن به افق­های دور و قله­های بلند تعالی و پیشرفت

10) وحدت‌گرایی؛ جذب حداکثری و دفع حداقلی

11) قانون‌گرایی؛ نظم­پذیری و انضباط تشکیلاتی و اجتماعی

12) مشارکت‌پذیری؛ جمع­گرایی و پایبندی به عقل جمعی در تصمیم­گیری و اقدام

13) ایثارگری و فداکاری؛ ترجیح منافع و مصالح ملی بر منافع شخصی، گروهی و طایفه­ای و آمادگی برای فداکاری در این مسیر

14) تحول‌خواهی؛ نوگرایی، نگاه به آینده با بهره‌گیری از فرصت‌های حاضر و عبرت از گذشته و مبارزه با ایستایی و کهنگی

15) جوان‌گرایی؛ اقبال به نشاط، انرژی، امید، صفا و اخلاص جوانان

16) شایسته‌سالاری؛ شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و محوریت سرمایه انسانی

17) مسئولیت‌پذیری؛ داوطلبی و پیشگامی در انجام مأموریت و خدمت

18) نقادی و نقدپذیری؛ نقد منصفانه امور و پذیرش انتقادهای مشفقانه

19) ساده‌زیستی؛ التزام به ساده‌زیستی، قناعت و پرهیز از اشرافی‌گری، ثروت‌اندوزی و روحیه کاخ‌نشینی.

 

 

ج. اصول سیاست ورزی:

رفتار سیاسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مبتنی بر اصول زیر است:

  1. تلازم سیاست و دیانت (سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست) و حاکمیت تقوا و اخلاق اسلامی بر رفتار سیاسی.
  2. شدت و ایستادگی در برابر دشمنان خارجی، مرزبندی با منافقان و فتنه‌گران داخلی و رحمت، شفقت و مصادقت با مردم، دوستان و همراهان.
  3. حفاظت و صیانت از اصل نظام مقدّس جمهوری اسلامی و ارکان آن و مبارزه بصیرانه بی‌امان برای رفع نقص‌ها و اصلاح ضعف­ها و ناکارآمدی­های خلاف اصول آن.
  4. وحدت‌گرایی، فراجناحی بودن و عبور از دسته­بندی­های تفرقه‌آمیز سیاسی به‌منظور فراهم‌سازی موجبات هم‌افزایی و فعالیت همه نیروها و تشکل‌های معتقد به انقلاب اسلامی.
  5. فسادستیزی و مبارزه محکم و بی‌امان با علل، عوامل و مظاهر فساد.
  6. ترکیب تجربه، مهارت و پختگی نسل اول و دوم انقلاب با نشاط، تحرک و انرژی جوانان (نسل سوم و چهارم).
  7. مردمی بودن با التزام به گستردگی حضور جبهه در سراسر کشور و ایجاد زمینه­های لازم برای مشارکت همه قشرهای مردم در تعیین سرنوشت، سازندگی، پیشرفت، رشد و توسعه کشور و تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی.
  8. مدیریت روزآمد و کارآمد مبتنی بر روش­های نوین علمی و تکیه بر دانش و مهارت نخبگان و متخصصان متعهد و بهره­گیری از دستاوردهای جدید آن‌ها در اداره شئون مختلف کشور.

 

 

د. اصول حاکم بر برنامه‌های عملی:

سیاست­های کلی نظام که با اشراف و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) تدوین شده و به تأیید و تصویب معظم له رسیده است، منظومه جامعی از ارزش­ها، سیاست­ها و راهبردهای اداره امور کشور در حوزه­های مختلف است که در بسیاری مواقع توسط دولت­ها به مرحله اجرا نرسیده یا به‌درستی اجرا نشده­اند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اجرای مفاد سیاست­های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) را راه‌حل بسیاری از مشکلات کشور دانسته و اجرای آن توسط دولت­ها و دستگاه‌ها را مؤکدانه پیگیری می­نماید.

  1. چشم‌انداز: جمهوری اسلامی ایران در افق 1404.
  2. اقتصاد: سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی، اشتغال، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، انرژی، امنیت اقتصادی، مسکن، کشاورزی، صنعت، اصلاح الگوی مصرف، منابع طبیعی، منابع آب، معدن، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، مالی، سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، محیط‌زیست.
  3. مدیریت و برنامه­ریزی: سیاست­های کلی مدیریت و نظام اداری، آمایش سرزمین، سیاست­های کلی برنامه‌های پنج­ساله.
  4. فرهنگ و ارتباطات: نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سیاست­های کلی شبکه­های اطلاع‌رسانی رایانه­ای، ارتباطات مخابراتی و پستی، ترویج و تحکیم فرهنگ اخلاق، فرهنگ ایثار و جهاد، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات.
  5. اجتماعی: سیاست­های کلی خانواده، شهرسازی، اقوام و مذاهب، مشارکت اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، سلامت، جمعیت، وحدت و همبستگی ملی و تلاش برای تحقق برنامه‌های توسعه پایدار کشور.
  6. قضائی: سیاست­های کلی قضائی با تأکید بر سلامت دستگاه قضایی، حفظ شأن و استقلال قوه قضاییه و دفاع از حقوق و کرامت انسانی شهروندان.
  7. امنیت و دفاع: سیاست­های کلی امنیت ملی در پنج حوزه (داخلی، خارجی، دفاعی، فرهنگی و اقتصادی) پدافند غیرعامل، خودکفائی دفاعی و امنیتی با تأکید بر تقویت نیروهای حافظ نظم و امنیت و رزمندگان مدافع امنیت کشور در خارج از مرزها.
  8. علم و فناوری: نقشه جامع علمی کشور، سیاست­های کلی رشد و توسعه فناوری، تحول در نظام آموزش‌وپرورش، علم و فناوری، رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی.

 

 

دانلود در قالب word 

منبع : رسانه رسمی جبهه منا 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات